Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?  (läst 4526 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« skrivet: 20 april 2018, 08:59:36 »
Vattenfall bytte ett elskåp efter gatan igår. De hade varnat i god tid, så det var inget problem.

I morse tyckte jag värmepumpen betedde sig konstigt, brinepumpen gick, och det såg ut som den skulle producera värme, men kompressorn gick inte. Då kopplade jag ihop elarbetet igår och mitt problem och när jag lyfte av fronten såg jag att lampan på fasföljdsvakten inte lyste. När jag kollade med instrumentet så var det såklart felkopplat.

Man kan ju tycka att fasföljden borde dokumenteras innan man pÃ¥börjar arbetet och att man säkerställer att den blir likadan efter efter jobbet.  fiR: :::_)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #1 skrivet: 20 april 2018, 10:14:03 »
Det kanske var någon nyanställd bidragssvensk från gruppen långtidsarbetslösa/invandare med påstådd elbehörighet som gjorde jobbet?
Sånt skall ju (tycker man i alla fall) självklart kontrolleras och kopplas rätt, men har man folk som inte vet vad de pysslar med så blir det väl fel i 66% av fallen.
Sen kan ju även en kunnig elektriker har en dålig dag och koppla fel...
Ring och klaga, men då måste ju du själv koppla om igen, om de gör om och gör rätt, om de nu vet hur det var kopplat tidigare.
« Senast ändrad: 20 april 2018, 10:15:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #2 skrivet: 20 april 2018, 10:39:19 »
... men har man folk som inte vet vad de pysslar med så blir det väl fel i 66% av fallen.
Blir det inte 50% fel? Om faserna betecknas R,S och T, och ska komma i den ordningen, finns det 6 kombinationer av dem. I tre av fallen kommer bokstäverna i rätt ordningsföljd: R-S-T, S-T-R och T-R-S. Man kan också se det så att det spelar ingen roll hur man kopplar in första fasen. Sen gäller det att välja rätt av de två kablar som är kvar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #3 skrivet: 20 april 2018, 10:52:24 »
Vattenfall bytte ett elskåp efter gatan igår. De hade varnat i god tid, så det var inget problem.

I morse tyckte jag värmepumpen betedde sig konstigt, brinepumpen gick, och det såg ut som den skulle producera värme, men kompressorn gick inte. Då kopplade jag ihop elarbetet igår och mitt problem och när jag lyfte av fronten såg jag att lampan på fasföljdsvakten inte lyste. När jag kollade med instrumentet så var det såklart felkopplat.

Man kan ju tycka att fasföljden borde dokumenteras innan man pÃ¥börjar arbetet och att man säkerställer att den blir likadan efter efter jobbet.  fiR: :::_)


Svenske_kocken är expert på fasordning, fråga honom! :)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #4 skrivet: 20 april 2018, 11:05:10 »
Vanligtvis brukar nätbolagen vara snabba med att rätta till om man påpekar att det har blivit fel fasföljd efter ett ledningsarbete.
Det finns en skröna om att hela Tornedalen ska ha råkat matas med fel fasföljd under några timmar en söndag på 1940-talet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #5 skrivet: 20 april 2018, 11:07:02 »
De har fixat det nu :)

Tydligen hade vi haft fel fasföljd fram till mätaren, och det blev nog efter att de flyttade mätarskåpet och drog en ny kabel när vi byggde om carporten till ett rum. Mätaren satt tidigare i carporten.

Jag hade ju kollat upp och vi hade fel fasföljd i våra centraler, så jag kopplade om där så det låg rätt.

De hade nu lagt det så vi hade rätt följd in, vilket ju gjorde att det blev fel.

Grannen, som också har en Stiebel med fasföljdsvakt, hade nu fel fasföljd in i sitt hus, och han hade också problem med sin VP, surprise! Tror inte att han hade hunnit koppla ihop det med skåpbytet igår.

I vilket fall så har de nu noterat att vi har fel följd in. Hade jag varit hemma hade jag nog kopplat om i centralerna i stället så att det blev rätt. Får väl fixa det vid nästa mätarbyte :)

Och det var nog ingen nyanställd bidragssvensk. De hade nog gjort rätt, förutom att de inte kollat och sett att det var fel tidigare.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #6 skrivet: 20 april 2018, 11:28:41 »
De hade nu lagt det så vi hade rätt följd in, vilket ju gjorde att det blev fel.

Vad är rätt då? Att högra tråden i luftledningen går till högra plinten i centralen? Systemet är ju symetrisk, så ur elbolagets synvinkel finns det väl inget som är rätt eller fel (förutom att det är fel om det blir annorlunda efter ett servicearbete)?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #7 skrivet: 20 april 2018, 13:08:19 »
Den ska väl gå i högervarv? R S T, L1 L2 L3, ...

Elbolaget har nog koll på vad som är rätt och fel, åtminstone nu. Tidigare var det nog kanske si och så,

Jag skall kolla elmätaren när jag kommer hem. Vattenfallskillen tittade på den och sa att den nu går i vänstervarv, den har ju såklart ingen snurrskiva, men har nog en indikering i displayen för fasföljd. Min fasföljdsprovare visar också vänster (rött) resp höger (grönt).

Han sa att man låter gamla installationer vara som de är, men att de skall koppla nominellt när det görs nytt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #8 skrivet: 20 april 2018, 15:05:55 »
Gamla mekaniska elmätare för trefassystem med nolla bryr sig inte alls om fasföljden. De har tre helt oberoende mätsystem, ett för varje fas. Vart och ett av dem bidrar med sin del av vridmoment till mätskivan. Elmätaren fungerar utmärkt även om en eller två faser råkar vara spänningslösa.

Det är mycket vanligt att fasföljden blir omkastad pÃ¥ olika ställen längs vägen frÃ¥n närmaste kabelskÃ¥p till abonnentens gruppcentral. Om servisledningen är en gammal blypapperskabel sÃ¥ kan den ha helt omärkta ledare. Plastisolerade servisledningar (EKKJ, N1XV m fl) har numera siffermärkta ledare som entydigt kan tillordnas till L1, L2, L3  men förr (60-70-tal) var ledarna färgmärkta, det kunde vara helt olika färger i samma kabeltyp frÃ¥n olika tillverkare (eller för den delen samma tillverkare men olika tillverkningspartier) och det var inte förrän 2006 som det blev övergripande standardiserat för hela Sverige vilken färg som ska höra ihop med vilken fas. Och dÃ¥ är det ju inte konstigt om det blir som det blir, i synnerhet om det är olika gubbar som har kopplat in respektive ände av samma kabel. Om fasföljden sedan blir fel, växlar man de tvÃ¥ faser som var mest lättÃ¥tkomliga.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #9 skrivet: 20 april 2018, 21:07:44 »
Jag kollade på mätaren, men vet inte riktigt vad som indikerar fel fasföljd. Möjligen att det var en rad som visade faserna som L3 L2 L1, medan på ett annat ställe listades de som L1 L2 L3. Jag kanske skall knalla över till grannen vid tillfälle och kolla hans mätare, han har nog rätt fasföljd nu efter byte.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #10 skrivet: 20 april 2018, 23:22:23 »
Och risken att det ska vara fel fasfölj är 50% Och som sagt före 80-90 talet någon gång brydde dom flesta sig inte utan man "fixade" fasföljden där det behövdes.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #11 skrivet: 21 april 2018, 01:03:53 »
Lite udda att tro att detta skulle ha med migration att göra.  ???
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #12 skrivet: 21 april 2018, 06:20:41 »
De hade nu lagt det så vi hade rätt följd in, vilket ju gjorde att det blev fel.

I min värld hade du rätt fasföljd innan då det funkade för dig.
Det enda som var fel i sammanhanget är att elbolaget kopplade om utan att upplysa eller fundera på konsekvenserna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #13 skrivet: 21 april 2018, 09:06:09 »
Lite udda att tro att detta skulle ha med migration att göra.  ???

På förekommen anledning vill jag förklara min synpunkt från tidigare.
Min erfarenhet är att den där typen av jobb, elmätarbyten, elskåpsbyten och liknande repetitiva arbetsuppgifter som regel utförs av nyanställd eller inhyrd personal med liten erfarenhet.
Med de stödsystem som nu finns för långtidsarbetslösa och invandrare så ökar chansen att det är personer just ur den gruppen som utför denna typ av arbeten, inte minst då energibolag inte sällan är kommunala och kommunerna runt om i Sverige gör allt de kan för att få personer ur denna grupp i arbete.
I Piteå skall det snart påbörjas utbyte av alla mätare och jag förväntar mig/hoppas få se folk ur dessa grupper få arbeta med detta, det är bra för dem, och för alla skattebetalare.
Mitt inlägg var på intet sätt menat att nedvärdera någon grupp, utan mer att söka en förklaring till varför det ibland kan bli fel när den där typen av jobb utförs.
Det är enligt min uppfattning sällan erfaren personal som utför jobben, och sällan har de adekvat utbildning utan anställs på delegation från någon annan i organisationen som har behörighet.
Med "påstådd" behörighet så menar jag alltså att det för bemanningsföretagen troligen räcker att personalen påstår att de är kunniga på el för att de skall bli föreslagna för denna typ av jobb.
Jag förstår att mitt korta inlägg kan uppfattas som en fråga om invandring, men det var inte min mening, jag gör ej heller någon skillnad mellan långtidsarbetslös eller invandrare.
Jag kan dessutom ha helt fel uppfattning om vilken typ av personal som utför denna typ av jobb, det vet man ju aldrig säkert.

Med allt som framkommit i efterhand så står det rätt klart att det finns många andra orsaker som kan vara fullt möjliga.
Min grunduppfattning vad gäller vilken typ av personal som ofta utför denna typ av jobb kvarstår dock, och kan vara om inte annat en delförklaring i vissa fall.
Orsaken är då framförallt att det är dåligt utbildad arbetskraft med liten erfarenhet som utför jobben, inte att det skulle vara just migranter eller långtidsarbetslösa.
« Senast ändrad: 21 april 2018, 09:10:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #14 skrivet: 21 april 2018, 13:46:15 »
Jag kollade just mätaren i stugan, och Dalaenergi använder Landis-Gyr mätare och i displayen på den visas en pil åt höger, vilket jag tolkar som att den går i högervarv, dvs med korrekt fasföljd.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #15 skrivet: 22 april 2018, 09:24:10 »
Hittade denna beskrivning: http://www.ronningekalla.se/wp-content/uploads/2016/12/El-m%C3%A4tare.pdf

Och det är "L3 L2 L1" som indikerar fel fasföljd. Det finns en indikering med "L1 L2 L3" som visar att det är korrekt fasföljd in.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #16 skrivet: 22 april 2018, 09:51:23 »
Sedan mÃ¥ste man komma ihÃ¥g att rätt fasföljd in i fastigheten inte per automatik  innebär att fasföljden är rätt ute vid "förbrukaren". Ska jag koppla in en värmepump kollar jag sÃ¥ att fasföljden blir rätt just i VP. Hur den ligger i övrigt i fastigheten bryr jag mig naturligtvis inte om, om inte "kunden" specifikt har bett mig utreda det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kollas inte fasföljd vid ledningsarbete?
« Svar #17 skrivet: 22 april 2018, 11:41:45 »
Men nu är ju jag ingenjör och lite petimäter, sÃ¥ jag vill sÃ¥klart att det skall vara "rätt" överallt.  ::)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!