Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken radiator i stÃ¥grunden?  (läst 1242 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 08

  • Husdata:
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Äntligen bergvärme
Vilken radiator i stågrunden?
« skrivet: 09 oktober 2014, 10:26:11 »
Hej,

jag konverterar från elpanna till bergvärme och tänkte montera radiator(er) i krypgrunden som har ståhöjd. Temp. i krypgrunden ligger på ca. +15 °C på sommaren resp. +5 °C på vintern. Anledningen till radiatorerna i krypgrunden är att få lite värme på alla rör som numera går i krypgrunden, få lite varmare golv i utrymmen ovan trossbotten träbjälklag, samt utöka vattenmängden i radiatorkretsen som består av AGA plattpanelradiatorer och nog inte uppfyller kravet om minsta 20l vatten/kW. Är det rätt tänkt?
Om så, vilka radiatorer jag ska satsa på? Estetik spelar ingen roll i krypgrunden och gamla sektions gjutjärnsradiatorer rymmer väl mycket vatten. Kan det bli problem med delta t i kretsen, då dessa troligen kommer få en kallare retur jämför med mina plattpanel i huset?
Kan jag skapa problem med mögeltillväxt i krypgrunden, dÃ¥ jag höjer temperaturen i krypgrunden vintertid?  Sc:,h
170 m2, 1 1/2- plan, byggt 1980 i Stockholm. Energiprestanda enligt Boverket 95 kWh/m2 och år. Vattenburen elvärme via radiatorer. Ca. 50 m2 elslinga på undre plan. Daikin bergvärme med 180 m borrhål installerad November 2014.

2009: 29 MWh, 2010: 30 MWh, 2011: 23 MWh, 2012: 24 MWh, 2013: 18 MWh, 2014: 22 MWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken radiator i stågrunden?
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2014, 14:14:51 »
För det första: Varför vill du värma hela krypgrunden? Är det inte betydligt enklare och billigare att isolera rören?

samt utöka vattenmängden i radiatorkretsen som består av AGA plattpanelradiatorer och nog inte uppfyller kravet om minsta 20l vatten/kW.

Med såna radiatorer är nog vattenvolymen det minsta problemet. Vad behöver dom för framledningstemperatur när det är som kallast ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 08

  • Husdata:
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Äntligen bergvärme
SV: Vilken radiator i stågrunden?
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2014, 10:21:00 »
Jag tänkte att det kan vara bra att få lite "gratisvärme" underifrån, som jag skrev initialt. Jag har elslingor ovanför så dessa kanske kan gå lite mindre också. Rören isoleras självfallet.

Map plattpanelradiatorerna jag har i huset så rymmer de inte mycket vatten, så jag förstår inte vad du menar med att vattenvolymen skulle vara det minsta problemet?

Framledningstemp DUT runt 50 °C
170 m2, 1 1/2- plan, byggt 1980 i Stockholm. Energiprestanda enligt Boverket 95 kWh/m2 och år. Vattenburen elvärme via radiatorer. Ca. 50 m2 elslinga på undre plan. Daikin bergvärme med 180 m borrhål installerad November 2014.

2009: 29 MWh, 2010: 30 MWh, 2011: 23 MWh, 2012: 24 MWh, 2013: 18 MWh, 2014: 22 MWh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken radiator i stågrunden?
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2014, 17:33:25 »
Jag har aldrig hört talas om att man har radiatorer i ett utrymme, där ingen bor.

Om du har elslingor i rummet/golvet ovanför.....så påverkas de inte av att temp i krypgrunden ökas med ett par grader.

Glöm idén.......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Vilken radiator i stågrunden?
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2014, 13:44:43 »
Vore inte en avfuktare med fläkt  som värmer mindre en bättre idee? med ökad temp fÃ¥r du mer fukt.
alt en billig (ej kapslad) fläktkonvektor ( ebay /ali express) : du kan  även använda den för avfuktning ( typ om du  ändÃ¥ tänker  frikyla frÃ¥n VP)
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!