Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MMA-EDVH15  (läst 10429 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
MMA-EDVH15
« skrivet: 21 januari 2007, 23:02:10 »
Hej
Nytt försök
Hur kopplar jag in den på min acctank ???
dvs vart ska röret frÃ¥n plattvärme växlaren sitta  för att hammna rätt
på a eller ab...utgången


http://www.mma.se/en/flik/katalog.asp?locator=05/540.htm

det är 3 st utgÃ¥ngar  märkta med ....A ..B...AB

+ hur byter jag termostat käglan å vart sitter den ??????
« Senast ändrad: 22 januari 2007, 22:15:53 av R407 »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: MMA-EDVH15
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2007, 23:32:19 »
Hej
Nytt försök
Hur kopplar jag in den på min acctank ???
dvs vart ska röret frÃ¥n plattvärme växlaren sitta  för att hammna rätt
på a eller ab...utgången


http://www.mma.se/en/flik/katalog.asp?locator=05/540.htm

det är 3 st utgÃ¥ngar  märkta med ....A ..B...AB

+ hur byter jag termostat käglan å vart sitter den ??????
Nu hoppas jag att jag inte är helt ute och cyklar. Jag tror att AB ska vara mot vvx. AB är ju alltid öppen antingen mot A eller B eller båda. Thermostaten monteras på "piggen" som du ser sticker ut och känselkroppen på ledningen till tanken. Jag tror termostaten trycker in piggen vid inställd temp, eller så är det tvärt om. Alltså hur A och B kopplas beror på hur termostaten funkar. Hoppas Sfinx rättar mig om jag fel.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: MMA-EDVH15
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2007, 23:54:39 »
hej ..
så det går inte koppla in den så här .....

termostaten sitter i skälva huset  man behöver inte ha en med lös givare det funkar typ som med en gammal hederlig radiator termostat... men man nÃ¥ste byta ut käglan sÃ¥ man fÃ¥r en med  rätt temp dvs att den släpper vattnet ut till tanken dÃ¥ det är ca 55-60 grader dÃ¥ kan man reglera ut tempen manuellt med ett vanligt rermostat vred typ som man har pÃ¥ ett ellement....

Min tanke va ju att vattnet ska pumpas runt i huset från platisen å ut ner till cirkpumpen genom anslutning ...A till B
tills vattnet är 55 grader sen så öppnars anslutning AB vid 55 å utgång B stryps så vattnet spolas in till tanken
« Senast ändrad: 23 januari 2007, 00:00:44 av R407 »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: MMA-EDVH15
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2007, 00:08:25 »
Hej ..
vattnet mÃ¥ste ska in pÃ¥ ingÃ¥ng AB  och ut pÃ¥  B för att fÃ¥ vattnet till att cirkulera ......sen dÃ¥ tempen är nog hög stänger termostaten igen utgÃ¥ng B Ã¥ öppnar utgÃ¥ng A  för att ladda tanken...
fixat det tog 2 min att vända ventilen å ca 3 dl vatten spill
tack för att jag monterade in kulventiler på rören ;D

ska dra på jula å köpa upp hela ders lager av ballofix ventiler det måste va en gudagåva

jag satte fast anslutningarna i min tank frÃ¥n plattisen i dag  hadde fulla tanken 400 lit
det gällde att va hyfsat snabb då man tog bort pluggarna i tanken för att inte få simmbasäng i kåken ..men det gick tror inte jag sölade ut mer än max 4 liter vatten på 2 pluggar
fast jag  hadde inte nerver att flytta elpartonen ...hÃ¥let ser stoort ut där kan det välla ut vatten  jaja ..den flyttar vi i sommar dÃ¥ solen fÃ¥r göra nytt varm vatten
då spelar det mindre roll om jag måste tömma ut 400 liter varmvatten

« Senast ändrad: 23 januari 2007, 00:33:11 av R407 »

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: MMA-EDVH15
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2007, 00:41:43 »
Se här: http://www.mma.se/sv/flik/katalog.asp?locator=05/540.htm under flikarna finns monteringsanvisningar.
Sätt ventilen på utloppet av acctanken dvs nertill. AB porten mot värmeväxlaren. Ungefär som i exemplet trevägsventil i kylsystem men uppoch ner. Acctanken blir ju en kylare mot solfångarna.
OBS det är ingen växelventil utan den blandar. Lämpligt termostat kan tex vara mtwz T4
http://www.mma.se/sv/flik/katalog.asp?locator=02/220.htm se under flikarna produktblad och monteringsanvisningar. Bulben tas loss från plastskyddet och sätts direkt på inloppet till acctanken upptill. Den från början öppna porten stängs när termostatet uppnår inställd temp. Dvs den porten som är öppen vid vanlig temp skall vara "kortslutningsledningen" utanför tanken. Precis som i kylexemplet. Men monterad uppochner.
När solfångarna/värmeväxlaren når inställd temp öppnar porten in mot acctanken. för att bibehåll tempen.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: MMA-EDVH15
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2007, 07:49:20 »
hej ..
tackar !!!!

går det få en ritning som dom jag gort där det framgår vart a ab och b portana sitter ?




Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: MMA-EDVH15
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2007, 10:15:50 »
Se här: http://www.mma.se/sv/flik/katalog.asp?locator=05/540.htm under flikarna finns monteringsanvisningar.
Sätt ventilen på utloppet av acctanken dvs nertill. AB porten mot värmeväxlaren. Ungefär som i exemplet trevägsventil i kylsystem men uppoch ner. Acctanken blir ju en kylare mot solfångarna.
OBS det är ingen växelventil utan den blandar. Lämpligt termostat kan tex vara mtwz T4
http://www.mma.se/sv/flik/katalog.asp?locator=02/220.htm se under flikarna produktblad och monteringsanvisningar. Bulben tas loss från plastskyddet och sätts direkt på inloppet till acctanken upptill. Den från början öppna porten stängs när termostatet uppnår inställd temp. Dvs den porten som är öppen vid vanlig temp skall vara "kortslutningsledningen" utanför tanken. Precis som i kylexemplet. Men monterad uppochner.
När solfångarna/värmeväxlaren når inställd temp öppnar porten in mot acctanken. för att bibehåll tempen.

Hmm. Betyder det att min ena ritning var rätt?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: MMA-EDVH15
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2007, 13:34:50 »
Hmm. Betyder det att min ena ritning var rätt?
mvh

Ja, therm2.jpg är min favorit. Men som alltid kan man göra på många olika sätt.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: MMA-EDVH15
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2007, 13:50:29 »
hej
det första förslaget e samma som mitt  :)
det andra e inte likadant ...men jag funderar om det funkar ...hmm
är lite tvivlande ...det är öppet lite för många rör in i tanken...

hur som haver jag ska testa att köra min ventil som jag monterat det nu.jag ids inte göra om det... som jag satt den nu så blockar då ventilen vattnet från att gå in bakvägan i plattvärmeväxlarn felet e ju att det inte är riktigt lätt att få en temp i plattisen så ventilen börjar jobba ..fundrade ett tag på att värma vatten med el å se om det hoppade i gång

öppnar eller stängs utgång B då vattnet blir 55 grader...dvs rör sig käglan/gummi kroppen neråt å stänger utgång B
å vad är det i manicken som tempstyr ventilen....sitter det nån termostat kropp i den

som jag fattat det så måste jag ha den termostaten med kapilär rör eller externgivare...
helt sjukt då det är tempen i ventilen som e viktig
nu har jag en handratt på ventilen ...dvs det blir till att köpa en näve till med grejer.. suck


killen som jag mailat å pratat med på MMA på stod att det inte går att byta nått i ventilen som terostat kropp ....det ska termostaten sköta om ????? e det samma grejer för att reglera 0-20 som 20-40 eller 40-70 grader

förövrigt va den killen pÃ¥ kundserviceen  nollad,fruktat otrevlig Ã¥ dryg...dom köper jag inte en skruv av nÃ¥ mer ...jag mailade ner en ritning Ã¥ bad han märka upp anslutningarna pÃ¥ ventilen sÃ¥ det skulle bli rätt
fick en fin ritning av han där det utgångarna va helt fel märkta i mitt system
rent teroretiskt är det omöjligt att koppla in grejen som han ritat utgångarna sitter inte så på ventilen...han hadde kastat om utgångarna så det inte stämmer mot vad dom heter på ventilen

dvs A och B utgÃ¥ngen ska/bör  byta plats annars fÃ¥r killen tillverka en ny ventil Ã¥t mig.. :D
enligt alla papper jag sett så heter utgången under ventilen B å inte A ..
iofs är det en bagatell,men knappast för funktionen,




« Senast ändrad: 23 januari 2007, 14:00:45 av R407 »

Utloggad Berglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥lmedvetet springer vi hit och dit
SV: MMA-EDVH15
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2007, 16:13:29 »
Hej!

Finns det cirkulations pumpar med dubbla pumphus? I detta fall skulle det vara kul om man bara behövde en som drev båda kretsarna.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: MMA-EDVH15
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2007, 17:32:53 »
hej
fortsättning ...
har testat att köra systemet manuellt ..det funkar,men man måste ha en elektronisk termostat ,som påverkar ventilen som sitter på huset.....dvs öppnar å stänger ventilen elektriskt

vette väl fasiken vad en sÃ¥n  kostar Ã¥ om den öppnar pÃ¥ rätt sätt dvs att den öppnar vid 55
grader...å att den trycker åt rätt håll ...då jag vrider ratten på + stängs ventilen å vattnet börjar cirkulera i plattväxlaren,vrider jag den på minus så slutar det cirkulera i växlaren å sticker in till tanken
det funkar faktiskt bra,men jag ger mig fan på att den elektriska termostaten funkar tvärtom
så då skiter det sig ändå

näää ...

det blir en vanlig 3 vägs vedeldarventil ,med inbygg termostat samma som i bilar  den funkar jämt....
utan en massa sladar,ström eliminatorer Ã¥ en massa tjoller   
den öppnar vid 55 å stänger under 55 enkelt å funktionabelt...utan tjafs
+ att det går byta termostat i den,det finns 45 55 60 å 72 grader....

btw
jag rÃ¥kar har en MMA EDVH 15 ventil till salu,,nÃ¥n som är intresserad....har endast suttit i systemet i ca 2 dagar utan att köras  *roflmao*


« Senast ändrad: 23 januari 2007, 18:07:50 av R407 »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: MMA-EDVH15
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2007, 18:32:01 »
har testat att köra systemet manuellt ..det funkar,men man måste ha en elektronisk termostat ,som påverkar ventilen som sitter på huset.....dvs öppnar å stänger ventilen elektriskt
Ente elektronisk... Det är väl bara en bulb och ett kapilärrör. Sfinx visade mig olika modeller med ställbar temp.

det blir en vanlig 3 vägs vedeldarventil ,med inbygg termostat samma som i bilar  den funkar jämt....
utan en massa sladar,ström eliminatorer Ã¥ en massa tjoller   
den öppnar vid 55 å stänger under 55 enkelt å funktionabelt...utan tjafs
+ att det går byta termostat i den,det finns 45 55 60 å 72 grader....
Inte alltid. Tror jag läste någonstans att Peter Kovacs hade fått problem med de termiska ventilerna efter att systemet gått i kok.

btw
jag rÃ¥kar har en MMA EDVH 15 ventil till salu,,nÃ¥n som är intresserad....har endast suttit i systemet i ca 2 dagar utan att köras  *roflmao*
Behöver den inte nu men kanske till sommaren. Ska testa lite först. Jag kanske hör av mig  :)

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: MMA-EDVH15
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2007, 19:21:22 »
hej

vart köper jag dom bulb grejerna ??det verkade som  dom som fanns pÃ¥ MMAs sida gick pÃ¥ ström......

dom fÃ¥r inte kosta mÃ¥nga kr dÃ¥ skiter jag i det,har inte tänkt  lägga ut en spänn till pÃ¥ denna grej ....har fÃ¥tt ca 5-6 olika förslag pÃ¥ hur det ska kopplas Ã¥ ingen vet om Ã¥ hur det funkar....

Företaget som tillverkar å säljer dom va direkt otrevliga+ att den liraren knappast fattade vad han höll på med...han fixade inte ens att få märkningen på ventilens anslutningar rätt...

då jag påpekade att han rört i hop A,B och AB anslutningarna
skrev han att det va mitt problem å inte hanns,Om jag inte va intresserad av att köpa hanns lösning så struntade han i det för det va ju jag som hadde problem å inte han...GRRRRR

knappast jag ska ha nått mer med dom å göra....det måste ju finnas nån danfoss ventil/termostat som går att köpa i stället..en MMA termostat blir det inte

tror ni den här går att köra med


http://varme.danfoss.se/Product/003L1070_MNU17399005.html



"Inte alltid. Tror jag läste någonstans att Peter Kovacs hade fått problem med de termiska ventilerna efter att systemet gått i kok."

på den sidan termoventilen sitter ska det alldrig koka .styr utrustningen stänger av före
[99 ºC]
om det kokar så är det nått allvarligt fel ...då kokar ju hela tanken ...


« Senast ändrad: 23 januari 2007, 19:28:55 av R407 »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: MMA-EDVH15
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2007, 22:43:43 »

vart köper jag dom bulb grejerna ??det verkade som  dom som fanns pÃ¥ MMAs sida gick pÃ¥ ström......


Vet inte var man köper dem men enligt diskussion här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10026.msg95931#msg95931

...så ska det vara en MTWZ:
http://www.mma.se/sv/flik/katalog.asp?locator=02/201.htm
Edit: Jag får inte heller rätt på länken. Du får välja MTWZ i menyn till vänster.
« Senast ändrad: 23 januari 2007, 22:45:19 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: MMA-EDVH15
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2007, 00:15:25 »
tackar,då är det bara att knata i väg till rörkrökaren i morgon...

btw
vet ni om termostat ventilerna trycker ner eller släpper upp den lilla pluppen på huset
dÃ¥ den är ner tryckt  har jag raka rör rakt genom ventilen
å då den e uppe/opåverkad har jag allt flöde ner på utgång B dvs vattnet roterar i växlaren
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 07:35:04 av R407 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!