Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC i250 VVB  (läst 755 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Opan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC i250 VVB
« skrivet: 16 september 2022, 10:03:45 »
Hej,

Ny på forumet men har läst en hel del tidigare.
Har precis kopplat in en VVB efter min CTC i250 och undrar lite hur man ska ställa in varmvattenproduktionen i själva värmepumpen? Jag tänker mig att man vill ha så hög temp från pumpen in i VVB och hur uppnår man detta på bästa sätt? Har stängt av övre elpatron, är det rätt tänkt?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC i250 VVB
« Svar #1 skrivet: 18 september 2022, 11:20:42 »
Hej!
Du bör nog tänka att du hellre vill att VVB:s elpatron värmer endast varmvattnet än att elpatron i i250 gör det.
Om elpatron i i250 aktiveras så kommer den del av denna värme gå ut i radiatorkretsen och det vill man undvika.
Åtgärden är därmed korrekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Loggy

  • Teknokrat
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Åstorptrakten
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpoperatör
SV: CTC i250 VVB
« Svar #2 skrivet: 18 september 2022, 13:24:55 »
Du vill att pumpen ska värma övre tanken till säg 55 grader. Värme till huset går ut från undre tanken så denna värme i övre går inte ut den vägen. Se till att parametern Exakt framledning är satt till Nej och om blandningsventilen sitter kvar på i250 så ställ den på max.

Pumpen kommer då att växla mellan övre och undre tank efter behov.
Enplansvilla Gullringshus från 1969, 109m², mexitegelfasad, ej tilläggsisolerad, 3-glas utom i ett sovrum. Hel källare, gillestuga med vattenburen golvvärme, övrig källare med ett par element. Källarväggar av murad betonghålsten. Köpt december 2019.
Enrörssystem med bypassventiler, 2 slingor samt slingan med golvvärme. Dessa 3 är parallellkopplade.
2021 skrotades en oljepanna med pelletsbrännare och elkassett. Värmde med enbart el då planen var byte till LVVP från början men försenades ett år på grund av omständigheter.

I slutet februari 2021 driftsattes CTC i255 och LVVP 610M.
I mitten februari 2022 driftsattes solanläggning med 10,3kWp paneler från REC och 10kW Fronius växelriktare.
2020: 28 800kWh (enbart elkassett)
2021: 16 200kWh (elkassett januari och februari)
Mars -21 till februari -22: 11 400kWh (Enbart LVVP, elpatroner aldrig igång)
Mars -22 till februari -23: -303kWh (Solceller + LVVP, sålde mer än inköpt)
2022: 8350kWh förbrukning från elnät, 2230kWh egenförbrukning, 8306kWh sålt.

Utloggad Opan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC i250 VVB
« Svar #3 skrivet: 18 september 2022, 22:19:51 »
Du vill att pumpen ska värma övre tanken till säg 55 grader. Värme till huset går ut från undre tanken så denna värme i övre går inte ut den vägen. Se till att parametern Exakt framledning är satt till Nej och om blandningsventilen sitter kvar på i250 så ställ den på max.

Pumpen kommer då att växla mellan övre och undre tank efter behov.

Hej,
Stort tack för svar från er båda. Väldigt uppskattat.
En fråga, visst går det inte att ställa in den övre tanken på en specifik temperatur? Det blir vad det blir om man säger.

Utloggad Opan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC i250 VVB
« Svar #4 skrivet: 18 september 2022, 22:23:17 »
Hej igen,
Kom på en fråga till. Har det någon betydelse vad jag ställer in varmvattnet (ekonomi, normal eller komfort)?

Utloggad Loggy

  • Teknokrat
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Åstorptrakten
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpoperatör
SV: CTC i250 VVB
« Svar #5 skrivet: 18 september 2022, 23:04:17 »
Hej igen,
Kom på en fråga till. Har det någon betydelse vad jag ställer in varmvattnet (ekonomi, normal eller komfort)?
Jo man ställer in övre pannan på en fast temperatur.

Ekonomi, normal och komfort påverkar minimumtemperaturen i undre tanken. I min i255 är det 35, 40 resp 45 grader och ställer jag in komfort vill den gärna spetsa med el i övre pannan. Nu kör jag på ekonomi men tidigare körde jag på normal. Elpatronen gick aldrig in med den inställningen så jag har låtit övre patron stå på max 5,5kW.

Anledningen till att det är just undre man varierar med de tre inställningarna är att kallvattnet går in och förvärms i undre tanken innan det fortsätter upp till övre för att där toppas upp. Ju varmare under tank desto mer varmvatten får man ut.
Enplansvilla Gullringshus från 1969, 109m², mexitegelfasad, ej tilläggsisolerad, 3-glas utom i ett sovrum. Hel källare, gillestuga med vattenburen golvvärme, övrig källare med ett par element. Källarväggar av murad betonghålsten. Köpt december 2019.
Enrörssystem med bypassventiler, 2 slingor samt slingan med golvvärme. Dessa 3 är parallellkopplade.
2021 skrotades en oljepanna med pelletsbrännare och elkassett. Värmde med enbart el då planen var byte till LVVP från början men försenades ett år på grund av omständigheter.

I slutet februari 2021 driftsattes CTC i255 och LVVP 610M.
I mitten februari 2022 driftsattes solanläggning med 10,3kWp paneler från REC och 10kW Fronius växelriktare.
2020: 28 800kWh (enbart elkassett)
2021: 16 200kWh (elkassett januari och februari)
Mars -21 till februari -22: 11 400kWh (Enbart LVVP, elpatroner aldrig igång)
Mars -22 till februari -23: -303kWh (Solceller + LVVP, sålde mer än inköpt)
2022: 8350kWh förbrukning från elnät, 2230kWh egenförbrukning, 8306kWh sålt.

Utloggad Opan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC i250 VVB
« Svar #6 skrivet: 18 september 2022, 23:24:17 »
Jo man ställer in övre pannan på en fast temperatur.

Ekonomi, normal och komfort påverkar minimumtemperaturen i undre tanken. I min i255 är det 35, 40 resp 45 grader och ställer jag in komfort vill den gärna spetsa med el i övre pannan. Nu kör jag på ekonomi men tidigare körde jag på normal. Elpatronen gick aldrig in med den inställningen så jag har låtit övre patron stå på max 5,5kW.

Anledningen till att det är just undre man varierar med de tre inställningarna är att kallvattnet går in och förvärms i undre tanken innan det fortsätter upp till övre för att där toppas upp. Ju varmare under tank desto mer varmvatten får man ut.

Hej,
Återigen, stort tack för svar.
Är det alltså ”Stopp temp VP C” som man ställer in på låt säga 55?

Utloggad Loggy

  • Teknokrat
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Åstorptrakten
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpoperatör
SV: CTC i250 VVB
« Svar #7 skrivet: 19 september 2022, 09:50:09 »
Hej,
Återigen, stort tack för svar.
Är det alltså ”Stopp temp VP C” som man ställer in på låt säga 55?
Ja det är den parametern som sätter temperaturen i övre tanken. Du har även differensen där som jag satt på 6 grader.

Så här är det inställt hos mig.
Kodstycke: [Välj]
Värmesystem 1
Max framledning ⁰C 60
Min framledning ⁰C Från
Värmeläge Auto
Värme från ute ⁰C 16
Värme från tid 60
Kurvlutning ⁰C 58
Kurvjustering ⁰C 1
Nattsänkning ner till ⁰C 12
Framl. Sänks semester ⁰C -3
Exakt framledning Nej
VV höjning (Ja)
Golvfunktion läge Från
Golvfunktion temp ⁰C (25)
Värmepump
Kompressor Tillåten
Stopp vid utetemp ⁰C -22
Max rps 80
Max rps varm temp 50
Ljudreducering schema Från
Laddpump 40,00 %
Auto inställning laddp ---
Gräns kall temp 0
Gräns varm temp 20
Tyst läge schema Från
Elpatron
Elpanna övre ⁰C 40
Elpanna spets ⁰C 45
Elpanna XVV ⁰C 60
Elpanna övre max kW 5,5
Elpanna nedre ⁰C 45
Elpanna nedre kW 6
Fördröjning shunt 120
Huvudsäkring A 16
Omv faktor strömkännare 1
Övre tank
Stopp temp VP ⁰C 55
Start/stopp diff övre ⁰C 6
Enplansvilla Gullringshus från 1969, 109m², mexitegelfasad, ej tilläggsisolerad, 3-glas utom i ett sovrum. Hel källare, gillestuga med vattenburen golvvärme, övrig källare med ett par element. Källarväggar av murad betonghålsten. Köpt december 2019.
Enrörssystem med bypassventiler, 2 slingor samt slingan med golvvärme. Dessa 3 är parallellkopplade.
2021 skrotades en oljepanna med pelletsbrännare och elkassett. Värmde med enbart el då planen var byte till LVVP från början men försenades ett år på grund av omständigheter.

I slutet februari 2021 driftsattes CTC i255 och LVVP 610M.
I mitten februari 2022 driftsattes solanläggning med 10,3kWp paneler från REC och 10kW Fronius växelriktare.
2020: 28 800kWh (enbart elkassett)
2021: 16 200kWh (elkassett januari och februari)
Mars -21 till februari -22: 11 400kWh (Enbart LVVP, elpatroner aldrig igång)
Mars -22 till februari -23: -303kWh (Solceller + LVVP, sålde mer än inköpt)
2022: 8350kWh förbrukning från elnät, 2230kWh egenförbrukning, 8306kWh sålt.

Utloggad Opan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC i250 VVB
« Svar #8 skrivet: 19 september 2022, 10:54:51 »
Hej,
Tack för utförligt svar.
Har det någon betydelse om man har övre tank inställd på max om man har elpatronen avstängd? Kan pumpen slitas onödigt mycket exempelvis?
Jag har ju som sagt en VVB kopplad efter pumpen, kommer alltid varmvatten skickas med så hög temp som möjligt till VVB oavsett hur jag ställt in varmvattenproduktionen?

Utloggad Loggy

  • Teknokrat
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Åstorptrakten
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpoperatör
SV: CTC i250 VVB
« Svar #9 skrivet: 19 september 2022, 12:43:09 »
Hej,
Tack för utförligt svar.
Har det någon betydelse om man har övre tank inställd på max om man har elpatronen avstängd? Kan pumpen slitas onödigt mycket exempelvis?
Jag har ju som sagt en VVB kopplad efter pumpen, kommer alltid varmvatten skickas med så hög temp som möjligt till VVB oavsett hur jag ställt in varmvattenproduktionen?
Du får ju ut den temperatur du har i övre tank och den vill du ha så hög som det går för att minimera gångtiden hos elpatronen i VVB. Pumpen ger ju ifrån sig mer värmeenergi än elen den drar. Visst sliter det lite på kompressorn men frågan är vad som blir mest ekonomiskt, sparad el kontra något tidigare kompressorbyte.
Enplansvilla Gullringshus från 1969, 109m², mexitegelfasad, ej tilläggsisolerad, 3-glas utom i ett sovrum. Hel källare, gillestuga med vattenburen golvvärme, övrig källare med ett par element. Källarväggar av murad betonghålsten. Köpt december 2019.
Enrörssystem med bypassventiler, 2 slingor samt slingan med golvvärme. Dessa 3 är parallellkopplade.
2021 skrotades en oljepanna med pelletsbrännare och elkassett. Värmde med enbart el då planen var byte till LVVP från början men försenades ett år på grund av omständigheter.

I slutet februari 2021 driftsattes CTC i255 och LVVP 610M.
I mitten februari 2022 driftsattes solanläggning med 10,3kWp paneler från REC och 10kW Fronius växelriktare.
2020: 28 800kWh (enbart elkassett)
2021: 16 200kWh (elkassett januari och februari)
Mars -21 till februari -22: 11 400kWh (Enbart LVVP, elpatroner aldrig igång)
Mars -22 till februari -23: -303kWh (Solceller + LVVP, sålde mer än inköpt)
2022: 8350kWh förbrukning från elnät, 2230kWh egenförbrukning, 8306kWh sålt.

Utloggad Opan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC i250 VVB
« Svar #10 skrivet: 19 september 2022, 14:08:18 »
Då tror jag att jag är med! :)
Tack för alla kloka råd!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!