Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solenergi kopplat med ”flytande kondensering”  (läst 5093 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dave

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Solenergi kopplat med ”flytande kondensering”
« skrivet: 08 mars 2006, 22:14:23 »
Solenergi kopplat med ”flytande kondensering”

Jag har efter mycket grubblande kommit fram till en idé om hur man skulle kunna koppla ihop en solenergianläggning och en NIBE 1215-5. Mitt förslag:

På något sätt ska man göra om styrsystemet i värmepumpen så att den prioriterar solvärme framför värmepumpsdrift. Idén är då att starta solvärmen istället för värmepumpen och värmepumpen istället kopplas att startas istället eltillsats.

Driftlägen:
1.   Gradminuträknaren visar -20 då ges en impuls till en växelventil som styr radiatorreturen genom solackmulatorn på  750l.
2.   Gradminuträknaren visar -40 (lågt satt pga stor tankvolym) nu kopplas värmepumpen på.


Detta är grundprincipen, finns säkert något jag missat, ser fram emot era synpunkter.
Nibe 1215-5 och ett radiatorsystem. Huset har en boyta på 120 kvm.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Solenergi kopplat med ”flytande kondensering”
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2006, 22:30:46 »
Rör inte styrsystemet. Lura det ;D

Mitt förslag är att du använder en acctank med vvslingberedare.
Solfångarna laddar acctanken. Gärna med extern värmeväxlare från toppen så att du prioriterar varmvatten. Varmvattenslingan kopplar du till VP VV in. Dvs du förvärmer tappvarmvattnet mha acctanken/solen
När acctanken är varmare under slingberedaren än radiatorreturen använder du nedre delen av acctanken till att förvärma radiatorreturen. Med en vvxl och tempstyrd cirkpump.
Du värmer aldrig acctanken med VP. Acctanken skall alltså inte vara volymförstorare utan "bara" ett energilager för solenergin.

Värmepumpens styrning luras så att driftstiden på VP minskar.
Du behöver en  tempbegränsare över radiatorreturvvx också så att returtempen inte blir för hög
När solen lyser med sin frånvaro får du en kall acctank och VP fungerar precis som vanligt.
När solen lyser stöttar den VP driften på ett enkelt sätt.

Utloggad Dave

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Solenergi kopplat med ”flytande kondensering”
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2006, 22:46:41 »
Jag ser inga problem med din lösning när det föreligger ett värmebehov, men hur har du tänkt att det ska fundera när det inte föreligger ett värmebehov och man inte vill köra ut solvärmen i radiatorsystemet och få övertemperatur i huset?
Nibe 1215-5 och ett radiatorsystem. Huset har en boyta på 120 kvm.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Solenergi kopplat med ”flytande kondensering”
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2006, 22:55:46 »
Jag har en strömbrytare på min FLVP.  ^-^ Använd samma princip. Stäng av.
Bryt strömkretsen till cirkpumpen för värmeväxlaren för radiatorreturen när värmesäsongen är över. Går radiatorkretsen genom vvx  gör det inget om du inte har ett flöde på acctanksidan. Det blir ingen värmeeffekt över vvx.


Utloggad Dave

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Solenergi kopplat med ”flytande kondensering”
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2006, 10:27:01 »

Problemet med förslagen systemlösningar är att jag vill ha ett sysstem som fungerar året om utan att ställas om, eftersom det ska installeras i ett sommarhus och att man därmed har svårt att se över systemet varje dag. Samtidigt som jag ska kunna utnyttja solenergin så bra som möjligt under alla årstider. Som det ser ut just för tillfället har vi i vårt nybyggda hus med mycket glaspartier ett ytterst litet värmebehov på dagarna och om man skulle köra in extra solvärme nu skulle det bli väldiga övertemperaturer mitt på dan. Solvärmen ska alltså hellre sparas till natten.

Tyvärr försvann det några svar som jag inte riktigt han läsa innan övergången till det nya webhotellet, ni få gärna svar igen!
Nibe 1215-5 och ett radiatorsystem. Huset har en boyta på 120 kvm.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Solenergi kopplat med ”flytande kondensering”
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2006, 10:53:28 »

Problemet med förslagen systemlösningar är att jag vill ha ett sysstem som fungerar året om utan att ställas om, eftersom det ska installeras i ett sommarhus och att man därmed har svårt att se över systemet varje dag.

OK. då förstår jag. :-[
Om du reglerar flödet över värmeväxlaren från radiatorreturen med en tempstyrd shunt kommer du att få 0 flöde på radiator sidan av vvx när huset är varmt dvs värmebehov inte föreligger. Och då är värmeväxlarens avstängd. Den måste ha flöde på bägge sidor för att ge effekt. På andra sidan vvxl sitter cirkpumpen över acctank som går på tempdiff.

Driftsfallen:
Kallt inne kall acctank.
Radiatorreturen går igenom vvx,  Cirkpum på accsidan still => Ingen effekt över VVX
Kallt inne varm acctank,
Radiatorretur över vvx, Cirkpum på accsidan går=>Effekt från acctank över VVX
Varmt inne Varm acctank
Radiatoretur strypt över vvx. Cirkpum på accsidan går => Ingen effekt över VVX
Varmt inne kall acctank
Radiatoretur strypt över vvx. (om den är på  ::)) Cirkpum på accsidan still => Ingen effekt över VVX

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Solenergi kopplat med ”flytande kondensering”
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2006, 23:42:15 »
Sfinx

Har du glykol i solfångaren eller tappar du ur den inför vintern?

Citera
De svarta som ligger i ram på ett tak tål ju utvidning vintertid så de behöver ej tappas ur..

Sen kan jag låta en sådan gå via min slinga i acktanken med poolvatten så att de även förvärmer VV vid ingen poolvärme. Låter poolpumpen cirk upp i solfångaren med termostatstyrd ventil som känner diff mellan tank och sollvärme eller solfångarvärme kontra poolvärmen.

/JANNE
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Solenergi kopplat med ”flytande kondensering”
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2006, 17:15:35 »
kolla in ritning 2.8 på www.solenergiteknik.se !

Den prioriterar så här:
Varmvatten: 1. Sol, 2. VP, 3. EL
Värme: 1. Sol, 2. VP, 3. EL
Överskott från solslingor: Förvärmning av brine, återladdning av borra.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Solenergi kopplat med ”flytande kondensering”
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2006, 20:05:49 »
Kolla in mitt system:

Speciellt Bertil som hatar allt med extra cirkpumpar.  Jag kommer att ha 5 st inkl poolpumpen.

« Senast ändrad: 19 mars 2006, 22:31:03 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Solenergi kopplat med ”flytande kondensering”
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2006, 01:08:36 »
Höhhhööööö måste va rekord... 5 st  :o :o :o

Det kostar att ligga på topp  *roflmao* *vinkar* ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Solenergi kopplat med ”flytande kondensering”
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2006, 13:49:06 »
Utan solfångare börjar jag nu så smått köra poolvärme. --/

Nu mellan 0,2-0,5 grad höjning av temp per dygn från mina 12.5 gr i vattnet. Det blir den värme som blir över då huset och VV behovet är uppfyllt.
Just nu ca 2h extra gångtid till poolen. Annars hade VP stått still den tiden.


Med genomsnitts temp ute nu 0,5 gr med minus 2 under natten går VP 22-23 h och ca 5 stopp. Annars ca 20 med ca 25 stopp/start. Genomsnitts förbr per dygn är nu 91,7(642)kwh totalt därav VP förbr 42(294)kWh och 21,4(150)h gång med 14,8(104) start/stopp med 4-8h VV laddning som ger mig VV och min poolvärme.

Värme tillskott 101(710)kWh och detta ger mig COP 2,405 och VP effekt /h 4,81kW. Allt detta under senaste veckas statestik.(vecko förbr innom parantes)
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!