Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Golvvärme vs radiatoter.  (läst 18725 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Golvvärme vs radiatoter.
« skrivet: 14 januari 2012, 14:44:15 »
Om man ska jämnföra mellan golvvärme och radiatoter till ett vattenburet system i ett normalhus på 120kvm, 1-plansvilla.
Finns det ekonomiska fördelar/nackdelar mellan de olika systemen  Sc:,h
Finns det typ av värmekälla som lämpar sig bättre till nÃ¥t av systemen  Sc:,h
Anledningen till att jag frågar är denna:

* Pratade med en kille som har ett nybyggt hus (max 5år) med golvvärme.
Han eldar med ved och släpper på 22 ºC vatten på golven från pannan.
Han hävdade att han sparade väldigt mkt pÃ¥ att ha golvvärme kontra radiatorer  :-\
Han menade pÃ¥ att han med ett golvvärme system och 0 ºC ute bara behövde köra pÃ¥ 22 ºC pÃ¥ golvslingan men om han haft radiatorer skulle behöva släppa pÃ¥ runt 45 ºC. Det argumentet köper jag MEN huset har ju lika stort effekt/energi behov vare sig det har golvvärme eller radiatorer, eller är det jag som är ute och cyklar nu  :-\
Mina tankar går så här efter hans resonemang, (som jag inte riktigt köper och kan hålla med på...)

Man har en enplansvilla på 120kvm med radiatorer.
Värmekällan är en el-panna på 8kw.
Vid 0 ºC ute behövs 45 ºC fram-ledningstemperatur.
Vi säger att det går åt 15000kwh per år till bara värme.
Sen en dag byter man ut systemet mot golvvärme och helt plötsligt behöver jag bara 22,5 Thumbsup på slingan i golvet.
Inte fasen fÃ¥r jag en besparing pÃ¥ 7500kwh bara pÃ¥ att byta frÃ¥n radiatorer till golvvärme, eller  :-\ (sÃ¥ var killens teori iaf, jag skeptisk)
Huset har ju samma energibehov som tidigare.
Om man ska gÃ¥ efter hans resonemang sÃ¥ skulle ju en VP va rena förlusten om man har radiatorer, vore ju isf bättre att byta ut till golvvärme i kÃ¥ken, borde ju bli billigare samt att man skulle fÃ¥ nya golv  :D

Förklara detta för mig gubbar sÃ¥ jag fattar hur det egentligen är  huvuddunk
Jag tÃ¥l inte att höra sÃ¥nt trams och veta att han har fel men att jag heller inte kan argumentera emot det och vinna diskutionen  >:D

 *vinkar*





Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7657
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2012, 15:14:11 »
Skillnaderna i energiförbrukning är liten om man använder element som är så "stora" att man kan köra med en låg framledningstemperatur samt att lite mer av värmen letar sig ner i marken med golvvärme än med radiatorer. Nackdelar med golvvärme är väl främst kostnaden samt att den kan vara lite trög att reglera. Nackdelen med element är väl att dom är synliga. Golvvärme upplevs av en del som behagligare men för andra spelar det ingen roll så det är mer en smaksak. Förr ville man göra gällande att man med golvvärme skulle ha lägre temperatur inomhus men det tror jag inget på, folk tenderar att ha samma rumstemperatur oavsett element eller golvvärme.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2012, 15:25:16 »
Skillnaderna i energiförbrukning är liten om man använder element som är så "stora" att man kan köra med en låg framledningstemperatur samt att lite mer av värmen letar sig ner i marken med golvvärme än med radiatorer. Nackdelar med golvvärme är väl främst kostnaden samt att den kan vara lite trög att reglera. Nackdelen med element är väl att dom är synliga. Golvvärme upplevs av en del som behagligare men för andra spelar det ingen roll så det är mer en smaksak. Förr ville man göra gällande att man med golvvärme skulle ha lägre temperatur inomhus men det tror jag inget på, folk tenderar att ha samma rumstemperatur oavsett element eller golvvärme.

DÃ¥ skulle det mao i en nybyggnation inte spela sÃ¥ stor roll vad man väljer till en VP, mer en smaksak  Sc:,h
Gäller det alla typer av värmekällor, VP kontra vedpanna  Sc:,h
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2012, 15:33:32 »
Har du vedpanna lär det inte spela nån roll vilken framledning du har förutom att med acktank kan man släppa ner tanken lägre utan att det blir kallt inne med vp är det fördelar med låg framledning sen hur man fixar det med jätte raddar fläktkonvektor eller golvärme spelar nog mindre roll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2012, 07:44:51 »
För det första: skickar han ut 22.5 grader nu när det är vinter så har han förmodligen ganska svalt inne. Golven måste ju vara varmare än innetempen för att dom över huvud taget skall avge nån energi till rummet.


För husets del spelar det ingen roll vilken temp du kör ut. Behöver huset 10kW vid en viss utetemperatur så är det ingen skillnad om du tillför det via 30 grader i golvvärmen eller 60 grader i elementen. Som du säger så är ju husets energibehov precis lika stort.

Det man kan spara nÃ¥t pÃ¥  är att man kan hÃ¥lla lägre temperatur i acktankarna och fÃ¥ lite mindre förluster frÃ¥n dom. Men stÃ¥r acktankarna i ett uppvärmt utrymme sÃ¥ är ju värmeförlusterna frÃ¥n dom ingen förlust eftersom det hjälper till att värma huset.
I ett vedeldat system vill ju dessutom vedpannan ha en viss arbetstemperatur för att gå optimalt. Börjar man ladda tankarna redan när pannan är 40 grader och bara värmer till, t ex, 60 så kommer det att gå åt mer ved och det blir mer sot.
Däremot kan man ju förlänga tiden mellan varje eldning lite grann om man klarar sig med lägre framledningstemp, men då får man förmodligen dåligt varmvatten när tankarna börjar bli kalla och måste kompensera det med en elektrisk spetsberedare, så då går man ju faktiskt back rent ekonomiskt...

Har man en värmepump så finns det dock en del att spara iom att COP är försämras ju högre temp kompressorn måste jobba med.


Din polare är ute och cyklar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2012, 08:44:30 »
Golvvärme/låg framledningstemp är definitivt en fördel om du kör med värmepump, COP ökar med i runda slängar 3% för varje °C lägre temp du klarar dig med för att hålla huset varmt.
22.5 grader vbf vid 0°C ute är naturligtvis inte ett rimligt värde, men säg att han klarar sig med 25°C istället för 35°C med ett radiatorsystem, så skulle anläggningen gå ca 30% effektivare med golvvärmen.

Eldar man med ved blir det i princip försumbara skillnader rent ekonomiskt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2012, 09:20:34 »
Förr har man alltid hört att golvvärme ska vara effektivare, men ny forskning visar att lågtempradiatorer faktiskt är lite effektivere att avge värme.
sedan så ger en värmepump lite högre cop med golvvärme så det jämnar säkert ut sig.

fördelarna med golvvärme är ju komforten tycker jag, särskilt om man som jag bara har golvvärme i vissa rum så blir skillnaden markant när man gör från ett rum med golvvärme till ett utan.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2012, 11:21:31 »
Sen är ju golvvärme billigt om man installerar utan rumsgivare och termostater, och utan push-pumpar - optimerat för värmepumpsdrift med en effektiv cirkpump och en centralt placerad rumsgivare.
Det blir snorbilligt!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2012, 12:19:29 »
DÃ¥ är det som jag misstänkte, det fanns i huvudet pÃ¥ mig men jag kunde inte formulera det i ord pÃ¥ ett sätt som gjorde att jag vann den duellen mot honom  ;)
Men det vet ju alla, har en bonne fÃ¥tt för sig nÃ¥t sÃ¥ är det sÃ¥, snor lite av DR Shun Lan:s kloka ord  ;D
Att argumentera med en bonde är lönslöst, han drar ner dig pÃ¥ hans nivÃ¥ och slÃ¥r dig med erfarenhet  ;D

 *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2012, 12:22:20 »
Sen är ju golvvärme billigt om man installerar utan rumsgivare och termostater, och utan push-pumpar - optimerat för värmepumpsdrift med en effektiv cirkpump och en centralt placerad rumsgivare.
Det blir snorbilligt!

Vad är priset på kvm, på en höft?

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2012, 16:28:44 »
Ingen aning, men du behöver ju bara 1-3 fördelare och lite slang, så det kan inte bli mycket.
Flödesmätare på fördelarna är dock bra att ha.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2012, 17:19:52 »
varför vill man sätta flödesmätare?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2012, 17:43:13 »
Av samma anledning som alla flödes injusterande ventiler ska göra. :)
Ingen slinga ska ha mer flöde än vad den är beräknad för att avlämna i watt
Räknat och i sitt delta . Exempel , 750 watt på slingan och 7 graders delta vid dut ger ett flöde på slingan på 1,5 lpm , Med ventiler i kretsarna är inregleringen snabbt fixat och man har ett facit att tillgå vid eventuella drift problem ,
Dom är inte så tokiga a:gl
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2012, 19:47:33 »
Visst kan man även mäta deltaT, men det tar längre tid än att trimma in flödet enligt instrypningsprotokollet som man får vid dimensioneringen.
Att öppna ventilen "tre varv" känns inte riktigt seriöst, man bör veta vad flödet blir.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2012, 19:57:18 »
vilken typ av flödesmätare är det du tänker på. Det verkar ju finnas en del. Kanske har du ett exempel
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #15 skrivet: 15 januari 2012, 20:23:57 »
Jag gillar de som man ser flödet i, som ett mätrör, har inte tid att leta fram nåt exempel just nu.
Med dem kan man göra en bra grundjustering på några minuter, och sedan över tid justera så man får precis den temp man vill ha i alla rum utan att termostaterna behöver gå in och jobba i onödan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2012, 20:27:56 »
Vi har nybyggt hus med golvvärme nere och stora raddar uppe som är dimensionerade  för att köra pÃ¥ samma framledningstemp som golvvärmen. Vi har ocksÃ¥ FTX som sprider värmen i huset.

Det är en gnutta svalare uppe än nere. Det ligger väl runt 21-22C nere och en grad lägre uppe trots ett 15kvm hål mellan våningsplanen. I sovrummet uppe är det svalast med konstant ca 20C på golvet men det känns alltid kallt och lite otrevligt när man kommer in där. Så trots att det bara är marginellt kallare än på nedervåningen så känns det betydligt kallare och jag hävdar därför att man definitivt kan ha svalare i ett rum med golvvärme utan att det upplevs som svalare.

Golvvärme is the shit säger jag, men det gick ju inte att få på övervåningen från vår husfirma så det blev större raddar istället. Vi har nu haft huset i 9 månader och driften är uppe i ca 2400kWh på ett 193kvm hus med 450-liters bubbelbad, det känns bra! :)

Ang kostnad så gjorde jag plattan till garaget själv och materialet till 60kvm komplett med fördelare gick loss på drygt 13000kr.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #17 skrivet: 15 januari 2012, 21:43:41 »
Det är viktigt att veta värmebehovet respektive värmelasten som huset/rummet har!

När det gäller dimensionering av golvvärme är det EN 1264 som gäller. Den maximal tillåtna yttemperaturen på golvet är vanligtvis 29 °C. I badrummet och randzonen kan temperaturerna vara högre. Nuförtiden är husen bra isolerade och då kör man väl med lägre temperaturer.

När man bygger ett golvvärmesystem är det viktigt att man isolerar bra under slingorna. Skulle väl rekommendera ca. 20 cm under golvet.
Det är också viktigt att golvbeläggningen/ beläggningsmaterialet släpper igenom värmen bra. Kaklor eller stengolv är mest lämpliga för golvvärme. Men sådana golv känns kallare när man går barfota på dom. Trägolv är mindre lämpliga om man har golvvärme.

Bygger man in golvvärme i efterhand och har man t.ex. en platta på mark måste man veta hur plattan är isolerad. Det kan vara att det inte finns tillräckligt med isolering under plattan och det kan medföra problem och ökad energianvändning.

Pratade med Christer Harrysson för några dagar sen. Han berättade också om sina erfarenheter med golvvärme. (se också rapporten som han gjorde). Han rekommanderar radiatorer.

 http://www.oru.se/Extern/Akademier/NT/Stora%20filer/sbufflerbostadshusrapport2.pdf

Jag känner till speciella radiatorelement som också kan vara ett bra alternativ (se bilaga).

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2012, 03:35:03 »
En länk till !

http://www.oru.se/Arkiv/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv1/2004/Kunskaper-inom-byggbranschen-anvands-inte/

Under 1990-talet har exempelvis golvvärme installerats i var och varannan nybyggnad, ofta med en hänvisning till att det är energibesparande och bekvämt. Harryssons forskning visar att det sällan stämmer. Golvvärme är dyrare att bygga, använder mer energi och ger nästan alltid ett trögare värmesystem än exempelvis traditionella radiatorer.
- Efter snart tio års forskning inom golvvärmeområdet har systemen blivit mer energieffektiva och mer komfortabla, även om såväl bygg- som driftskostnader fortfarande oftast är högre med golvvärme än med traditionella radiatorer, säger Christer Harrysson. Ett rikstäckande byggföretag förbjöd 2002 golvvärme i de flerbostadshus de bygger.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #19 skrivet: 16 januari 2012, 07:35:58 »
En länk till !

http://www.oru.se/Arkiv/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv1/2004/Kunskaper-inom-byggbranschen-anvands-inte/

Under 1990-talet har exempelvis golvvärme installerats i var och varannan nybyggnad, ofta med en hänvisning till att det är energibesparande och bekvämt. Harryssons forskning visar att det sällan stämmer. Golvvärme är dyrare att bygga, använder mer energi och ger nästan alltid ett trögare värmesystem än exempelvis traditionella radiatorer.
- Efter snart tio års forskning inom golvvärmeområdet har systemen blivit mer energieffektiva och mer komfortabla, även om såväl bygg- som driftskostnader fortfarande oftast är högre med golvvärme än med traditionella radiatorer, säger Christer Harrysson. Ett rikstäckande byggföretag förbjöd 2002 golvvärme i de flerbostadshus de bygger.

Jag har inte läst hela rapporten, men jag kan ju direkt säga att vissa saker inte stämmer, många fakta verkar vara ihopblandade, kanske för att få en viss utgång av undersökningen?
Tex. Det absulut billigaste värmesystemet du kan montera är ingjuten golvvärme, det går åt slang och en fördelare, men det blir också det trögaste systemet.

Det näst billigaste är golvvärme som är ingjuten i slipsatsen, det blir dyrare byggnadsmässigt men VVS priset är detsamma, systemet blir inte så trögt, det går tom att nattsänka om man vill.

sedan kommer radiatorer, prishoppet mellan ingjuten golvvärme och raddar är ganska stort

nu blir det dyrare, golvvärme med spårskivor och värmefördelningsplåtar, det är ju det här systemet tex. Älvsjöhus åker på att använda eftersom de inte bygger på gjuten platta. dyrt men inte alls trögt utan går att reglera nästan som raddar.
SÃ¥ prisjämförelsen verkar ha gjorts med spÃ¥rskivor som förebild men energijämförelsen med ingjuten golvvärme  :D
lite som att jämföra äpplen och päron
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #20 skrivet: 16 januari 2012, 09:16:20 »
@ cougar

Instämmer delvis.

Christer Harrysson gör praktiska undersökningar och i praktiken kan vad som helst hända. Man kan undersöka en byggnad där systemen inte fungerar respektive där ett system är felaktigt utfört.

Det är dock så att mycket av hur t.ex. luftbehandlingsanläggningar respektive VVX system fungerar inte är undersökt i praktiken.

Har en artikel till:

http://www.deltate.se/ftx/probbive.html

När det gäller installation av golvvärme i befintliga system är det mycket att ta hänsyn till. T.ex. hur mycket isolering finns det i en befientlig golvkonstruktion, problemet med fönstrarna ... strålningsasymmetrin osv.

Idag finns det ju golvvärmesystem me mycket liten bygghöjd ... Minifloor 8 från Thermotech t.ex.... men om man kan installera det i ett hus i efterhand där t.ex. golvkonstruktionen är okänd är en annan fråga. Man måste alltid ta hänsyn till hela systemet och det är oftas komplex, fram för allt om man sysslar med befientliga konstruktioner.

Vill man göra en befientlig byggnad mer energieffektiv behövs det en viss schema att följa upp. Annars kan det lätt hända att man får problem.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #21 skrivet: 17 januari 2012, 12:55:04 »
Angående Harryssons undersökningar om golvvärme:

Han kom ju fram att det finns kallras från fönstrarna och strålningsasymmetrie (hur jag kallar det). Nu finns det ju fönster med lågt u-värde (t.ex. 0,7 W/(m²K). Men han säger att den svenska fönsterindustrin inte rekommenderar fönster med så lågt U-värde på grund av isbildningen på utsidan av fönstret.

Vet inte hur det är i praktiken i t.ex. norra Sverige. Brukar man bygga in fönster med lågt U-värde?
Han rekommenderar att man inte ska gå under 1,0 W/(m²K) när det gäller fönster.

Sen är ju det välkända problemet med mattor och rätt golvbeläggning .... och komforten när golvvärmen inte är på.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #22 skrivet: 17 januari 2012, 16:00:35 »
Vi har U-värde 1.2 på våra fönster och det blir imma på utsidan ibland. Inget större problem som det är nu men om det blev så oftare skulle jag nog ha ångrat mig. En annan aspekt är att fönster med extremt låga U-värden ofta har nån form av solskydd som släpper in mindre energi eftersom det är tänkt att ett superisolerat passivhus inte ska bli överhettat, men det betyder ju också högre elräkning.

Jag räknade på vårt hus om det lönade sig med tillvalet Elit Extreme 0.9 men det blev faktiskt ett par hundra kWh mer på årsbasis med dessa. På norrfasad sparar man ju dock alltid energi.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #23 skrivet: 17 januari 2012, 23:07:04 »
Jag måste få ställa några frågor för att kolla om jag hänger med och har fattat resonemanget såhär långt.

I grund och botten borde det väl inte spela nån roll hur man tillför värmen, utan det är väl i princip luftvolymen i huset som avgör hur mycket energi som går åt för att hålla en viss innetemp? Och om man har vattenburen värme så borde väl framledningstemperaturen vara lägre om man har jättestora element än om man har ett enda litet element, eller hur? Och med luft/vatten-värmepump är det mer ekonomiskt om man kan hålla framledningstemp på 35 grader istället för 45 grader? Så "vinsten" med golvvärme handlar egentligen om fördelar med låg framledningstemperatur, om man förenklar det hela?

Skälet till mina frågor är att de radiatorer som föregående ägare monterat inte klarar av att hålla värmen i vårt hus när det blir riktigt kallt ute, om vi inte har en framledning på 60-65 grader. Men ett byte av radiatorer till både större och med fler paneler borde väl kunna bli nästan lika effektivt som att byta till golvvärme och skulle kunna få ner framledningen till låt säga 45 grader även vid -20? (att lägga in golvvärmeslingor i ett 150-årigt plankgolv känns som både komplicerat och lite av ett helgerån...)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #24 skrivet: 17 januari 2012, 23:09:03 »
Helt rätt Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #25 skrivet: 17 januari 2012, 23:19:24 »
Ja det är ju korrekt.
Man kan ju testa att öka flödet i systemet för att på sätt få ut mer effekt ur de befintliga radiatorerna.

Men grundläggande är det ju så att huset alltid drar det samma i dessa sammanhang. Det är bara en fråga om vilket pris vi behöver betala för värmen så att säga.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #26 skrivet: 17 januari 2012, 23:24:38 »
Och skälet till att snabbare flöde skulle ge mer effekt är att vattnet inte hinner kallna innan det hinner längst bort, så att säga? Och då skulle radiatorreturen inte kyla pannan så mycket heller?

Nån annan varnade för kavitetsskador på rören om man drog på för mycket, men med en vanlig I-II-III pump måste väl den risken vara försumbar?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #27 skrivet: 17 januari 2012, 23:31:29 »
Om du har för hög cirkulation så kan det bli för hög retur för vp så den stänger av. Det ska skilja ca 5 grader mellan in ut på varje radiator på ett 2 rörs system på ett 1 rörs system bör det bli så att det ska skilja 5-8 grader på hela slingan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #28 skrivet: 17 januari 2012, 23:37:40 »
Ja precis, ett rimligt delta över värmepumpen förutsätts. Men det är så klart helt ok att testa och köra lite under 7k.

Många gamla raddar dimensionerades för att ha en högre framledning än vad en värmepump önskar ge. Ökar vi flödet så tar vi mer effekt vid samma framledning.

Det är också intressant att ta notis om hur mycket värmepumpen går. Om den har någon stillaståndstid i angivet scenario.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #29 skrivet: 17 januari 2012, 23:44:10 »
Hmm... hänger jag med nu? Om radiatorreturen är för varm sÃ¥ blir VPin för högt och dÃ¥ stannar VP innan den hunnit värma tanken tillräckligt, men om radiatorreturen är för kall sÃ¥ jobbar VP pÃ¥ men radiatorerna blir för kalla, sÃ¥ summan av kardemumman skulle vara att det blir för kallt i radiatorerna i vilket fall som helst (det är ju det som är mitt problem)?  :o
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #30 skrivet: 17 januari 2012, 23:48:00 »
Det skiljer lite i avgiven effekt från en radiator om den är helt jämnvarm eller om det skiljer ca 5 grader mellan in ut. Om man ligger på gränsen med vilken temp vp klarar av får man justera så vp bryter på max temp ut och max temp in samtidigt då nyttjar man vp så mycket det går under förutsättning att radiatorerna är injusterade.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #31 skrivet: 17 januari 2012, 23:49:10 »
Nja, pumpen stannar inte på hög retur i ordets rätta bemärkelse, den stannar p.g.a. högt tryck, och tryckets mäts på hetgassidan, om vbf och/eller vbr stiger för mycket så stannar värmepumpen.
Sen finns det mjukvarumässiga gränser man kan lägga in för att stoppa värmepumpen p.g.a. hög retur, eller hög framledning, men det har inte med några säkerhetsfunktioner att göra.

Värmepumpen fungerar effektivast med ett visst deltaT, ca 7-10 grader brukar de olika tillverkarna rekommendera.
Radiatorerna å andra sidan avger ju mer effekt om de är varmare, så för att få ut max ur radiatorerna vill man ha så högt flöde som möjligt.

Vettigast är att optimera fldet så att värmepumpen går bra.

Får du inte tillräckligt varmt i huset har du troligen för lågt inställd kurva i värmepumpen.

Beroende på vilken typ av värmepump du har är dock max framledningstemp 55-65 grader, och behöver du varmare än så för att värma huset när det blir kallt ute så kommer följande att hända:

Värmepumpen stannar p.g.a. högt tryck på hetgasen.
Elpatron går in för att stötta.
Eftersom elpatron i de flesta fall bara ger som mest 6 kW så blir det dubbel katastrof:

1. Din kompressor står still = du sparar inte ett öre!
2. Elpatron går för fullt och det kostar dig pengar!
3. Det blir kallare i huset.

Du måste göra något åt ditt radiatorsystem om detta är det scenario du råkar ut för.
« Senast ändrad: 17 januari 2012, 23:53:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #32 skrivet: 17 januari 2012, 23:51:14 »
noterade inte att du hade tank. Om det är en arbetstank borde det gå att skruva lite för att försöka optimera det hela. Men kanske har du stött på vägs ände. Svårt för mig att veta.

det kan vara värt att notera skillnaden mellan framledning och retur över värmepumpen samt motsvarande värde  över värmesystemet. Gärna när vp kört ett tag (5-10 minuter eller sÃ¥)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #33 skrivet: 18 januari 2012, 00:02:20 »
noterade inte att du hade tank.

Extratanken har bara som funktion att buffra när jag eldar i kökspannan och sen mata över i lagom takt till den "ordinarie" tanken/elpannan (CTC EcoEl). Och eldar gör jag bara om det blir så kallt att VP inte klarar att leverera tillräckligt varmt vatten (dvs VPut blir lägre än radiatorframledningens börvärde).
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #34 skrivet: 18 januari 2012, 00:05:12 »
OK, du har en luft/vatten-värmepump, det förklarar saken, den tappar ju markant i uteffekt när det blir kallt ute, och stoppar väl helt vid -20 grader?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #35 skrivet: 18 januari 2012, 00:06:54 »
Eftersom lunk i umeå har en ctc luft/vatten som jag tror bryter vid 48 grader i retur samt 55 el 58 grader i framledning skrev jag att man bör justera in så den bryter samtidigt på vpin och vput då nyttjar man vp optimalt eller ? Har inte alla hyffsat moderna vp säkerhetssystem som gör att dom bryter på hög retur eller max framlednings temp ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #36 skrivet: 18 januari 2012, 00:10:47 »
Det kanske kallas så, men de bryter på tryck.
Att man sen kan ställa mjukvarumässigt att den skall bryta innan driftspressostaten gör det är liksom en helt annan sak.
På luft/vatten är det nog annorlunda, där är det skillnaden mellan utetemp och max fram/retur som är avgörande för slitaget på anläggningen.
Har man kompressorstopp vid -15°C brukar man inte vilja att värmepumpen producerar varmare än utetemp + 55-65 grader beroende på konstruktion och köldmedia.
Tidigare var det vanligt att de stängde av sig vid -10 grader, sen blev det -15 grader, som fortfarande är vanligt, men vissa tillåter drift ned till -20 grader.
Man då skall man helst köra den typen av maskiner mot golvvärme som inte kräver så hög vbf för att kunna värma huset.
« Senast ändrad: 18 januari 2012, 00:12:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #37 skrivet: 18 januari 2012, 00:14:28 »
aja det är alla fall värt att kolla, om det inte redan är kollat.
Att man har krämat ut det som går med avseende på flödet över det värmeavgivande ytorna och då utan att för den sakens skull få massa problem.

Det är ju alltid svårt att veta vad folk har gjort eller inte. Och kanske har det redan nämnts i tråden som är någon sida nu.

Jag har i alla fall noterat att i fall jag ändrar flödet eller gör justeringar med avseende på instrypning så får det så klart effekter i hur varmt det blir, även om kurvan på värmepumpen är den samma.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #38 skrivet: 18 januari 2012, 00:20:13 »
Beroende på vilken typ av värmepump du har är dock max framledningstemp 55-65 grader, och behöver du varmare än så för att värma huset när det blir kallt ute så kommer följande att hända:

Värmepumpen stannar p.g.a. högt tryck på hetgasen.
Elpatron går in för att stötta.
Eftersom elpatron i de flesta fall bara ger som mest 6 kW så blir det dubbel katastrof:

1. Din kompressor står still = du sparar inte ett öre!
2. Elpatron går för fullt och det kostar dig pengar!
3. Det blir kallare i huset.

Du måste göra något åt ditt radiatorsystem om detta är det scenario du råkar ut för.
Det är ännu värre!

Vid -10 ute klarar VP (CTC EcoAir) teoretiskt bara av att leverera max ca 56o in, vid -15 bara 53o, och vid -20 bara ca 48o, och som Smurfen skriver, sen är det stopp (eftersom VP är programmerad att stoppa vid VPin 48 grader). Så jag skulle alltså behöva så många och stora radiatorer att jag klarar mig med låt säga 45o i framledning vid -20 för att kunna nyttja VP maximalt.

Som tur är är elpatronerna pÃ¥ 12 kW totalt sÃ¥ det funkar hjälpligt, med ett extra 1000W elelement i köket när det är kallare än -10 (där man dimensionerat som snÃ¥last med raiatorer).   :)

Och efter att ha läst här en stund sÃ¥ har jag ökat farten pÃ¥ cirkpumpen och enligt inomhustermometern verkar det faktiskt ha effekt, och VP verkar inte misstycka. SÃ¥ jag fÃ¥r tacka för tipsen!  Thumbsup
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #39 skrivet: 18 januari 2012, 00:25:23 »
Bra att det verkar fungera!

Men det finns ju också fler problem. Huset kanske kräver mer effekt än vad värmepumpen klarar av att leverera.

I mitt fall har jag 12kw i behov vid DUT och har då valt en storlek större för att kunna hantera hela behovet med värmepumpen vid väldigt kall väderlek. För då är ju förutsättningarna för värmepumpen som sämst. Kallt brine in och varm framledning. Har man luft/vatten är det ju ännu mer man behöver ta i. Om man siktar på att vara helt oberoende av spets. Och på vissa orter går det ju inte alls.

I ditt fall är säkert aldrig tanken att den ska klara hela behovet med hjälp av värmepumpen. Men det är ju helt rätt att med hjälp av den lilla optimering vi kan göra försöka skapa så goda förutsättningar för att nå så långt som möjligt utan en massa spets.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #40 skrivet: 18 januari 2012, 00:25:56 »
När jag skrev det inlägget trodde jag att du hade jordvärme eller bergvärme.
Luft/vatten fungerar inte här uppe i norr, om man inte är vedeldare och är beredd att elda när det blir kallare än typ -10 grader.
Om  nÃ¥gon sÃ¥lt pÃ¥ dig en luft/vattenanläggning med löfte om att den skulle fungera bra även när det blir kallt ute är det en skojare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #41 skrivet: 18 januari 2012, 00:38:18 »
Nejdå, det är ingen som lurat mig, utom möjligen jag själv. Jag har kallt (! ha ha..) räknat med att ha elspets när det är riktigt kallt och har ju dessutom möjligheten att köra med ved då. Det jag försöker göra nu är att trimma systemet så att det fungerar åtminstone ner till -15. Än så länge ligger brytpunkten vid ca -12, sen klarar inte VP av att leverera vatten som är varmare än vad framledningen kräver.

Att borra bedömde jag som ett dyrt alternativ med tanke på hur terrängen ser ut, och även om vi har grannens åker 50 m från huset så har vi dessvärre fel granne... så jordvärme var aldrig att tänka på. Jämfört med den drygt 20 år gamla elpannan som vi baxade ut så är luft/vatten ett lyft.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #42 skrivet: 18 januari 2012, 00:42:43 »
Klarar du dig ned till -12 grader tycker jag du skall vara nöjd.
Det som kan göra mest för dig i detta läge är nog tilläggsisolering.
Nåt som är billigt och enkelt, om du har kopplade tvåglasfönster är att sätta dammtätningslister av skumgummi mellan bågarna, det minskar konventionen mellan glasen påtagligt, och för oss gjorde det en märkbar skillnad i inomhusklimatet, mycket mindre kallras från fönstren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #43 skrivet: 18 januari 2012, 00:44:54 »
tilläggsisolerad verkar kåken vara

Vad har du för vent?

I övrigt måste man ju hålla med om att -12 låter ok för en standardanläggning.

Det finns ju exempel på de som kör till -20 utan spets
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #44 skrivet: 18 januari 2012, 00:50:11 »
Är kåken renoverad -89 så är det nog treglas, så glöm mitt tips.

God natt.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #45 skrivet: 18 januari 2012, 07:40:23 »
Skälet till mina frågor är att de radiatorer som föregående ägare monterat inte klarar av att hålla värmen i vårt hus när det blir riktigt kallt ute, om vi inte har en framledning på 60-65 grader. Men ett byte av radiatorer till både större och med fler paneler borde väl kunna bli nästan lika effektivt som att byta till golvvärme och skulle kunna få ner framledningen till låt säga 45 grader även vid -20? (att lägga in golvvärmeslingor i ett 150-årigt plankgolv känns som både komplicerat och lite av ett helgerån...)
Nu var ju inte golvvärme ett alternativ för dig, men jag vill bara nämna en risk med golvvärme och luft/vatten.
runt nollan när avfrostningen behövs som bäst så är framledningen så kall att värmepumpen inte får tillräckligt med energi för att kunna avfrosta ordentligt, det byggs ofta på isberg på värmepumpen som man måste frosta av manuellt tillslut.
I extremfall har vi blivit tvungna att växla till varmvattendrift vid avfrostning för att avfrostningen ska fungera, och det är ju inte så ekonomiskt....

150-Ã¥rigt plankgolv känns extremt fel att bryta upp, satsa pÃ¥ feta raddar som du var inne pÃ¥  *vinkar*
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #46 skrivet: 18 januari 2012, 08:29:44 »
Det jag försöker göra nu är att trimma systemet så att det fungerar åtminstone ner till -15. Än så länge ligger brytpunkten vid ca -12, sen klarar inte VP av att leverera vatten som är varmare än vad framledningen kräver.

Det är svårt att göra nåt åt det på själva värmepumpen eftersom problemet är att husets effektbehov kontra radiatorernas effektavgivning kräver en viss framledningstemp. Visst kan man skruva upp flödet på radiatorkretsen för att på så sätt höja radiatorernas medeltemperatur ett par grader, men det kommer i slutändan att slå tillbaks på VP'n eftersom returen blir varmare.

Egentligen finns det bara två sätt att lösa problemet på:
- Minska husets effektbehov - Tilläggsisolera, byt fönster, sänk innetempen, dra ner rullgardinerna, etc.
- Öka radiatorernas effektavgivning så att framledningen kan sänkas - Byt några strategiska raddar till större eller fläktkonvektorer (alternativt 'hemmabyggda' fläktkompletterade radiatorer).
« Senast ändrad: 18 januari 2012, 08:54:25 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #47 skrivet: 18 januari 2012, 08:37:57 »
Är det då i all evighet som man vinner på att minska flödet över radiatorn?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #48 skrivet: 18 januari 2012, 08:47:51 »
Om man klarar sig till -12 med luft/vatten vp är det inte hela världen om den behöver spets om det blir kallare för antagligen är inte cop så högt vid den utetempen så det skiljer antagligen inte så många kronor på ett år framförallt inte för en som eldar ibland *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #49 skrivet: 18 januari 2012, 09:10:30 »
Nåt som är billigt och enkelt, om du har kopplade tvåglasfönster är att sätta dammtätningslister av skumgummi mellan bågarna, det minskar konventionen mellan glasen påtagligt, och för oss gjorde det en märkbar skillnad i inomhusklimatet, mycket mindre kallras från fönstren.

Kontrollfråga: Ja det är kopplade tvåglasfönster från slutet av 80-talet, men tydligen valda för att så mycket som möjligt se ut som de gamla fönstren (6 smårutor i varje fönster och gammeldags haspar) Menar du mellan fönsterbågarna? Inte bara mellan fönsterbågen och fönsterkarmen?

COP ska vara ca 2 vid -15, enligt CTC, sÃ¥ till sommaren fÃ¥r det väl bli en del radiatorbyten. Mitt förslag att göra det i vinter har mötts med veto frÃ¥n den andre husägaren.   ;D
(huset är tilläggsisolerat med ca 10 cm isolering på både utsidan och insidan av timmerstockarna)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #50 skrivet: 18 januari 2012, 09:18:08 »
Cop lär vara 2.3 vid -7 grader och en framledning pÃ¥ 45grader vid en renförÃ¥ngare sÃ¥ vid normal drift tillkommer lite avfrostningar kallare än finns det inga uppgifter pÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #51 skrivet: 18 januari 2012, 09:40:54 »
Har mycket att skriva både om fönster och värmesystem.

Grundidén med inte så låga U-värden på fönster är att yttertemperaturen på fönstrarna blir högre och att man därför undfiker kondens eller isbildning.

OBS att en yta (vägg och fram för allt tak) kan bli mycket kallare än luften. Orsaken till detta är nattutstrålning mot himmelhavet.
Högre U-värden (sämre isolering) ger ju högre temperaturer på utsidan av byggnadsdelar (jämför: termografi!!!). Men det innebär i princip även ökad energianvändning.

När man pratar om fönster skiljer man U-värdet och g-värdet där g-värdet ger information om den totala energigenomsläppningsgraden respektive är den totala energigenomsläppningsgraden.

Möjligt att en viss solskydd även ger mindre U-värden vid fönster i praktiken.
Men skule man t.ex. evakuera luftspalten mellan 2 fönsterrutar (vakuum) skulle i princip inte transmissionsgraden för solljus vara berörd av detta dvs. vara densamma.
Men U-värdet skulle vara mycket lägre. Men g-värdet är som sagt den totala energigenomsläppningsgraden.

Det finns dessutom sÃ¥kallade intelligenta glas som t.ex. automatiskt blir mörkare för att minska solinstrÃ¥lning sommertid.  osv.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #52 skrivet: 18 januari 2012, 09:51:20 »
I grund och botten borde det väl inte spela nån roll hur man tillför värmen, utan det är väl i princip luftvolymen i huset som avgör hur mycket energi som går åt för att hålla en viss innetemp?

Nej, det är mer komplicerat.

Först KAN golvvärme och fram för allt väggvärme innebära en högre komfort.

Men redan när man börjar prata om termisk komfort blir det komplicerad. Man skiljer ju mellan lufttemperaturen och t.ex. den operativa temperaturen som är en sammanväggning av lufttemperaturen och ytornas temperatur. Den kan bara mätas med en globtermometer.

Det är rätt att man i princip måste tillföra t.ex. ett rum en viss energimängd för att hålla en viss "temperatur" vid vissa klimatförhållanden. Men sen pratar vi ju om energianvändning.

Ett extremt exempel. Tillför man energin/värme via ett golvvärmesystem och har man dålig isolering mot marken värmer man ju inte bara rummet utan också marken som i sin tur tappar värmen (tredimensional värmeledning) och då skulle energianvändningen öka kraftigt! Även om man bara tillför rummet denna värme som den behöver för att hålla en viss temperaturnivå.

Har man golvvärme är ju golvet vanligtvis lite varmare än lufttemperaturen i rummet eller de andra ytor och därför har man även en ökad temperaturskillnad mot marken (vet inte om man kann säga så). I alla fall måste golvet vara bra isolerat mot marken, i annat fall blir det problem.
« Senast ändrad: 18 januari 2012, 09:57:55 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #53 skrivet: 18 januari 2012, 13:49:14 »
BBR kräver i princip en golvtemperatur (yttemperatur på golvet) på minst 16 °C. Inne i betongplattan/ golvet (platta på mark) har man t.ex. en lite lägre temperatur t.ex. 14 °C.

Har man golvvärme är temperaturen inne i plattan högre än temperaturen på golvytan och denna är högre än rumstemperaturen. I princip har man väl kring 30 °C ... 32 °C inne i betongplattan.

Man har ju värmeförluster genom plattan. Det är helt enkelt en stor skillnad om temperaturen i en betongplatta är t.ex. 14 °C eller om den är t.ex. 32 °C.

Värmeföluster blir mycket högre om ytan och U-värdet är desamma.


Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #54 skrivet: 18 januari 2012, 14:43:10 »

Har man golvvärme är temperaturen inne i plattan högre än temperaturen på golvytan och denna är högre än rumstemperaturen. I princip har man väl kring 30 °C ... 32 °C inne i betongplattan.

Man har ju värmeförluster genom plattan. Det är helt enkelt en stor skillnad om temperaturen i en betongplatta är t.ex. 14 °C eller om den är t.ex. 32 °C.

..och det är därför förlusterna blir högre med ingjuten golvvärme. men följer man byggråden för golvvärmeistallationer med mark och kantisolering så kan man minska förlusterna rejält.
en annan positiv sak är att en varm platta inte suger åt sig fukt, det är också värt lite.
väljer man att förlägga golvvärmen i slipsatsen så blir förlusterna mycket mindre (isolering,betong,isolering, slipsats med golvvärmeslang.) det mesta av spillvärmen kommer huset tillgodo.
Sedan har vi ju problemet rum med stooora och många fönster, där räcker ofta inte golvvärmeeffekten till ens om man lägger slangen tätare i de rummen, utan man åker dit på att montera raddar där för att mota kallraset.
Då hamnar vi i ett läge där vi förlorar den positiva effekten av att kunna köra ut lågtempererat vatten direkt i golvet utan måste värma det högre och shunta ner till golvvärmen,iom det har kanske vågskålen tippat över till raddar både installationsekonomiskt och driftsekonomiskt, sedan är det ju upp till var och en att bestämma vad som är personlig komfort och hur mycket man är beredd att betala för det.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #55 skrivet: 18 januari 2012, 22:23:30 »

en annan positiv sak är att en varm platta inte suger åt sig fukt, det är också värt lite.

Ja, helt korrekt!  Thumbsup

Med "varm platta" menar du att plattan är välisolerad, rätt? I marken har man i princip alltid en relativ fuktighet på 100 %.
Med ökande isolering i plattan sänker man temperaturen i marken vilket är fördelaktigt ur fuktfunktionssynpunkt!

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #56 skrivet: 18 januari 2012, 23:42:56 »
Sedan har vi ju problemet rum med stooora och många fönster, där räcker ofta inte golvvärmeeffekten till ens om man lägger slangen tätare i de rummen, utan man åker dit på att montera raddar där för att mota kallraset.

Kanske gäller äldre hus men vi har iaf runt 25kvm fönster i vardagsrum/kök (öppen planlösning) och vi har inte problem med kallras eller otillräcklig värme från golvet. Jag kör kurva 4 och -1 på Niben och tempen ligger runt 21-22C utan bidrag från solinstrålning så det räcker gott i vårt fall.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #57 skrivet: 19 januari 2012, 11:00:05 »
Att det inte finns problem med otillräcklig värme från golvet betyder inte att man kan ha större värmeförluster ner mot marken.

Sen är väl golvvärmen inte på hela året. Har man en dålig isolerade platta med ingjuten golvvärme kan det uppstå problem med fukt ... att plattan suger åt sig fukt ... hur cougar brukar kalla det.

Bra komfort kan man också få utan golvvärme.

Här är en lista med rekommenderade yttemperaturer på golv för acceptabel termisk komfort vid barfota kontakt med golvytan. Har den ur Christer Harryssons rapport. (Källa: Isover (2008)):

Betong,klinker: 27 °C
Linoleum, plastmattor: 23 °C
Trä,parkett: 22 °C
Kork: 10 °C

(Undrar om ngn har andra siffror) ...  Sc:,h

Men så sett är en yttemperatur på 23 °C redan en lagom temperatur även med golvvärme i välisolerade hus där inomhustemperaturen är kring 20 °C. I alla fall gäller det Tyskland ... kanske även södra Sverige. I norra Sverige där det vanligtvis är betydligt kallare kan det dock kräva högre golvtemperaturer om man arbetar med golvvärme.

OBS: EN 1264 tillåter max. 29 °C yttemperatur!

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #58 skrivet: 19 januari 2012, 20:16:31 »
Ang. fönster:

Här är länken till glaset jag pratade om - tyvrärr har jag den bara på tyska.

http://www.baunetzwissen.de/standardartikel/Tageslicht-Schaltbare-Sonnenschutzverglasung-fuer-Wohngebaeude_689290.html

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme vs radiatoter.
« Svar #59 skrivet: 20 januari 2012, 16:57:57 »
Intressanta siffror! Verkar stämma bra med komforten: Jag tyckte vi hade lite väl kallt på golvet i sovrummet, låg runt 20C på golvet under radiatorn, men säkert ännu svalare närmare balkongdörren. Mätte precis nu i vardagsrummet där det varken känns kallt eller varmt och det ligger på 22-23C. Klinkergolven ligger på 23-24C och känns varken kalla eller varma heller.

Framledningen ligger på 25C just nu (beräknad 29C). Det var en timma sen värmen körde så jag gissar att plattan håller ungefär samma temp som framledningen ligger på nu eller kanske en grad lägre då vi har runt 250 liter i värmesystemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!