Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt inefläktljud CU-CE12HKE  (läst 2665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad turborolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ fastighets optimering
Högt inefläktljud CU-CE12HKE
« skrivet: 27 januari 2010, 21:43:36 »
Hallå
Min nödvärmare jag installerade i väntan på tyngre grejer hr ett otroligt högt fläkt/luftströmmningsljud på innedelen upplever andra det lika? jag hadde tidigare en e9ckp från 04 som var mkt tystare och jag tycker även att denna är klenare än den gamla på den satt det 17m rör kylkillen blandade i lite extra soppa och den funkade till -18 denna nya dör vid -14 då kommer bara kallluft fiR:
Vad säger ni är det en skitmaskin jag skaffat? kan nämna att jag har stor volym med 5 m takhöjd på 35kvm och övriga 100 är öppenplanlösning..

Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Högt inefläktljud CU-CE12HKE
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2010, 22:29:57 »
Är du säker på att det är CE12HKE du har ???
I din text har du skrivit HKE E12 och är det en E12HKE så finns risken att programvaran i din maskin stänger av maskien när det är runt -16 grader ute.
Är det en CE12HKE är det inte det som är problemet.

Du har väldigt långa rör ser jag om nu dessa 17m stämmer med den nya också, Panasonic själva sätter max 15m rörlängd och har du 17m så är det extra viktigt att din kylmontör har fyllt på rätt mängd soppa.

Din 12a ska ge mer effekt än din gamla E9CKP och om så inte är fallet får du ta hem kylkillen och se om han kan hitta felet.

Det kanske är kallare ute nu när du jämför 12an mot den gamla maskinen och då sjunker även effekten som dom avger och du därför upplever den nya som klen.

Du har ganska stor volym luft som ska värmas om du nÃ¥r stor del  av huset, med dom 5m pÃ¥ 35kvm och 100kvm med "normal" takhöjd förmodar jag.

 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad turborolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ fastighets optimering
SV: Högt inefläktljud CU-CE12HKE
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2010, 11:59:04 »
Är du säker på att det är CE12HKE du har ???
I din text har du skrivit HKE E12 och är det en E12HKE så finns risken att programvaran i din maskin stänger av maskien när det är runt -16 grader ute.
Är det en CE12HKE är det inte det som är problemet.

Du har väldigt långa rör ser jag om nu dessa 17m stämmer med den nya också, Panasonic själva sätter max 15m rörlängd och har du 17m så är det extra viktigt att din kylmontör har fyllt på rätt mängd soppa.

Din 12a ska ge mer effekt än din gamla E9CKP och om så inte är fallet får du ta hem kylkillen och se om han kan hitta felet.

Det kanske är kallare ute nu när du jämför 12an mot den gamla maskinen och då sjunker även effekten som dom avger och du därför upplever den nya som klen.

Du har ganska stor volym luft som ska värmas om du nÃ¥r stor del  av huset, med dom 5m pÃ¥ 35kvm och 100kvm med "normal" takhöjd förmodar jag.

 
hallå
17m var i förra huset nu har jag ca 4m rör, jag ska kolla den exakta betekningen i dag när jag ser bättre.
vad tror ni om ludnivån kan det vara så att det förstärks av den höga takhöjden??
Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Högt inefläktljud CU-CE12HKE
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2010, 13:22:00 »
Var inte riktigt på det klara med om ni hade 17m med 12an också !!!

E12ans innerdel är mindre i storlek och omsätter mer luft så det är den troliga orsaken till att ni upplever att den låter mer.

Törs inte svara på om takhöjden förstärker ljudet mer men om det är lite möbler i det utrymmet så kan det dock "eka" lite.
Vi ha rockså högt i tak och utan möblemanget så ekade det ganska bra hos oss !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad turborolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ fastighets optimering
SV: Högt innefläktljud CU-CE12HKE
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2010, 20:32:59 »
Hallå
cu-ce12hke är den beteckning jag har på maskin..
om du blr klokare av det

Mvh
Rolle
Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Högt innefläktljud CU-CE12HKE
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2010, 20:39:37 »
cu-ce12hke är den beteckning jag har på maskin..
om du blr klokare av det

Det står ju även i rubriken, så vilken modell det rör sig om borde väl ha framgått redan iofs.
« Senast ändrad: 28 januari 2010, 20:41:27 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Högt inefläktljud CU-CE12HKE
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2010, 20:51:00 »
i rubriken stÃ¥r det mycket riktigt CE12HKE men längre ner där han beskiver vad han har hos sig sÃ¥ stÃ¥r det HKE E12 och därför frÃ¥gade jag och det är väl ändÃ¥ inte sÃ¥ konstigt när det finns 2 olika beteckningar  Sc:,h

Är det en CE12HKE så stänger den inte av sig och lämnar mer effekt jämfört med din E9CKP
Ta kontakt med din leverantör eller montör så får dom kolla upp om ni eventuellt har läckage eller om något annat spökar med maskinen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad turborolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ fastighets optimering
SV: Högt inefläktljud CU-CE12HKE
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2010, 20:23:44 »
-13 ingen värme ringer leverantören på måndag fiR:
Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!