Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmt öv, kallt uv och kallast i källare  (läst 4383 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dav|d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmt öv, kallt uv och kallast i källare
« skrivet: 31 januari 2020, 21:54:38 »
Hej,

Vi har nyss flyttat in i vårt hus och försöker få koll på hur vi ska konfa bergvärmepumpen. Temperaturen på övervåningen är perfekt, men undervåningen är någon grad för kall och källaren minst 2-3 grader för kall.

Jag har läst att samtliga element ska vara på max, så det är dem. Men hur gör jag då för att se till att tempen är bra på resp våning? Tack!

Thermia Classic 55
Totaldjup: 130m
Jorddjup: 7m
Rörborrning: 9m
Stålfoderrör: 9
Tätning: cementering
Borrat år 2002
Radiatorer på samtliga tre våningar (varav en är källare)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Varmt öv, kallt uv och kallast i källare
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2020, 08:39:17 »
Termostaterna ska vara i max.
Sedan finns det en justering, oftast bakom ett lock nere vid radiatorkopplet. En insexskruv där inne i vanliga fall.

Man brukar börja med att alla är vidöppna. Ställ cirkulationspumpen på en hastighet som känns vettig, borde inte vara i max. Temperaturskillnaden mellan stigare och retur säger om pumpen går i rätt hastighet. Någon stans mellan 7 runt grader bör du hålla dig.
Sedan stryper man bara de elementen som är uppenbart för varma i förhållande till de andra. Då blir det mer flöde i de som är för kalla så även de blir varma. Systemet är trögt, man får justera många gånger innan det blir bra.

Öppna alla och se vad som händer.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad dav|d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt öv, kallt uv och kallast i källare
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2020, 07:20:26 »
Tack för svar!

Tog ett par bilder för att förstå vad jag ska göra.

Nr 1 ska vara på max? Vilken skruvar jag på? Motsols? Det satt gamla plastvred där innan som hade gått sönder.

Nr 2 är där jag luftar?

Är någon av de övriga tre där jag stryper?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmt öv, kallt uv och kallast i källare
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2020, 16:10:13 »
Under locket (4) så sitter det en skruv som är gängad invändigt i kopplingen.
Skruvar man denna i botten så stänger man returflödet.
På denna kan man reglera flödet individuellt på varje radiator.
Ett tips är att anteckna antal varv man öppnat från botten på själva locket med en blyertspenna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Varmt öv, kallt uv och kallast i källare
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2020, 16:29:59 »
Under locket (4) så sitter det en skruv som är gängad invändigt i kopplingen.
Skruvar man denna i botten så stänger man returflödet.
På denna kan man reglera flödet individuellt på varje radiator.
Ett tips är att anteckna antal varv man öppnat från botten på själva locket med en blyertspenna.
Ett till tips, det kan läcka vatten när man tar av hatten så lägg en trasa under hatten för att fånga upp vattnet....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Varmt öv, kallt uv och kallast i källare
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2020, 02:30:31 »
Tack för svar!

Tog ett par bilder för att förstå vad jag ska göra.

Nr 1 ska vara på max? Vilken skruvar jag på? Motsols? Det satt gamla plastvred där innan som hade gått sönder.

Nr 2 är där jag luftar?

Är någon av de övriga tre där jag stryper?
Nr 1, utan plastvred eller termostat så är de i max. Så det är bra! I sönderläge kan det på sikt vara värt att montera termostat så de elementen stryper sig själva när solen ligger på. Men det märker du om du har ont av det. Annars kan du köra precis som bilden visar.

Nr 2, stämmer bra! Finns ett litet verktyg för luftning som underlättar så du kan skruva på fyrkanten i mitten och samla upp vattnet i en kopp eller disktrasa. Räkna med att man skvätter vatten på väggen någon gång ibland.

Glöm inte fylla på systemet efteråt. Kommer det jättemycket luft så kan du få fylla innan du luftat alla.
Brukar finnas en systemtryckmätare om man har slutet kärl. 1.25-1.5 bar för dig som har tre våningar ungefär. Allt över 0.25 bar per våning fungerar i teorin.
Har man öppet expansionskärl så kanske man har ett smalt rör på taket, ut genom väggen eller något märkligt rör från vinden som går till avlopp någonstans. När det rinner över så är det klart och kommer fortsätta rinna en stund. Finns det mätare så borde den stanna runt 0.75-0.85.
« Senast ändrad: 03 februari 2020, 02:34:04 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad dav|d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt öv, kallt uv och kallast i källare
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2020, 21:50:52 »
Tack för alla tips!

Nu är jag mitt i justeringen. Har öppnat alla termostater och sett till att inga strypventiler är åtdragna.

Jag har följande värden (ute 0*c)
Fram 52(55)
Retur 49(51)
Kb fr 63
Kb till 42

{NÃ¥gon timme senare (ute 1*c)
Fram 44(55)
Retur 45(51)
Kb fr 71
Kb till 43
}

{Ett par timmar senare (ute 4*c)
Fram 44(55)
Retur 45(51)
Kb fr 68
Kb till 44
}

{Ytterligare +6h (ute 4*c)
Fram 35(37)
Retur 34(51)
Kb fr 65
Kb till 43
}


Jag har försökt läsa mig till om jag behöver göra något åt ovan, men förstår inte riktigt. Jag har tex läst att fram/retur ska vara 7-8 grader.

Jag har köpt en IR temp, så imorgon ska jag kolla samtliga element fram/retur.

Därefter tänkte jag höja tempen på pannan tills kallaste rummet är rätt temp. Därefter tänkte jag strypa övriga rum till önskad temp.

Är det rätt väg framåt?

Tack

« Senast ändrad: 16 februari 2020, 07:02:33 av dav|d »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Varmt öv, kallt uv och kallast i källare
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2020, 07:08:00 »
Går pumpen vid de siffrorna? Kanske bara första gången?

Köldbärartemperatur 40 - 60 grader???

Det skall vara en hussymbol på skärmen då den värmer huset. Ta då en bild efter en stund pumpen gått
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad dav|d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt öv, kallt uv och kallast i källare
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2020, 07:55:47 »

Jag har ingen hussymbol. Kanske för att jag har en äldre pump?

Nu verkar den vara igång iaf, så här kommer lite bilder.

Utloggad dav|d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt öv, kallt uv och kallast i källare
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2020, 08:36:49 »
Är det kb värdena som indikerar vad problemet är? Är det cirkulatorn som spökar? Om ja: vad kan jag göra åt det?

Video på (vad jag tror är) cirkulatorn för kalla (kb?) sidan: https://www.transfernow.net/ATsCnr022020

« Senast ändrad: 16 februari 2020, 10:46:55 av dav|d »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt öv, kallt uv och kallast i källare
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2020, 10:44:26 »
Den har fÃ¥tt fnatt pÃ¥ KB, prova att lossa en givare, ha den i luften och se om värdet ändrar sig, sen vid + 5 C ute och 55 C värmebehov, lite högt, tumregel  ca 42 -45 C pÃ¥ framledningen vid  0 ute , kanske för hög kurva

Utloggad dav|d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt öv, kallt uv och kallast i källare
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2020, 10:47:21 »
Den har fÃ¥tt fnatt pÃ¥ KB, prova att lossa en givare, ha den i luften och se om värdet ändrar sig, sen vid + 5 C ute och 55 C värmebehov, lite högt, tumregel  ca 42 -45 C pÃ¥ framledningen vid  0 ute , kanske för hög kurva

Vart hittar jag dessa givare?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmt öv, kallt uv och kallast i källare
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2020, 11:11:58 »
Ser ut som att det är kontaktdonet till ena KB-givaren som ligger på den rostiga bottenplåten. Inte alls bra. Måste tas isär och skrapas rent och sättas upp så det inte riskerar ligga i kondensvatten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Varmt öv, kallt uv och kallast i källare
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2020, 11:14:16 »
Den har fÃ¥tt fnatt pÃ¥ KB, prova att lossa en givare, ha den i luften och se om värdet ändrar sig, sen vid + 5 C ute och 55 C värmebehov, lite högt, tumregel  ca 42 -45 C pÃ¥ framledningen vid  0 ute , kanske för hög kurva

Dav|d har kurva 40 d.v.s. 40° vid utetemperatur ±0°.

Lampan lyser för varmvatten, så temperaturerna 52° och 47° tillhör varmvattenladdningen.

Utloggad dav|d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt öv, kallt uv och kallast i källare
« Svar #14 skrivet: 16 februari 2020, 13:29:09 »
Gällande givaren som såg ut att ligga på plåten. Bilden var tagen med dålig vinkel (se ny). Den är ca 1 dm från plåten.

Den på bilden är givare Kb fr. Den gick till -20 när jag tog isär den. Gjorde samma sak med Kb till, som också gick till -20 när jag tog isär den. Ingen av givarna såg ut att vara i dåligt skick och alla kablar satt.

Värdena för Kb är nu 78 fr och 42 till.

Vad jag kan se står cirkulationspumpen på 3 av 3.

Gällande varmvattnet finns en egen rad för det i displayen: VV 46(47).

I en annan meny står det VVpressostat 1 (DT VP 1002h, DT TS 1570h, DT VP VV 13270h).

Som jag förstår det måste jag lösa Kb diffen först? Alltså är det ingen idé jag går runt och ställer in radiatorer?

Det varken pyser eller kommer vatten när jag luftar radiatorerna nu. Kan det vara relaterat? Kan allt ovan ha något att göra med att jag öppnade alla strypventiler igår?

Tack för all hjälp!
« Senast ändrad: 16 februari 2020, 13:57:42 av dav|d »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!