Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med installation Nibe1145 + VPA450  (läst 2269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik.Schultz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med installation Nibe1145 + VPA450
« skrivet: 07 september 2015, 15:25:38 »
Jag ska installera jordvärmepump i höst (själv..), och sitter och funderar ut hur det ska gå till. Rent hantverksmässigt löser jag det, men jag har en del funderingar som jag behöver lite hjälp med att reda ut först.

Förutsättningar: Nibe 1145 10kw dockad mot VPA450/300, dessa står i egen byggnad, därifrån går ca 25 m kulvert (Uponor quattro, med VVC) till (nybyggda) boningshuset på 260 kvadrat, allt golvvärme.

1. Behövs det en shunt (blandningsventil) på värmebäraren ("golvvärmevattnet")? Jag tänker att man kanske får öka temperaturen för att kompensera för förluster i kulverten. Var ska den isåfall sitta, vid värmepumpen eller i huset (dvs "före" eller "efter" kulverten)?


2. Hänger ihop lite med fråga 1: Jag förstår nämligen inte riktigt hur värmepumpen kan hantera två temperaturer när den är dockad mot VPA. Det är ju både varmvatten och lågtemperatursystemet (golvvärmen) i samma tank, eller kan det vara sådan skillnad i temperatur på beredarutrymmet och mantelutrymmet?

3. I byggnaden (ca 50 kvm) där VP står finns förberett med golvvärmeslangar, är det bästa sättet att tappa av parallellt, sedan en shunt och cirkulationspump? Det är inte mycket värme som behövs, mest så att det håller 5-10 grader kanske.

4. Orkar VP´ns cirkulationspump driva 25 m kulvert + 260 kvadrat golvvärme? Behövs extra pump?

5. Jag ska ha VVC, och på VPA finns en anslutning för detta, borde inte skiktningen isåfall förstöras? Jag har förstått att Nibe gärna vill att man har en extra beredare, å andra sidan har jag läst runt lite här på forumet, och det verkar som "förstörd" skiktning till och med kan vara en fördel då VP'n slipper dubbelkörningar tack vare att VV blandas runt lite. Jag skulle gärna slippa en extra tank, eller är det så att jag måste ha en för att få till VVC på ett vettigt sätt?

/Fredrik


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med installation Nibe1145 + VPA450
« Svar #1 skrivet: 07 september 2015, 17:09:48 »
Hej!
1. Du bör ha en extra CP som skickar runt vattnet i golvvärmen samt en bypass så du kan ha högre flöde på golvvärmen än över värmepumpen, dock behövs ingen shuntventil om allt är golvvärme.
2. Din VPA är endast för varmvatten, värmepumpen växlar mellan att värma huset och varmvattnet med en växelventil. Då är frågan om en VPA 450/300 är lämplig? Jag skulle nog titta på en VPB 300. Till din golvvärme kan det vara smart med en arbetstank UKV 200 t ex?
3. Där kan du sätta en radiator utan nån extra CP parallellt med golvvärmen där du justerar in ett lågt grundflöde som håller värmen.
4. Nej, se 1, du behöver en extra CP som pumpar runt vattnet i golvvärmen. VP:ns CP klarar av kulverten, men vid fördelaren bör du ha en till CP samt bypass på primärsidan.
5. Skiktningen spelar ingen roll eftersom denna tanken endast är till för varmvatten. Men 25 m kulvert ger en del förluster, ett smartare alternativ är att skippa VVC och ha en mindre el-VVB i huset som matas direkt från din VPB.
« Senast ändrad: 07 september 2015, 17:11:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik.Schultz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med installation Nibe1145 + VPA450
« Svar #2 skrivet: 07 september 2015, 19:57:29 »
Tack för svar!

1. Ok!
2. Ja så är det förstås, jag blev lite förvirrad där ett tag. Jag råkar ha en VPA450/300 stående så den får det bli.. Jag ser ingen större skillnad på den och en VPB300 förutom formfaktorn och volymen?
Ska fundera på att ha en arbetstank dock.
3. Hmm.. känns ju som att jag vill använda golvvärmeslingorna som redan finns där. Samtidigt vill jag inte sabba verkningsgrad bara för att jag vill ha en extra slinga golvvärme där värmepumpen står. Behöver mer råd och input här tror jag.
4. Ok.
5. Provar nog ansluta direkt till VPA'ns returanslutning för VVC. Smart eller ej - i nuläget vill jag ha VVC, dels för att rören i huset finns förberett för det, och dels för att jag vill ha den lyxen (och för att det är lite intressant att prova  ::)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med installation Nibe1145 + VPA450
« Svar #3 skrivet: 08 september 2015, 07:51:05 »
1 Vpb har en slinga som vp cirkulerar varmt vatten i och därigenom värmer vattnet i behållaren Vpa har en mantel som vp värmer och sen värms vattnet i den inre behållaren genom värme strömning fördelen med Vpb är att den tar mindre plats och laddar vv fullt på en körning men har du redan en vpb är det inte så mycket att fundera på.
3 Det bör funka med ett avstick och ev en extra cp direkt vid vp som matar golven där vp står.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med installation Nibe1145 + VPA450
« Svar #4 skrivet: 08 september 2015, 08:42:00 »
3. Missade att där finns en golvvärmeslinga.  SkämspÃ¥dig DÃ¥ blir det bra med en shuntgrupp där, och här behövs en shuntventil för att kunna dra ner pÃ¥ temperaturen i slingan.
5. Det kommer nog funka bra detta med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik.Schultz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med installation Nibe1145 + VPA450
« Svar #5 skrivet: 08 september 2015, 09:31:25 »
Golvvärmesystemet + kulvert kommer upp i minst 160 liter, kan det tänkas räcka med en UKV100 som volymförstorare? Gör jag en mycket större vinst med en UKV200? Jag vill helst placera den i samma rum som VP, dvs före kulverten, det borde väl gå fint?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med installation Nibe1145 + VPA450
« Svar #6 skrivet: 08 september 2015, 10:07:25 »
Golvvärmesystemet + kulvert kommer upp i minst 160 liter, kan det tänkas räcka med en UKV100 som volymförstorare? Gör jag en mycket större vinst med en UKV200? Jag vill helst placera den i samma rum som VP, dvs före kulverten, det borde väl gå fint?

Det funkar säkert bra det med, vinsten är inte den stora grejen utan det jag tänkte på är om du vill ha lite golvvärme på i badrum eller liknande sommartid?
Då är det bra med en lite större tank.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik.Schultz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med installation Nibe1145 + VPA450
« Svar #7 skrivet: 08 september 2015, 10:51:00 »
Det funkar säkert bra det med, vinsten är inte den stora grejen utan det jag tänkte på är om du vill ha lite golvvärme på i badrum eller liknande sommartid?
Då är det bra med en lite större tank.

Aha ja det tänkte jag inte på..

Passar pÃ¥ att frÃ¥ga om ett ev. framtida ingrepp: Jag funderar pÃ¥ om det gÃ¥r att använda VP via en VVX för att värma en (ännu ej byggd) verkstad.. VP är ju pÃ¥ 10 kW, och bostadshuset är förvisso nybyggt med bra isolering, men ganska stort (264 kvm), sÃ¥, hur stor verkstad med golvvärme kan jag värma till säg 15 grader utan att min VP kippar efter andan? :P  Är det en dÃ¥lig ide överhuvudtaget sÃ¥ jag ska tänka ut en annan uppvärmningslösning för garaget?

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Hjälp med installation Nibe1145 + VPA450
« Svar #8 skrivet: 08 september 2015, 11:20:07 »
Aha ja det tänkte jag inte på..

Passar pÃ¥ att frÃ¥ga om ett ev. framtida ingrepp: Jag funderar pÃ¥ om det gÃ¥r att använda VP via en VVX för att värma en (ännu ej byggd) verkstad.. VP är ju pÃ¥ 10 kW, och bostadshuset är förvisso nybyggt med bra isolering, men ganska stort (264 kvm), sÃ¥, hur stor verkstad med golvvärme kan jag värma till säg 15 grader utan att min VP kippar efter andan? :P  Är det en dÃ¥lig ide överhuvudtaget sÃ¥ jag ska tänka ut en annan uppvärmningslösning för garaget?

Hur har du tänkt med dimensioneringen av Vp?
Vilka behov & förluster har det nya huset, kulvert & byggnad där Vp står?

Det hela känns som du gjort ett hopplock med produkter utan att ha en aning hur de funkar?  Sc:,h
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med installation Nibe1145 + VPA450
« Svar #9 skrivet: 08 september 2015, 11:59:21 »
Nibe 1155 är nog ett bra val om du ev tänker koppla på flera byggnader i framtiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fredrik.Schultz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med installation Nibe1145 + VPA450
« Svar #10 skrivet: 08 september 2015, 12:31:44 »
Nej det är inget ihopplock, bara jag som är lite dåligt insatt (just nu). Huset har en toppeffekt på 5kw har jag för mig. Kulverten (Uponor quattro) har en förlust på minst ca 10W/m
VP är vald med tanke på utbyggnadsvalmöjligheter.

Teori är en sak, verkligheten en annan, därför kunde det vara kul om någon har erfarenhet av att driva två byggnader med en Nibe 1145.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med installation Nibe1145 + VPA450
« Svar #11 skrivet: 08 september 2015, 12:41:12 »
Jaså har du redan köpt grejer det är inga problem att driva flera byggnader med en 1145 men för bästa ekonomi bör den nya byggnaden klara sig med samma eller lite lägre framledning än huset gör annars måste du köra högre temp och shunta ner tempen till huset vilket ger sämre cop. Det bästa och enklaste är att alla byggnader kör enligt samma framledning vilket inte bör vara helt omöjligt eftersom jag antar att det endast är i huset rätt temp är viktig. Jag skulle välja en stor arbetstank bredvid vp och sen via separata cp mata de olika byggnaderna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fredrik.Schultz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med installation Nibe1145 + VPA450
« Svar #12 skrivet: 08 september 2015, 14:31:23 »
Tack för alla bra svar, det hjälper att tänka rätt..

Om jag sätter en UKV arbetstank innan kulverten, behöver jag ju en cirkulationspump - skulle en Grundfos alpha 25/60 fixa att driva kulvert + golvvärmen i huset i två plan? Detta för att slippa ha cirkulationspump invid GV-fördelaren (Jag ser det som en fördel att samla all teknik där VP står, och hålla huset fritt från pumpar och tankar etc)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!