Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Finns ren VP  (läst 7459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns ren VP
« skrivet: 16 februari 2017, 17:05:43 »
Finns det nÃ¥gon ren VP  , kolv eller scroll spelar igen roll , utan en massa krussiduler inbyggt , det är mycket som kan strula ,bygger alla styrningar själv  , bäst sÃ¥ vad man kan läsa pÃ¥ forumet .

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Finns ren VP
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2017, 18:36:22 »
Imponerande att man som "privatperson" har bättre insikt i att bygga styrsystem för en VP än dom proffs som dagligen sitter och jobbar med VP utveckling och har sÃ¥ gjort i mÃ¥nga Ã¥r  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2017, 18:52:33 »
Ja är det inte , köpte en VP  11,7 kw för 17 Ã¥rs frÃ¥n Qvantum i malmö ( finns inte med där ) och byggde egen styrning i och för sig on/of mot tank men fungerar utmärkt , tar 100% + förvärmt ( egen spiral i tank  ) till VVB , eldar med ved  sÃ¥ det är full VV . Shuntar frÃ¥n tanken till GV 240m2 , 2 plan 11000Kw Ã¥r exkl ved 6000Kw med ved , billigt , ska ha en till huset i skÃ¥ne ,det är inga problem att styra en scroll sämre med kolv , ska bara kolla sÃ¥ man inte gÃ¥r för djup för smörjningen , fÃ¥r se vad det blir har inte brÃ¥ttom, annars fÃ¥r man beställa en utan krussidul som GM Hz etc bara skräp i min mening ,för mycket som ska in i en tändsticksask , vad händer om det brÃ¥kar i en krets eller värde
tvärnit 

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Finns ren VP
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2017, 19:16:14 »
Hej!
CTC Ecopart är rätt så basic. Jag har byggt en en egen styrning till en sådan.
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2017, 21:12:33 »
Svenske kocken: ja det finns massor att göra : vad vill man ,jo en enkel anläggning som gÃ¥r att serva pÃ¥ ett enkelt sätt utan att ha högskoleutbildning  i elektronik . och den ska värma mitt hus , varför ska det vara sÃ¥ svÃ¥rt att fÃ¥ till det ,  OK  i all ära köra den i fas med husets värmebehov , dÃ¥ ska den vara sÃ¥ exakt att producerad värme blir vad huset ska ha , det innebär en otroligt massa parametrar som ska fungera , KB och VB varierar i temp den mÃ¥ste följa med överallt , det är en rätt komplicerad funktion som vid mista avvikelse fallerar
det är någon som sitter och programerar : hoppsan det funkade inte riktigt : måste in med en parameter till som ska stämma med övriga .är det någon som vet hur många inställningar som är i dessa s.k. intelegenta VP
Det syns här på forumet varje dag , vilka problem som finns , det är synd om dom som inte kan få till det så det stämmer med flöden p.g.a
olika förhÃ¥llanden i fastigheter , nÃ¥gra har kommit rätt  grattis till dom .  AngÃ¥ende CTC Ecopart var jag inne och tittade pÃ¥ data för den ,
mycket basic  men tror inte att det är lönsamt att köpa en och riva ut styrningen för att fÃ¥ till det enligt den funktion som  är den optimala
att bygga en egen med de funktioner som behövs för kompressorns säkerhet  ,därefter kan man sätta ditt vad man vill Med andra ord som VP är  EN VATTENKOKARE

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2017, 21:17:56 »
Annars finns det vp med styr som funkar utmärkt. Blir rätt krångligt bygga en styr för helt flytande kondensering som tex räknar med undertemp en tid.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2017, 21:50:25 »
Annars finns det vp med styr som funkar utmärkt. Blir rätt krångligt bygga en styr för helt flytande kondensering som tex räknar med undertemp en tid.
Det vet jag att det finns men undertemp inga problem med en duck om man vill ha det .varför ska man ha undertemp , det är bara en fördröjning av start VP sÃ¥ den inte startar omgÃ¥ende när det svalnar , för i vattenburna system som är tröga märker man inte om framledningen  gÃ¥r ned nÃ¥gra grader

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2017, 21:54:25 »
Man brukar vilja ha undertemp just för att förbättra cop men gÃ¥r naturligtvis att reglera enbart med tid om man vill. Känns lite krÃ¥ngligt att bygga eget styr när det finns färdiga som funkar och som inte kostar mycket heller om det inte saknas nÃ¥n funktion men du verkar söka basic styr  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2017, 21:56:41 »
Javisst men det ju bara att styra VP på lägre temp med givare GTU i förhållandet till framledning , lätt att göra

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Finns ren VP
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2017, 06:33:29 »
Är en duc mindre komplicerad än styrdatorn i en Vp? Går den att serva utan kunskaper i elektronik?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2017, 07:13:57 »
En kylfirma lär väl kunna plocka ihop en vp helt utan styr antar jag men vad det kostar  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Finns ren VP
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2017, 08:06:15 »
Funkar det inte att köpa en utbytesmodul till tex. CTC eller Nibe. Då får du iofs bygga ett eget chassi, men det kan ju inte vara så knepigt om den inte skall stå snyggt".
Jag gillar iden med basic styr  tummenupp.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns ren VP
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2017, 08:19:26 »
ErikB:s förslag är nog bland de bättre som jag ser det, tror inte det blir så mycket dyrare än att komplettera med det nödvändigaste om man köper en modul.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2017, 16:16:56 »
Man fÃ¥r en 1126 för 6000 kr extra dÃ¥ har man styr cp och växelventil pÃ¥ köpet och skulle styren mot förmodan paja är det ju enkelt bygga egen för den som kan för mig är det i alla fall kört  dontknow
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Finns ren VP
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2017, 16:23:24 »
Terrawatt säljer värmepumpar helt utan styrning, annars går de flesta värmepumpar att programmera så de styrs via yttre förregling.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #15 skrivet: 17 februari 2017, 16:38:51 »
Purjo: det finns ducar som är helt rena och kan programeras fritt med PRG
för windows , har inte kollat upp vilken som är lättast , men man mÃ¥ste veta hur mÃ¥nga IO  ( in ut ) man behöver genom att göra ett blockschema  , dom flesta är sÃ¥ att man plockar in s.k block i programmet och sätter värden pÃ¥ dom , samt att man har kontroll pÃ¥ vad som finns i den ,inte som idag hos VP-tillverkarna med diverse lÃ¥sningar i alltför stor utsträckning mot andra funktioner , samt att det är svÃ¥rt med suport , ingen skugga över personalen men dom vet kanske inte riktigt hur det är , dom har inte varit med i utvecklingen av VP-datorn och prg .
Det där med Terrawatt ska jag kolla , tack för tipset

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns ren VP
« Svar #16 skrivet: 17 februari 2017, 22:59:55 »
Hej,
Kan rekommendera Viessmann Vitocal 300-G slave.
Jag har en bws 301.b10, det är ren VP utan styr och CP.
Styr för elektronisk expansionsventil ingår dock.
Pumpen är byggd för att styras av en annan Viessmann "master" pump, men eget styr är lätt att implementera.
/Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Finns ren VP
« Svar #17 skrivet: 18 februari 2017, 00:21:23 »
Det här låter intressant! Regin har rätt flexibla ducar tror jag.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #18 skrivet: 18 februari 2017, 08:09:02 »
Hej,
Kan rekommendera Viessmann Vitocal 300-G slave.
Jag har en bws 301.b10, det är ren VP utan styr och CP.
Styr för elektronisk expansionsventil ingår dock.
Pumpen är byggd för att styras av en annan Viessmann "master" pump, men eget styr är lätt att implementera.
/Fredrik
Blir en vp utan styr sÃ¥ mycket billigare att det lönar sig bygga egen styrning eller blir det bara en rolig grej  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns ren VP
« Svar #19 skrivet: 18 februari 2017, 08:15:20 »
Blir en vp utan styr sÃ¥ mycket billigare att det lönar sig bygga egen styrning eller blir det bara en rolig grej  Sc:,h
Mest en rolig grej, kanske går att tjäna några kronor.
Men du får ju exakt kontroll över VP, i mitt fall funkar tex värmning av badtunna perfekt då vattentemperaturen kan justeras inom några tiondelar och det behövs inga abonnemang för fjärrövervakning/styrning.
Här köpte jag pumpen: https://www.alternative-haustechnik.de/waermepumpen/sole-waermepumpen/viessmann-vitocal-300-g/43767/viessmann-vitocal-300-g-typ-bws-301.b-sole-waermepumpe?c=3444
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Finns ren VP
« Svar #20 skrivet: 18 februari 2017, 09:17:40 »
Och tempen i en badtunna fÃ¥r ju inte pendla mÃ¥nga tiondelar för att förstöra upplevelsen. Hur kan folk ha vedeldade badtunnor helt utan styr??????????  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns ren VP
« Svar #21 skrivet: 18 februari 2017, 09:29:03 »
Och tempen i en badtunna fÃ¥r ju inte pendla mÃ¥nga tiondelar för att förstöra upplevelsen. Hur kan folk ha vedeldade badtunnor helt utan styr??????????  ;)
Haha, ska det vara behagligt länge är det bra med riktigt stabil temperatur. Sedan beror det ju lite pÃ¥ vad man kombinerar badet med för drycker...  tummenupp
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #22 skrivet: 18 februari 2017, 12:41:22 »
Brukar fylla badtunnan med trädgÃ¥rd slangen fyller med ca 38 grader kollar med ir termometer pÃ¥ slangen och sen blir det ev en liten brasa om man vill höja tempen lite grann vi har nog lite olika krav tror jag  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns ren VP
« Svar #23 skrivet: 18 februari 2017, 12:43:37 »
MÃ¥ste iallafall försöka försvara eget styr...  a:gl

Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #24 skrivet: 18 februari 2017, 12:45:42 »
Är i alla fall en bra skryt grej på forumet att man byggt egen styr i alla fall jag som har 0 koll på hur man bygger det blir imponerad att det ens går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns ren VP
« Svar #25 skrivet: 19 februari 2017, 04:26:29 »
Vad kostar en DUC som är lämplig för ett sånt här projekt?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns ren VP
« Svar #26 skrivet: 19 februari 2017, 09:58:45 »
Kostnad industri PLC:
S7-1214c ac/dc/rly CPU ca 3000 SEK
S7 CM1241 RS-485 MODBUS Kommunikationsmodul ca 1000 SEK
ADA-401WP 1-Wire to RS-485 modbus 172 EUR
Plus kablar, givare, relän för CP, kontaktor för elpatron, programvara för programmering om man inte har det, skåp att montera i, mm....
Går säkert att hitta billigare/enklare lösningar, begagnad eller annan plc osv

/Fredrik
« Senast ändrad: 19 februari 2017, 10:23:43 av Fredrik567 »
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #27 skrivet: 19 februari 2017, 11:44:32 »





Med risk för att det sitter någon från VP - tillverkarna och läser i forumet och tänker till om mitt inlägg
 
Hej Fredrik nu börjar det bli intressant , kan du säga något pris
Till andra här pÃ¥ forumet : jag har inte en susning om inställningar pÃ¥ Nibe ,CTC e.t.c men det snurrar i mitt huvud om funktioner , frÃ¥ga till er som vet  . efter vad jag läst här sÃ¥ är det tydligen 4 viktiga saker som ska lira ihop  1  flöde VB  2 flöde KB 3 Varvtal kompr. 4 Utetemp
5 Framledningstemp
Vad händer när flödet minskar , högre VB  varva ned , mycket KB varva ned , GT fram säger för högt varva ned , GTU säger lika minska  , Dator fÃ¥r snurr kan inte jag stänger av , VB fram sjunker , nÃ¥got  som kallas GM säger starta inte eller starta , oj för lÃ¥gtemp , nu mÃ¥ste du maxa , vad fort det gick : bromsa hinner inte , vÃ¥r och höst fÃ¥r de flesta av VP  hicka p.g.a. olika värmebehov  ,jag finner det märkligt att sÃ¥ mÃ¥nga olika parametrar ska behövas för att skapa värme till husen , ju fler kockar desto sämre soppa , är min Ã¥sikt i det hela , icke förty sÃ¥ finns det VP som fungerar i somliga system , men forumet indikerar en annan sak ,med problemen som jag läst
och en del med insyn i det hela försökt att hjälpa till , ibland har gÃ¥tt bra grattis till dom , men det är synd om dom som inte kommer i fas med VP:en  . Osökt funderar jag pÃ¥ : vem bestämmer hur jag vill ha det med värmeproduktion  ,jag eller VP-tillverkaren som kan dölja parametrar och funktioner för iinställningar , det pÃ¥minner om Microsoft som bestämmer över din dator inte du
Nog om detta , är det rätt uppfattat av mig , det som står på forumet o problemen som finns

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #28 skrivet: 19 februari 2017, 11:56:06 »
Nej det är nog fel uppfattat de flesta vp har en styr som funkar alldeles utmärkt och som värmer huset pÃ¥ ett bra sätt. Numera finns det inverter vp som verkar ha lite problem med styren men inget en vanlig användare märker av dom värmer huset till en lÃ¥g kostnad men styren kanske stoppar lite i onödan eller värmer lite onödigt högt över börvärde ibland men sÃ¥nt brukar märkas först när man loggar. Vill man ha nÃ¥n typ av speciell styrning kanske det finns pÃ¥ en färdig vp för dom använder olika styr men för att kunna rekommendera nÃ¥n mÃ¥ste man veta vad som eftersökes och om det är on/off vp eller inverter. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #29 skrivet: 19 februari 2017, 12:29:57 »
Det är OK kanske jag fÃ¥r revidera mig lite , det som jag funderar pÃ¥ är optimeringen för  mitt hus , det är ju olika förutsättningar för olika hus , kanske s.k. typhus pÃ¥ samma gata , hur ska jag som lekman kunna göra det , ingen erfarenhet bara läsa i info , begriper ingenting det mÃ¥ste till
en tekniker ( hoppsan dyrt )för att få till en optimering som stämmer med det verkliga behovet , ingen skugga över rörisar som sätter in dom , men kan dom optimera , finns kunskapen
Jag var hos en kund som hade problem , han sa inte ordagrant , men nÃ¥got i den stilen  känn här ,det kallt ,känn här det är varmt , det är det som den producerar   klart det var skillnad , som en eftertanke  kom  ta hit stÃ¥larna  ( lite hÃ¥rt förklarat men ändÃ¥ ) sÃ¥ nog finns det problem alltid i vissa lägen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Finns ren VP
« Svar #30 skrivet: 19 februari 2017, 15:19:47 »
Normalt sett behöver man bara säkerställa tillräckligt flöde och ställa in värmekurvan. Sen finns det alltid nördar som grottar ner sig i funktionen och petar på detaljerna. Det kan man säkert spara en hundring om året på.
Det viktigaste för driftkostnaden är att hålla framledningstempen så nära husets aktuella behov som möjligt. Det klarar alla normala vp-styrsystem av utan större problem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #31 skrivet: 19 februari 2017, 15:28:19 »
Om man inte klarar av att optimera en färdig styr hur ska man dÃ¥ kunna bygga den och fÃ¥ det optimalt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #32 skrivet: 19 februari 2017, 16:05:14 »
Utan att vara ironisk eller sätta upp nÃ¥got pekfinger .Fakta : läser pÃ¥ forumet om diverse problem som vissa har , sÃ¥ undrar man om det är möjligt i vissa sammanhang att optimera själv som lekman. Sen är det  en projekteringsfrÃ¥ga som ska utföras  av sÃ¥dana som ska kunna , uträkning av flöden av alla slag , men dom räcker kanske inte ända fram , det finns dom som  kan det
AngÃ¥ende egen styr , sÃ¥ ser jag det inte som en kul grej utan mera att jag själv kan fÃ¥ de funktioner som jag anser behövs för kontroll av anläggningen , inte sÃ¥ att jag kommer att gÃ¥ och titta varje dag , men se om det har förändrats nÃ¥got i driften , vet  att det finns en massa kontroll samt loggningar i de VP som säljes .

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #33 skrivet: 19 februari 2017, 16:15:05 »
En styrning kan inte fixa allt oberoende av hur bra den är det tex fel flöden blir inte resultatet så bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #34 skrivet: 19 februari 2017, 16:21:27 »
Absolut rätt det du säger , men finns det någon VP som kan gå mot alla de olika
förutsättningar som finns , som jag sa i tidigare inlägg , styra pumpar så att de
ska klara av det tror jag inte finns , men nästan nära på

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #35 skrivet: 19 februari 2017, 16:31:26 »
En vp behöver ett visst flöde finns inte flödet i tex rad systemet får man välja annan vp eller lösa det med tex en arbetstank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #36 skrivet: 19 februari 2017, 16:54:09 »
Absolut jag hÃ¥ller med dig,  sen beror det pÃ¥ vilken lösning som man väljer för inkoppling mot system med eller utan  volymtank , nu är det väl sÃ¥ att alla har en dröm om att fÃ¥ hela behovet för värme och kanske VV , via VP och det är där problemet ligger , för  liten blir eltillskott , för stor VP stopp , det gäller att fÃ¥ det sÃ¥ nära som möjligt , I början av VP:ens barndom sÃ¥ skulle den klara 80% av behovet + elpatron för topplast ,nu i dag sÃ¥ slÃ¥r tillverkarna sig för bröstet och säger vi kan klara hela lasten , men talar inte hur det ska gÃ¥ till ,  en VP som klarar 80% med dagens styrning blir det inte nÃ¥got problem , den tickar och gÃ¥r som den ska  .

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns ren VP
« Svar #37 skrivet: 19 februari 2017, 17:07:37 »
Nja, i värmepumpens barndom var det nog ca 50% effekttäckning som gällde, och nu är det nog ofta runt 70% för on/off och 100% för inverter, men visst finns det många som sätter in även on/off med 100% effekttäckning.
Jag har ju närapå full effekttäckning utan tank och det funkar helt OK så länge man kör termostatlöst, men visst är det bättre med en arbetstank.
Styrningen på on/off-värmepumpar funkar väl bra i de allra flesta värmepumpar, där de verkar ha lite problem är ju främst inverterpumparna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #38 skrivet: 19 februari 2017, 17:26:05 »
Det är det jag anser är problemet med inverterpumpar , det är förenat med nästan omöjlighet  att fÃ¥ till det , det blir antingen för stor eller för liten , man ska ha tur att det stämmer med flödena , det pratas om flytande kondensering ( jättebra )
alla pumpar har det , höjning frÃ¥n det lägsta behovet till största i en följd sedan stopp , nu med inverter ska pumpen gÃ¥ ned i varv för att inte avge mer än det behövs , det är OK ,men samtidigt ska VB -pumpen även den gÃ¥ ned i varv flödet minskar och pumpen gÃ¥ ned ytterligare , fÃ¥ det att lira i en följd  för bra resultat är pÃ¥ gränsen till vad naturlagarna klarar av , förut fanns det bara kolvpumpar typ Manerrup som gÃ¥r att styra ca 10 % max , dom gÃ¥r med maxlast tills returen är
vad kompressorn klarar därav on/off , sÃ¥ har man sÃ¥n är en tank ett mÃ¥ste  , men samtidigt sÃ¥ är det bästa sättet att förvärma till VVB

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns ren VP
« Svar #39 skrivet: 19 februari 2017, 17:52:20 »
Jag tycker att man bör ha bypass och extern cirkpump till en inverter för att kunna köra med optimal deltaT i både interna och externa kretsen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #40 skrivet: 19 februari 2017, 18:19:24 »
Jag tycker att man bör ha bypass och extern cirkpump till en inverter för att kunna köra med optimal deltaT i både interna och externa kretsen.
Inte helt fel , men informerar VP-gubbarna om det

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns ren VP
« Svar #41 skrivet: 19 februari 2017, 18:27:14 »
Hej Fredrik nu börjar det bli intressant , kan du säga något pris

Pris på vad? Pris på delar till styret finns i tidigare inlägg.
VP 4400 EUR
VVB 17 KSEK
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #42 skrivet: 19 februari 2017, 18:30:18 »
Pris på vad? Pris på delar till styret finns i tidigare inlägg.
VP 4400 EUR
VVB 17 KSEK
Ursäkta bommade det

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #43 skrivet: 19 februari 2017, 18:45:32 »
Inte helt fel , men informerar VP-gubbarna om det
Säkert olika men tex Ivt inverter levereras med bypass och extern cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns ren VP
« Svar #44 skrivet: 19 februari 2017, 19:50:59 »
Kostnad industri PLC:
S7-1214c ac/dc/rly CPU ca 3000 SEK
S7 CM1241 RS-485 MODBUS Kommunikationsmodul ca 1000 SEK
ADA-401WP 1-Wire to RS-485 modbus 172 EUR
Plus kablar, givare, relän för CP, kontaktor för elpatron, programvara för programmering om man inte har det, skåp att montera i, mm....
Går säkert att hitta billigare/enklare lösningar, begagnad eller annan plc osv

/Fredrik
Pris på vad? Pris på delar till styret finns i tidigare inlägg.
VP 4400 EUR
VVB 17 KSEK


Då är det definitivt billigare att köpa en komplett VP, men kanske roligare att ha satt ihop den själv.

Absolut jag hÃ¥ller med dig,  sen beror det pÃ¥ vilken lösning som man väljer för inkoppling mot system med eller utan  volymtank , nu är det väl sÃ¥ att alla har en dröm om att fÃ¥ hela behovet för värme och kanske VV , via VP och det är där problemet ligger , för  liten blir eltillskott , för stor VP stopp , det gäller att fÃ¥ det sÃ¥ nära som möjligt , I början av VP:ens barndom sÃ¥ skulle den klara 80% av behovet + elpatron för topplast ,nu i dag sÃ¥ slÃ¥r tillverkarna sig för bröstet och säger vi kan klara hela lasten , men talar inte hur det ska gÃ¥ till ,  en VP som klarar 80% med dagens styrning blir det inte nÃ¥got problem , den tickar och gÃ¥r som den ska  .
Absolut inga problem för mig med 100% täckning och 10år gammal on/off-pump, ingen volym eller arbetstank och har i snitt 20 starter per dygn, som absolut mest har jag 24 starter.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #45 skrivet: 19 februari 2017, 21:39:03 »
Ok Heddan jag har samma on/of 100% men jag har 2 x750 tankar + vedpanna
Eldar när jag är hemma 2x750  , Vp gÃ¥r in när jag är borta och laddar dÃ¥ enbart mot 750 det blir s.k. flytande enär jag bara behöver max 40C för golvvärmen  frÃ¥n urlakade tanken som startar vid ca 20-22C , ca 1,5 tim laddning , laddningen hÃ¥ller ca 3 tim och startar när tanken är tom pÃ¥ värme ( shunten fullt öppen ,microbrytare i den )  har aldrig klickat
PS min kompressor är 12 år

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Finns ren VP
« Svar #46 skrivet: 19 februari 2017, 21:46:18 »
Då är det definitivt billigare att köpa en komplett VP, men kanske roligare att ha satt ihop den själv.
Absolut inga problem för mig med 100% täckning och 10år gammal on/off-pump, ingen volym eller arbetstank och har i snitt 20 starter per dygn, som absolut mest har jag 24 starter.

Samma här, 10 år (ganska precis) on/off.
Alltiettlösning, 100% täckning och i snitt 14 starter/dygn.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Finns ren VP
« Svar #47 skrivet: 19 februari 2017, 22:15:57 »
8 år, on-off , ingen tank, 15 starter/dygn snitt, max 20. Värmekurva 6 ute- samt inomhusgivare.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #48 skrivet: 19 februari 2017, 22:22:20 »
Nu är det ju inte bara antalet starter som visar hur vp går delta samt hur mycket den pendlar runt börvärde tycker jag är saker som är intressant. Vill man bara ha få starter kan man på Nibe bara minska GM för start av kompressorn och ställa upp max diff framledning sen får man rätt få starter i alla system. Nu påstår jag inte att ni gjort så men det går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns ren VP
« Svar #49 skrivet: 20 februari 2017, 04:10:02 »
Nu är det ju inte bara antalet starter som visar hur vp går delta samt hur mycket den pendlar runt börvärde tycker jag är saker som är intressant. Vill man bara ha få starter kan man på Nibe bara minska GM för start av kompressorn och ställa upp max diff framledning sen får man rätt få starter i alla system. Nu påstår jag inte att ni gjort så men det går.
På min VP kan jag bara ställa in integral A1 till som högst 99 från standard 60 så det förlänger mina körningar med ca 5min per gång. Svängningar i innetemp har jag inte heller, däremot så går ju FL alltid 6-7 grader över bör vid varje körning, men det ser jag inte som något problem eftersom jag har så låg FL i grunden, oftast går den bara upp till 35 grader i slutet på en körning. När det är som kallast får den pressa en hel dag för att få upp den till 40 grader...

Men jag ska ändå koppla in mina befintliga acktankar som arbetstank för att få bort en herrans massa knäppningar, minska antalet starter och sänka FL över bör, det kostar bara lite röromdragningar så är det klart...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #50 skrivet: 20 februari 2017, 14:43:06 »
Varför min anläggning har det bra ,är nog att min VP = 11KW mot 3x100 hål
det blir inte mÃ¥nga watt per meter ( fick mycket bra pris sÃ¥ jag tog det )vatten i hÃ¥len pÃ¥ 2 meter har inte kollat KB pÃ¥ länge men ska göra det , sist tror jag den var + 6 in och + 4 ut kör fullt ingen flödessänkning  VP fÃ¥r ta det den behöver resten gÃ¥r i backen 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!