Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol  (läst 615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sweni84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #15 skrivet: 25 februari 2024, 00:06:21 »
Ojdå, skissen ovan har tyvärr hamnat felvänt. Och en del text är på tyska eftersom tankarna kommer från Schweiz. men jag hoppas att det ändå går att förstå!

Har använt mig av esbes standard schema för shunten. Därför la jag till de skisserna.

Utloggad Sweni84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #16 skrivet: 25 februari 2024, 00:13:08 »
Några frågor.
Ska VP ladda tankar eller inte, när du eldar så ska inte VP vara aktiverad, när tank är tom på värme så ska VP ta hand om värmen. Är det VV-singa i den ena tanken.Du tar ut värmen från tankar med shunt.

Jo VP'n ska ladda tanken, när vi inte eldar såklart. Vedpannan får snabbt upp temperaturen över 40 grader och då ska VP lägga av tills den behövs igen. Den delen fungerar som det ska. Skissen som jag bifogat nyss kanske hjälper någon att förstå vart det behöver göras om!

Värmekälla 1 på bivalenta shunten är alltså någonstans i mitten på tanken, port för värmekälla 2 befinner sig ganska högt i toppen på tanken där den plockar värme. Tanken var att de högsta 10-15% av tanken skulle förbehållas varmt tappvatten,
och nedersta 40% av tanken endast till solvärme tillskott. Tanken var nog bra men det blev lite soppa av alltihop!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #17 skrivet: 25 februari 2024, 00:21:00 »
Lite udda, har du tänkt dig att ladda ur en tank i taget med 4-vägs shunten. Fick inget svar på din funktion i mitt förra inlägg. Vad för VP har du och hur är driften på den, ON/OFF eller inverter.

Utloggad Sweni84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #18 skrivet: 25 februari 2024, 00:31:49 »
Lite udda, har du tänkt dig att ladda ur en tank i taget med 4-vägs shunten. Fick inget svar på din funktion i mitt förra inlägg. Vad för VP har du och hur är driften på den, ON/OFF eller inverter.

Oj då, jag måste ha missförstått din fråga, ursäkta mig. Nej allting ska ske exakt paralellt som om det hade varit en enda stor tank på 1500l istället för 2x750. Fyrvägsshunten ska plocka värmen från två olika nivåer i den "tänkta" stora tanken, så varje ledning till port på shunten helt enkelt grenar av till vardera tank med exakt lika långa rör efter förgreningen så att inte någon tank ska dras från mer eller mindre än den andra.

Värmepumpen är en Baxi Bonus Air 10, i det första inlägget ställde autocorrect på telefonen till min stavning. Jobba mot tanken ska enligt min förståelse kallas för fast kondensering, ON/OFF. Meningen är att den inte ska jobba särskilt mycket eller ofta, utan sol och ved är de primära värmekällorna. Därför har den bara fått ett relativt smalt register från mitten och en bit upp till tanken, och varmvatten "ska" ju ändå stiga längst upp till toppen!

Utloggad Sweni84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #19 skrivet: 25 februari 2024, 00:50:16 »
Oj då, jag måste ha missförstått din fråga, ursäkta mig. Nej allting ska ske exakt paralellt som om det hade varit en enda stor tank på 1500l istället för 2x750. Fyrvägsshunten ska plocka värmen från två olika nivåer i den "tänkta" stora tanken, så varje ledning till port på shunten helt enkelt grenar av till vardera tank med exakt lika långa rör efter förgreningen så att inte någon tank ska dras från mer eller mindre än den andra.

Värmepumpen är en Baxi Bonus Air 10, i det första inlägget ställde autocorrect på telefonen till min stavning. Jobba mot tanken ska enligt min förståelse kallas för fast kondensering, ON/OFF. Meningen är att den inte ska jobba särskilt mycket eller ofta, utan sol och ved är de primära värmekällorna. Därför har den bara fått ett relativt smalt register från mitten och en bit upp till tanken, och varmvatten "ska" ju ändå stiga längst upp till toppen!

Vid det tillfället kanske jag kan nämna en sak som jag alltid tyckt lite förvirrande, och Baxi Bonus Air 10 manualen är inte helt tydlig med det. Det ska tydligen visas en droppe istället för ett hus på styrningens display vid fast kondensering mot tank. En droppe kan ju annars tydas som rätt flytande, tycker man.

Men det borde inte vara anledningen att skiktningen blir förstörd oavsett, eller?

Jag börjar misstänka shunten, den är trippel- och igen trippelkollad så den är rätt installerad (dock bara av mig, en till synvinkel hade inte varit fel). Shunten kanske inte håller tät helt enkelt och ska bytas, eller bytas ut mot en 3 vägs och fimpa den ledningen som plockar mitt i tanken?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!