Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vÃ¥gar jag mig pÃ¥ att frÃ¥ga här? värmepumpen funkar inte och sitter med en nyfödd  (läst 8650 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
 :'(Hej!!
Jag vet inte om det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig här.. Egentligen är dte min man som jag önskat satt här, men han pratar bara engelska så jag får försöka göra mig förstådd..

För någon månad sedan var min kompis man och installerade en värmepump från NIBE, en 2025 14kw..Den skulel vara sååå perfekt till vårt stora hus, det skulel bespara oss massa pengar osv.. Ok så vi bytte från pellets(som var skit) till detta..
Fram tills för typ ca 3 v sedan har det varit en lagom temp på 20-21 grader...helt plötsligt "hände" det något.. det sjönk sakta men säkert neråt och på mornarna var det 15 grader i huset:-(.. Jätte kul not..
Pannan har fått en massa isbildning och fläkten började slå emot isen, mannen fick fixa med varmvatten så det inte lät som jordens cementblandare.. En NIBE -man kom o kollade och sa att ALLt är som det ska vara, på pumpen är det inget fel.. nähäpp.. Pumpen ska göra så vattnet är 50 grader men den lyckas bara få det till 42 som högst.. vet inte vad som händer och vad som är fel.. får panik nu när vi sitter här med en nyfödd liten skrutt och det e satan ta mig kallt.. blir med förbannad då man investerat i något som inte tycks fungera som det ska..
Kan tillägga att jag fick en månadsräkning på 4000 kr idag... för vad hmm kyla :(
Någon som kan hjälpa oss.. ???? /zara

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om din kompis man kan hjälpa er att installera värmepumpen, kan han inte då också hjälpa er att på plats kolla upp vad som kan vara problemet?

Till vilken typ av panna eller ackumulatortank är värmepumpen ansluten, vad styr husets värmesystem (shuntautomatik)?

Är problemen relaterade till att det blivit kallt ute eller är utetemperaturen på samma nivå som när det fungerade bra i början?

Det är svårt att komma med tips när man inte vet något om den övriga installationen.

/preset
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
Det här låter såklart jättejobigt!
Maskinen ni köpt skall egentligen vara en riktigt bra värmepump, men ni kan ha haft otur såklart och fått ett exemplar med vissa brister. (Givare som falerar verkar vara ett relativt vanligt dilemma) Svårt att veta vad detta kan bero på utan att få lite mer info tex om inställningar och temperaturer i anläggningen. Försök läsa av så många värden som möjligt så brukar det gå att komma fram till något. Finns många med mycket kunskap om pumpen ifråga här på forumet. Hur är pumpen kopplad? Vinns det någon annan enhet med i anläggningen? varmvatten beredare, innedel eller dylikt? Berätta så mycket som möjligt om anläggningen och hur pumpen beter sig. Går den långa stunder eller korta? Avisar den sig då och då? (Fläkten skall stanna och så blir baksidan/Lamellerna varma och det ångar och droppar ett par minuter)
Ge inte upp! Värmepump är en bra idé! Försök få dit ngn från Nibe igen!
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

Utloggad Zara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hej Igen, tack för era svar, dte ger mig lite hopp om att någongång få det att funka.. haha..

Efter vår incident med att dte blev så kallt, så sänkte min man temperaturen till 45grader nere i tanken då blev det mer värme i huset... min kompis man fick komma hit, men han sa förbryllat och generat att oj, det måste vara huset som inte håller värmen, hmmm.. han kopplade in en elpatron som ska "stödja" pumpen så den hjälper till att värma upp vattnet.. igår fick vi ännu en underbar räkning på 5300 spänn.. shit ska det vara så här?? jag blir helt förtvivlad, det har däremot fungerat med värmen sedan han kopplade på elpatronen.. men det känns som att det är något fel någonstans.. 5000kr är fan inte rimlig eller????

Om jag låter min man gå loss här på engelska, är det någon då som orkar hjälpa hnm att fundera ut på vad problemet kan vara , vi är nu helt knäckta.. känns osm jag vill bo i lägehet istället :(
gör ingen om ni är knagliga pÃ¥ engelska , det är han med... hahha.. han är frÃ¥n nederländerna:-)men han ka nförklara det mer, med alla temperaturer osv...  ???

/Zara


Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
hur stort e  huset? vart i landet ligger det? hur mycket pellets gick det innan?

Utloggad Zara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
hej igen, lite kort info...min man sitter här och jag ska försöka ge er lite fakta..

Pumpen är av märke NIBE fighter 2025 14 kw
VAttenberedare -Strömsnäs pannan,TS500, 500l, kamrörsbatteri15m, typ ESSEM2-1122, förrådbredare NIBE Cu 120l
[/color]Alla rör som går är nya, och är isolerade 9mm rekommenderat, men vi satte 16 mm tjocka.

Vi bor i skåne...Huset är på 250 kvm..Gammalt hus men ny isolerat.. 2glas fönster..stenhus..

Pumpen är kopplad till vattenberedaren-i vattenberedaren finns en elpatron, som ska hoppa in när pumpen går mer än 2 timmar och om den inte kommer upp i till normalt 50 grader, vi har det bara på 42 för att det ska lyckas överhuvudtaget.. Vi har kopplat in en kamin där vattnet går igenom så vi kan värma upp detta någon grad innan det går in i vattenberedaren igen- Vi eldar från morgon till kväll och har en temperatur på vattnet från kaminen i snitt på 40 grader..kaminen står alltså som "siste" man att värma upp innan det går ner i vattenberedaren igen..

pumpen gÃ¥r som den ska och leverarerar vad den ska enligt NIBE mannen-temperaturen som gÃ¥r ut frÃ¥n vattenberedaren är endast 38grader- in vattnet in i  kaminen 32grader- (sÃ¥ huset äter upp 6 grader)- kaminen hettar upp det till 40 igen osv..

En liten "ratt" som kontrollerar hur mycket varmtvatten som går i rören(shunten????) är inställd på 7, men om det står på mindre blir det för kallt inne...men 5 var det normala läget för att ha en bra inomhus temp på ca 21 grader enligt mannen som sålde den(GRRR)Vi har bara 18-19 grader inne...

Pumpen beter sig ---- Den går nästan alltid, när vi hade den på 50 grader så gick den HELA tiden..nu pausar den lite ibland och kör defrosting med ånga som kommer ut..
Isbildningen har upphört och det hörs inga konstiga ljud sedan NIBE mannen var här..

Vi hae pellets innan och det åts upp määngder... kalla perioder 3 ton på 6 veckor..helt galet!!!

När jag får en räkning på en månad på 5300 kr måste dte väl vara något fel???FÖrra var 4000kr, men sen koppla han ju på elpatronen som tydligen gått som fan.. :-\

SNäääääälla, kan någon hjälpa oss att ta reda på vad vi kan göra, vi gör ALLT för att få reda på om det är något fel..vi är totalt desperata i detta läget då vi investerat i detta för det skulle vara såååå mycket billigare SUCK!
 huvuddunk

Ringde mitt elbolag och dom sa ju sÃ¥ klart att det var nog normalt.. teoretikst sätt skulel vi ha 19.200 kw timmar/Ã¥r i uppvärmning och 7000 kw timmar i hushÃ¥llsel sa hon som man  prata med..är detta normalt..???

Vi vill att någon kollar med en infrearöd kamera med om det är någonstans det sticker iväg värme..men vet int evar vi ska vända oss..
Till saken hör att han som instllera vår pump har en mindre och han själv värmer upp ett hus på 210 kvm och det kostar hnm typ 17 000 om året sa han.. grattis¨...bläääää

Så nu har jag gett er ALL info vi kan berätta och har tror jag!!! hjääääääälp!! någon expert som sitter med svaren? Är dte vårt hus som är galet någonstans??

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
har ni gjort Ã¥t 3000kg pÃ¥ 6veckor?   det motsvarar  ca 3000*4.8kwh=14400kwH och sÃ¥ försvinner ca 20% i verkningsgrad =11520 kwh
delar du det med ca hälften sÃ¥ fÃ¥r du vad en vp drar under samma period, det blir ca  5760 kwh timmar pÃ¥ vp drift under 6 veckor.
Vp orkar inte med erat hus utan spets frÃ¥n elpatron. 
Om du ställer ner vp frÃ¥n 50 till 42 sÃ¥ den stannar i bland och det fortfarande är kallt i huset sÃ¥ öka upp den igen till 50 för dÃ¥ har vp mer att ge.  Shunten kan du ha fullt öppen om det är kallt inne

om det är som du säger att det gått åt så fruktansvärt mycket pellets under 6 veckor hur många ton gjorde ni då åt på ett år?

Det låter som elförbrukningen är normal för erat hus med tanke på den höga pelletsförb men det går räkna ut enklare om du anger årsförbrukningen.
går vp utan att elpatronerna är på 24h om dygnet 31 dagar så har den dratt ca 3400 kwh så tillkommer hushålsel och elpatronen det blir ca 5000kr på en månad

värmer ni källare ocksÃ¥?  det brukar vara en riktig energitjuv om det inte är tilläggsisolerat

bästa lösningen hade varit och behållt pelletsen också och låtit den ta över när vp inte orkar med längre, i stället för att köra på elpatron
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
hej.
jag har ett gammalt timmerhus på ca 400 m2 med en massa ventilation (självdrag) i alla rum.
om jag har alla ventiler öppna så klarar min v pump bara att värma huset ner till ca -6 grader.
stänger jag de flesta så klarar jag mig ner till -15 grader.

ventilation är en stor bov i gamla hus !! men stäng inte all ventilation det kan skada huset .

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag håller med cocacola, ert hus förbukar mer energi (när det är kallt) än värmepumpen kan tillföra, det finns många exempel på skånska stenhus med extremt hög energiförbrukning här i forumet.
Precis som cc skriver gör ni ändå en rejäl besparing, både jämfört med pellets och elkostnaderna.
Kolla främst isorleringen på vinden - en av de få åtgärder som kan löna sig när man värmer med värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hej alla!! Tack för era svar...
Jag har läst igenom dom och försökt att översätta det till manenn med.

Kontentan är alltså att det är fullt normalt att vi får dessa räkningar nu, på vinterhalvåret och att det är fler än vi som har hutlösa summor som 5300 kr på el på en månad i uppvärmning kostnad? Med pump alltså...

Pellets var det lite beroende på hur kallt det var, men ca 5-6 påfyllningar/år a' 3,2 ton var gång..

Vi installerade denna pump i sept och har ingen årsförbrukning av den än.. okt-nov var 3800 kr, dec 4000kr och jan 5300kr.. ligger räkningarna på , har ni det så med?

Men för en månad sedan kopplade han på elpatronen så den skulel hjälpa upp vp som sagt, men en undran man har då är att innan han kom hade vi sänkt temperaturen till ca 42grader.. då blev det en bättre värme i huset, utan elpatronen.. men sen kom han och koppla in den och vi fick en dyrare räkning trots samma temperaturer ca... inte har dte blivit varmare inomhus efter det så man kanske bara skulel ta bort den igen och se hur dte går?

Där är en svart "låda" med gula knappar på där man kan ställa in olika inställningar.. Inga digitala utan man snurrar bara .. en av dessa styr hur mycket vamt vatten det går in i rören.. denna står nu mellan 7-7,5 .. är detta det ni kallar schunt???
SKa denna vara fullt öppen???? DRar det då inte mer el?? Man vågar ju inte göra ett skit som gör att det skulel kosta mera :-\

En sak jag glömde tillägga var ju att hushållselen är inte inräknad där i 5300 kr räkningen... vad betalar man för egentligen i hushållselen? vad räknar de på? sorry jag kan inte så mycket...

Ni som verkar veta så mycket:-) .. här kommer fler frågor.. vad är skillnaden på solfångare och solpaneler? och hur mycket kan man spara in på att ha detta med, vi har ett perfekt tak som skulle passa för detta.. Kostar det mycket att installera och kan man få bidrag?

TAck än en gÃ¥ng för ert engagemang!  :D

/Zara



Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Kolla elräkningens baksida.

Där finns uppgifter om beräknad årsförbrukning. Har ni fjärravläst elmätare, så skall det skötas automatiskt. Om du har en uppdaterad beräknad årsförbrukning under 30.000 kwh, så är nog allt normalt.

Även bergvärme-ägare har ganska höga elräkningar under de kallaste månaderna.

Förslag: Koppla bort elpatronen, sätt på raggsockar och vänta ut februari. Under sommaren kan ni sedan i lugn o ro planera förändringar/förbättringar av ert stora hus.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Zara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Kanske en ir kamera skulel vara något? vi har ju nyligen isolerat helt i nästan hela huset.där vi byggt om... har en del kvar men där är ju isolering redan... men inte tjockt och på det sättet vi vill ha, (ska bygga om där med)..

man vill inte ha under 18 grader med småbarn hemma... suck....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4

Pellets var det lite beroende på hur kallt det var, men ca 5-6 påfyllningar/år a' 3,2 ton var gång..


Det blir ungefär 65 000 kWh/år. Med det värmebehovet verkar en 14 kW 2025 i minsta laget tycker jag. Gissar att det är någon minusgrad i Skåne nu, pumpen ger då under 12 kW.

Har ni termostater på radiatorerna? De skall vara helt öppna i så fall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Att redovisa varje månads kostnader i kr hjälper inte helt om man vill analysera er förbrukning. Vad man betalar skiljer väldigt mycket beroende på vilket avtal man har med elleverantören och vilken huvudsäkring man har. Bättre är om ni anger förbrukningen för dessa månader i KWh, detta finner ni på räkningarna. Dessutom undrar jag om ni har två elmätare och två räkningar, en separat för hushållselen i och med att ni säger att hushållselen inte ingår i dessa kostnader.

Som jämförelse vi bor också i Skåne har ett hus på ca 210 kvm en äldre del från 40-talet och en nyare från 1990, med bra tilläggsisolering av det äldre och bibehållna 2-glasfönster från 40-talet förbrukade vi med en inomhustemp på ca 23 grader 2406 KWh i december inkl hushållsel. Nibe fighter 2020-10 kopplad till panna Nibe EVP270. Året innan dec-07 med gammal elpanna och ingen värmepump förbrukade vi nästan det dubbla dvs 4700 KWh (då var medeltempen det året för december ca 1 ºC varmare än dec-08).

Med rörligt elavtal betalade vi inkl nätavgift, abbonn-avgift, moms och elskatt alltså totalt elpris i december -08 ca 1,36 kr/KWh. Då blev det en total kostnad för december på 3.276 kr. Då verkar era 4000 kr med större stenhus, sämre isolering, större värmepump och ev annat elpris ganska rimligt för december.

Med gamla elpannan och en kallare vinter som i år förbrukade vi totalt (inkl hushållsel) på ett år 37-38.000 KWh, nu räknar jag med att vi klarar oss med totalt 19.000 KWh alltså ungefär en halvering, vilket jag är mycket nöjd med för en luft/vatten-värmepump.

Det vore intressant att få era förbrukningar för de månader ni tagit upp i KWh istället för i kr och då med och utan hushållsel. Elpriset kan slå oerhört mycket om man sitter med ett dåligt avtal!! :'(

/preset
« Senast ändrad: 17 februari 2009, 21:16:29 av preset »
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu när det är kallt är det ju bäst att värmepumpen går konstant det sparar el jämfört med att elpatronen är på och värmepumpen stannar lite då och då. Så länge det är kallt och värmepumpen går konstant, öppna shunten fullt och låt den temperatur som värmepumpen orkar hålla i pannan helt gå ut till radiatorerna.

Jag har inga elpatroner inkopplade och när det nu är ca -10 ºC under natten så har panntempen på morgonen sjunkit till 43-44 ºC och min automatiska shunt står fullt öppen och skickar ut samma temp till radiatorerna, men när solen går upp och tempen ute stiger jobbar värmepumpen sakta upp panntempen till 50 ºC och den temperatur till radiatorerna som bestäms av shuntautomatiken. Trögheten i huset gör att temperaturen inne sjunker bara ca 1 ºC, sedan går den upp igen till 23 ºC under förmiddagen.

I och med att hos er, värmepumpen är kopplad via panna med ackumulatorvolym på 500 l och inte direkt på radiatorerna, så kan ni ju nu när det är kallt ute dra ner värmen i vissa rum som ni inte använder dagligen så kommer värmepumpen kanske orka värma de rum som är viktiga för er och babyn till en godtagbar temperatur.

/preset
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!