Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SnÃ¥lt dimensionerade injusteringsventiler till köldbärarna?  (läst 837 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag har beställt ett till borrhål, då mitt 26 år gamla hål är grunt och kallt (I dagsläget är min brine -1 grad in till VP nu så här i början av vintern).

Nu till frågan. Jag har just köpt två stycken G25 injusteringsventiler av märket NC Flow
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/prod_190_4876001_gruppfil.pdf

Art nr. V33499415

De ska klara Flödesområde mellan 5-50 L/min.

Eftersom mitt gamla hål är 120m och det nya blir 50% djupare (180m), så tänkte jag att det är lämpligt att ha en snedfördelning mellan dessa hål, dvs 50% mer till det nya hålet.

Dvs baserat på ett flöde av 30L/min över VP, så 12 L/min till det gamla hålet och 18L/min till det nya hålet.

Om jag läser av tabellen rätt, så blir det 12 mbar tryckfall vid 12 L/min över ena injusteringsventilen och kanske 22-23 mbar vid 18 L/min över den andra injusteringsventilen.

Jag antar att man får summera dessa två, dvs tot tryckfall över båda på ca 35 mbar.

Bör jag byta dessa mot G32-varianten som är 250kr/st dyrare (och som har flödesområde på 10-80 L/min)? Eller åtminstone byta ventilen till det djupare borrhålet som jag ju vill ha mer flöde i? Eller spelar dessa tryckfall ingen större roll?

(Tryckfallet för G32-varianten vid 12L/min ser ut att vara 2 mbar resp vid 18 L/min: 6 mbar. så tot 8 mbar)

Enda nackdel, förutom kostnaden med att byta till G32 (500kr + frakt och returfrakt) är väl att det inte går att minska flödet till mindre än 10 L/min på G32:an om jag nu skulle vilja det baserat på att det gamla hålet är så kallt och det kan vara bra att låta det "vila" ett tag.

Nästa fråga. Ska/bör man ha kulventiler utöver injusteringsventiler, så att man kan stänga av ena hålet helt? Om ja, både på KB Ut och KB In separat för båda borrhålen? Eller är det overkill?

Idag har jag förresten ett delta T på mellan 1-1,5 grad på KB In och KB ut. Det känns lågt. Vad kan det bero på och är det något som jag borde agera på?

Mvh Jacob

(Jag har en Daikin 2014 års bergvärmepump 2,5-13kW)
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
G25 kommer klara uppgiften utmärkt.

Tryckfallen ska inte summeras när det är fördelat på två kretsar. Då räknas endast det högre tryckfallet.

Stockholm idag har +3° vilket gör att din värmepump går med en effekt runt 5 kW eller med 3,5 kW kyleffekt. Med ett deltaT på 1,5° ger det ett flöde på köldbäraren runt 0,5 l/s eller 30 l/min.

Kan det vara så att cirkpumpen inte är deltaT-styrd?

Har du grannar med bergvärme?

Det räcker med avstängning på inkommande slangarna.
« Senast ändrad: 28 november 2022, 11:25:08 av Lexus »

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hej Lexus!

Tack för svaret!

Bra, kulventil på inkommande slangar blir det då. Dimension G25 även på dem antar jag?

Jag kollade just på VP:

Utomhustemp 3,4 grader
Framledning radiatorer 34 grader
Retur radiatorer 28 grader
KB in -0,6 grader
KB ut -1,6 grader

Inomhustemp i huset 20-20,5 grader

Jag har ingen aning om om VPs KB cirkpump är styrd på Delta T.

Ja, jag har tre hål som tillhör grannar inom 20m från mitt hål. Det närmsta är bara typ 12-13 från. Dock är alla vinklade bort från mitt hål.

Mvh Jacob
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Jag måste ändra mig angående ditt effektbehov. Det är runt 6 kW idag eller i snitt 6,5 kWh/h totalt inklusive varmvatten.

Jag gissar att någon av temperaturgivarna visar fel. Det blir allt för höga flöden annars, med tanken på att du endast har 1° diff.

Ja, montera 28 mm kopparrör och avstängningsventiler på dessa.

Oj, då har du termisk influens på hög nivå. Då skulle jag nog borra ännu djupare, om jag ägde ditt hus.


Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Tack för input om effektbehov!
Jag ska snart börja logga med logger 1010 om jag får tid att färdigställa den installationen. Vi får se om de givarna visar andra temperaturer.

Ena grannens hål ligger på typ 17m avstånd och är på 220m och rätt ordentlig lutning. Gissar på att de har en 15kW pump.
Andra grannen har 2x150m hål och antagligen liknande VP. Båda har runt 5 grader upp från sina hål, så hela berget har inte blivit kallt i alla fall...
Jag kanske får bra kyla från mitt gamla hål i sommar om jag installerar frikyla. :-)

OK, tack för tips om borrdjup. Ska tänka på det! Men mitt nya hål ska också lutas en del (7 grader), så det känns spontant som att det borde kunna jobba rätt ostört.
Jag som trodde att 300m hål var överdrivet till min 13kW VP....

Mvh Jacob 
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hej!

Angeånde deltaT styrd eller ej, så såg jag igår när VP jobbade lite hårdare med VV produktion efter duschar, att KB in är -2,1 och KB ut är -4,0...
Nu vet jag inte om givarna visar rätt.
Jag antar i alla fall att det är rätt beslut med ytterligare ett borrhål.

@Lexus, eller någon annan som kanske vet. Bara så jag förstår när du skrivet att "G25 kommer klara uppgiften utmärkt".
Om jag under perioder kör bara på ena hålet (30L/min), så hamnar tryckfallet strax över 100 mbar (10kPa).
Är det fortfarande också utmärkt? Eller borde jag baserat på detta byta till G32? (Med 30L/min över en G32:a hamnar tryckfallet strax över 40 mbar (4kPa).
Med utmärkt, så tänker jag energiförbrukning också. Inte bara flöde.

Sen har jag sedan installation av VP en fjäderbelastad backventil (G25) mellan två avtappningar för frikylan. Daikin tycker inte att det är värt att byta den om den redan sitter där. Alla här rekommenderar ju klaffbackventiler. Men jag hittar ingen info om vilket tryckfall en fjäderbelastad G25 backventil orsakar. Och om det är värt hantverkskostnaden/materialkostnaden avseende flöde och energikostnad att byta den.

Mvh Jacob
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Nej, jag frågade inte var din villa finns. Inlägget postades i fel tråd.

Jag tycker inte det borde spela någon större roll, om du har 6 kPa mindre tryckfall de stunder du kör mot ett hål. Antar att det är stunder då kompressorn inte går på hög frekvens, varför flödet inte borde vara så högt.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Haha. Jag hittade inte ditt svar nu när jag kollade, så jag tog bort mitt svar.

OK, tack @Lexus!
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!