Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta äldre AGA TP2 radiator mot TP21 607? (Välkommen att briljera)  (läst 806 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eldar hellre, men el är ju ocksÃ¥ billigt.
Jag har ett rum som jag inte kan beräkna effektbehovet hos. Är hall och tv-grotta och trapp upp mot övervåningen. Idag sitter det tre radiatorer. De andra två ska eventuellt sitta kvar men kompletteras med en fläktkonvektor på egen slinga från värmepumpen.
Det är enrör i huset med väldigt mycket effektuttag på denna slinga, så den måste delas upp. Så effekten i rören kommer att räcka till när jag kompletterat med fläktkonvektor och mer kan gå igenom bypassen på de andra. Men det är ett senare problem.

Det är som sagt en TP2 som är 50 hög och 70 bred från 1971. Det motsvaras idag av en purmo tp11 507. Den är från början beräknad mot oljepanna, idag bergvärme. Men ingen aning vilken effekt den gav med 80/60. Idag ger en TP11 507 nästan 600 watt med 80/60. Men Purmo säger att dagens radiatorer är 50 procent mer effektiva. Så kan man säga den är tänkt att ge 400 watt? Låter kanske rimligt i en liten hall. Ytterdörren från 1971 sitter kvar men jag har tätat den lite bättre. Längre bort i rummet (kan nästan inte ses som samma rum) sitter det en TP11 416 och en TP22 513 (med dagens betäckningar alltså, de är också från 1971). Men det är ftx ventilation så luften rör sig och om jag sätter in fläktkonvektor så blir det ju verkligen omsättning där de andra radiatorerna sitter.

Om jag sätter en TP21 607, som typ är det största jag får plats med, sätter jag en för stor då? De kommer ju sitta med h-stycke så den kommer bli instrypt så gott jag kan. Men jag vill gärna få upp volymen i systemet och jag vill gärna kunna sänka framledningen vartefter. Idag är det det kallaste rummet med det har också varit andra strul på slingan som nu är åtgärdade.

Tusen tack på förhand! Måste komma mig för att beställa. Får inga säkra svar av de rörisar jag pratat med och Purmo har sagt att de ska svara men har inte gjort det trots att jag skickat lista över hela slingan.
Nuvarande hus: Nibe Fighter 1225 8kw från 2009 med 170 meter borrhål. Pågående uppdatering av värmebärarsidan. Hittat en del felkopplingar och skit. 230 kvadratmeter uppvärmt, hus från 1971. Strax över 16 000 kwh första året men vill gärna ner. FTX från 2009

Förra kåken:
Exoair 7,5 från 2004, vattenmantald kamin (2016), uppgraderade radiatorer och fläktkonvektor (2015) Sänkte då framledningen med 10 grader.
10300 kwh (plus lite ved) under 2016.

Utloggad Karre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eldar hellre, men el är ju ocksÃ¥ billigt.
Hallen är L-formad. Tar man bara den raka delen är det 6,6 kvadratmeter. 1,8 meter yttervägg men 1,4 är ytterdörr.
6,6 gånger 75 är 495 watt. Men egentligen kanske man ska räkna lite mer yta och då går det snabbt över 600 watt.
TP 22 607 ger 600 watt och TP 21 607 ger 478 watt vid 55/45. Helst tar jag TP21 men TP 22 får väl plats. Men det blir ju mer än dubbelt så stort som satt. Det är radiator nummer 5 idag men två av de innan är väldigt små. Och de två första ska alltså bli mest bypass i framtiden.
« Senast ändrad: 29 mars 2021, 10:46:10 av Karre »
Nuvarande hus: Nibe Fighter 1225 8kw från 2009 med 170 meter borrhål. Pågående uppdatering av värmebärarsidan. Hittat en del felkopplingar och skit. 230 kvadratmeter uppvärmt, hus från 1971. Strax över 16 000 kwh första året men vill gärna ner. FTX från 2009

Förra kåken:
Exoair 7,5 från 2004, vattenmantald kamin (2016), uppgraderade radiatorer och fläktkonvektor (2015) Sänkte då framledningen med 10 grader.
10300 kwh (plus lite ved) under 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!