Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe eller Viessmann  (läst 4229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svaplo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe eller Viessmann
« skrivet: 02 september 2015, 20:57:08 »
Sitter och funderar vilken jag ska välja på av Nibe 1255 4-16 eller Viessmann 300 G 13kW, med extern vv-ber. Bägge har extra tank, utjämningskärl.
Antar det även är en fördel till en inverterpump för att det ökar volymen vatten i systemet.
Bägge rörfirmorna verkar bra.
Jag ska gräva för markslingor själv.
Verkar som Nibe har klena cirkulationspumpar för köldbäraren för Nibe rekommenderar Max 2x400m eller 3x300m. Jag tror mig behöva 2x500m för att klara pumpens behov ovh inte riskera det blir permafrost runt slangarna.
Min årsförbrukning är bedömd ca 40 000 kWh för 240 m2.
Billigast verkar det vara med en Nibe 1226 12kw. Men då får jag ett högre behov av eltillskott. Men jag kommer inte tjäna in mellanskillnaden med dagens låga elpris. Men känns ändå bättre med mindre elberoende på sikt.
Tankar kring detta case.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe eller Viessmann
« Svar #1 skrivet: 03 september 2015, 07:01:34 »
Jag har väldigt svårt att förstå mig på Nibes rekommendationer när det gäller kollektorer, man får 1/4-del så stort flödesmotstånd i 2 X 400 meter kollektor som man får i 1 X 400 meter kollektor, så det kan absolut inte vara pumpkapaciteten som gör att de ger de rekommendationer de ger.
Mer troligt är att de är bekymrade över flödeshastigheten, att det kan bli problem med luft i en av slingorna som gör att flödet helt avstannar i en av slingorna.
Ordentlig avluftning, med uppföljning så att man vet att flödet är likvärdigt i båda slingorna borde vara allt som behövs för att tryggt kunna förlägga 2 X 500 meter utan att kollektorlängden skall vara ett problem i ditt fall.

NÃ¥gon som har motsatt uppfattning?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Svaplo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe eller Viessmann
« Svar #2 skrivet: 11 september 2015, 11:34:52 »
Inga fler idéer om detta någon?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Nibe eller Viessmann
« Svar #3 skrivet: 11 september 2015, 16:46:49 »
Jag är nog inte rätt person att uttala mig dÃ¥ jag är Ã¥terförsäljare till Viessmann, sÃ¥ det fÃ¥r du ha i Ã¥tanke när du summerar det här  ;)

Viessmann är uppbyggd på ett lite annat sätt än Nibe, hela pumpen är lufttät och det innebär att inget är isolerat inuti och allt är extremt lättåtkomligt, du kan välja att montera köldbärarpumpen utanför värmepumpen för att själv välja storlek.
styret är smart, du kan styra i stort sett allt i värmesystemet, pool,ventilation, solceller, solfångare, och alla data kan avläsas i displayen inte som Nibe när man "lurar" styret via kortslutning av givare osv.
Du får även COP direkt i displayen.
Felsökning är som en dröm då du får upp hela kylkretsen med alla tryck och temperaturer i ett flödesschema.

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Nibe eller Viessmann
« Svar #4 skrivet: 11 september 2015, 22:56:00 »
Delta styrt  flöde pÃ¥  2-3 kollektorer
Enklast att få dom att gå jämt i alla drift fall
Är  ett konstant flöde och inregleringsventiler

Har man variabelt flöde måste man trixa
Och va nogrann som f-n  för att säkerställa
Ett jämt utag 
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Svaplo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe eller Viessmann
« Svar #5 skrivet: 15 september 2015, 16:48:33 »
Jämnt flöde betyder alltså fördel för on/off pump?
Men varierar flödet till radiatorerna så mycket, är det inte bara olika temp på vattnet som cirkulerar som reglerar värmen i radiatorerna? Även om själva värmepumpen varierar så som en inverter gör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe eller Viessmann
« Svar #6 skrivet: 15 september 2015, 18:35:45 »
En inverter kan variera med 2-12 kW i uteffekt.
Styrningen i värmepumpen vill ha samma difftemp mellan fram och returledning oavsett värmepumpen uteffekt, så flödet måste strypas rejält om man skall kunna upprätthålla samma deltaT.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Svaplo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe eller Viessmann
« Svar #7 skrivet: 16 september 2015, 21:41:13 »
Jag är nog inte rätt person att uttala mig dÃ¥ jag är Ã¥terförsäljare till Viessmann, sÃ¥ det fÃ¥r du ha i Ã¥tanke när du summerar det här  ;)

Viessmann är uppbyggd på ett lite annat sätt än Nibe, hela pumpen är lufttät och det innebär att inget är isolerat inuti och allt är extremt lättåtkomligt, du kan välja att montera köldbärarpumpen utanför värmepumpen för att själv välja storlek.
styret är smart, du kan styra i stort sett allt i värmesystemet, pool,ventilation, solceller, solfångare, och alla data kan avläsas i displayen inte som Nibe när man "lurar" styret via kortslutning av givare osv.
Du får även COP direkt i displayen.
Felsökning är som en dröm då du får upp hela kylkretsen med alla tryck och temperaturer i ett flödesschema.
Kan man knäcka kurvan på Viessmann 300-G?
Vad har Viesmann för garantier och ev extra försäkringar?
Skillnad på 200-G och 300-G?
Tack på förhand

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Nibe eller Viessmann
« Svar #8 skrivet: 17 september 2015, 06:25:42 »
Kan man knäcka kurvan på Viessmann 300-G?
Vad har Viesmann för garantier och ev extra försäkringar?
Skillnad på 200-G och 300-G?
Tack på förhand
Jag vet inte om kurvan gÃ¥r att knäcka, det ska jag ta reda pÃ¥  Sc:,h
2 års garanti oh 6års trygghetsförsäkring ingår.
200-G är snikvarianten med lite minde växlare, mekanisk expansionsventil och lite sämre COP, Ungefär 10.000kr billigare
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!