Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressorstat lÃ¥g Larm Hela tiden, Hjälp!  (läst 1917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pressorstat låg Larm Hela tiden, Hjälp!
« skrivet: 08 mars 2018, 23:55:09 »
Hej,
Idag fick vi larm: Pressorstat låg. Har försökt att kvittera det flera gånger men återkommer ganska snabbt.
Jag har Luftat elementen - va lite luft men ej mycket.
Rensat filter, invändigt och detta på yttersidan av pumpen
Inga bubblor efter start i silt glas
Kört pumparna manuellt och dom fungerar, låter i alla fall.

Kom och tänka på att jag rensade det invändiga filtret, när jag vred tillbaka kranen så hör man det skvalpade till.
Jag stängde det igen och öppnade igen och samma återkommande ljud.
Finns det möjlig en chans att det är en bubbla just där efter mitt rensande?
Jag kör nu på bara tillskott för att ej frysa allt för mycket i natt, i väntan på att ev. Kontakta en reparatör i morgon bitti. Men tror det kan vara svårt att få tag på någon en fredag.

Finns det någon luftnippel inne i bergvärmepumpen?

IVT Greenline HT Plus E9


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressorstat låg Larm Hela tiden, Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2018, 08:51:37 »
SÃ¥vitt jag kan förstÃ¥ sitter det invändiga filtret pÃ¥ värmebärarsidan och har dÃ¥ inget som helst att göra med lÃ¥gtrycklarm. Vanliga orsaker till lÃ¥gtryckslarm är att köldbärarpumpen eller expansionsventilen inte fungerar. Köldbärarpumpen lÃ¥ter även om den stÃ¥r still. Är man inte van kan man missta sig. Det ska höras en märkbar skillnad om man ändrar hastigheten pÃ¥ pumpen. Alternativt kan man skruva loss muttern pÃ¥ motoraxelns förlängning och se om axeln roterar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressorstat låg Larm Hela tiden, Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2018, 10:20:32 »
Lite mer info. Gick över till normaldrift i morse efter pumpen gått på tillskott hela natten. Inga larm nu sen kl 06:30.
Verkar starta som vanligt och produsserar värme som vanligt.
Har en temp diff mellan GT8 och GT9 på ca 10c, GT10 och GT11, ungefär 3 grader när pumpen är igång.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pressorstat låg Larm Hela tiden, Hjälp!
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2018, 10:22:20 »
Hur gammal är värmepumpen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressorstat låg Larm Hela tiden, Hjälp!
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2018, 10:23:21 »
Hur gammal är värmepumpen?

Jag tror den är från 2002, är dock inte helt säker på detta då jag ej hittar några papper på den.
Om cirkpump är sönder/dålig så borde den larmat för länge sedan antar jag.
« Senast ändrad: 09 mars 2018, 10:25:15 av Ganescha »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressorstat låg Larm Hela tiden, Hjälp!
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2018, 10:45:28 »
När jag en gÃ¥ng hade problem med köldbärarpumpen yttrade det sig i att det kom larm ibland. Efter start kunde värmepumpen gÃ¥ nÃ¥gra  dagar innan det blev nytt larm. Sen började den larma i hela tiden. Efter att ha demonterat köldbärarpumpen kom jag fram till att troliga orsaken var rost i spalten mellan rotoraxel och hölje som ibland bromsade sÃ¥ mycket att köldbärarpumpen inte orkade starta. Efter att jag hade gjort rent runt rotoraxeln (besvärligt arbete) fungerade den igen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressorstat låg Larm Hela tiden, Hjälp!
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2018, 10:50:50 »
det Låter som utanför mina kunskaper att klara av. Frågan är om jag nu bara ska låta den vara och se om larmet kommer tillbaka inom en snar framtid och kontakta reparatör eller om man skal boka in en direkt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pressorstat låg Larm Hela tiden, Hjälp!
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2018, 11:48:08 »
Om felet bara kommer ibland så lutar jag åt att misstänka cirkpumpen. Elektrisk glappkontakt, dålig kondensator så den inte orkar igång, smuts/rost som gör att den kärvar, etc.
Problem med växelventilen borde vara mer konstant och inte helt plötsligt göra att den bara går några sekunder för att sen upphöra lika plötsligt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!