Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Golvvärme vs radiatoter.  (läst 18733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #45 skrivet: 18 januari 2012, 07:40:23 »
Skälet till mina frågor är att de radiatorer som föregående ägare monterat inte klarar av att hålla värmen i vårt hus när det blir riktigt kallt ute, om vi inte har en framledning på 60-65 grader. Men ett byte av radiatorer till både större och med fler paneler borde väl kunna bli nästan lika effektivt som att byta till golvvärme och skulle kunna få ner framledningen till låt säga 45 grader även vid -20? (att lägga in golvvärmeslingor i ett 150-årigt plankgolv känns som både komplicerat och lite av ett helgerån...)
Nu var ju inte golvvärme ett alternativ för dig, men jag vill bara nämna en risk med golvvärme och luft/vatten.
runt nollan när avfrostningen behövs som bäst så är framledningen så kall att värmepumpen inte får tillräckligt med energi för att kunna avfrosta ordentligt, det byggs ofta på isberg på värmepumpen som man måste frosta av manuellt tillslut.
I extremfall har vi blivit tvungna att växla till varmvattendrift vid avfrostning för att avfrostningen ska fungera, och det är ju inte så ekonomiskt....

150-Ã¥rigt plankgolv känns extremt fel att bryta upp, satsa pÃ¥ feta raddar som du var inne pÃ¥  *vinkar*
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #46 skrivet: 18 januari 2012, 08:29:44 »
Det jag försöker göra nu är att trimma systemet så att det fungerar åtminstone ner till -15. Än så länge ligger brytpunkten vid ca -12, sen klarar inte VP av att leverera vatten som är varmare än vad framledningen kräver.

Det är svårt att göra nåt åt det på själva värmepumpen eftersom problemet är att husets effektbehov kontra radiatorernas effektavgivning kräver en viss framledningstemp. Visst kan man skruva upp flödet på radiatorkretsen för att på så sätt höja radiatorernas medeltemperatur ett par grader, men det kommer i slutändan att slå tillbaks på VP'n eftersom returen blir varmare.

Egentligen finns det bara två sätt att lösa problemet på:
- Minska husets effektbehov - Tilläggsisolera, byt fönster, sänk innetempen, dra ner rullgardinerna, etc.
- Öka radiatorernas effektavgivning så att framledningen kan sänkas - Byt några strategiska raddar till större eller fläktkonvektorer (alternativt 'hemmabyggda' fläktkompletterade radiatorer).
« Senast ändrad: 18 januari 2012, 08:54:25 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #47 skrivet: 18 januari 2012, 08:37:57 »
Är det då i all evighet som man vinner på att minska flödet över radiatorn?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #48 skrivet: 18 januari 2012, 08:47:51 »
Om man klarar sig till -12 med luft/vatten vp är det inte hela världen om den behöver spets om det blir kallare för antagligen är inte cop så högt vid den utetempen så det skiljer antagligen inte så många kronor på ett år framförallt inte för en som eldar ibland *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #49 skrivet: 18 januari 2012, 09:10:30 »
Nåt som är billigt och enkelt, om du har kopplade tvåglasfönster är att sätta dammtätningslister av skumgummi mellan bågarna, det minskar konventionen mellan glasen påtagligt, och för oss gjorde det en märkbar skillnad i inomhusklimatet, mycket mindre kallras från fönstren.

Kontrollfråga: Ja det är kopplade tvåglasfönster från slutet av 80-talet, men tydligen valda för att så mycket som möjligt se ut som de gamla fönstren (6 smårutor i varje fönster och gammeldags haspar) Menar du mellan fönsterbågarna? Inte bara mellan fönsterbågen och fönsterkarmen?

COP ska vara ca 2 vid -15, enligt CTC, sÃ¥ till sommaren fÃ¥r det väl bli en del radiatorbyten. Mitt förslag att göra det i vinter har mötts med veto frÃ¥n den andre husägaren.   ;D
(huset är tilläggsisolerat med ca 10 cm isolering på både utsidan och insidan av timmerstockarna)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #50 skrivet: 18 januari 2012, 09:18:08 »
Cop lär vara 2.3 vid -7 grader och en framledning pÃ¥ 45grader vid en renförÃ¥ngare sÃ¥ vid normal drift tillkommer lite avfrostningar kallare än finns det inga uppgifter pÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #51 skrivet: 18 januari 2012, 09:40:54 »
Har mycket att skriva både om fönster och värmesystem.

Grundidén med inte så låga U-värden på fönster är att yttertemperaturen på fönstrarna blir högre och att man därför undfiker kondens eller isbildning.

OBS att en yta (vägg och fram för allt tak) kan bli mycket kallare än luften. Orsaken till detta är nattutstrålning mot himmelhavet.
Högre U-värden (sämre isolering) ger ju högre temperaturer på utsidan av byggnadsdelar (jämför: termografi!!!). Men det innebär i princip även ökad energianvändning.

När man pratar om fönster skiljer man U-värdet och g-värdet där g-värdet ger information om den totala energigenomsläppningsgraden respektive är den totala energigenomsläppningsgraden.

Möjligt att en viss solskydd även ger mindre U-värden vid fönster i praktiken.
Men skule man t.ex. evakuera luftspalten mellan 2 fönsterrutar (vakuum) skulle i princip inte transmissionsgraden för solljus vara berörd av detta dvs. vara densamma.
Men U-värdet skulle vara mycket lägre. Men g-värdet är som sagt den totala energigenomsläppningsgraden.

Det finns dessutom sÃ¥kallade intelligenta glas som t.ex. automatiskt blir mörkare för att minska solinstrÃ¥lning sommertid.  osv.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #52 skrivet: 18 januari 2012, 09:51:20 »
I grund och botten borde det väl inte spela nån roll hur man tillför värmen, utan det är väl i princip luftvolymen i huset som avgör hur mycket energi som går åt för att hålla en viss innetemp?

Nej, det är mer komplicerat.

Först KAN golvvärme och fram för allt väggvärme innebära en högre komfort.

Men redan när man börjar prata om termisk komfort blir det komplicerad. Man skiljer ju mellan lufttemperaturen och t.ex. den operativa temperaturen som är en sammanväggning av lufttemperaturen och ytornas temperatur. Den kan bara mätas med en globtermometer.

Det är rätt att man i princip måste tillföra t.ex. ett rum en viss energimängd för att hålla en viss "temperatur" vid vissa klimatförhållanden. Men sen pratar vi ju om energianvändning.

Ett extremt exempel. Tillför man energin/värme via ett golvvärmesystem och har man dålig isolering mot marken värmer man ju inte bara rummet utan också marken som i sin tur tappar värmen (tredimensional värmeledning) och då skulle energianvändningen öka kraftigt! Även om man bara tillför rummet denna värme som den behöver för att hålla en viss temperaturnivå.

Har man golvvärme är ju golvet vanligtvis lite varmare än lufttemperaturen i rummet eller de andra ytor och därför har man även en ökad temperaturskillnad mot marken (vet inte om man kann säga så). I alla fall måste golvet vara bra isolerat mot marken, i annat fall blir det problem.
« Senast ändrad: 18 januari 2012, 09:57:55 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #53 skrivet: 18 januari 2012, 13:49:14 »
BBR kräver i princip en golvtemperatur (yttemperatur på golvet) på minst 16 °C. Inne i betongplattan/ golvet (platta på mark) har man t.ex. en lite lägre temperatur t.ex. 14 °C.

Har man golvvärme är temperaturen inne i plattan högre än temperaturen på golvytan och denna är högre än rumstemperaturen. I princip har man väl kring 30 °C ... 32 °C inne i betongplattan.

Man har ju värmeförluster genom plattan. Det är helt enkelt en stor skillnad om temperaturen i en betongplatta är t.ex. 14 °C eller om den är t.ex. 32 °C.

Värmeföluster blir mycket högre om ytan och U-värdet är desamma.


Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #54 skrivet: 18 januari 2012, 14:43:10 »

Har man golvvärme är temperaturen inne i plattan högre än temperaturen på golvytan och denna är högre än rumstemperaturen. I princip har man väl kring 30 °C ... 32 °C inne i betongplattan.

Man har ju värmeförluster genom plattan. Det är helt enkelt en stor skillnad om temperaturen i en betongplatta är t.ex. 14 °C eller om den är t.ex. 32 °C.

..och det är därför förlusterna blir högre med ingjuten golvvärme. men följer man byggråden för golvvärmeistallationer med mark och kantisolering så kan man minska förlusterna rejält.
en annan positiv sak är att en varm platta inte suger åt sig fukt, det är också värt lite.
väljer man att förlägga golvvärmen i slipsatsen så blir förlusterna mycket mindre (isolering,betong,isolering, slipsats med golvvärmeslang.) det mesta av spillvärmen kommer huset tillgodo.
Sedan har vi ju problemet rum med stooora och många fönster, där räcker ofta inte golvvärmeeffekten till ens om man lägger slangen tätare i de rummen, utan man åker dit på att montera raddar där för att mota kallraset.
Då hamnar vi i ett läge där vi förlorar den positiva effekten av att kunna köra ut lågtempererat vatten direkt i golvet utan måste värma det högre och shunta ner till golvvärmen,iom det har kanske vågskålen tippat över till raddar både installationsekonomiskt och driftsekonomiskt, sedan är det ju upp till var och en att bestämma vad som är personlig komfort och hur mycket man är beredd att betala för det.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #55 skrivet: 18 januari 2012, 22:23:30 »

en annan positiv sak är att en varm platta inte suger åt sig fukt, det är också värt lite.

Ja, helt korrekt!  Thumbsup

Med "varm platta" menar du att plattan är välisolerad, rätt? I marken har man i princip alltid en relativ fuktighet på 100 %.
Med ökande isolering i plattan sänker man temperaturen i marken vilket är fördelaktigt ur fuktfunktionssynpunkt!

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #56 skrivet: 18 januari 2012, 23:42:56 »
Sedan har vi ju problemet rum med stooora och många fönster, där räcker ofta inte golvvärmeeffekten till ens om man lägger slangen tätare i de rummen, utan man åker dit på att montera raddar där för att mota kallraset.

Kanske gäller äldre hus men vi har iaf runt 25kvm fönster i vardagsrum/kök (öppen planlösning) och vi har inte problem med kallras eller otillräcklig värme från golvet. Jag kör kurva 4 och -1 på Niben och tempen ligger runt 21-22C utan bidrag från solinstrålning så det räcker gott i vårt fall.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #57 skrivet: 19 januari 2012, 11:00:05 »
Att det inte finns problem med otillräcklig värme från golvet betyder inte att man kan ha större värmeförluster ner mot marken.

Sen är väl golvvärmen inte på hela året. Har man en dålig isolerade platta med ingjuten golvvärme kan det uppstå problem med fukt ... att plattan suger åt sig fukt ... hur cougar brukar kalla det.

Bra komfort kan man också få utan golvvärme.

Här är en lista med rekommenderade yttemperaturer på golv för acceptabel termisk komfort vid barfota kontakt med golvytan. Har den ur Christer Harryssons rapport. (Källa: Isover (2008)):

Betong,klinker: 27 °C
Linoleum, plastmattor: 23 °C
Trä,parkett: 22 °C
Kork: 10 °C

(Undrar om ngn har andra siffror) ...  Sc:,h

Men så sett är en yttemperatur på 23 °C redan en lagom temperatur även med golvvärme i välisolerade hus där inomhustemperaturen är kring 20 °C. I alla fall gäller det Tyskland ... kanske även södra Sverige. I norra Sverige där det vanligtvis är betydligt kallare kan det dock kräva högre golvtemperaturer om man arbetar med golvvärme.

OBS: EN 1264 tillåter max. 29 °C yttemperatur!

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #58 skrivet: 19 januari 2012, 20:16:31 »
Ang. fönster:

Här är länken till glaset jag pratade om - tyvrärr har jag den bara på tyska.

http://www.baunetzwissen.de/standardartikel/Tageslicht-Schaltbare-Sonnenschutzverglasung-fuer-Wohngebaeude_689290.html

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #59 skrivet: 20 januari 2012, 16:57:57 »
Intressanta siffror! Verkar stämma bra med komforten: Jag tyckte vi hade lite väl kallt på golvet i sovrummet, låg runt 20C på golvet under radiatorn, men säkert ännu svalare närmare balkongdörren. Mätte precis nu i vardagsrummet där det varken känns kallt eller varmt och det ligger på 22-23C. Klinkergolven ligger på 23-24C och känns varken kalla eller varma heller.

Framledningen ligger på 25C just nu (beräknad 29C). Det var en timma sen värmen körde så jag gissar att plattan håller ungefär samma temp som framledningen ligger på nu eller kanske en grad lägre då vi har runt 250 liter i värmesystemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!