Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga egna elementfläktar - termostatstyrda fläktar bra eller anus?  (läst 42459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det borde funka, men du måste lägga hela prylen på radiatorn så att den mäter rätt temperatur...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
Jag tog 80 mm-fläktar från kasserade nätagg - funkar superbra!
Har 5 st nu men det finns väl plats för 12 på radiatorn i tvättstugan - och med 10-12 st kan ja sänka varvtalet och ljudnivån betydligt!
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
Precis som Purjo gjort ser jag nu, hehe
Fast jag sätter fläktarna under radiatorn...
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
har köpt massa actic cooling fläktar nu men alla har han kontakt så vad är billigaste lösningen för att koppla ihop dessa med varandra? Hur ska kablarna kopplas?
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Kanske man kan bygga en trådlös termostatstyrning också när man ändå är igång?
Största jobbet är ju att sätta termostaten o dra en kabel till den..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fri avgiven luft, tillräckligt för att förbättra luftflödet, det tror jag.
Men hur blir det med kallras från fönster? Sc:,h


Ja det tycker jag iaf att det borde bli med den där "manicken" du länkade till.
Men den var ju billig iaf sÃ¥ kanske kan vara värt att prova för den skull  dontknow

Elementfläkten som jag har som blåser uppåt tar bort kallraset jag har iaf.

Men jag tror mer på denna "manick" faktiskt.
Är du lika nöjd med dem nu efter montering som du trodde du skulle vara innan köpet  Sc:,h
Har funderat på en sådan till ett fönster brevid soffan som det blir kallt kring.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
har köpt massa actic cooling fläktar nu men alla har han kontakt så vad är billigaste lösningen för att koppla ihop dessa med varandra? Hur ska kablarna kopplas?


Mina hade både han- och honkontakter som bara var att trycka ihop i varandra... Annars så skall alla kablar parallellkopplas. Enklast är att klippa kontakterna och skruva in alla med samma färg i varsin plint i en sockerbit eller liknande. Sense-kabeln behöver du inte koppla in alls och Control-kabeln kopplas till jord så går fläkten hela tiden på full fart.

Den här pinouten borde stämma, men jag vet inte om färgerna är rätt:
http://www.allpinouts.org/index.php/Motherboard_%28CPU%29_4_Pin_Fan
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Har tänkt sätta fläktar på ett par radiatorer i källaren för att få runt värmen. Efter att ha läst om bl a purjos hemmabygge här och sett att en "riktig" uppsättning skulle kosta omkring 1500kr per element, så är frågan om det skulle vara bättre eller sämre att bygga med termostatstyrda fläktar (som aktiveras vid dryga 30 grader vilket borde vara synonymt med att värmen är på) eller ska man köpa enklare fläktar och styra på timer (i brist på kunskap för bygga sin egen termostatstyrning)?

Så här är det:
Allt i fläktväg förbättrar en radiator förutsatt att du verkligen drar luften igenom radiatorn.

Det har ingen betydelse om det är axialfläktar (datorfläkt) eller radial (tvärströms) fläktar.
Av naturen så låter axialfläktar illa och måste alltid varvtalsreduceras och blåser då mindre.

Skillnaden mellan en köpt fläktkonvektor och egna elementfläktar är att en köpt har en optimerad radiator (värmeväxlare) med täta lameller och att den kanske ser snyggare ut.

Det är bara att prova  dontknow
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Citera
Mina hade både han- och honkontakter som bara var att trycka ihop i varandra... Annars så skall alla kablar parallellkopplas. Enklast är att klippa kontakterna och skruva in alla med samma färg i varsin plint i en sockerbit eller liknande. Sense-kabeln behöver du inte koppla in alls och Control-kabeln kopplas till jord så går fläkten hela tiden på full fart.

Den här pinouten borde stämma, men jag vet inte om färgerna är rätt:
http://www.allpinouts.org/index.php/Motherboard_%28CPU%29_4_Pin_Fan

Fick hem och kopplade in mina fläktar igår kväll.
Samma arctic cooling som dina.
Jag tog sockerbitar och 1 kardeliga kablar på 1,5 mm2 och stack in kablarna direkt i fläktens kopplingsplint.
Röd är 12vdc + och svart gnd.
Fungerade bra och var mindre pilligt än att klippa, skala och fästa in fläktens tunna trådar i en sockerbiten.
Jag använde 4 fläktar per element till en början så jag behövde 2 12v+ och 2 gnd (gick inte att få in fler än 2 kablar i en sockerbitsrad), så det enklaste var att använda 4 plintar på en sockerbitsrad och sy fas/gnd på matningssidan och korsa kablarna parvis 12v +/gnd på inkopplingssidan.
Vill man sen ha fler fläktar så är det bara att utöka plintraden.

Satte en uppsättning på ett 700*600 element i köket där golvet varit minst sagt iskallt på grund av en tilluftsventil som sitter bakom kylen och frysen.
Så kylan har runnit fint bakom dessa och ut på golvet.
En liten stund efter installationen så blev golvet varmare och dessutom blev inblandningen av friskluft bättre.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
En liten stund efter installationen så blev golvet varmare..

Det var så jag upplevde det också.
Men det blir också lättare att hålla jämn temp i hela rummet.

Sjönk ditt delta över radiatorn?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Ja, ett par grader.
Exakt hur mycket har jag inte kunnat mäta ännu eftersom de senaste dagarnas milda väder har givit ganska stora svängningar på FLT och en hel del avisningar som givit för stora temperaturvariationer för att få ett korrekt värde.
Men en otrolig skillnad gör det på golvtemperaturen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Borde inte delta över radiatorn öka? Den avger ju mer effekt med fläktarna...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Jo, jag läste inte ordentligt och svarade på returtemperaturen.
Ett par grader sjönk temperaturen och deltat ökade exakt lika mycket. ;)
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Det var jag som skrev fel.
Givetvis menade jag om deltat ökade.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Satte 3 st fläktar till under det ena elementet.
Elementet är 720*600 mm placerad i köket i direkt anslutning till en friskluftsventil som står för största delen av friskluftsintaget till huset.
Förmodligen runt 50-70m3/h friskluft, så köksgolvet har varit iskallt.
Mätte nu igen efter de 3 nya bottenmonterade fläktarna tillkom på radiatorn som redan hade 4 toppmonterade.
Luftflödet för toppmonterade fläktarna är ca 50*4=200m3/h och de botten monterade uppskattningsvis 150m3/h.

Luft in     17,6 C Golv
Luft ut     26,4 C Toppen av radiatorn efter fläktarna.
Vatten in 40,1 C
Vatten ut 25,4 C

Så ett Delta på 8,8 C på luften och 14,7 C för vattnet.
Gör så att FLT hålls ett par grader lägre än normalt, vilket även har den effekten att rummen längst bort i huset blir kallare.
Så det blir att montera fläktar överallt. ;)
Huset kommer att surra som en bikupa.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!