Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Saknar info!  (läst 1324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stompa

  • Nybörjarhusägare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norra Göteborg
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Saknar info!
« skrivet: 29 april 2007, 17:23:38 »
Hej
Jag har just köpt ett större hus i Kärra utanför Göteborg. I pannrummet befinner sig en CTC oljeslukande sak från 1958. Men förhoppningsvis inte så länge till. Problemet är att jag inte har några (säkra) förbrukningssiffror att bygga mitt val av luft/vatten-värmepump på. Förra ägaren har aldrig bott i huset, utan enbart renoverat och sålt igen. Ägaren dessförinnan var en äldre person som (antagligen) inte utnyttjade hela bo-ytan på 243m2.
Jag tänkte räkna upp massa fakta om huset, och hoppas att någon känner igen sitt hus och kan hjälpa mig med rimliga förbrukningsuppgifter.
Byggt 1928. Ej tilläggsisolerat. Tvåglas fönster (orginal, troligen). Torpargrund. Tre plan. En (fungerande) öppen spis. 243m2 bo-yta, men ca 50m2 på översta våningen är värmt med direkt-el.
En offert jag har fått på VP installation rekommenderar en 10kW VP. Rimligt?

Någon som kan hjälpa en nybörjare i värmepumpsvärlden?
Nybliven Thermia-ägare!

Utloggad PerVita

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KALIX
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre med tvÃ¥ hÃ¥l i marken än tvÃ¥ hÃ¥l i väggen!
SV: Saknar info!
« Svar #1 skrivet: 29 april 2007, 17:33:54 »
När du köper ett hus idag är väl det ett krav på att huset är energideklarerat?
Då bör du kunna få ut lite information av det.
PER ASPERA AD ASTRA

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Saknar info!
« Svar #2 skrivet: 29 april 2007, 20:17:02 »
Man brukar räkna med en maxeffekt på ca 70 W/m2 på så gamla hus fast eftersom det är 3 plan så tror jag att 60 W/m2 är kanske mer rätt. Det blir så ca 14-15 kW i maxeffekt, en LVVP bör ge ca 70% av maxeffekten så 10 kW är en rimlig siffra.

Det som är intressant är om det sitter rejäla gamla sektionsradiatorer från 20-talat och 1''-rör, sånt funkar bra tillsammans med en VP och i så fall kan du nog ta en 11-12 kW VP.

Ska du dra in vattenburen värme på övervåningen så se till att rörkrökaren kopplar med samma rördimension som det gamla systemet, det blir annars krångel med flödena till de nya radiatorerna om man skarvar på klena rör på ett gammalt 1'' system. Det kostar antaligen lite extra men det är värt det, det finns många som har problem med just gamla värmesystem som kompletterats med nya klena rördimensioner.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stompa

  • Nybörjarhusägare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norra Göteborg
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Saknar info!
« Svar #3 skrivet: 01 maj 2007, 15:18:45 »
Energideklaration låter ju bra, men deklarationen bör ju bygga på faktiska värden och uppgifter. Men som nämnt så har ju ingen bott i huset på ett par år, så vad ska deklarationen baseras på då?
Nybliven Thermia-ägare!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!