Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Info och tankar om Qvantum QA+QH
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Info och tankar om Qvantum QA+QH (läst 5174 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
LasseCB
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: S.Sandby, Skåne
Antal inlägg: 33
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
LasseCB
«
skrivet:
16 juli 2024, 12:03:00 »
Citera
Fick som förslag att ersätta befintlig Atria 10 med en Qvantum QA-15 + QH-175. Offert på ca 150k från vettig ÅF här i Skåne.
Helt ny modell med säljstart nu i höst. Svensktillverkad, öppet api, förberedd för elprisstyrning, inbyggd tank på 170 liter som ska gå att använda som "termiskt batteri".
Nackdelar: Ny modell, inget stöd i Home Assistant, 170 liter är inte mycket, oklart när funktioner är på plats och fungerar.
Här är länk till produktöversikt:
https://www.qvantum.com/wp-content/uploads/2024/04/Q_Product-leaflet_QA_SV_2418-5_LR.pdf
Ni som är mer kunniga och mer insatta i branschen, vad ser ni som positivt/negativt med QA-15 + QH-175 som L/V pump och Qvantum som företag?
Loggat
Thermia Atria 10. 1,5 plans hus med källare i Skåne
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10445
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Info och tankar om Qvantum QA+QH
«
Svar #1 skrivet:
16 juli 2024, 12:51:25 »
Citera
Det är ju en ny tillverkare och modell och tycker jag man ska känna att man får ett bra pris om rymmer visst strul som det kan vara med nya modeller. Står inte allt man vill veta i produktbladet men den verkar gedigen. En stor nackdel tycker jag dock att utedelen bara är 1-fas. Det passar dåligt i det svenska elnätet om det inte enbart rör sig om små effekter. Man tvingas ha större och dyrare mätarsäkringar än annars. El-tillsatsen på 5 kW är lite låg, normalt 6 eller 9 kW. Framförallt om det blir något fel på utedelen under vintern så kan det behövas en ganska stor tillsats som håller huset varmt i väntan på service.
«
Senast ändrad: 16 juli 2024, 12:59:47 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
LasseCB
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
LasseCB
«
Svar #2 skrivet:
16 juli 2024, 16:05:37 »
Citera
Jag tolkar det som att det är valbart på QA-15 modellen, 230V 1N ~ 50Hz/400V 3N ~ 50Hz, iaf att kompressorn går på 3 fas. Men ska kolla upp det, 1 fas går bort direkt.
5 kw tillsats är för lite egentligen ja, blir att köra extra värmefläktar ifall det blir strul med utedelen mitt i vintern, ska be om mer info om varför de inte har större effekt.
Är det något annat som du känner hade varit intressant att fråga om?
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5230
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
«
Svar #3 skrivet:
16 juli 2024, 16:23:54 »
Citera
Qvantum VP har funnits i många år, har en som nu är 20 år och med ON/OFF. Dom var mer inriktade på större VP, från 12 - 200 kW. Dom gamla ägarna sålde företaget till en med ekonomiska muskler och har byggt en ny fabrik. Så nu lanserar dom allt från VX-aggregat och VP till villor och stora anläggningar. Troligtvis så finns nog ingen större skillnad mellan tillverkarna. Ingen vill hamna i bakvatten och försöker trumfa över andra tillverkare. Att tillverka en VP är som en bil, ( ingen månresa precis ) 4 hjul och en ratt, allt däremellan kostar olika och framhärdas som att vi är bäst och tar betalt efter det.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10445
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #4 skrivet:
16 juli 2024, 16:28:01 »
Citera
Det är ju väldigt bra om det skulle gå att välja 1-fas eller 3-fas i utedelen. Normalt klarar invertern antingen 1-fas och är inte så dyr eller så är det en dyr 3-fas inverter som också kostar mer. Själva kompressorn som drivs av invertern är 3-fas. Borde stå i offerten vilken version de offererat i så fall.
Skulle också önskat mer info om prestanda vid kyla typ -7 och -15 °C. Max effekt / COP / Elförbrukning / Max framledningstemperatur. Beroende på vad man har för radiatorer kan framledningstemperaturen vara kritisk.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35965
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
18 juli 2024, 09:06:17 »
Citera
Harald Mix, som är inblandad i både Northvolt och Green Steel är det som skrapat ihop pengar till storsatsningen.
https://www.breakit.se/artikel/36988/riskkapitalisten-har-byggt-nytt-miljardprojekt-i-det-tysta-tror-marknaden-kan-tiodubblas
Tror man att Northvolt och Green Steel kommer att gå bra utan stödpengar från EU, Pensionsfonderna och staten så kanske man kan tro att även Qvantum-satsningen får luft under vingarna.
Personligen skulle jag inte köpa ens en liter mjölk av den mannen, men det är ju jag det.
Eller, om jag säger då här, det ska vara mycket som faller på plats för att inte pengarna ska ta slut innan de byggt upp en fungerande organisation och hittat sin marknad.
Någon gång kommer kanske en helt ny aktör kunna slå sig in mot de stora drakarna, frågan är egentligen bara om detta är det projekt som lyckas.
Jag är tveksam.
Med detta sagt så vore det förstås bra om det kom fram ett företag som levererade kvalitet till OK pris och med de nya funktioner som krävs av den allt mer tillkrånglade elmarknaden och "gröna omställningen".
Jag skulle vilja jämföra satsningen med Ferroamp inom solceller.
https://www.allabolag.se/5568057029/ferroamp-ab-publ
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/943604/ferroamp
Qvantum är så vitt jag förstår det ett privat ägande på, med pengar från olika håll. (Thomas von Koch, IMAS Foundation (en systerstiftelse till INGKA Foundation), Munters, SEB Greentech, DIG Investment (kopplat till H&M Persson-familjen) och Gullspång Invest. Mats Rahmström (VD för Atlas Copco)
Börsintroduktion är på gång, troligen krävs det för att få in kapital så de överlever den låga efterfrågan som just nu råder på värmepumpar.
(Undrar hur mycket pengar Harald Mix gör sig på börsintroduktionen?)
Ska jag vara helt ärlig så tror jag att ägarna till Qvantum ser hela denna satsning enbart som ett sätt att göra sig hundratals miljoner eller miljarder på börsintroduktionen, när ägandet spridits ut, och de gjort sig en hacka är det nog oklart vad som händer med bolaget.
Jag kan självklart ha fel.
När det gäller Northvolt och Green Steel är det direkta bidrag från EU och staten, i kombination med kreditgarantier som gjort satsningarna möjliga, men för Qvantum är det nog ägarnas egna pengar, men "affären" bygger nog på vad de tror är allt fler och större bidrag till de som ska köpa värmepumparna på marknaden, och den vinst de kommer göra på börintroduktionen.
Ännu ett sätt att klå EU, staten, pensionärerna och folk i allmänhet på skattepengar och deras sparpengar på börsen.
https://nyemissioner.se/borsnotering/qvantum_industries_ab_2768/
Man må tycka vad man vill om detta sätt att göra affärer, men till syvende och sist är det maskinernas prestanda, pris, och adapativitet till allt fler lagar, regler och krav som den gröna omställningen kommer kräva som kommer avgöra om de lyckas eller ej.
Jag har ännu inte satt mig in i deras produkter, men rent allmänt finns ju alltid en risk med nya konstruktioner och löften om kommande funktionalitet.
Annars är det ju som 25focus skriver, det är ju inte direkt rymdteknologi vi tar om.
Några varningstecken ser jag dock i det där med enfas, och en klen elpatron - kanske försöker de konkurrera med billigare grejer som kommer kosta köparna pengar, funktionalitet eller komfort över tid.
«
Senast ändrad: 18 juli 2024, 09:33:42 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
LasseCB
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
LasseCB
«
Svar #6 skrivet:
19 juli 2024, 11:17:50 »
Citera
Tack Rickard, Josth och 25fOCUS för svar, uppskattas!
Jag tycker Qvantums tjänster FLEXREADY (stödtjänster för elnätet) och eCOP (elprisstyrning) är intressanta och jag har inte sett att någon annan tillverkare har stödtjänsterna idag. Men bara för det står i ett produktblad är det inte säkert det är sant...
Jag har ställt fler följdfrågor till dem angående elanslutning, elpatron, COP och tjänster men nu mitt i semestertider lär det dröja innan svar kommer. Skriver här då.
Jag vet att det är ett nytt bolag men är själv för lite insatt i branschen för att kunna värdera om det är bra eller dåligt, så mycket intressant att hör av er som vet mer.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #7 skrivet:
21 juli 2024, 09:43:38 »
Citera
Har kollat igneom produktbladet nu, och det väcker mer frågor än ger svar.
Vad menar de med "servicevänlig tack vare klick-kopplingar?
Värma vattnet i tanken som ett energilager när elpriset är lågt eller negativt kommer innebära låg COP och värmeproduktion när inget behov finns på sommaren?
Det som skulle kunna vara bra vore om man fick betalt för att köra värmepumpen, eller ännu hellre elpatron för frekvensjustering, problemet som jag ser det är väl om elmarknaden är intresserad av enbart ökad belastning?
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
LasseCB
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
LasseCB
«
Svar #8 skrivet:
23 september 2024, 15:38:57 »
Citera
Nu har jag fått lite mer info och de har officiellt släppt nya dokument idag.
Vad gäller klickkopplingarna så säger de:
"Klickkopplingar betyder att man för in kopplingarna utan att behöva gänga. Tätning sker med 2 O-ringar. Kopplingen låses med clipset.
Detta förfarande underlättar montage avsevärt."
Se exempel i bifogad bild.
QA-15 finns i både 1 och 3 fas. 1 fas modellen är tänkt för andra marknader i Europa.
Bifogar bild från den tekniska dokumentationen där värde för -7 är med, lägger även med själva handböckerna, men de kan annars laddas ner själva från
https://www.qvantum.com/sv/consumer-product/qvantum-qa/
Loggat
Dr Värme
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Dr Värme
«
Svar #9 skrivet:
16 december 2024, 08:21:14 »
Citera
Har installerat ett par maskiner och tycker dom är helt okej. Vissa komponenter känns igen från Nibe, vilket inte är konstigt när många av medarbetarna på Qvantum kommer från just Nibe.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #10 skrivet:
16 december 2024, 08:37:03 »
Citera
Brasnchen har verkligen fått till prestandaangivelserna så det ska vara omöjligt att avgöra vilken effekt och COP som maskinerna har.
Tittar man i databladet så är de uppgivna siffrorna vid en viss effekt och på dellast.
Mer korrekt vore att ange uteffekt och COP vid utetemp -7 eller kallare vid max effekt, så värmepumparna troligen kommer att gå med max effekt när det är så kallt ute, när det blir varmare är jag helt OK med att man uppger effekt och COP vid dellast, för så kommer driften IRL att vara.
Mest läsvärt vore förstås att ha uteffekt och COP angivet vd min, medel och max effekt vid alla olika temparurer ändå ned till -25 grader när den stänger av sig.
COP på 2.21 vid dellast och -7 grader låter ju inte helt övertygande kan jag tycka.
Vet inte om andra kan bättre heller.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Ecoheater
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 54
Karma +0/-0
Ecoheater
«
Svar #11 skrivet:
16 december 2024, 19:38:50 »
Citera
Harald Mix har väl inget med Qvantum att göra?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 866
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
Josth
ErikB
Shortcut
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info