Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RW25 eller RW35  (läst 4782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomassoderbergh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RW25 eller RW35
« Svar #15 skrivet: 16 mars 2023, 14:53:01 »
Är det småpengar i din plånbok för att gå upp till en 35:a är det bara köra på en sådan.

Antar att det inte är ett rum på 100kvm utan flera rum inkl badrum där det troligen finns annan värmekälla så stöttning i vissa delar är nog oundvikligt oavsett modell om det är sjukt kallt ute och troligen även vid mildare väder.

Antar att det även stiger upp värme från nedre plan som hjälper till.

Lite så har vi hela tiden tänkt men sedan så kom det här upp med att en RW35 skulle dra mera ström än en RW25 vid samma förutsättningar och då blev man ju och fundera lite.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: RW25 eller RW35
« Svar #16 skrivet: 16 mars 2023, 15:22:00 »
Den drar inte mer ström vis samma förutsättningar.
Om man däremot utnyttjar den extra kapaciteten i kyl eller värmeläge så drar den lite mer
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tomassoderbergh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RW25 eller RW35
« Svar #17 skrivet: 17 mars 2023, 08:57:33 »
Tack för alla svar.
Vi kör på en RW35 då det skiljer mindre en 10% i pris på de offerter som vi har fått.

christer nygård

  • Gäst
christer nygård
SV: RW25 eller RW35
« Svar #18 skrivet: 26 mars 2024, 18:29:59 »
 PÃ¥ finska motsvarande forum (lampopumput.info) finns  massa inlägg angÃ¥ende RW35:s usla kapacitet under -20C.. RW25 lever nÃ¥gorlunda upp till vad man lovat men rw35 verkar inte alls komma upp till 4kw vid -25C. MÃ¥nga rw35 ägare har reklamerat sina försäljare och importören undersöker ärendena . BÃ¥de min son och min bror har rw35 och bÃ¥da är besvikna.   Vid varmare än -20C  fungerar rw35 riktigt bra

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: RW25 eller RW35
« Svar #19 skrivet: 26 mars 2024, 21:01:47 »
Tycker inte jag sett några inlägg på Svenska forum om dålig kapacitet på RW35 när det är -25 ute men kanske missat något!
Förutom dom som tror att en luftvärmepump kan leverera samma effekt vid -25 som vid +7 men då är det snarare återförsäljare/installatör som upplyst kunden lite dåligt om effekter när det är kallt ute.

Hade själv en kund som gnällde om urusel RW35 redan vid -10 men efter koll så stog den i quiet på fläktläge och dessutom skitiga filter så den gjorde ingen nytta men så lär det knappast vara hos er då fläkthastighet och rengöring brukar påtalas ganska snabbt.

Är det flera olika återförsäljare och distributören av dom är inkopplad borde någon komma på vad det är som strular.
Nyfiken på vad dom kommer fram till.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: RW25 eller RW35
« Svar #20 skrivet: 27 mars 2024, 07:37:07 »
Vi avvaktar med att sälja fler tills vi vet mer, vår spekulation är att det kom en ny mjukvara i höstas, vi har haft två missnöjda kunder, men under förra vintern sålde vi mängder av dessa och ingen har klagat, tvärt om.
Om det är "fel" på vissa maskiner, annan mjukvara, eller om de kunder som inte klagat helt enkelt inte märkt något eller inte vill klaga är svårt att säga.
Vet inte exakt hur många vi installerat sedan vi såg ändringar på mjukvaran (Annorlunda uppstarts-sekvens som gjorde att leverans-testerna efter installation tog lite längre tid), men kanske 10?
Då vi ytterst sällan monterar när det är riktigt kallt så vet vi ju inte säkert vad som händer när det blir under -20 grader.

Som sagt 2 som klagat på det som monterats av säsongens laddning maskiner, som vi kunnat göra nöjda på annat sätt.
Ninja 35 eller Hero 35 känns som ett säkrare kort för resten av denna säsong i alla fall.
Att skriva något som detta är förstås känsligt, vi har ju ingen aning om det är ett utbrett problem, eller något som bara drabbar vissa maskiner, och i så fall varför.
På vår totala försäljning, sedan modellen kom, är det i alla fall väldigt många nöjda kunder som vi fått feedback ifrån, så det är inte något som har varit sedan lanseringen av modellen i alla fall, så pass mycket känner jag mig säker på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RW25 eller RW35
« Svar #21 skrivet: 27 mars 2024, 09:53:08 »
Vi fick installerat en RW35 i juni 2023.

Tycker att den levererat bra med värme denna extremt kalla vinter.

Mellan januari och mars har den bidragit till en minskad elförbrukning jämfört med samma period i fjol motsvarande 3500-3600 kwh, då har vi även haft varmare inne i år och även eldat betydligt mindre mängd ved, så antalet kwh insparat är egentligen ännu fler än 3500-3600 kwh för årets tre första månader.

Dock tycker jag mig ana att pumpen mellan 0 - kanske -10 inte levererar riktigt optimalt, därmeot om det är både varmare och kallare än så så presterar den markant mkt bättre effekt.

Det är som att då det blir -10 till -12 någonstans som att den "boostar" och verkligen pumpar ut riktigt mkt värme.

Kan dock vara relaterat till huset i sig, omsättning av luft via självdraget med de faktorer det medför osv.. (huset är ett gammalt timmerhus från 1870-talet med ytterst lite isolering, beläget i piteå.)

Kör konstant på full fläkt och +22°.

Överlag väldigt nöjd, skulle tro att vi inräknat den minskade mängden ved som eldas sedan installation kommer att minska antalet förbrukade kwh med uppåt 40-50 % sedan vi installerade rw35'an.


Kan det tänkas vara den extremt kalla vintern som bidrar till att det uppstått missnöje hos en del kunder ifråga om förväntad effekt?

Jag tänker att de sol installerat en 25'a sannolikt har både mindre hus och/eller högre isoleringsgrad, medan de som valt en 35'a har större hus/sämre med isolering, effekter som en vinter som den vi just genomlidit ger rätt stora skillnader ifråga om effektbehov över en längre tid?


Har det kunnats påvisas att någon 35'a levererar dåligt i jämförelse, eller är det äk då länge "oidentiferad hörsägen"?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: RW25 eller RW35
« Svar #22 skrivet: 27 mars 2024, 10:12:07 »
De som klagat för oss har vi kunnat konstatera en lägre effektförbrukning än vad det borde vara på kompressorn, som om den inte varvar upp för fullt när det går under en viss gräns, typ vid -20 grader.
Svårt att säga exakt när det blir tokigt, för att kunna säga det måste man ju testa maskinerna i labb, och ha tillgång till alla parametrar som styr kompressorn så man kan se exakt vilken/vilka givare och programrader som begränsar frekvensen eller vad det nu är som gör att de drar mindre ström än de borde.
De ska normalt förbruka runt 9A även när det är riktigt kallt, men de vi konstaterat fel på har bara gått upp till 6-7 A och då blir ju uteffekten därefter.
Vi har ingen aning om hur pumparna som de som INTE klagat köpt fungerar.
Är det ett problem på alla maskiner i en viss serie så förutsätter jag att det blir åtgärdat av tillverkaren.

Det du upplevt kring 0 grader är nog mer ett fysiskt fenomen, på bergvärmepumpar finns som regel en möjlighet att knäcka kurvan kring 0 graders utetemp, för vid den temperaturen upplevs innetempen låg även om det visar önskat värde på termometrarna, typ,.
Man måste i alla fall köra ut en högre framledningstemp för att komforten inne ska bibehållas.
VI har inte sett några tecken på problem i området 0 till -10 grader.
Men som sagt, upplverer man att det bli kyligt inne så kanske man ska öka börvärdet en aning, eller köra fläkten manuellt.
Det skull möjligen kunna bero på att du kör den i Auto, och att den kanske borde öka fläkthastigheten lite mer för att få spridning på luften.
(Om den körs på auto så kanske fläkthastigheten ökar vid en viss utetemp eller uteffekt/frekvens på kompressorn)

Vi har nog så vitt jag vet ingen som klagat på maskiner levererade innan oktober/november -23
« Senast ändrad: 27 mars 2024, 10:20:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RW25 eller RW35
« Svar #23 skrivet: 27 mars 2024, 10:20:01 »
De som klagat för oss har vi kunnat konstatera en lägre effektförbrukning än vad det borde vara på kompressorn, som om den inte varvar upp för fullt när det går under en viss gräns, typ vid -20 grader.
Svårt att säga exakt när det blir tokigt, för att kunna säga det måste man ju testa maskinerna i labb, och ha tillgång till alla parametrar som styr kompressorn så man kan se exakt vilken/vilka givare och programrader som begränsar frekvensen eller vad det nu är som gör att de drar mindre ström än de borde.
De ska normalt förbruka runt 9A även när det är riktigt kallt, men de vi konstaterat fel på har bara gått upp till 6-7 A och då blir ju uteffekten därefter.
Vi har ingen aning om hur pumparna som de som INTE klagat köpt fungerar.
Är det ett problem på alla maskiner i en viss serie så förutsätter jag att det blir åtgärdat av tillverkaren.

Det du upplevt kring 0 grader är nog mer ett fysiskt fenomen, på bergvärmepumpar finns som regel en möjlighet att knäcka kurvan kring 0 graders utetemp, för vid den temperaturen upplevs innetempen låg även om det visar önskat värde på termometrarna, typ,.
Man måste i alla fall köra ut en högre framledningstemp för att komforten inne ska bibehållas.
VI har inte sett några tecken på problem i området 0 till -10 grader.
Men som sagt, upplverer man att det bli kyligt inne så kanske man ska öka börvärdet en aning, eller köra fläkten manuellt.
Det skull möjligen kunna bero på att du kör den i Auto, och att den kanske borde öka fläkthastigheten lite mer för att få spridning på luften.

Vi har nog så vitt jag vet ingen som klagat på maskiner levererade innan oktober/november -23

Okej.

Nej jag kör manuellt fläktläge på högsta hastigheten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: RW25 eller RW35
« Svar #24 skrivet: 27 mars 2024, 10:21:25 »
OK, prova öka börvärdet lite i så fall, det kanske bara har med det där behovet av att "knäcka kurvan" som är ett känt fenomen i vattenburna system i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: RW25 eller RW35
« Svar #25 skrivet: 27 mars 2024, 12:43:50 »
Ja nu dök det upp några som verkar ha något som eventuellt strular.
Har som tur är inga -25 så kommer nog inte upptäcka detta .
Hade däremot flyttat rätt omgÃ¥ende om det är lÃ¥nga perioder med -25 ute  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

christer nygård

  • Gäst
christer nygård
SV: RW25 eller RW35
« Svar #26 skrivet: 27 mars 2024, 19:39:07 »
De som klagat för oss har vi kunnat konstatera en lägre effektförbrukning än vad det borde vara på kompressorn, som om den inte varvar upp för fullt när det går under en viss gräns, typ vid -20 grader.
Svårt att säga exakt när det blir tokigt, för att kunna säga det måste man ju testa maskinerna i labb, och ha tillgång till alla parametrar som styr kompressorn så man kan se exakt vilken/vilka givare och programrader som begränsar frekvensen eller vad det nu är som gör att de drar mindre ström än de borde.
De ska normalt förbruka runt 9A även när det är riktigt kallt, men de vi konstaterat fel på har bara gått upp till 6-7 A och då blir ju uteffekten därefter.
Vi har ingen aning om hur pumparna som de som INTE klagat köpt fungerar.
Är det ett problem på alla maskiner i en viss serie så förutsätter jag att det blir åtgärdat av tillverkaren.

Vi har nog så vitt jag vet ingen som klagat på maskiner levererade innan oktober/november -23

PÃ¥ finska forumet är det flera med problem som loggat vid olika temperaturer och det verkar som om den dramatiska försämringen i effekt(och strömförbrukning)sker nära -20C.Enligt de som loggat nÃ¥r RW35 inte 4kw vid -25C, den kommer inte ens opp i nivÃ¥ med RW25. Har själv samma erfarenhet frÃ¥n sonens rw35 dÃ¥ jag mätte in och utgÃ¥ende lufttemperaturer. T.ex vid -30C steg lufttemp  över inomhusenheten  frÃ¥n 20C till ca 25C pÃ¥ högsta fläkthastighet. DÃ¥ kallades även försäljaren dit och han konstaterade "den här ger ju inget" och han började genast kolla tryck och mängden köldmedium men detta var helt  enligt instruktionen.
Har själv en gammal FH35 och den gav  ca 40C samma dag under samma förhÃ¥llanden pÃ¥ max fläkt (vilket visserligen är ca 10% mindre flöde jfrt med rw35) Enligt reklamen borde RW35 klÃ¥ FH35 speciellt vid kalla temperaturer.
Huvudimportören säger sig ha dialog med tillverkaren och har samlat in tillverkningsnumren av dem som klagat. Sonens och min brors maskiner är rätt nya,installerades sommaren och hösten 2023. Den äldsta rw35 som jag sett att man klagat över på forumet var tillverkad 05/2022.
Att detta problem först nu kommit fram kan bero på att åtminstone här i Finland så var förra vintern varmare
Hos en av dem med problem byttes utomhusenheten ut för nån månad sedan men ingen förbättring. Någon slutlig lösning har ännu inte kommit från tillverkaren.
På RW25 har endast enstaka klagomål angående högljudd utomhusenhet förekommit men detta har fixats med byte av utomhusenheten.

Huvudimportören

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: RW25 eller RW35
« Svar #27 skrivet: 27 mars 2024, 20:01:49 »
Huvudimportören då det är i Finland är väl Scanoffice ?
Dom har Ã¥tmindstÃ¥nde tidigare Ã¥r varit riktigt bra att ha att göra med och har nog bra kontakt med tillverkaren 👍
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

christer nygård

  • Gäst
christer nygård
SV: RW25 eller RW35
« Svar #28 skrivet: 27 mars 2024, 20:10:49 »
Jo huvudimportören är Scanoffice och de lär höra till de bättre. Finns ytterligare 2 importörer men de är mindre aktörer

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RW25 eller RW35
« Svar #29 skrivet: 09 april 2024, 11:41:54 »
Bringats någon klarhet i om vad som orsakat problemen på rw35an?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!