Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden  (läst 21614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden
« skrivet: 07 juni 2008, 23:50:28 »
Spekulationer om skenande elpriser brukar vara ett argument för att byta sin direktel eller elpanna till värmepump. Det brukar också sägas att ju mer elpriset går upp desto mer sparar man med att installera värmepump jämfört med direktel/elpanna.

Men låt oss spekulera i att elpriset skenar iväg till att kosta det tredubbla, fyrdubbla eller femdubbla jämfört med idag. Då skulle i så fall elkostnaden med VP vara lika hög som med dagens elpanna/direktel, men det tycker vi ju är för dyrt eftersom vi köper värmepumpar idag.

Ved skulle antagligen vara svindyrt, pellets likaså, så min första tanke var isolering, isolering, isolering och sen kombinera med solfångare. Men räcker det? Vad skulle ni göra i händelse av en sådan elprisutveckling att även bergvärmepumpar blir (för) dyra att värma med? Låt oss spekulera fritt så här i sommarvärmen.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2008, 07:48:16 »
Jag skulle köpa in mig i ett vindkraftverk.
Eller kanske bygga ett/flera själv.

Kanske vattenkraft, vi har en liten å som rinner förbi 100 meter från huset...

Elproduktionen kommer att bli väldigt lönsam, så jag tror att vi alla får lov att köpa in oss i elproduktion om priserna sticker iväg alldeles för mycket.

För vår det är det mer intressanta hur vi skall kunna minimera vår hushållselförbrukning som skenar vilt, i vår lät jag värmepumpen börja värma poolen i mitten av maj, första veckan varierade utetemperaturen mellan 0 och +6° C och vi höll ändå huset 20°C varmt utan en enda kW värmetillskott från värmepumpen. Hushållselförbrukningen värmde alltså huset trots att det aldrig var varmare än +6 grader ut på en hel vecka....

Isolering i vårt fall skulle rätt snabbt innebära att vi skulle behöva investera i aktiv kyla på något sätt, vilket i sin tur skulle kosta ännu mer.

Så, snålare datorer, mer lågenergilampor (Eller rättare sagt, armaturer som sambon kan acceptera), snålare TV-apparater.

Jag tror dessutom att vår nästa bil kommer att bli en plugin-hybrid, tittar man på de problem vi har så kanske en rejäl satsning på elektriska solfångare för elprduktion, eller ett eget vindkraftverk ändå är det vettigaste, då skulle man kunna driva både hushållsapparaterna, ladda bilen och kanske i viss mån värma vatten för tappvarmvatten, poolvärme och husvärme.

En annan sak jag tänker på är att oljan, veden och pelletsen är alla ändliga råvaror, det går inte plocka ut hur mycket sånt som helst utan att det tar slut eller att priserna blir extremt höga, elproduktion å andra sidan har i princip inga gränser, vi kan roducera el med sol, vind, vattenkraft, vågkraft och i värsta fall kärnkraft.
Jag tror också att vi i förlängningen kommer att få mer eller mindre obegränsade resurser när det gäller energiproduktion tack vara ett "hopp" i teknikutvecklingen, att vi lär oss spjälka befintliga outtömliga resurser så att vi kan förädla energin för användning till värme och kraft.
Men det teknikhoppet kanske ligger 20-30 år bort?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2008, 10:02:14 »
AngÃ¥ende snÃ¥lare TV-apparater sÃ¥ har väl nog förbrukningen för dem ökat de senaste Ã¥ren . Kanske inte bara p.g.a plasma-tekniken , utan Ã¥xÃ¥ för att de blivit sÃ¥ stora idag t.o.m över 50 TUM !  Är det faktiskt nödvändigt med sÃ¥ stora apparater , med tanke pÃ¥ att endel mänskor ej alls har TV , men det är ju en annan femma !   ;)
Själv har vi en tio Ã¥r gammal 28-tummarre , troligen blir det en ny snart och dÃ¥ räcker 32 tum gott Ã¥ väl ! Undrar om Sonys nya W-serie vore nÃ¥got , tänkte dÃ¥ främst pÃ¥ de angivna förbrukningssiffrorna !?  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2008, 13:19:08 »

Isolering i vårt fall skulle rätt snabbt innebära att vi skulle behöva investera i aktiv kyla på något sätt, vilket i sin tur skulle kosta ännu mer.


Är det inte bara att öka ventilation och ta in mer kall luft om utetempen är under önskad nivå. Dessutom kräver väl snarare ett välisolerat hus mindre aktiv kyla när det är varmt ute?

Jag tror att vi kommer att ha mer och effektivare värmeväxling av allt som idag lämnar huset uppvärmt eller har energipotential. Tex. ventilationsluft, avloppvatten, avfall etc.

/Thomas

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2008, 21:54:11 »
Köpa in sig i vindkraftsverk verkar rimligt. Idag är det inte lönande då elen som produceras från vindkraft enbart bär sig pga subventioner, men i ett högprisscenario så kanske det lönar sig?

Hur är det med solfångare, det borde väl kunna vara ett alternativ med så höga elpriser, men de kanske inte fungerar tillräckligt bra när det är som kallast, inte ens de största/dyraste?

Jag har idag gratis ved, men jag skulle antagligen börja sälja ved om elpriset var så högt.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2008, 22:58:51 »
Jag skulle köpa in mig i ett vindkraftverk.
Eller kanske bygga ett/flera själv.
Kanske vattenkraft, vi har en liten å som rinner förbi 100 meter från huset...
Elproduktionen kommer att bli väldigt lönsam, så jag tror att vi alla får lov att köpa in oss i elproduktion om priserna sticker iväg alldeles för mycket.
För vår det är det mer intressanta hur vi skall kunna minimera vår hushållselförbrukning som skenar vilt, i vår lät jag värmepumpen börja värma poolen i mitten av maj, första veckan varierade utetemperaturen mellan 0 och +6° C och vi höll ändå huset 20°C varmt utan en enda kW värmetillskott från värmepumpen. Hushållselförbrukningen värmde alltså huset trots att det aldrig var varmare än +6 grader ut på en hel vecka....

Hej Rickard!  Du har inte funderat pÃ¥ att anskaffa solfÃ¥ngare till din pool?? Var själv ned till min dotter och mÃ¥g i BorÃ¥s förrförra helgen och hjälpte dem med att fÃ¥ upp sina nyinvesterade solfÃ¥ngare till deras pool, och det var Folkpools lösning pÃ¥ solfÃ¥ngare. De har inte behövt starta sin poolvärmepump (luft/vatten) alls i Ã¥r pga denna solfÃ¥ngare, och de har nu ändÃ¥ ca 29-30 ºC i vattentemperatur i poolen. 

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden
« Svar #6 skrivet: 09 juni 2008, 07:53:15 »
Det är för dyrt, och jag är lite tveksam till livslängden, värmer idag min pool med jordvärmepumpen för 2500 kr/år - payoff-tiden skulle bli minst 10 år och jag är tveksam till att solfångarna håller så mycket längre än så.
Dessutom har vi så mycket snö på taken här att jag är rädd för problem med detta.
Dessutom vill jag ha en hög och jämn temperatur, nåt som jag inte kan tänka mig att man får med solfångare.

Jag tror starkt på devisen att hålla allt så enkelt som möjligt för att få en väl fungerande anläggning som är billig i drift och underhåll, ju fler saker man införskaffar, desto dyrare blir det att underhålla och uppgradera.
För oss är som sagt hushållselen den stora boven, ca 15000 kWh/år, och den kommer jag inte åt med solfångare...
Ny sambo kanske, men det är inte heller billigt.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden
« Svar #7 skrivet: 09 juni 2008, 10:47:16 »
Det är för dyrt, och jag är lite tveksam till livslängden, värmer idag min pool med jordvärmepumpen för 2500 kr/år - payoff-tiden skulle bli minst 10 år och jag är tveksam till att solfångarna håller så mycket längre än så.
Dessutom har vi så mycket snö på taken här att jag är rädd för problem med detta.
Dessutom vill jag ha en hög och jämn temperatur, nåt som jag inte kan tänka mig att man får med solfångare.
Jag tror starkt på devisen att hålla allt så enkelt som möjligt för att få en väl fungerande anläggning som är billig i drift och underhåll, ju fler saker man införskaffar, desto dyrare blir det att underhålla och uppgradera.
För oss är som sagt hushållselen den stora boven, ca 15000 kWh/år, och den kommer jag inte åt med solfångare...
Ny sambo kanske, men det är inte heller billigt.  ;)

Hej Rickard!  Ok jag förstÃ¥r, men i deras fall sÃ¥ har poolvärmningen med luft/vattenvärmepumpen kostat ca 7000-8000 kwh/Ã¥r, sÃ¥ solfÃ¥ngaranläggningen skall dÃ¥ alltsÃ¥ kunna vara helt Ã¥terbetald efter ca 3 Ã¥r om nu solen kan visa sig frÃ¥n sin goda sida framledes.
15000 kwh/år i hushållselförbrukning?? Hur kan det vara möjligt egentligen?? Det måste väl ändå vara något slags rekord Rickard eller?? Vad är det för någonting som förbrukar så mkt energi i ert hushåll då??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden
« Svar #8 skrivet: 09 juni 2008, 11:37:04 »
.... Vad skulle ni göra i händelse av en sådan elprisutveckling att även bergvärmepumpar blir (för) dyra att värma med? Låt oss spekulera fritt så här i sommarvärmen......

Det finns en radikal lösning. Flytta söderut. ;D

Sedan kan man ta en funderare på om de som minskar sina elräkningar är solidariska med oss andra?
Det mesta av alla energipriser är skatt så en minskad förbrukning av köpt energi är i princip en avancerad form av skattesmitning. ;)

Vill man ändå hålla nere kostnaderna för uppvärmning om elpriserna sticker iväg ytterligare, är det nog bara att använda de energikällor som använder lite el.
Ved och sol i kombination är den lösning som kräver minst köpt elenergi.

En annan lösning är att rösta fram ett parti som väljer att minska skatten på elenergi. Aj då det finns inget på kartan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden
« Svar #9 skrivet: 09 juni 2008, 12:03:59 »

Men låt oss spekulera i att elpriset skenar iväg till att kosta det tredubbla, fyrdubbla eller femdubbla jämfört med idag. Då skulle i så fall elkostnaden med VP vara lika hög som med dagens elpanna/direktel, men det tycker vi ju är för dyrt eftersom vi köper värmepumpar idag.


Vilket pris talar vi om? Är det marknadspriset som idag verkar ligga på 39 öre/kWh eller konsumentpriset på ca 1,2 kr/kWh om man räknar med fasta avgifter?

Jag har svårt att se att marknadspriset långsiktigt kan komma upp till 1 kr/kWh. Et pris på den nivån skulle innebära nedläggning av en stor del av den energiintensiva industrin = minskad efterfrågan plus att vindkraftverk och småskalig vattenkraft skulle bli lönsamma utan subventioner.

1 kr/kWh med nätavgift, moms och andra skatter blir ungefär 2 kr/kWh totalt. Jag har svårt att se långsiktigt högre elpriser räknat i dagens penningvärde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden
« Svar #10 skrivet: 09 juni 2008, 13:04:44 »

Isolering i vårt fall skulle rätt snabbt innebära att vi skulle behöva investera i aktiv kyla på något sätt, vilket i sin tur skulle kosta ännu mer.


Är du verkligen säker på det Rickard ? Möjligen att man får varmare inne om man har stora fönster, inga markiser och bra isolerat, jag har dock känslan att lika mycket värme strålar in uppifrån, från den heta vinden. Hos mej tyckte jag att det blev bättre efter isolering av vinden, men jag kan ju inbilla mej förstås...

Annars tror jag på isolering, solenergi och energieffektivare alternativ. Jag kan ju i o f s vara lite jävig när jag säger så eftersom jag har både en massa isolering på vinden och en solfångare på taket.

Ser man på energideklarationen så driver den utvecklingen mot isolering, solenergi och värmepumpar.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 09 juni 2008, 13:13:55 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden
« Svar #11 skrivet: 09 juni 2008, 13:42:55 »
Med en förbrukning på runt 7000kWh för VV och värme är det väl knappt ens ett 3-dubblat elpris skulle motivera några större ändringar, möjligen lite tillägsisolering på vinden.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden
« Svar #12 skrivet: 09 juni 2008, 14:21:30 »
Isolering i vårt fall skulle rätt snabbt innebära att vi skulle behöva investera i aktiv kyla på något sätt, vilket i sin tur skulle kosta ännu mer.
Är du verkligen säker på det Rickard ? Möjligen att man får varmare inne om man har stora fönster, inga markiser och bra isolerat, jag har dock känslan att lika mycket värme strålar in uppifrån, från den heta vinden. Hos mej tyckte jag att det blev bättre efter isolering av vinden, men jag kan ju inbilla mej förstås...
Annars tror jag på isolering, solenergi och energieffektivare alternativ. Jag kan ju i o f s vara lite jävig när jag säger så eftersom jag har både en massa isolering på vinden och en solfångare på taket.
Ser man på energideklarationen så driver den utvecklingen mot isolering, solenergi och värmepumpar.
MVH/Gano

Hej Gano!  HÃ¥ller helt med dig om att det är mkt viktigt att ha rejält med isolering bl.a uppe pÃ¥ vinden för där blir det ju verkligen hett pÃ¥ varma sommardagar, och har man inte ordentligt isolerat där uppe sÃ¥ trycker detta givetsvis ned och in värmen i bostaden. Detta kan jag ocksÃ¥ säga som har rätt bra med isolering även pÃ¥ vinden, men dock ingen solfÃ¥ngare pÃ¥ taket ännu Gano. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden
« Svar #13 skrivet: 09 juni 2008, 15:55:10 »
Isolering i vårt fall skulle rätt snabbt innebära att vi skulle behöva investera i aktiv kyla på något sätt, vilket i sin tur skulle kosta ännu mer.
Är du verkligen säker på det Rickard ? Möjligen att man får varmare inne om man har stora fönster, inga markiser och bra isolerat, jag har dock känslan att lika mycket värme strålar in uppifrån, från den heta vinden. Hos mej tyckte jag att det blev bättre efter isolering av vinden, men jag kan ju inbilla mej förstås...
Annars tror jag på isolering, solenergi och energieffektivare alternativ. Jag kan ju i o f s vara lite jävig när jag säger så eftersom jag har både en massa isolering på vinden och en solfångare på taket.
Ser man på energideklarationen så driver den utvecklingen mot isolering, solenergi och värmepumpar.
MVH/Gano

Hej Gano!  HÃ¥ller helt med dig om att det är mkt viktigt att ha rejält med isolering bl.a uppe pÃ¥ vinden för där blir det ju verkligen hett pÃ¥ varma sommardagar, och har man inte ordentligt isolerat där uppe sÃ¥ trycker detta givetsvis ned och in värmen i bostaden. Detta kan jag ocksÃ¥ säga som har rätt bra med isolering även pÃ¥ vinden, men dock ingen solfÃ¥ngare pÃ¥ taket ännu Gano. ;)

Mvh Raffen.

Jag anser nog att vi har ordentligt isolerat uppe på vind , men det blir nog ändå varmt där . isoleringen varierar mellan 200-400mm . vad anses som ordentligt ?
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: LÃ¥t oss spekulera lite om framtiden
« Svar #14 skrivet: 09 juni 2008, 16:13:47 »
Hej

Jag har 70 cm, det tycker jag är "ordentligt".

-Varför har brandmän lÃ¥ngkalsonger ?  ;)

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!