Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 633 tappar tryck  (läst 1944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
IVT 633 tappar tryck
« skrivet: 17 januari 2019, 12:51:24 »
Hej


Jag har problem med min IVT 633.
Den tappar trycket konstant på värmesystemet. Jag får fylla på vatten 1 gång i veckan då manometern är på 0.
Jag kan inte förstå varifrån den läcker vattnet. Är väl antagligen en säkerhetsventil som tappar av men jag förstår inte vilken.
Jag har tagit loss slangarna som jag antar är från kondensvattnet. Från dessa kommer det vatten, men det har ju inget med värmesystemet att göra.
Är det någon som har en bra idé om vad som kan vara fel?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 633 tappar tryck
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2019, 13:17:07 »
Brukar ju vara säkerhetsventilen för värmevattnet som kan läcka, särskilt om det är den äldre sorten på 1,5 bar. De nyare är på 2,5 bar. Ofta har den en röd hatt. Prova att motionera ventilen genom att vrida den motsols och hoppas att eventuell smuts spolas bort.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: IVT 633 tappar tryck
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2019, 13:39:31 »
Nu har jag motionerat den röda säkerhetsventilen.

Dock undrar jag såklart om expansionekärlets funktion.
På manometern är det ju en röd visare, motsvarar den trycket i expansionskärlet?
Och om det gör det, kan man lita på det?
För det måste ju finnas en anledning till att säkerhetsventilen löser ut.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 633 tappar tryck
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2019, 14:07:15 »
Den röda visaren är bara för att markera ett visst tryck på mätaren, inget mer. Normalt ska trycket vara runt 1 bar hela tiden. Expansionskärlet kan gå sönder och det kommer vatten när man trycker på stiftet i luftventilen. Det kan också vara för lite luft i gummibälgen och då åker trycket jojo upp och ner och förmodligen så mycket upp att säkerhetsventilen hinner släppa ut en del värmevatten.
« Senast ändrad: 17 januari 2019, 14:45:04 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: IVT 633 tappar tryck
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2019, 14:19:02 »
Testade att trycka på stiftet på expansionkärlet. Kommer ingen luft alls. Dock droppar det vatten. Så jag skulle säga att det inte finns nåt tryck alls i den.

Då antar jag att kärlet är trasigt och behöver bytas.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 633 tappar tryck
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2019, 14:27:10 »
Ja om det droppar vatten är det nog trasigt. Det är vanligt att expansionskärl går sönder efter ett antal år. Nya finns att köpa t.ex. från https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-633-9kw-fv/expansionskarl-typ-cp-335.html Viktigt att kontrollera förtrycket på det nya kärlet innan man monterar det.
« Senast ändrad: 17 januari 2019, 14:44:41 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: IVT 633 tappar tryck
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2019, 14:32:53 »
Okej, tack  :)

Ser ju dock ut som man måste montera isär halva anläggningen för att få ut den :(

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 633 tappar tryck
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2019, 14:43:48 »
Det kan finnas en löstagbar lucka på sidan för att komma åt. Vissa modeller har det (NIBE t.ex.).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: IVT 633 tappar tryck
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2019, 14:47:50 »
Tyvärr ingen lucka :(



Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: IVT 633 tappar tryck
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2019, 15:40:39 »
Men man skulle väl rent hypotestisk kunna låta det gamla kärlet sitta kvar och sätta det nya nån annanstans?
Så slipper man montera ner hela åbäket.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 633 tappar tryck
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2019, 16:16:03 »
Javisst det går bra att sätta expansionskärlet någon annanstans i systemet. Hade det inte varit för fjärrvärmeanslutningarna och de rören kanske det inte hade varit så svårt att tömma och montera isär?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: IVT 633 tappar tryck
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2019, 19:52:30 »
Vet nån om det finns en manual på hur man stänger ner pumpen och tömmer den på vatten osv så man kan skruva isär rören och byta kärlet?

Och antagligen måste jag skruva loss fjärrvärmerören som också sitter ivägen. På fjärrvärmen är det väl bara att vrida av inkommande?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!