Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Heru 130 stannar pga lÃ¥g tillufttemp - problemet löst!  (läst 2928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
I mitt föräldrahem finns ett Heru 130 ventilationsaggregat. För en dryg månad sedan började det upprepade gånger larma för låg tillufttemp, låg värmeväxlartemp mm. En första felsökning visade att rotorremmen slirade och att det utvändiga luftintaget var totalt igensatt av löv. De uppenbara felen åtgärdades men larmer och driftstopp fortsatte. För ett par dagar sedan upptäckte jag av en händelse att frånluftsfläkten stod stilla. Den startade när jag hjälpte igång den för hand, men gick med betydligt lägre varvtal än tilluftsfläkten. Jag provade att under drift dra ur kontakterna till fläktmotorernas startkondensatorer, då visade det sig att det inte hände mycket när jag kopplade ur frånluftsfläktens kondensator, kopplade jag däremot ur tilluftsfläktens kondensator sjönk dess varvtal kraftigt, och med den inkopplad till frånluftsfläktens motor gick den upp i normalt varvtal istället. Alltså saken klar - en mindre frisk startkondensator! Kondensatorerna ska vara på 4 uF , jag kunde mäta upp dem till 0,18 uF för frånluftsfläkten respektive 3,85 uF för tilluftsfläkten. Jag bytte båda kondensatorerna, och nu fungerar maskineriet som det ska!

Framöver ska tilluftsintaget dras upp några meter på ytterväggen för att dels få det längre från frånluftsutsläppet och dels på säkert avstånd från lövspridande buskar.
Det har också visat sig att installatören förmodligen aldrig brydde sig om att ställa in tryckvakterna, båda står exakt i mittläge och vad jag vet har aggregatet aldrig larmat för stort tryckfall, inte ens en gång när båda filtren var totalt igensatta.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!