Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skadat kretzkort  (läst 2796 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snurre Sprätt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Skadat kretzkort
« skrivet: 10 oktober 2007, 12:56:24 »
 >:(
Hej har två Panasonic CU-PE9CKE värmepumpar tillverkade 2004.7. På den ena visar innerdelen att avfrostning pågår regelbundet medans ytterdelen får ett tjockare islager för varje dag. Den andra avfrostas som den ska. Efter första säsongen monterade jag trågvärme. Ingen bättring. Nu till andra säsongen kontakt med installatören. Fick nya givare till ytterdelen. Vid montage kunde jag konstatera grava oxidationsskador på kretzkorten (hoppas att bilden kommer med och får en användbar upplösning).
Är det någon annan som har tittat under motorhuven hur era kretzkort ser ut ?
För mej ser det ut som om kvalitetskontrollen inte har fungerat, eftersom några komponenter har "längre" ben än skyddslacken är tjock.

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skadat kretzkort
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2007, 13:44:19 »
Hva er det du mener er oksidasjonsskader?

Det brune belegget er fluss middel fra håndlodding,
det står (store) kondensatorer på baksiden som (ofte) ikke lar seg maskinmontere og da håndloddes de til slutt i produksjonen.

Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Skadat kretzkort
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2007, 13:47:30 »
Hej

Jag är ingen expert men de tre punkterna pÃ¥ vänster sida ser inte ut som oxidationsskador, jag tycker det ser ut som  rester av harts.
Det två på höger sida ser ut som oxidskador.
Det ser dessutom ut som om detta inte är komponenter på andra sidan, det liknar in-fästning av skärmplåtar eller hållare.
Vid maskinlödning kan det bli kallödningar när det är så stora grejor som skall värmas samtidigt som man inte vill värma andra komponenter för mycket.
Stiften är inte för långa för att skyddslacken skall täcka.

Det borde innebära att det inte har någon betydelse för avfrostningen om det är skärmplåtar.

MVH
Messer

Utloggad Snurre Sprätt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Skadat kretzkort
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2007, 14:34:51 »
Snabba ryck
Cosmos du har rätt det är kondensator på undersidan. Men löder man verkligen dit komponenter efter det att skyddslacken monterats ? Benen sticker verkligen igenom skyddslacken med ungefär 1 mm. Sänder en ny bild på högersidan där jag tycker mej se att luft/fukt går under skyddslacken. Så er åsikt är att krypströmmar kommer inte att förstöra kretskorten. Ser ungefär likadant ut i bägge aggregaten ?

Utloggad Snurre Sprätt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Skadat kretzkort
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2007, 14:36:09 »
Åsså var det det här med att sända med bilden, ursäkta

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skadat kretzkort
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2007, 15:22:26 »
Synes det ser ganske ok ut, om kortet står miljømessig utsatt så korroderer det nok noe over tid men ikke sikkert det er fatalt.

Hva man burde gjøre og hva som blir gjort i produkjonen er jo ofte ikke det samme, det er jo hverfall delvis et "consumer" produkt.
Når man lakker er det jo for å bedre isolasjonen mot miljø påvirkning, men just kondensatorene kan jo godt få lekke litt (man ser jo utladings motstandene som har samme effekt på bilde) så kanskje man anså at det ikke var lønnt å re-lakke kortet etter feks reparasjon/modifikasjon.

Jeg tror det skal store mengder fukt og forurensning til før akkurat disse loddingene medfører destruktive feil.




Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad Snurre Sprätt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Skadat kretzkort
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2007, 16:05:43 »
Tack Cosmos
Har kompleterat lacken med syrafri byggsilicon då mina aggregat står endast 40m från havet.
Var redan före köpet medveten om det utsatta läget och räknar med en förkortad livslängd, men förhoppningsvis att investeringen trots det ska bli lönsamm. Håller nu tummarna för några års problemfrihet angående ovansidan på kretskortet.
Nästa problem är om bytet av givarna gör att aggregatet avfrostar men det får vi veta senare i år. I och för sej kvittade det förra året då vi aldrig hade minusgrader mer än några dagar i taget.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Skadat kretzkort
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2007, 17:11:50 »
Vilket hav? Mina står ca 50-70 m från västkusten med mycket salt. Har funkat bra men litet rost på baksidesgallret.

Utloggad Snurre Sprätt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Skadat kretzkort
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2007, 12:19:52 »
Västkusten. Jodå nog rostar det alltid. Galvad spik är inte lönt, även syrafast angrips.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Skadat kretzkort
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2007, 19:30:23 »
Don´t tell me!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!