Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp m synpunkter pÃ¥ lvvp och vedsystem  (läst 2255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torparnorpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Hjälp m synpunkter på lvvp och vedsystem
« skrivet: 25 februari 2017, 22:58:59 »
 SÃ¥ här ser systemet ut. Byggt innan vi köpte huset förutom lvvp pÃ¥ förstÃ¥s.
Funderar på om jag behöver shuntautomatik istället för blandningsventilen som nu sitter för att få en jämnare fördelning samt spara start/stopp på lvvp? Som det är nu så tar radiatorerna sin värme från samma slinga som golvvärmen vilket gör att jag får blanda ner tempen till golvet om jag skall ha någorlunda värme på raddarna. Skall byta ut befintliga raddar till lågtempmodell så jag kan hålla nere frammatningen något med hyfsat bibehållen värme.
I rummen där jag har raddar har jag nämligen ingen golvvärme....
Tanken är på 500 liter.

Hur får jag enklast ett system som gör att jag kan elda upp tanken till säg 60-70gr inför en kall natt och kan hålla bra temp på radiatorkretsen samtidigt som jag får rätt temp till golvvärmefördelaren? Sätter jag en automatshunt iställwt för blandningsventilen så är ju problemet till golvvärmen löst men jag vill ju inte skicka 70gr till radiatorerna så jag behöver ju någon form av begränsning där med.
Bifogad bild visar hur det ser ut idag....ös pÃ¥ med synpunkter och tips pÃ¥ hur det.bör se ut 😄


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp m synpunkter på lvvp och vedsystem
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2017, 08:55:19 »
NIBEs principschema för motsvarande dockning av LVVP med vedpanna och fast kondensering: http://www.nibe.se/nibedocuments/12927/M10561-4.pdf  En extra blandningsventil för golvvärmen behövs eftersom det bara är radiatorer i schemat men den finns ju redan hos dig. En shuntautomatik för värmen är alltsÃ¥ det som främst behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp m synpunkter på lvvp och vedsystem
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2017, 09:51:38 »
Vp brukar inte gilla att få för varmt vatten och eldar du upp tanken till max och vp startar cp för att förhindra frysning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

camaro 70

  • Gäst
camaro 70
SV: Hjälp m synpunkter på lvvp och vedsystem
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2017, 12:02:14 »
jag har kört med olja och pellets, som komplement till mecaterms värmepump utan problem, installerade en flash 900, den fungerade felfritt 1991- 2013, sedan en artic 10,5 och det är inga problem med att köra 70-80  grader varmt vatten genom den pÃ¥ vintern.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp m synpunkter på lvvp och vedsystem
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2017, 14:07:51 »
Sätt in 2 regleringar 1 till RAD ,  1 till GV frÃ¥n tanken sÃ¥ har du en perfekt reglering av värmen , och elda sÃ¥ mycket du vill , i den ena shunten finns en extra kontakt som startar VP när tanken är tom pÃ¥ värme  lämpligt pÃ¥ radkretsen . behovet är större än vad som finns klarar VP att värma allt det verkar som du har on/off

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp m synpunkter på lvvp och vedsystem
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2017, 15:48:55 »
jag har kört med olja och pellets, som komplement till mecaterms värmepump utan problem, installerade en flash 900, den fungerade felfritt 1991- 2013, sedan en artic 10,5 och det är inga problem med att köra 70-80  grader varmt vatten genom den pÃ¥ vintern.
Jag skulle nog kolla med tillverkaren först för larm lär det komma men hur bra det är  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp m synpunkter på lvvp och vedsystem
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2017, 11:45:08 »
Jag ställde frågan till CTC for några år sen och fick då svaret att 70-75 grader går bra att cirkulera ut genom en EcoAir.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp m synpunkter på lvvp och vedsystem
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2017, 11:58:40 »
Vet inte hur man fÃ¥r tempen att hÃ¥llas under det om man eldar man vill ju ofta elda upp max temp men kanske 95 grader funkar ocksÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp m synpunkter på lvvp och vedsystem
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2017, 12:53:35 »
Hur mycket kan du tänka dig att lägga för att få en bra funk vissa komplement måste till

Dahl

  • Gäst
Dahl
SV: Hjälp m synpunkter på lvvp och vedsystem
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2017, 14:06:33 »
Jag skulle nog kolla med tillverkaren först för larm lär det komma men hur bra det är  Sc:,h
Enligt Mecaterm så klarar deras pump 87 grader innan larm går, ej någon fara för pumpen bara att återställa larmet om tempen skulle bli högre.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp m synpunkter på lvvp och vedsystem
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2017, 16:13:56 »
En shunt i T-kopplingen ovanför cirkpumpen för radiatorerna och golvvärmen borde funka bra, detta sagt utan att veta vad som styr värmen i huset.
Om din luft/vattenvärmepump har regleringen för värmen inbyggd, inklusive shuntstyrning, så är det den som skall styra shunten så att du kör ut lagom varmt vatten till radiatorerna hela tiden, sedan skall det normalt räcka med blandningsventilen för att golvvärmen skall få lagom temp.
Skulle vara bra med lite mer info om värmepumpen och styrningen.
Går den on/off med fast kondensering mot tanken så bör det byggas om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torparnorpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp m synpunkter på lvvp och vedsystem
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2017, 18:55:49 »
 Sc:,hEs 9kw v5 pump värmer golvvärme i platta och tvÃ¥ raddar.
Går mot en 500 liters tank. Styrningen är inte mer än att jag ställer in ett börvärde säg 43gr. Givaren för detta sitter på nedre delen av tanken. När.pumpen når 43gr slår den av och startar igen när värdet går ner till 37 gr på givaren. Inverterstyrd.
Ingen annan styrning finns (finns som tillval).

Jag skulle ju önska att det var åtminstone två givare o tank så det gick att styra start stopp med dessa, oavsett shuntningar ut sedan.Detta för att utnyttja volymen i tank bättre.

SÃ¥ keep em commin....tipsen och förslagen 😊
« Senast ändrad: 01 mars 2017, 18:59:32 av torparnorpan »

Utloggad torparnorpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp m synpunkter på lvvp och vedsystem
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2017, 18:57:25 »
Hur mycket kan du tänka dig att lägga för att få en bra funk vissa komplement måste till

Säg vad som behövs sÃ¥ ser jag vad jag har rÃ¥d med 😉

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp m synpunkter på lvvp och vedsystem
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2017, 21:42:31 »
Säg vad som behövs sÃ¥ ser jag vad jag har rÃ¥d med 😉
Återkommer i morgon klockan gick försöker rita på din bild och få in den

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!