Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det värt att förbereda för golvvärme?  (läst 7310 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad space monkey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag håller på att upphandla bergvärme och jag har en annan tråd här som handlar om mina offerter. Min fjärde offertör undrar om jag vill förbereda för vattenburen golvvärme - alltså något enstaka som man vill ha igång även sommartid. Då ska man tydligen ha en extra tank på 100 l och detta ska tydligen kosta ca 3500 inkl. installation.

Vad säger ni? Är det bra? Eller rättare sagt - är det värt pengarna? Är det dyrt att installera vattenburet värmegolv?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är det värt att förbereda för golvvärme?
« Svar #1 skrivet: 21 april 2006, 07:54:13 »
Hej!

Jag håller på att upphandla bergvärme och jag har en annan tråd här som handlar om mina offerter. Min fjärde offertör undrar om jag vill förbereda för vattenburen golvvärme - alltså något enstaka som man vill ha igång även sommartid. Då ska man tydligen ha en extra tank på 100 l och detta ska tydligen kosta ca 3500 inkl. installation.

Vad säger ni? Är det bra? Eller rättare sagt - är det värt pengarna? Är det dyrt att installera vattenburet värmegolv?

Har du ingen golvvärme idag så finns det ingen anledning att stoppa in en extra tank, tanken kan du alltid installera vid ett senare tillfälle, typ samtidigt med golvvärmen.

Vattenburen golvvärme kostsar en del, acktanken är den lilla kostnaden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Är det värt att förbereda för golvvärme?
« Svar #2 skrivet: 21 april 2006, 09:46:40 »
Vad säger ni? Är det bra? Eller rättare sagt - är det värt pengarna? Är det dyrt att installera vattenburet värmegolv?
Beror på: i träbjälklager är det dyrt, och sen är det en ting att tänka på: det krävs högt VB-F -> lägre COP
Mysigt, men jag är inte säker på att jag skulle göra om det. I alla fall, se till att det finns rör så att det går att sätta et par raddar på olika utvalda ställen om det blir problem, en sak jag ångrar att jag inte gjorde
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är det värt att förbereda för golvvärme?
« Svar #3 skrivet: 21 april 2006, 12:16:49 »
Vad säger ni? Är det bra? Eller rättare sagt - är det värt pengarna? Är det dyrt att installera vattenburet värmegolv?
Beror på: i träbjälklager är det dyrt, och sen är det en ting att tänka på: det krävs högt VB-F -> lägre COP

Va?
En rätt dimensionerad golvvärme bör ge lägre framledningstemp.  b00k
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Är det värt att förbereda för golvvärme?
« Svar #4 skrivet: 21 april 2006, 15:45:06 »
Va?
En rätt dimensionerad golvvärme bör ge lägre framledningstemp.  b00k
Inte om man frÃ¥gar Wirsbo, dom säger att mina 48 fram inte är ovanligt  ???
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Är det värt att förbereda för golvvärme?
« Svar #5 skrivet: 21 april 2006, 15:47:30 »
Glömde en sak:
Det finns inte mycket "Acc" i plåten/golvet.... det kyler ner väldigt snabt när inte pumpen går...
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Är det värt att förbereda för golvvärme?
« Svar #6 skrivet: 21 april 2006, 16:14:05 »
Inte om man frÃ¥gar Wirsbo, dom säger att mina 48 fram inte är ovanligt  ???

Det kan inte vara rätt.
Förra vintern när vi hade -32 ºC under några dagar var min framledningstemp 47 ºC som mest. Men -32 ºC är mer än 10 ºC lägre än DUT för Stockholm

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Är det värt att förbereda för golvvärme?
« Svar #7 skrivet: 21 april 2006, 16:28:29 »
Det kan inte vara rätt.
Förra vintern när vi hade -32 ºC under några dagar var min framledningstemp 47 ºC som mest. Men -32 ºC är mer än 10 ºC lägre än DUT för Stockholm

/Johan
Isoleringen spelar ju in, förstås, här har vi bara 100mm i väggarna, golvet kyls ju ner snabbare
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är det värt att förbereda för golvvärme?
« Svar #8 skrivet: 21 april 2006, 20:32:27 »
Va?
En rätt dimensionerad golvvärme bör ge lägre framledningstemp.  b00k
Inte om man frågar Wirsbo, dom säger att mina 48 fram inte är ovanligt  ???

Hmmm... jag trodde att golvvärme gav lägre framledningstemp p g av större värmeavgivande yta än radiatorer.

48ºC... i mitt hus räcker det för -20 ute, och jag har radiatorer med bra mycket mindre värmeavgivande yta än vad golvet är.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det värt att förbereda för golvvärme?
« Svar #9 skrivet: 22 april 2006, 00:38:51 »
Golvvärme utan underliggande isolering drar "obegränsat" med energi, man skall inte installera golvvärme utan underliggande isolering...

I de flesta fallen, när tillräckligt mycket underliggande isolering finns, kräver golvvärme en lägre framledingstemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Är det värt att förbereda för golvvärme?
« Svar #10 skrivet: 22 april 2006, 08:52:13 »
Golvvärme utan underliggande isolering drar "obegränsat" med energi, man skall inte installera golvvärme utan underliggande isolering...

I de flesta fallen, när tillräckligt mycket underliggande isolering finns, kräver golvvärme en lägre framledingstemp.

Dom har präcis ändrat regelsättet i Danmark: man måste ha et U-värde på 0,11 under golvvärmen. När vi började var det 0,15. Hos oss är det 0,17, altså ganska så nära dom ursprungliga krav. Pratade med en kille från Rockwool: det går nästan inte att mäta dom 0,02 som skiljer.
Jag tror mera pÃ¥ att det är tegelväggarna som ger problem här, den gamla isolering i väggarna hÃ¥ller pÃ¥ att ramla ner  :(

Hur som helst: Om man litar på Wirsbo, då krävs det högra fram i träbjälklager i förhållande till beton
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det värt att förbereda för golvvärme?
« Svar #11 skrivet: 22 april 2006, 12:39:10 »
Golvvärme på marknivå och ingjutet i betong ger bästa värmekomforten vid en jämförelse. Jag har flera olika typer av golv och värme att jämföra med.
T ex ett stort våtutrymme (15 m²) med ett flytande golv. Golvet ligger i en cellplastlåda utan kontakt med väggarna, ca 15 cm isolering under och 5 cm på sidorna. Framledningstemperaturen har under vintern varit max 29°C och ute har det varit ner till -17°. Innetemp har legat mellan 21 och 22°.
Har man uppvärmd källare så ger kombinationen golvvärme och trägolv på övervåningen ingen annan fördel än att man slipper radiatorer. Däremot är kombinationen golvvärme och klinker alltid en fördel. Vid träbjälklag kan det bli problem med sprickbildning i klinkergolv. Betongbjälklag ger stor värmetröghet vilket kan vara både för- och nackdel.
Själv kommer jag att fortsätta bila bort gamla betonggolv i undervåningen för att öka värmekomforten.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Är det värt att förbereda för golvvärme?
« Svar #12 skrivet: 22 april 2006, 23:39:41 »
Hur som helst: Om man litar på Wirsbo, då krävs det högra fram i träbjälklager i förhållande till beton

Det stämmer att golvvärme i betongplatta (rätt isolerad) klarar sig med lägre framledningstemp jämfört med träbjälklag (rätt isolerad)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Är det värt att förbereda för golvvärme?
« Svar #13 skrivet: 22 april 2006, 23:51:53 »
Vad säger ni? Är det bra? Eller rättare sagt - är det värt pengarna? Är det dyrt att installera vattenburet värmegolv?
Beror på: i träbjälklager är det dyrt, och sen är det en ting att tänka på: det krävs högt VB-F -> lägre COP
Mysigt, men jag är inte säker på att jag skulle göra om det. I alla fall, se till att det finns rör så att det går att sätta et par raddar på olika utvalda ställen om det blir problem, en sak jag ångrar att jag inte gjorde
Skulle villja påstå att det är dyrare att instalera golvvärme i betong!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Är det värt att förbereda för golvvärme?
« Svar #14 skrivet: 23 april 2006, 20:37:34 »
Skulle villja påstå att det är dyrare att instalera golvvärme i betong!

Om du jämför priset för golvvärme mellan träbjälklag och betongbjälklag så är priset för betongbjällaget minst 200:- LÄGRE per m2. Det enda som behövs i betongbjälag är slangen. I träbjälklag tillkommer spårade spånskivor eller glespanel samt fördelningsplåtar.

Om du däremot lägger golvvärme PÅ betongbjälklag är det ungefär samma pris som i träbjälklag.

Jämförelsen gäller vattenburen variant men tror nog att det stämmer rätt bra även på elgolv.

/Johan
« Senast ändrad: 23 april 2006, 20:41:32 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!