Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns ren VP  (läst 7463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #15 skrivet: 17 februari 2017, 16:38:51 »
Purjo: det finns ducar som är helt rena och kan programeras fritt med PRG
för windows , har inte kollat upp vilken som är lättast , men man mÃ¥ste veta hur mÃ¥nga IO  ( in ut ) man behöver genom att göra ett blockschema  , dom flesta är sÃ¥ att man plockar in s.k block i programmet och sätter värden pÃ¥ dom , samt att man har kontroll pÃ¥ vad som finns i den ,inte som idag hos VP-tillverkarna med diverse lÃ¥sningar i alltför stor utsträckning mot andra funktioner , samt att det är svÃ¥rt med suport , ingen skugga över personalen men dom vet kanske inte riktigt hur det är , dom har inte varit med i utvecklingen av VP-datorn och prg .
Det där med Terrawatt ska jag kolla , tack för tipset

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns ren VP
« Svar #16 skrivet: 17 februari 2017, 22:59:55 »
Hej,
Kan rekommendera Viessmann Vitocal 300-G slave.
Jag har en bws 301.b10, det är ren VP utan styr och CP.
Styr för elektronisk expansionsventil ingår dock.
Pumpen är byggd för att styras av en annan Viessmann "master" pump, men eget styr är lätt att implementera.
/Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Finns ren VP
« Svar #17 skrivet: 18 februari 2017, 00:21:23 »
Det här låter intressant! Regin har rätt flexibla ducar tror jag.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #18 skrivet: 18 februari 2017, 08:09:02 »
Hej,
Kan rekommendera Viessmann Vitocal 300-G slave.
Jag har en bws 301.b10, det är ren VP utan styr och CP.
Styr för elektronisk expansionsventil ingår dock.
Pumpen är byggd för att styras av en annan Viessmann "master" pump, men eget styr är lätt att implementera.
/Fredrik
Blir en vp utan styr sÃ¥ mycket billigare att det lönar sig bygga egen styrning eller blir det bara en rolig grej  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns ren VP
« Svar #19 skrivet: 18 februari 2017, 08:15:20 »
Blir en vp utan styr sÃ¥ mycket billigare att det lönar sig bygga egen styrning eller blir det bara en rolig grej  Sc:,h
Mest en rolig grej, kanske går att tjäna några kronor.
Men du får ju exakt kontroll över VP, i mitt fall funkar tex värmning av badtunna perfekt då vattentemperaturen kan justeras inom några tiondelar och det behövs inga abonnemang för fjärrövervakning/styrning.
Här köpte jag pumpen: https://www.alternative-haustechnik.de/waermepumpen/sole-waermepumpen/viessmann-vitocal-300-g/43767/viessmann-vitocal-300-g-typ-bws-301.b-sole-waermepumpe?c=3444
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Finns ren VP
« Svar #20 skrivet: 18 februari 2017, 09:17:40 »
Och tempen i en badtunna fÃ¥r ju inte pendla mÃ¥nga tiondelar för att förstöra upplevelsen. Hur kan folk ha vedeldade badtunnor helt utan styr??????????  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns ren VP
« Svar #21 skrivet: 18 februari 2017, 09:29:03 »
Och tempen i en badtunna fÃ¥r ju inte pendla mÃ¥nga tiondelar för att förstöra upplevelsen. Hur kan folk ha vedeldade badtunnor helt utan styr??????????  ;)
Haha, ska det vara behagligt länge är det bra med riktigt stabil temperatur. Sedan beror det ju lite pÃ¥ vad man kombinerar badet med för drycker...  tummenupp
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #22 skrivet: 18 februari 2017, 12:41:22 »
Brukar fylla badtunnan med trädgÃ¥rd slangen fyller med ca 38 grader kollar med ir termometer pÃ¥ slangen och sen blir det ev en liten brasa om man vill höja tempen lite grann vi har nog lite olika krav tror jag  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns ren VP
« Svar #23 skrivet: 18 februari 2017, 12:43:37 »
MÃ¥ste iallafall försöka försvara eget styr...  a:gl

Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #24 skrivet: 18 februari 2017, 12:45:42 »
Är i alla fall en bra skryt grej på forumet att man byggt egen styr i alla fall jag som har 0 koll på hur man bygger det blir imponerad att det ens går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns ren VP
« Svar #25 skrivet: 19 februari 2017, 04:26:29 »
Vad kostar en DUC som är lämplig för ett sånt här projekt?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns ren VP
« Svar #26 skrivet: 19 februari 2017, 09:58:45 »
Kostnad industri PLC:
S7-1214c ac/dc/rly CPU ca 3000 SEK
S7 CM1241 RS-485 MODBUS Kommunikationsmodul ca 1000 SEK
ADA-401WP 1-Wire to RS-485 modbus 172 EUR
Plus kablar, givare, relän för CP, kontaktor för elpatron, programvara för programmering om man inte har det, skåp att montera i, mm....
Går säkert att hitta billigare/enklare lösningar, begagnad eller annan plc osv

/Fredrik
« Senast ändrad: 19 februari 2017, 10:23:43 av Fredrik567 »
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #27 skrivet: 19 februari 2017, 11:44:32 »





Med risk för att det sitter någon från VP - tillverkarna och läser i forumet och tänker till om mitt inlägg
 
Hej Fredrik nu börjar det bli intressant , kan du säga något pris
Till andra här pÃ¥ forumet : jag har inte en susning om inställningar pÃ¥ Nibe ,CTC e.t.c men det snurrar i mitt huvud om funktioner , frÃ¥ga till er som vet  . efter vad jag läst här sÃ¥ är det tydligen 4 viktiga saker som ska lira ihop  1  flöde VB  2 flöde KB 3 Varvtal kompr. 4 Utetemp
5 Framledningstemp
Vad händer när flödet minskar , högre VB  varva ned , mycket KB varva ned , GT fram säger för högt varva ned , GTU säger lika minska  , Dator fÃ¥r snurr kan inte jag stänger av , VB fram sjunker , nÃ¥got  som kallas GM säger starta inte eller starta , oj för lÃ¥gtemp , nu mÃ¥ste du maxa , vad fort det gick : bromsa hinner inte , vÃ¥r och höst fÃ¥r de flesta av VP  hicka p.g.a. olika värmebehov  ,jag finner det märkligt att sÃ¥ mÃ¥nga olika parametrar ska behövas för att skapa värme till husen , ju fler kockar desto sämre soppa , är min Ã¥sikt i det hela , icke förty sÃ¥ finns det VP som fungerar i somliga system , men forumet indikerar en annan sak ,med problemen som jag läst
och en del med insyn i det hela försökt att hjälpa till , ibland har gÃ¥tt bra grattis till dom , men det är synd om dom som inte kommer i fas med VP:en  . Osökt funderar jag pÃ¥ : vem bestämmer hur jag vill ha det med värmeproduktion  ,jag eller VP-tillverkaren som kan dölja parametrar och funktioner för iinställningar , det pÃ¥minner om Microsoft som bestämmer över din dator inte du
Nog om detta , är det rätt uppfattat av mig , det som står på forumet o problemen som finns

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #28 skrivet: 19 februari 2017, 11:56:06 »
Nej det är nog fel uppfattat de flesta vp har en styr som funkar alldeles utmärkt och som värmer huset pÃ¥ ett bra sätt. Numera finns det inverter vp som verkar ha lite problem med styren men inget en vanlig användare märker av dom värmer huset till en lÃ¥g kostnad men styren kanske stoppar lite i onödan eller värmer lite onödigt högt över börvärde ibland men sÃ¥nt brukar märkas först när man loggar. Vill man ha nÃ¥n typ av speciell styrning kanske det finns pÃ¥ en färdig vp för dom använder olika styr men för att kunna rekommendera nÃ¥n mÃ¥ste man veta vad som eftersökes och om det är on/off vp eller inverter. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #29 skrivet: 19 februari 2017, 12:29:57 »
Det är OK kanske jag fÃ¥r revidera mig lite , det som jag funderar pÃ¥ är optimeringen för  mitt hus , det är ju olika förutsättningar för olika hus , kanske s.k. typhus pÃ¥ samma gata , hur ska jag som lekman kunna göra det , ingen erfarenhet bara läsa i info , begriper ingenting det mÃ¥ste till
en tekniker ( hoppsan dyrt )för att få till en optimering som stämmer med det verkliga behovet , ingen skugga över rörisar som sätter in dom , men kan dom optimera , finns kunskapen
Jag var hos en kund som hade problem , han sa inte ordagrant , men nÃ¥got i den stilen  känn här ,det kallt ,känn här det är varmt , det är det som den producerar   klart det var skillnad , som en eftertanke  kom  ta hit stÃ¥larna  ( lite hÃ¥rt förklarat men ändÃ¥ ) sÃ¥ nog finns det problem alltid i vissa lägen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!