Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?  (läst 23509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rufus58

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?
« skrivet: 21 oktober 2013, 00:47:30 »
Är spekulant på ett hus om 170 kvm 100 meter från en större sjö med egen lång strandlinje. Huset erkar hålla hyfsad isoleringsstandard, och eldas idag olja 3-4 kubik (= 30 000 - 40 000 kWh) plus elptron ca 10 000 kWh per år. Energideklarationen landar 149 kWh / kvm och år. Nu funderar jag på alternativen bergvärme, jordslinga och kollektor i sjön. Vilka propblem kan förväntas med sjö-eller jordvärme, kostnader, krångel, tillstånd i förhållande till borrning i förväntat dåligt berg typ hahalndsås eller i alla vall mycket kalkberggrund och kalkmorän. Vilken pump rekommenderas/
Vore kul med synpunkter? :o
Mitt hus: 1,5 plan och källare byggt 1948 (175 + 115 kvm.) i Stureby, Stockholm. Stomme av betonghålsten, fasadtegel, vind tilläggsisolerad på 70-talet med 30 cm mineralull. Huset i min ägo sedan 1997. Första VP: IVT 2000, 14,5 KW med 153 meter energibrunn, separat VV-beredare, installerat av förre ägaren i september 1985. Nuvarande VP: IVT HT Plus C11 installerad i oktober 2008 med kompletterande energibrunn på 80 meter och 18 graders borrvinkel.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2013, 07:05:36 »
Har du möjlighet att anlägga jordvärme så är det enkelt, effektivt och relativt billigt.
Sjövärme är krångligare, men visst funkar det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2013, 13:03:17 »
Tycker absolut du bär överväga sjövärme! Möjlighet till mkt stora effektuttag till ringa kostnad.
Samma tillståndsförfarande, fast du måste även få tillstånd från markägaren (av sjön) om det inte är bara på din mark kollektorn kommer att ligga.
Med ordentlig dimensionering (annars kan kollektorn flyta upp om den isbeläggs pga för stort effektuttag/meter), så är det bara en tillräckligt djup strandgenomgång (dike under vattnet som du täcker över med sand/grus) du måste säkerställa, så att inte isen kan ta tag i kollektorn när den expanderar under vintern.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2013, 16:30:47 »
Hej!
149 kWh/m2 och 170 m2 ger ca 25000 kWh i värmebehov, låter i mina öron OK men hur kan det då gå åt 3-4 kubik olja + 10000 kWh?
Har huset en källare på 170 m2 till så låter det betydligt rimligare?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2013, 16:34:21 »
Har du möjlighet att anlägga jordvärme så är det enkelt, effektivt och relativt billigt.
Sjövärme är krångligare, men visst funkar det.

Att gräva upp hela trädgården för att plöja ner en slang kan ju kännas lite krångligt också...men visst funkar det.. ;)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2013, 17:06:19 »
Ja ja, jag har förstårr att du försöker trigga mig i alla ämnen, du kan gärna sluta nu, jag såg det redan i ditt första inlägg men valde att inte svara.
Sånt där kallas trollande.

Det är besvärligt att montera tyngder på slangen.
Det är svårare att få tillstånd.
Det är jobbigare att se fiskare kasta ankar där man har lagt ut kollektorn.
Det är bökigt att gräva ned slangen i vatten/strandkanten/till säkert djup (Vilket djup anses vara säkert?)
Det händer trots allt att även viktade slangar flyter upp.
Helst skall man försöka få ned kollektorn i botten hela vägen, för att skydda den, för att minska risken att den flyter upp, flyttar sig, eller skadas.

Men visst, att fixa gräsmattan är inte heller utan besvär.
Och rätt vad det är behöver man den mark man just lagt markvärme i.

Minst besvärligt är nog bergvärme, men i detta fall lär det krävas två borrhål, så det torde bli dyrare.

När det gäller effektuttag är det ingen större skillnad på sjövärme och jordvärme.
« Senast ändrad: 21 oktober 2013, 17:08:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2013, 17:18:21 »
Trollande? Jaha, men förlåt så j-a mkt!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2013, 17:29:46 »
Om man har 100 meter till vattnet sÃ¥ blir det ju med totalt 200 meter grävning till vattnet vilket bör vara 1/3 eller 1/4 del av totala längden fast visst sjövärme bör vara enkelt att fixa själv om man är intresserad och man kan ju gräva 200 meter med en enkel minigrävare om det är bra mark men ska man leja för hela jobbet tror inte jag sjövärme blir nÃ¥tt bra val ekonomiskt sett. Kan man lägga bÃ¥da slingorna bredvid varann vid sjövärme sÃ¥ man kan nyttja samma vikter  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2013, 19:37:01 »
Hur tänker du att man skall gräva med en grävare, i vattnet?
Slingorna kan inte ligga ihop, de behöver individuella vikter.
Ut till isfritt djup måste kollektorn ned i botten, är det tvärdjup år det inga problem, men är det långgrunt kan det bli rätt långt man måste gräva ned den i botten.

Jag har aldrig varit med och lagt sjövärme, så jag är inget facit, men det ter sig ändå för mig som om det vore mycket mer att tänka på.
Grannens son la sjövärme i en liten å, men där drog hela kollektorn iväg med vårfloden, de kunde rädda den, men var tvungna att gräva ned alltihop i botten för att det inte skulle hända igen.
Vi har läst om andra där kollektorn flutit upp, och så vidare, men det är väl kanske som vanligt att hälsan tiger still, där det gått bra så finns det inget att klaga på, och då hör vi aldrig av dem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2013, 19:48:51 »
Tänkte mig att man står på land och når några meter ut i vattnet men är det långgrunt går det naturligtvis inte. Borde inte vattnet strömma så det blir +4 grader runt slingorna och i så fall kan ligga ihop utan att påverka varandra allt för mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2013, 20:58:56 »
Hej!

Gräv ner slangen på land men nära vattenlinjen. Då får du det bästa av två världar.
Rejält fuktig jord runt slangen samtidigt som du inte riskerar allt som kan hända med sjövärme.

Kolla om du kan få slangen nerplöjd istället för grävd, knappt några markskador samtidigt som det går fort, mycket elegant.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2013, 21:16:42 »
Trollet här som har gjort det vet iaf hur det är att lägga sjökollektor.
Inga större problem jfrt med om jag lagt en sommar på att gräva upp hela trädgården.
Jag la en helg med en kompis för att få sjökollektorn på plats.
Hos oss är det dessutom extremt mkt sten i marken så det är inte att bara plöja direkt.
Visst är det jobb att gräva ner till stranden (detta var gjort sedan tidigare i samband med nytt avlopp halva sträckan och sedan vidare ner, uppskattningsvis annars en dag extra med grävare) men det var 50 m i mitt fall och jag la rören i samma grav men med ngn halvmeters avstånd utom i undantagsfall där jag isolerade med frigolit.
Isen förra extremvintern hade nog tagit tag i min kollektor alla gånger om jag inte fått ner den på skyddat djup i ett dike en bit ut i vattnet, vilket jag alltså fick.
Slangen in och ut delar på samma vikt, det är en 1, 5 m betongfylld slangbit som strappas mot slangen i vardera änden, varannan meter. Ser ut som järnvägsräls ungefär.
Hade det inte regnat konstant hade det känts som ett relativt smörjobb.
För att lägga motsvarade effektupptag i trädgården är frågan om jag ens fått plats och ett bergvärmehål hade nog fått bli närmare 300m djupt för motsvarande effektuttag.
Det, hade kostat mer än nu.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2013, 23:37:49 »
...Slingorna kan inte ligga ihop, de behöver individuella vikter. ...

Varför inte?? De ligger ju väldigt nära när man kör bergvärme och vattnet i sjön borde ju röra sig mer än grundvattnet?
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?
« Svar #13 skrivet: 22 oktober 2013, 06:52:31 »
I fallet bergvärme finns ju inte så stort val.
Att lägga kollektorer ihop funkar naturligtvis, men man tappar effekt, och måste kompensera med mer längd istället.
Dessutom, nära land skall man ned med kollektorerna i botten, och efter något år är nog större delen av kollektorn inbäddad i bottenslammet, så det kommer att bli kannibalism om värmen.

Dessutom så fryser det nog på is på de flesta sjövärmekollektorer, så någon mindre mängd vikter/kollektor tror jag inte man kan använda även om man skulle lägga kollektorerna ihop.

karlmb: Jag har aldrig påstått att det skulle vara omöjligt att anlägga sjövärme, och finns det inte plats för markvärme så är det alldeles säkert ett prisvärt alternativ, speciellt om man har ett så pass stort effektbehov att det krävs två borrhål.
Nu frågade ju trådstartaren om vad vi ansåg skulle vara bäst i just hans fall där det uppenbarligen tros vara dåligt berg, men finns plats för både markvärme och sjövärme.
Min uppfattning är att markvärme är billigast, lindrigast, och lika bra som sjövärme, och då speciellt om man gör som ErikB föreslår, gräver ned mesta möjliga slang strandnära.

Du har naturligtvis din fulla rätt att tycka annorlunda, men jag kan inte låta bli att tycka att du söker möjligheter att utmana mer eller mindre allt jag skriver bara för att trigga en debatt.
Detta är på ett sätt bra - man slipar sina argument, men för besökare eller nya medlemmar kan det kanske uppfattas lite märkligt att två personer kan ha så fundamentalt olika uppfattningar i på till synes rätt enkel fråga.

Jag försöker som alltid föra en saklig debatt, och visst finns det fall när sjövärme är bättre, billigare eller kanske t.o.m lindrigare, men utifrån de upplysningar vi fått i av frågeställaren så finns det inget som antyder andra problem än att berget är av dålig karaktär.
Är det väldigt stenig mark som jordvärmekollektorn skall förläggas i så kan sjövärme definitivt vara ett bra alternativ om sjön passar i övrigt, alltså att det inte fiskas eller ankras båtar där regelbundet, eller är väldigt stenigt på botten av sjön.
Nu vet jag iofs inte om det är ett problem med stenig sjöbotten, men man kan i alla fall tänka sig att det innebär större risker för skador på kollektorn sett över tid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kan kollektor i sjö vara ett alternativ?
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2013, 08:44:40 »
Citera
Du har naturligtvis din fulla rätt att tycka annorlunda, men jag kan inte låta bli att tycka att du söker möjligheter att utmana mer eller mindre allt jag skriver bara för att trigga en debatt.
Detta är på ett sätt bra - man slipar sina argument, men för besökare eller nya medlemmar kan det kanske uppfattas lite märkligt att två personer kan ha så fundamentalt olika uppfattningar i på till synes rätt enkel fråga.

Och jag kan inte låta bli att tycka att din inställning till mina argument har förändrats sedan du fick klart för dig vad jag anser om dina åsikter gällande invandring.
Det var du som självsäkert skrev vad som gällde "Sjövärme är krångligare, men visst funkar det." , jag har erfarenhet både av att gräva i marken och att lägga ut en sjökollektor, men jag skulle då inte kunna kommentera utan att kallas troll?
Ta och gå tillbaka i denna tråd och återkom om du verkligen menar att det jag skrev var avsett att trigga dig.
Ibland sitter djävulen inne i huvet.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!