Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten => Värmepumpar - Luft/vatten => Värmepumpar och installationsfrågor. => DAIKIN => Ämnet startat av: Pumples skrivet 23 oktober 2018, 10:35:46

Titel: Pump går inte
Skrivet av: Pumples skrivet 23 oktober 2018, 10:35:46
Köpte en Daikin . Haft den i fyra år och har bara haft problem. Ca ett år sedan byttes flödes sensorn,gått bra sedan dess. Sex veckor sedan fick jag upp samma felmeddelande igen att det är problem med flödet. Kollade igenom pumpen och hör att cirkulationspump tickar men inte går igång. Misstänker flödes sensorn igen och ringer. Får till svar att supporten tror att det är kretskort som felar men jag anser att det inte är så eftersom pumpen får signal. Dom skickar ett sådant men som jag misstänkte, inte det felet. Nu tänker dom skicka en pump också för 5500:- som jag kommer få betala. Om det inte är den då så måste det väl vara sensorn som jag misstänkte från början? Annars är väl hela skiten väck efter fyra år. Iallafall så vill dom ju ha betalt för alla dessa delar vilket känns fel om jag nu haft rätt från början. Det är ju iallafall 10000:- totalt. Finns det ingen support över huvud taget att kontakta som privatperson? Bilderna visar inne och ute del. Finns det någon som har en aning?
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Daikin_ skrivet 23 oktober 2018, 23:30:59
Hur gammalt är huset ?
Radiatorer ?
Det låter som magnetit.

Kontakta din installatör om detta.

Vilka mer problem har du haft när du skriver att du bara har haft problem ?

Med vänlig hälsning
Daikin

Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Rickard skrivet 24 oktober 2018, 07:20:47
Cirkpumpar som inte startar är inte så ovanligt, det brukar gå hjälpa dom igång genom att öppna skruven på baksida motorn och hjälpa till med en "stor" spårmejsel (Finns ett spår i axeltappen).
Det kan läcka ut lite svartvatten när man öppnar så ha gärna lite papper eller trasor liggande under.

Vid felsökningar så vill många gärna gå på de dyra sakerna först, ofta bortser man från vad som är de vanliga orsakerna, som t.ex. lite rost eller magnetit som lossnat från systemet och gjort att pumphjulet går lite trögt.
Vridmomentet på cirkpumpar vid start är väldigt lågt, så det behöver inte vara mycket för att de inte skall orka igång.
Det kan räcka att knacka med en hammare lite försiktigt på cirkpumpen för att det skall "släppa".

Om det är magnetit kan ett filter och inhibitor hjälpa: https://www.energibutiken.se/sv/fernox-tf1-total-filter/259-fernox-tf1-total-filter-med-filter-fluid-500-ml-22-mm.html
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Pumples skrivet 24 oktober 2018, 07:44:20
Huset byggt på 40-talet. Radiatorer vet jag inte. Installatör gått i konkurs. Magnetit ser jag inte som problemet då både filter och pump ser fint ut. När jag mätar så får pumpen signal men startar inte,den tickar några gånger sen slår allt ifrån och felkoden sitter klistrad på displayen.

Hej Rickard. Har gjort detta. Bilden är på c-pumpen
Finns ingen skruv men knackat och delat den.

Då till problem. När pumpen installerad på plats så var problem 1;Ingen hade kunskap om denna pump. Kan tyckas underligt för mig när man får sälja den.
Tog ca 1 år att få den att gå som den ska. Det kan jag tacka en väldigt duktig och envis pump tekniker för  efter 10-15 besök. Funkar bra,stängs av över sommar halvår. Startas, går bra ett par månader sen poppar koden upp att det är dåligt flöde. Kontaktar installatör och teknikern hälsar på. Nu har han på egen hand mest börjat förstå dessa pumpar då han varit med och installerat ett antal.
Han ställer om olika värden på displayen och pumpen funkar bra ett tag.
Börjar krångla igen samma kod  och kallt som den ute,ca -22. Tekniker igen som då har blivit uppdaterad att problem med sensorn på flera av dessa pumpar. Byte senor. Funkar bra igen. Går jättebra när den nu slogs på efter sommarhalvåret.
Helt överraskande påpekar frun nu i september en dag att samma kod är tillbaka igen. Gör en omstart,
men den startar inte. Kollar filter och pumpen, ser bra ut. Misstänker sensorn. Går nu via en annan firma som har kontakt med supporten. Problemet är att jag själv vill prata med supporten. Supporten tyckte jag skulle byta kretskort vilket jag ansåg inte vara problemet. Förstod i alla fall att dom haft en hel
del problem med detta också. Nu ska en pump skickas som jag då också ska betala för.
Om det nu skulle vara den. BRA. Om inte så skulle jag gissa på sensorn som jag misstänkte från början
Ska jag då betala för allt detta. 10000:-.Tycker jag är fel.Om dom nu veta om dessa problem tycker jag att
detta ska gå på s.k goodwill. Inte att kunden ska måsta betala för sånt dom vet är/har varit ett stort problem.
Mvh
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Pumples skrivet 25 oktober 2018, 17:14:40
Hej igen
Fick c-pumpen idag.
Bytt nu, och lyckan är fullständig.
Det funkar bra igen.  Jippie
Varit utan varmvatten nu i en månad så
nu kommer man känna sig bortskämd igen
Är ändå lite pisst på att jag måste stå kostnad
för kretskort. Få se vad försäkringsbolag säger
imorgon. Nu hoppas vi ifall att det ska hålla
20 år till. Annars blir det väl ett långt inlägg igen.
Ha d varmt å skönt i vinter alla glada.
Mvh Peter
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: TS Comfort AB skrivet 25 oktober 2018, 22:26:03
Är det inte 5års garanti på din pump ?
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Daikin_ skrivet 25 oktober 2018, 22:27:40
Hej igen
Fick c-pumpen idag.
Bytt nu, och lyckan är fullständig.
Det funkar bra igen.  Jippie
Varit utan varmvatten nu i en månad så
nu kommer man känna sig bortskämd igen
Är ändå lite pisst på att jag måste stå kostnad
för kretskort. Få se vad försäkringsbolag säger
imorgon. Nu hoppas vi ifall att det ska hålla
20 år till. Annars blir det väl ett långt inlägg igen.
Ha d varmt å skönt i vinter alla glada.
Mvh Peter

Din cirk pump är en Panasonic och den ÄR känslig för magnetit.
Garanterat har du magnetit i din gamla pump, den kärvar på alexn.


Goodwill ?
Om ditt radiatorvatten är skitigt så är det inte en goodwillfråga.

Bra att den är igång nu i alla fall.

Med vänlig hälsning
Daikin
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Daikin_ skrivet 25 oktober 2018, 22:30:27

Om installatören har garantiregistrerat pumpen hos oss så är det 5 års garanti. Garantin gäller dock inte skador orsakade av skitit radiatorvatten utan den gäller endast för ursprungsfel.

Med vänlig hälsning
Daikin

Är det inte 5års garanti på din pump ?
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: TS Comfort AB skrivet 25 oktober 2018, 23:08:33
Om installatören har garantiregistrerat pumpen hos oss så är det 5 års garanti. Garantin gäller dock inte skador orsakade av skitit radiatorvatten utan den gäller endast för ursprungsfel.

Med vänlig hälsning
Daikin

Framgår inte om den är garantiregistrerad och med tanke på att han fått betala så är den väl inte det med andra ord.
Om det är "för" skitigt radiatorvatten är nog en definitionsfråga  :)
Är den känslig som du skriver så låter det nästan som ursprungsfel om den är för känslig då radiatorvatten knappast är rent som dricksvatten  ::)
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Daikin_ skrivet 25 oktober 2018, 23:43:33
Radiatorvatten skall spolas ut och systemet skall sköljas vid installation. Det framgår av installationsmanualen.
Renhetskrav på värmebärare gäller alla tillverkare.
Se problemen med flödesbrytaren i Mitsubishis egna tank, magnetit samlas vid magneterna i brytaren.
Det är absolut inte ursprungsfel om en cirkulationspump går sönder p.g.a. Skitigt radiatorvatten.

/Daikin

Framgår inte om den är garantiregistrerad och med tanke på att han fått betala så är den väl inte det med andra ord.
Om det är "för" skitigt radiatorvatten är nog en definitionsfråga  :)
Är den känslig som du skriver så låter det nästan som ursprungsfel om den är för känslig då radiatorvatten knappast är rent som dricksvatten  ::)
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: TS Comfort AB skrivet 26 oktober 2018, 00:02:50
Jo men det som är intressant är vad som menas med skitigt vatten!
Vem avgör vilket vatten som är "för" skitigt ?

Även fast man spolar/sköljer vid installation så är det inte rent efter 4år i äldre radiatorer.
Passerar "skräp" det fabriksmonterade filtret som sedan åstadkommer problem för tex cirkpump så tycker jag att antingen är  det fabriksmonterade filtret felaktigt eller så är cirkpumpen för känslig och känns som ursprungsfel , förutsättning är att installation har skötts enligt konstens alla regler och att regelbunden rengöring av filter är utförd.

Privat åsikt och spelar ingen roll vilket märke det gäller.
Fördelen för privatperson är att bevisbördan på att vattnet är "för skitigt" bör ligga på återförsäljaren/montören/tillverkaren.

Tycker "skitigt vatten" är lite luddigt , finns det någon tillverkare som preciserar mer i sin installationsmanual tex hur hårt vatten eller vilken ph som är tillåtet samt vilken storlek på tex partiklar det får vara för att garantin ska gälla ?
Har inte sett något sådant själv så därav min undran som ägare av tank med cirkpump Sc:,h
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: TS Comfort AB skrivet 26 oktober 2018, 00:33:42
Kom att tänka på avloppspumpstationen vi i området nu får på varje tomt för att ansluta till kommunala avloppet.
Där är det muntliga och skriftliga instruktioner på vad som får spolas ner i avlopp och man börjar nästan fundera på om man överhuvud taget får skölja av en tallrik eller gå på muggen för att garantin på grejerna ska gälla  ::)

Lär bli en definitionsfråga om den "grejen" som spolades ner gäller för garantin eller inte när det blir något haveri , inte riktigt samma sak men helt klart luddigt vad som verkligen räknas som i detta fall  som  "skitigt"

Får be om ursäkt till pumples om jag sabbade din tråd med mina frågor/funderingar !!!
Hur "skitigt" vatten hade du förresten i systemet och har någon på plats dömt ut ditt radiatorvatten som orsak till att cirkpumpen stannade ?
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Rickard skrivet 26 oktober 2018, 06:19:16
OM jag vore Daikin skulle jag plocka bort flödesvakten.
Det är att be om problem att sätta in rörliga delar (om det nu är den typen av flödesvakt) i ett radiatorsystem.
Vore jag ägare av en värmepump som fick återkommande problem med flödesvakten skulle jag bygla bort funktionen, om det är möjligt.
Så vitt jag vet har ingen annan tillverkare någon flödesvakt, och visst, det kan ge problem med frekventa start och stopp om termostater stryper bort för mycket flöde, men det känns på något sätt vettigare att i så fall begränsa hur ofta värmepumpen får starta, eller att det genereras ett larm om deltaT blir för hög, eller om den startar/stoppar för ofta - än att ha en vakt som inte tål lite skit i vattnet.
Nåt som jag bedömer är normalt i ett äldre radiatorsystem, urspolat eller ej.
Till detta skall tilläggas att det visst må vara rekommendation från flera tillverkare att spola ur systemet innan installation av en ny värmepump, men handen på hjärtat - hur många har gjort det eller sett sin installatör göra det?
Tvärtom är det väl mer eller mindre en allmängiltig sanning att man absolut inte skall tillföra syresatt vatten i ett radiatorsystem om det inte är helt nödvändigt.
Speciellt när man värmer med värmepump kan det ta väldigt lång tid att få vattnet syrefritt igen då temperaturerna normalt hålls väldigt låga i värmepumpsvärmda system.

@Daikin, finns det några särskilda skäl till varför just Daikin har flödesvakt, är er värmepump mer känslig på något sätt för låga flöden/hög deltaT, eller är flödesvakten bara ett uttryck för att den som designat värmepumpen vill ha koll på att flödet inte blir lägre än vad som kan anses optimalt med tanke på uteffekten? Alltså någon form av kvalitetskrav vid specifikationen av värmepumpen?
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Daikin_ skrivet 26 oktober 2018, 07:06:45
God morgon.
@Rickard
Flödesvakten som finns i maskinen skyddar värmeväxlaren vid avfrostning samt elpatronen för skador.
Bedömningen då gjordes att det var mer tillförlitligt än givare.
Denna typ av lösning sitter hos alla Asiater.
Idag är designen annorlunda och det sitter en stängd sensor som mäter vibrationer i flödet.
Den allmänna "sanningen" om att ej tillsätta syresatt rent vatten vid värmepumpar är en gammal skröna som lata installatörer tror på.
Hur skall man kunna installera en pump vid nybyggnation ?
Vatten kvaliteten är definierad enligt norm så något flum eller ludd är det inte fråga om.
Att med handen på hjärtat prata om antalet installatörer som byter vatten är litet och på så sätt i det tysta ge sitt medlåtande är helt enkelt fel. Tillämpas samma logik vid uteblivet oljebyte i bilen ? Jag hade inte accepterat detta och bytt verkstad.

Med vänlig hälsning
Daikin.
 
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Rickard skrivet 26 oktober 2018, 07:27:49
OK, sorry, trodde att detta rörde sig om bergvärmepumpen, den kanske inte har flödesvakt alls?
Så fel det kan bli när man inte läser ordentligt vilken produkt det rör sig om.  DSdascxas
BYGLA INTE BORT FLÖDESVAKTEN.

Att fylla syresatt vatten i ett nytt system är ett nödvändigt ont.
I övrigt vill jag inte uttala mig om det är lathet eller erfarenhet som avgör om installatörerna följer uppmaningarna att spola ur systemet eller ej.
OM jag vore rädd för smutsigt vatten i ett gammalt system skulle jag nog hellre sätta in ett bra filter än att byta vatten.
På sikt tror jag att det är billigare.
Jag fick i alla fall avlufta rätt ofta de första åren i min helt nya installation i takt med att syret separerades från vattnet.

Och nu vräker snön ned här, riktiga lapphandskar.  :)
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Pumples skrivet 30 oktober 2018, 11:18:38
Är det inte 5års garanti på din pump ?
Jo,helt rätt. (läs svar till Daikin)
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Pumples skrivet 30 oktober 2018, 11:33:10
Om installatören har garantiregistrerat pumpen hos oss så är det 5 års garanti. Garantin gäller dock inte skador orsakade av skitit radiatorvatten utan den gäller endast för ursprungsfel.

Med vänlig hälsning
Daikin
Hej igen. Om nu pumpen Är så känslig så är det ju känt från Daikins sida. Tycker själv inte vattnet är så skitigt,ser bara sotaktigt ut i pumpen. Dock så är, tycker jag att lagringen skall vara betydligt bättre dock,om man nu ser till känsligheten. Problemet jag har med garantin är att installatören har registrerat min pump som bergvärmepump och fel modell. Tycker ändå Daikin ska kunna ta kretskort på garantin när jag ändå kan visa pumpen fysiskt. Står iallafall installations datum på garantin. Jag kan ju liksom inte ansvara för att installatören uppger rätt uppgifter.
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Pumples skrivet 30 oktober 2018, 11:46:03
Radiatorvatten skall spolas ut och systemet skall sköljas vid installation. Det framgår av installationsmanualen.
Renhetskrav på värmebärare gäller alla tillverkare.
Se problemen med flödesbrytaren i Mitsubishis egna tank, magnetit samlas vid magneterna i brytaren.
Det är absolut inte ursprungsfel om en cirkulationspump går sönder p.g.a. Skitigt radiatorvatten.

/Daikin
Hej.
Urspolat blev hela systemet vid installationen och dessutom har jag själv spolat systemet en gång per år. Bytte ut ved panne system då akk.tankar gjort sitt mot detta luft vatten då jag ansåg denna pump höll effektivt mässigt. Sett till det har jag varit nöjd 😊 när den fungerat problemfritt. Hoppas den gör det framöver. Iallafall varmt och skönt inomhus nu och varmt härligt vatten 💦. Mvh
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Daikin_ skrivet 30 oktober 2018, 14:34:39
Hej igen. Om nu pumpen Är så känslig så är det ju känt från Daikins sida. Tycker själv inte vattnet är så skitigt,ser bara sotaktigt ut i pumpen. Dock så är, tycker jag att lagringen skall vara betydligt bättre dock,om man nu ser till känsligheten. Problemet jag har med garantin är att installatören har registrerat min pump som bergvärmepump och fel modell. Tycker ändå Daikin ska kunna ta kretskort på garantin när jag ändå kan visa pumpen fysiskt. Står iallafall installations datum på garantin. Jag kan ju liksom inte ansvara för att installatören uppger rätt uppgifter.

Det är inte frågan om att just denna pump är speciellt känslig för magnetit. Det gäller alla cirkulationspumpar av lågenergityp. Samma som vissa tillverkare har problem med flexslangar och magnetit.
Vad gäller garantiregistreringen så är jag inte säker på att det är rätt det du skriver.
Vid registrering matchas produkt mot serienummer i databasen och en sådan kombination som du beskriver skall inte kunna ske.

Mvh
Daikin
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Pumples skrivet 31 oktober 2018, 07:04:26
Det är inte frågan om att just denna pump är speciellt känslig för magnetit. Det gäller alla cirkulationspumpar av lågenergityp. Samma som vissa tillverkare har problem med flexslangar och magnetit.
Vad gäller garantiregistreringen så är jag inte säker på att det är rätt det du skriver.
Vid registrering matchas produkt mot serienummer i databasen och en sådan kombination som du beskriver skall inte kunna ske.

Mvh
Daikin
Har tydligen iallafall hänt i detta fall enligt supporten som mitt nuvarande service företag varit i kontakt med.
Mvh Peter
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Daikin_ skrivet 31 oktober 2018, 07:15:35
Har tydligen iallafall hänt i detta fall enligt supporten som mitt nuvarande service företag varit i kontakt med.
Mvh Peter


Vänligen skicka mig ett PM med dina uppgifter samt serienummer och beteckning på inomhus + utomhusenhet.
Med vänlig hälsning
Daikin
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Pumples skrivet 31 oktober 2018, 08:05:41

Vänligen skicka mig ett PM med dina uppgifter samt serienummer och beteckning på inomhus + utomhusenhet.
Med vänlig hälsning
Daikin
Ok. Jag skickar dig uppgifterna. Tack
Mvh Peter
Titel: SV: Pump går inte
Skrivet av: Pumples skrivet 01 november 2018, 17:01:59
Hej igen alla glada .
Har haft kontakt med Daikin och har efter samtal löst alla
problem som varit med registrering och problem med våran
pump.
Jag vill speciellt tacka Tomas Wiak för sitt engagemang och
tillmötesgående i dessa frågor. TACK
Med dessa ord sagda så säger jag tack för denna gång.

MVH Peter