Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om Daikin Altherma Geo 3  (läst 1533 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peje

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Fråga om Daikin Altherma Geo 3
« skrivet: 02 november 2022, 10:14:58 »
Hej!

Har idag en Thermia Villa Classic 75RF med elpatron om 6 kW.
Pumpen driftsattes i mars 2002, den har alltså 20 år på nacken och har fungerat utmärkt i alla år, två mindre underhållsreparationer är allt som är gjort.

Funderar nu på att ligga i startgroparna för ett byte och vill gärna få lite synpunkter på dimensionering,
Har läst otaliga trådar här på forumet och inser att ingen installation är den andra lik, således blir det ytterligare en dimensioneringstråd.

Lite grunddata:
Villa i Enskede (08), byggd 1936, tillbyggd 2000, värmer ~177Kvm fördelat på 137kvm radiatorkretsar samt 40 kvm golvvärme (i källare).

Borrhål: 140m

Drift VP tim:    47347
Tillsats El tim: 171 (Väldigt lågt, i stort sett endast legionella körning sedan start?)
Varm Vatten tim: 11800 (Brukar köra endast VV under sommarmånaderna, 3 – 5 månader beroende på utetemp)

Total förbrukning El de senaste åren ligger mellan 16 – 18000 KWh (något högt, men fyra handdukstorkar och en avfuktare samt lite standby genom åren "hjälper till")

Fråga:
1) Jag funderar på en Daikin Altherma GEO 3 8 kW - kan det funka med mitt borrhål/förutsättningar?
2) Någon som har erfarenhet att köpa Bergvärmepump från Polarpumpen?

/Per

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om Daikin Altherma Geo 3
« Svar #1 skrivet: 18 december 2022, 16:04:00 »
Vi har liknande projekt i samma stad men jag bor nån mil norr om dig.
Ungefär samma storlek på hus. Även jag har 140 m aktivt borrdjup och installerade min Thermia diplomat 8 året efter dig och även jag har både radiatorer, som är på väg att tas bort, och golvvärme.

Har köpt en Daikin Altherma GEO 3 10 kW som kommer snart från Polarpumpen. Polarpumpens roll blir mindre än när jag lät en installatör välja pump och borrhålsdjup och göra allt för 20 år sen. Tror de gör ett bra jobb avseende uppgiften att tillhandahålla maskinen.
Nackdelen är väl att om jag får för mig att jag behöver hjälp finns det kanske installatörer som bara vill installera VP som de själva förmedlat.
Förhoppningsvis lyckas jag koppla in den själv.
Jag sitter just nu och läser igenom installationsmanualen för att vara i startgroparna när maskinen kommer.

Vill minnas att den större hade bättre SCOPvärden men samma mineffekt värme. Risken med att överdimensionera effekten minskar med varvtalsstyrningen när båda går ner till 0,85kW. Finns säkert nån som räknat mer noga men jag tänket att de 5000 i prisskillnad snabbt äts upp vid de kalla dagar då elen är dyr om min gamla gick över till 100% eldrift. Jag tänker att den lite större maskinen borde klara lite till vilket kanske kan vara bra de fåtal dagar då det är kallt.
Jag har rätt många meter golvvärmeslang och kommer även ha en tank i systemet.
Om mitt hål är för kort så kommer jag borra ett till en bit bort på tomten och då passa på att i vart fall översta biten göra det med så bred diameter att jag kan slänga ner både en vattenpump och en handpump.


Utloggad peje

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fråga om Daikin Altherma Geo 3
« Svar #2 skrivet: 18 september 2023, 08:21:16 »
Hej!

Sent svar från mig, det blev emellertid en Daikin Altherma GEO 3 10 kW för mig också, dock leverans från en lokal firma (som jag inte är helt nöjd med, PM'a för mer info).

HÃ¥ller pÃ¥ att försöka förstÃ¥ pumpens alla funtioner.....  :P

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!