Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte  (läst 4482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Nej, gick kompressorn när avläsningen gjordes? Bägge temperaturerna ska vara betydligt lägre när värmepumpen går som den ska göra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Kanal 4 säger nu 11 grader och kanal 5 säger 21 grader. Vad innebär det?

Det innebär att värmepumpen inte fungerar som den ska då avluftstemperaturen är så hög trots kompressorn går. Fortsätter den så även efter ett tag till? Kan t.ex. vara sliten kompressor, brist på köldmedia eller fel på expansionsventilen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2019, 10:21:29 »
Och inget läckande varmvatten?

Jag tappar i alla fall inget tryck i systemet för på värmepumpen är det oförändrat. Jag har svårt att se vad det skulle vara då, skulle det kunna läcka typ i golvvärmen utan att jag tappar systemtryck eller märker det på annat vis?

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2019, 10:26:24 »
Det innebär att värmepumpen inte fungerar som den ska då avluftstemperaturen är så hög trots kompressorn går. Fortsätter den så även efter ett tag till? Kan t.ex. vara sliten kompressor, brist på köldmedia eller fel på expansionsventilen.

Jag är i ärlighetens namn lite för obildad på detta för att avgöra när kompressorn gått. Tänkte igår att om jag tar en varm dusch så att pumpen behöver värma vattnet igen borde det innebära att kompressorn behöver jobba. Kan jag se det på nåt annat vis?

Jag gick och kollade värdena nu igen bara för att. 4: 11 och 5: 19. Men nu har jag ingen aning om huruvida kompressorn varit igång eller ej.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Man behöver titta till värmepumpen t.ex. minst var 15:e minut för att följa vad som händer efter att man har duschat. Hörs tydligt om kompressorn går eller ej. Verkar som det är dags att anlita kyltekniker med specialitet på brännbara gaser som kan mäta arbetstrycken...
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #20 skrivet: 09 februari 2019, 10:54:16 »
Man behöver titta till värmepumpen t.ex. minst var 15:e minut för att följa vad som händer efter att man har duschat. Hörs tydligt om kompressorn går eller ej. Verkar som det är dags att anlita kyltekniker med specialitet på brännbara gaser som kan mäta arbetstrycken...

Ok, jag får följa den under en tid efter nästa dusch så får vi se. Jag har ju en lampindikering som säger kompressor i drift, den lyser kontinuerligt och har så alltid gjort men det kanske inte innebär att den jobbat.

Det tråkiga är att vi hade tekniker här i november för jag fick ingen värme i grabbens rum, då var de inga fel på kompressorn men fick koppla om rören på övervåningen för dom var seriekopplade, plus att jag fick byta expansionskärl för trycket varierade väldigt mycket.

Överväger att snart byta pumpen, vet att grannar har bergvärme så överväger det men skulle det krävas ett orimligt ingrepp på huset och systemet för att byta till bergvärme?

Tack för all hjälp, ni är guld för mig.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jo det är bra att då titta till värmepumpen ganska ofta och läsa av kanalerna 1-11 samt lyssna hur den går. Att lysdioden för kompressor eller el-patronen lyser innebär bara att styrsystemet vill att dessa ska gå, inte att de faktiskt gör det och ger värme.

När expansionskärlet tappar trycket kan man ofta pumpa in luft in i gummibälgen igen så förtrycket återställs. Att radiatorerna är seriekopplade i huset ska inte vara något problem om de är rätt dimensionerade från början.

Följ helst upp er energiförbrukning under minst ett Ã¥r för att fÃ¥ underlag till val av ny värmelösning. Bergvärme eller luftvattenvärme kan löna sig men  det blir oftast en lÃ¥ng Ã¥terbetalningstid när man har ett modernt isolerat hus med frÃ¥nluftsvärmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #22 skrivet: 09 februari 2019, 11:52:02 »
Jo det är bra att då titta till värmepumpen ganska ofta och läsa av kanalerna 1-11 samt lyssna hur den går. Att lysdioden för kompressor eller el-patronen lyser innebär bara att styrsystemet vill att dessa ska gå, inte att de faktiskt gör det och ger värme.

När expansionskärlet tappar trycket kan man ofta pumpa in luft in i gummibälgen igen så förtrycket återställs. Att radiatorerna är seriekopplade i huset ska inte vara något problem om de är rätt dimensionerade från början.

Följ helst upp er energiförbrukning under minst ett Ã¥r för att fÃ¥ underlag till val av ny värmelösning. Bergvärme eller luftvattenvärme kan löna sig men  det blir oftast en lÃ¥ng Ã¥terbetalningstid när man har ett modernt isolerat hus med frÃ¥nluftsvärmepump.

Problemet var att grabben inte fick värme i sitt rum om inte vi hade full fräs i vårt sovrum. Det blev lite grann som att sova med en filt, drog man upp den över öronen frös man om fötterna o tvärtom.

Tolkar ändå mina värden som att kompressorn inte funkar som den ska. Att byta den är väl nästan halvvägs till en ny pump och då måste jag fundera kring om jag ska ha samma typ av system och byta igen om 15 år eller hur jag vill göra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Om ni hade den typen av problem med elementen/radiatorerna låter det som att kopplet var felställt i ert sovrum. I ettrörssystem ska ca 2/3 av flödet gå direkt vidare via by-pass i kopplet till nästa element/radiator. Vissa koppel går att ställa om mellan ettrör och tvårör med en liten insexnyckel.

Om er 310P är kaputt nu så är förmodligen det mest ekonomiska att byta till en NIBE F730 eller motsvarande modell från Comfortzone eller IVT. Ett annat alternativ kan vara att reparera 310P med 360P reservdelskompressor och expansionsventil etc. samt att även installera en luftluftvärmepump som komplement till värmen och även för kyla på sommaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #24 skrivet: 09 februari 2019, 12:55:14 »
Om ni hade den typen av problem med elementen/radiatorerna låter det som att kopplet var felställt i ert sovrum. I ettrörssystem ska ca 2/3 av flödet gå direkt vidare via by-pass i kopplet till nästa element/radiator. Vissa koppel går att ställa om mellan ettrör och tvårör med en liten insexnyckel.

Om er 310P är kaputt nu så är förmodligen det mest ekonomiska att byta till en NIBE F730 eller motsvarande modell från Comfortzone eller IVT. Ett annat alternativ kan vara att reparera 310P med 360P reservdelskompressor och expansionsventil etc. samt att även installera en luftluftvärmepump som komplement till värmen och även för kyla på sommaren.


Fixar man att byta kompresspr och expansionsventil själv?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Nej, det är ett ganska avancerat jobb som kräver en kyltekniker med extra licens för brännbara kylmedia eftersom det är R290 propan i dessa värmepumpar. R290 räknas som miljövänligt så det är ju bra i alla fall.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
ja 4an ska vara lägre än 5an 21 är ju tempen på luften från huset, och 4 är tempen på luften den blåser ut, så den har tagit tillvara på 10 grader, går säkert få ännu lägre, kan ha varit en avfrostning nyligt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Nej, Kanal 4 är förångare och 5 är avluft. De skall hänga nära samman, gärna under 5-6 grader. Optimalt runt 0-1 grader.

Att det skiljer så mycket emellan tyder på att förångarens temp är väldigt ojämn och kan bero på kylmedelsbrist alt. läckage i förångaren. Ett inte ovanligt problem, som sedan gör att kompressor går varm och slits hårt och kan behöva bytas den med.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Aaah my bad, blandade ihop frånluft och avluft, ja avluften bör väl ligga ganska när förångartemp på dessa maskiner, de har ju inte så mycket effekt.
« Senast ändrad: 09 februari 2019, 19:32:07 av DonPablo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!