Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT GREENLINE HT PLUSS C - Låg Presostat  (läst 1341 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kenneth F

  • Gäst
Kenneth F
IVT GREENLINE HT PLUSS C - Låg Presostat
« skrivet: 14 november 2019, 01:17:23 »
Hej!

Jag vill börja med att säga att jag inte är jättekunnig vad gäller värmepumpar och deras tekniska funktionalitet men jag skall försöka svara så bra jag kan om det kommer någon fråga.

Min värmepump har den senaste veckan larmat för ”Presostat låg”. Jag kvitterar felet och pumpen startar. Värme kommer på elementen / golven men efter ett tag larmar den igen för presostat låg. Nu dock drar den bara igång max 1-2 min sen larmar den.

Vad kan detta bero på? Känns som att problemet kom med kylan ute.

/ Kenneth

Utloggad varmdo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kyl och värmepumstekniker
SV: IVT GREENLINE HT PLUSS C - Låg Presostat
« Svar #1 skrivet: 14 november 2019, 06:46:12 »
Köldbärarpump eller luft/låg brine nivå.

Expansionsventil

Gasbrist



Kolla gt10/gt11 när värmepumpen startar och se om tempen sjunker(köldbärarpumpen cirkulerar)
Kolla nivåkärl
Lyssna efter luft.

Om tempen sjunker kolla gt6 om hetgasen blir väldigt hög fort.
Blir den det så troligt gasbrist

Annars expventil

Kenneth F

  • Gäst
Kenneth F
SV: IVT GREENLINE HT PLUSS C - Låg Presostat
« Svar #2 skrivet: 14 november 2019, 13:42:56 »
Kvitterade felet nu. Pumpen slår ifrån efter ca 1 min och då har jag dessa temperaturer:

GT 10 - 8
GT 11 - 25,2
GT 9 - 22,8
GT 8 - 24,6
GT 6 - 29
GT 2 - 5,9
GT 1 - Till: 29,7 Nuv: 21,7

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: IVT GREENLINE HT PLUSS C - Låg Presostat
« Svar #3 skrivet: 14 november 2019, 19:19:21 »
Ser inte ut som om köldbärarpumpen snurrar / luft / blockering. Du skulle varit in och kört KB pumpen manuellt och lyssnat efter dels ATT den går men också efter bubbel. Kan vara svårt att höra när kompressorn går.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT GREENLINE HT PLUSS C - Låg Presostat
« Svar #4 skrivet: 14 november 2019, 20:36:07 »
Instämmer, det verkar som om köldbärarpumpen inte fungerar. Tänk på att pumpmotorn brummar även om pumphjulet står still. Om det finns en mutter på motorhuset i axelns förlängning kan man lossa den och se efter om axeln roterar. Det finns ett mejselspår i axeln så det syns lätt. Det kan komma lite vatten när man tar bort muttern. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Kenneth F

  • Gäst
Kenneth F
SV: IVT GREENLINE HT PLUSS C - Låg Presostat
« Svar #5 skrivet: 15 november 2019, 01:44:39 »
Hej!

Jag gjorde rent filtret jag läst om här på forumet i hopp om att d skulle hjälpa, men ikke. (Filtret nere till vänster i pumpen)

Jag testade köra pumpen i 5.3 menyn men den startar inte. Den kör dock när pumpen är igång och blir lite varm.

Jag lossade på muttern och det sprutade ut vatten så jag tappade nästan bort muttern. Det slutade efter ett bra tag, jag fick satt in en skruvmejsel och snurrade utan problem. Fick på muttern igen men upptäckte då att jag fick fylla på systemet med vatten igen.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT GREENLINE HT PLUSS C - Låg Presostat
« Svar #6 skrivet: 15 november 2019, 11:53:50 »

Jag testade köra pumpen i 5.3 menyn men den startar inte. Den kör dock när pumpen är igång och blir lite varm.


Konstigt att den inte startar, tittar du på rätt pump. Det är den större cirkulationspumpen som sitter nere till höger i skåpet. Sidan 8 eller 9 i manualen.
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=fastighet&fn=Anvandarhandl_Greenline_HT_Plus.pdf
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Kenneth F

  • Gäst
Kenneth F
SV: IVT GREENLINE HT PLUSS C - Låg Presostat
« Svar #7 skrivet: 15 november 2019, 14:55:11 »
Hej igen!

Har IVT tekniker på plats as we speak. Han har konstaterat at köldbärarpumpen är trasig och bytt den nu.

Tack för all hjälp och alla svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!