Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Novis behöver hjälp med inställningar, tips och tricks för EcoHeat 12  (läst 3248 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sebastian G

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej alla,

Grattis till ett kanonforum med mycket nyttig läsning. All läsning till trots så skulle jag behöva lite tips och tricks vad gäller inställning av en
EcoHeat 12. Vi flyttade in i nuvarande hus för ca 3 månader sedan och i huset är det installerat en EcoHeat 12 som är tillverkad och installerad 1999.

Jag är helt novis på ämnet då vi tidigare bott i lägenhet och därför inte haft någon värmepump. Jag undrar om ni skulle kunna dela med er av lite tips vad gäller inställningar, har försökt läsa till mig i andra trådar men förstår att varje hus och installation är unika. Ni brukar fråga efter logg- och inställningsuppgifter så jag tar med allt från början så får ni hellre ställa ytterligare frågor om något fattas.

Frågor:
1.   Ser det normalt ut, kan vi göra nÃ¥gra "quick wins" vad gäller inställningar pÃ¥ pumpen?
2.   Ã„r det normalt med sÃ¥ hög förbrukning av energi i ett hus med denna storlek?
3.   Varför gÃ¥r kompressorn sÃ¥ ofta till trots att givaren indikerar att vi har ca. 21 grader i rummet och inställt är 20 grader, trots inget stort varmvattenanvändande?
4.   Kan man ställa in systemet i nÃ¥got sparläge när man reser pÃ¥ semester och dylikt?
5.   I tidigare trÃ¥dar har det nämnts ett litet inspektionsfönster pÃ¥ kylmedieslingan. Vad skall man kunna observera här under kompressorns gÃ¥ng? I mitt fönster är det ingen aktivitet dvs jag ser inget annat än tom luft.

Förutsättningar:
Beräknad förbrukning ca 30 000 kWh varav ca 5400 kWh i hushållsel (förbrukning under Nov och Dec har varit 3300 respektive 4400 kWh, har dock varit kallt som f-n i Skåne)
Huset är på 270 kvm fördelat över två plan med ett inrett loft + 125 kvm källare utan någon uppvärmning men det håller sig på ca 15-16 grader året runt.

Logg:
Total drifttid: 11979 h
Kompressorns drifttid: 16587 kWh
Kompressorns drifttid senaste 24h: 13 tim och 2 min
Starter senaste 24h: 22st
Elvärme drift: 4686 kWh

Diagnos:
Brine: 9 grader in och 5 grader ut
Utetemp vid avläsningen är -5 grader
Framledningstemp: 39 grader
Börvärde: 42 grader
Elpanna: 57 grader
Börvärde: 55 grader
Värmepump: 39 grader
Börvärde: 51 grader

Inställningar:
Rumsgivare på inställd på 20 grader
Kompressor tillåten
Max effekt på komp. 4,5 kW (9 kW möjligt)
Temperatur elpanna: 55 grader
Shuntfördröjning: 180 min
Vid -15 grader så är framledning 60 grader
Värme från vid: 17 grader
Max tillåten framledning: 70 grader

Tacksam för all input som gör att vi kan spara både plånbok och miljö.
Mvh Sebastian
Mitt i Skåne
2 vuxna + en knodd
Funkisvilla med tegelfasad byggt 1941, treglasfönster
250 kvm uppvärmd boendeyta pÃ¥ 2 plan (inställt 20 grader) samt inrett loft pÃ¥ 25kvm utan uppvärming  + 125 kvm källare utan uppvärmning
EcoHeat 12 installerad 1999
Nuvarande total förbrukning 28800 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
3) Om du alltid har varmare inne än vad du har ställt in så har du nog för hög värmekurva. Testa att koppla ur innegivaren och justera till värmekurvan så att det blir lagom varmt inne. tänk på att det kan ta nåt dygn innan ändringar slår igenom...

5) I synglaset skall det vara helt klart när kompressorn har gått nån minut. Annars har man brist på kylmedia.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Inställningar:
Rumsgivare på inställd på 20 grader
Kompressor tillåten
Max effekt på komp. 4,5 kW (9 kW möjligt)
Temperatur elpanna: 55 grader
Shuntfördröjning: 180 min
Vid -15 grader så är framledning 60 grader
Värme från vid: 17 grader
Max tillåten framledning: 70 grader
Temperatur elpanna ska man försöka sätta så lågt som möjligt, utan att det blir problem med varmvatten. Prova att sätta temperatur elpanna till 40º. Får ni dåligt med varmvatten, höjer du några grader, men det borde räcka med 40-45 grader här. Behövs högre temp för uppvärmningen, kör systemet över den här inställningen, systemet håller alltid elpannan 7º över framledningens börvärde. För hög inställning i inställningsmenyn gör att elpatronen kan gå in utan att det behövs, pumpen brukar kunna hålla närmare 50º i övre pannan tack vare 55º-körningarna var fjärde start.

Systemet ser alltid till att elpatronen hjälper till med uppvärmningen om det krävs, inställningen man själv gör är endast till för varmvattenkomforten.

erp
« Senast ändrad: 27 januari 2011, 11:41:15 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
1) är något element kallare än de andra, eller varmt uppe kallt i botten ? (märks bäst när vp'n jobbar med högre teperaturer dvs kallt ute)
2) Har du termostaterna kvar på elementen ? (i så fall skall dessa tas bort, alt öppnas på max)
3) koppla bort inne sensorn (Rumsgivaren) när du ställer in vp'n ( min är ur kopplad hela tiden )
 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Sebastian G

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej,

Tack för snabba svar.

Jag kommer att ställa in pannan och prova med 40-45 grader som erp rekommenderade.
Därtill kommer jag att koppla bort rumsgivaren som ändå sitter konstigt placerad i söderläge
intill fönster 30cm ovanför radiatorn. Inte konstigt att det blir temp variation i huset.

Elementen står på max så nu får vi se hur systemet reagerar utan rumsgivare. Sen blir det
till att reglera framledning upp eller ner beroende på utslaget. Jag har från annat håll blivit
rekommenderad att sätta framledning på 50 grader och värme av vid 19 grader ute för att
få en flackare kurva, stämmer detta?

mvh Sebastian
Mitt i Skåne
2 vuxna + en knodd
Funkisvilla med tegelfasad byggt 1941, treglasfönster
250 kvm uppvärmd boendeyta pÃ¥ 2 plan (inställt 20 grader) samt inrett loft pÃ¥ 25kvm utan uppvärming  + 125 kvm källare utan uppvärmning
EcoHeat 12 installerad 1999
Nuvarande total förbrukning 28800 kWh

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Vid 19º behöver du knappast ha någon värme på, låt den stå kvar på 17º och överväg i stället till sommaren om du ska ha den på 16º. Jag har värme från vid 17º i Blekinge.

Om du kopplar bort rumsgivaren, låt huskurvan vara där den är, och vänta ett dygn. Sedan kan du sänka eller höja lutningen efter vad det blir för temp i rummet. Läs i manualen hur du ändrar kurvan vid olika temperaturer inne och ute.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Som erp säger, om du börjar med att koppla bort rumsgivaren så rör inget annat !!

När du justerar inställningar kall du inte ställa om en massa parameterar ta en i taget. Om möjligt skruva bort termostaterna (ställ den brevid elementet efterÃ¥t ) sÃ¥ att du inte har ngn som inte funkar ok och stör. kolla temperaturen i de olika rummen. stiger den sänker du temp "vid -15"  ...



CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!