0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Spännande,men jag fattar inte röret från tanktoppen?Har du tank och shunt?
Har nu monterat en Energicentra L/V hemma !efter montage gick jag in till kontrollpanelen och startade............hjälp vilket oljud !det hördes i hela huset !vid undersökning visade det sig vara cirk-pumpen i innedelen som lät ...!måste vara nåt alvarligt fel på denna..vibrerar och durrar fruktansvärt, och till råga på allt så har tillverkaren tagit bort ratten för hastighetsinställningen och pumpen sitter i en plåthållare fast bultad ! lossade all rör igen.....skruvade loss hela innanmätet i innedelen ,och lyckades få ut det så långt så jag fick bort hållare och allt !jag lyckades efter mycket möda få ner pumphastigheten till 1:an oljudet dämpades så pass att det tystnade inne i huset !packade in hela pumpen i armaflex och fick dit bygeln med ett par gummidämpare !jag har en befintlig cirkpump i systemet, och rören och kranar dragna så att jag kan justera flödet genom värmepumpen med denna !skruvade ihop den igen och startade.........tyst och trevligt.. justerade in vattenflödet , och allt verkar fungera !Jag har inte hunnit titta i utedelen ännu !men återkommer om detta !'hej.har blivit varse om detta problem med oljudet från cirk pumpen !! kan bara beklaga denna miss med reglaget.sedan så skall jag försöka få till vib dämp på fästet till pumpen. beklagar detta !!men det possetiva är att de vi monterat funkar jätte bra i alla fall trots oljudet från högt flöde i cirk pumpen.av frostar mycket runt noll ute men går jätte fint vid kallare väder.krister energicentra värmen ja !som referens kan jag nämna att huset är byggt 1928 = nästan oisolerat !130 kvmen E9DKE orkade hålla 2/3 av huset drägligt till 0 ºC ute !vid -5 ºC ute var det bara de 10 m2 pumpen sitter i som var varmt !jag har sista dygnet haft ca -4 ºC ute vid varmt hus från början (eldat) så fick Energicentrapumpen överta uppvärmningen !tempen inne sjönk till ca 18,5 ºC innan den stabiliserade sig, och stannade där !stängde av de två radiatorer som sitter i två rum som E9:an brukar hålla hyffsade och startade denna på 21 ºC....gick och la mig och sov.....och i morse när jag vaknade............20 ºC i hela huset studs Thumbsup utan hjälp av hushållsel ! !nu när TV mm varit igång har jag 21 ºC .....vilket är inställt BV !den jobbar på fullt ...så gränsen ligger nog här nånstans (-5 ºC ute)..men det är ett stort lyft gentemot innan,..nu måste jag inte elda för att hålla tempen så fort tempen går under +5 ºC ute !!mvh. ACE
Instämmer med Larryd, är också nyfiken på vad den kan ge, är data satt vid +45 ºC ut ?VVX:en på bilden (runda svarta "kringlan"), är det 2 ihoptvinnade kopparrör med slits ?Finns det alltså ingen riktig plattis i denna modell då ?Vad är det för styrbox till denna, kan den slava patron-annan panna eller tvärtom ?Går cirkpumpen ned i hastighet vid avisning, eller får du då kyla in i din acktank ?
Ace, tack för utmärkt information och ritning!Vad har du för temperatur när pumpen stannar och startar? Är det en innegivare som styr den?Vad tror du den kan åstadkomma för maxtemp?
jag vet att det var 1,97 i cop vid - 15!!
Citat från: greven1 skrivet 06 januari 2008, 23:44:18jag vet att det var 1,97 i cop vid - 15!! Var detta vid vid fast kondensering 52-53 grader ?När man söker på Pioneer finns det fler firmor med i princip samma pump, där det dock diffar på data, du anger 5,1kw medans andra anger 6,2kw så vad är skillnaden på din pump jämfört med de andra ? Styret behöver jag får mer info på så man kan se om/hur den kan kommunicera med övrig värmeteknik. Du kan som sagt pm:a om något skulle tangera reklamgränser m.mhälsningarArt Deco
HejKanske en dum fråga, men är det mest lämpligt att köra den mot en tank då? Blir det lönsamt att köra mot en 300 liters acktank med varmvattenberedare i, även om man inte ofta tar ut någon värme till radiatorer. Jag har luft/luft som sköter det.Mvh Daniel
Hur legionellabekämpar man?Har gått i dessa tankar jag med, att ytterligare dra ned på eldandet. Då verkar ju den här eller Nordenberedaren vara rätt fast på lite olika sätt.Men om man gör en redig brasa någon gång i veckan så kanske legionellan bara är ett minne blott, eller?
dom är så billiga så köp 2 st !!!
Då är ju det lungt ThumbsupHur mycket pyssel är det att installera den som du har köpt Ace? Nu minns jag inte exakt vad som ingår i Grevens paket men vad behöver man för att koppla in den?utöver det som behövs till L/L är det bara vattenrör,filter och ev strypventil !Finns allt styr med? ja !Går det att docka den direkt till mina acktankar på ett bra sätt? Kommer den att slå av när jag eldar? ja och ja ,den slår av vid uppnådd inställd temp !Var i laddkretsen känns det lämpligt att sätta värmeväxlaren? egen laddkrets....eller inkopplad så vattnet inte cirkulerar genom pannan utan bara VP och tank när du ej eldar,Nu har jag en vedpanna som laddar 2 tankar i serie, radiatorkretsens uttag sitter på mitten av tank 1. Hoppas någon förstod detta Som du förstår så har jag ingen koll på detta ännu.... Är det någon som har en bättre ide så är jag öppen för det också ThumbsupNu är det dags att bädda ner sig tror jag innan jag svamlar på här hela natten,,,,, Sov Gött
Fråga till greven:Din maskin är på 5,1kw,samma modell anges av andra som 6,0kw av mättekniska skäl ( greven anger vid kondensering +52 medans andra anger vid typ +35-45. Oavsett vilket så anser jag att det vore bra om en 9 kw eller högre med samma styrning skulle kunna komma ut på marknaden, då många hushåll är av äldre modell med större behov. Alltså uppstår frågan om din leverantör har en större modell på hyllan som enkelt med samma styrsystem kan byggas ihop för L/V 9kw.
Där jag köpte L/V pumparna har dom en på 8,4kW och en på 15,4Kwså det finns att få tag på till Kina priser. Dom har den som Greven har också.
Stjäl tråden lite. Har just fått en energicentrapump installerad. Vad ska det vara för temp på ut-vattnet från pumpen? Min har gått sen inatt. Men har nu bara mellan 30 och 40 grader.
hej.beror lite på hur o vad den jobbar emot o även vad du har för framlednings temp !!berätta lite hur du kopplat o emot vad för typ av tank/system.krister
Den jobbar mot en 300 liters tank. Kör en "slinga" från pumpen till tanken. Sen tar jag vatten till radiatorerna med min andra cirkulationspump. Det är nog ingen större skillnad på vattentemp mellan retur till pumpen och returen från radiatorerna.Vattnet i botten på tanken ligger runt 23-28 grader. Jag har endast fått 47gradigt vatten från pumpen som mest. Jag vill minnas att jag läst att utvattnet ska vara runt 53 från pumpen.
Citat från: Poha84 skrivet 10 januari 2008, 11:20:16Den jobbar mot en 300 liters tank. Kör en "slinga" från pumpen till tanken. Sen tar jag vatten till radiatorerna med min andra cirkulationspump. Det är nog ingen större skillnad på vattentemp mellan retur till pumpen och returen från radiatorerna.Vattnet i botten på tanken ligger runt 23-28 grader. Jag har endast fått 47gradigt vatten från pumpen som mest. Jag vill minnas att jag läst att utvattnet ska vara runt 53 från pumpen.Har du en slinga inuti acktanken från L/V oxå? Är den isåfall vertikal (stående) eller horisontell?
Trodde också att den lämnade 53 ºC vatten?Har du för hög cirkulationshastighet på vattnet så att det inte "hinner" bli 53 ºC?
flöde X specifika värmetalet x DeltaT = effekt !ett visst flöde ger ett specifikt DeltaT vid en förutbestämd uteffekt !har du tex 8 ºC DeltaT kan du ju inte få varmare vatten än returtemp + 8 ºC eller ? ?ska tanktemperaturen stiga så förutsätter det att du inte plockar ur mer effekt än du tillför med VP !så svaret är helt enkelt att du förbrukar mer än du producerar , och VP-effekten stiger vid sjunkande temp på varma sidan, samtidigt som radiatoreffekten sjunker. så vid en bestämd temperatur möts effekt-kurvorna, och där hamnar du !hoppas du förstod mvh. ACE
Tack för svaret! Nu är allt på plats. Har kopplat in shuntautomatiken och den verkar reglera bättre än vad jag gör. Nästa steg blir att isolera alla rör ordentligt. Misstänker att det kan smita en hel del energi där. Även fast det inte är många meter.
Kan man dämpa flödet med en ventil??
Vill inte vara elak, men det finns en annan firma som säljer denna pump, där man specar till 6kw vid +30 ºC, alltså bör den modellen då ha raketfart =högsta läge på cirk-pumpen. Fick greven denna sändning av misstag med läge 3 eller levereras dina pumpar med +30 inställt (eftersom högsta fart genom växlaren knappast kan få framledningstemp att styras upp till 45-55 ºC, oavsett hur man ställer in temp). Rätta det som jag har fel i.
hallå kan någon förklara skillnaden för mig: större mängd vatten till en liten lägre temp alt mindre mängd vatten till en högre temp? det känns som om huset kräver mer än pumpen förmår att ge?
Förlåt en okunnig...men är inte pumpen varvtalsstyrd? Kontinuerligt, inte bara med tre lägen?Det vore väl ett elegant sätt att hålla temperaturen från pumpen hög, när det blir kallare ute och huset kräver mer effekt (Om jag lärt mig något ac ace's utmärkta lektioner!)Orsaken till denna konstiga fråga, är att jag har tre L/L som sköter värmen i kåken. Men tänkte använda en liten L/V för bakgrundsvärme på elementen och VV före spets.
En fråga jag tycker man skall ta med i beräkningen när man talar temper & flöden, hur nyttigt är det för kompressorn med högre temper? jag har ställt min eco air på att stanna vid max 52 grader.....säkert att ge mig ett antal mer timmar med pumpen.....
avfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!
Citeraavfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!Önskar jag kunde säga detsamma. Det är bara lite is som försvinner längst upp. Ska all is bort? Det låter så på din beskrivning.
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 11 januari 2008, 23:10:16En fråga jag tycker man skall ta med i beräkningen när man talar temper & flöden, hur nyttigt är det för kompressorn med högre temper? jag har ställt min eco air på att stanna vid max 52 grader.....säkert att ge mig ett antal mer timmar med pumpen.....höga temperaturer måste inte vara ett problem, det som sliter hårt på kompressorn är höga kondenseringstemperaturer = höga tryck !jag har propagerat för detta flera gånger tidigare !OBS: gäller ej värmepumpar kopplade i serie med radiatorkrets,dessa kräver lågt DeltaT för att avge max effekt !om vi däremot laddar mot en rätt inkopplad tank !( med R410A)om vi producerar 55 ºC vatten genom höjning från 50 ºC = DeltaT 5K, detta skulle ge en kondenseringstemp på ca 52 ºC (31,5bar)om vi producerar 55 ºC vatten genom höjning från 40 ºC¨= DeltaT15K, detta skulle ge en kondenseringstemp på ca 47 ºC (28,5bar)en avsevärd skillnad i kompressorarbete ! med samma slutresultat...samma temp i tanken !! jag har sagt det tidigare : det är VB-r som är avgörande för kondenseringstrycket !Ps : det är av denna anledning det är så tokigt att uppge en effekt och ett COP vid en viss VB-f temperatur !den säger ingenting om man inte vet VB-r temperatur (DeltaT) !det dräller av värmepumpar som antingen inte uppger DeltaT alls, eller så är de redovisade vid fantasi-temperaturer !(jag såg någon annons det länkades till från det här forumet igår ,där pumpen var effektmätt vid VB-r/f...10/30 ºC..det huset vill inte jag bo i.. )mvh. ACE
hej hur pass mycket bättre är det att ha 25grader å värma det till 45grader som max temp än att värma 40 grader till 50 grader är det stor skillnad i effekt å livslängd på grejerna ??
Har en Energicentrapump hemma dock fortfarande inte installerad. Varit lite vacklande hur den bäst skall vara kopplad. Skall konvertera ett ca 140 m2 (2x70) souterräng radhus som fn värms med direkt-el.Lutar åt modell med flytande kondensering. För uppvärmning en kombination av vattenburengolvvärme i ett par rum och ett par fläktkonvektorradiatorer. En ackumulatortank typ Borö TIV500 som skall innehålla 2 kamrörsbatterier (10+10 m) för varmvattenproduktion samt förberedd med en 15 m solslinga. Backup el-patron a 6kW. Låter detta vettigt?Såg en ritning på solenergitekniks hemsida "Ritning 2.5" som beskriver ungefär som jag tänkt.Mvh Per
Citeraavfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!Ja ..definitivt ! all is ska bort !det låter som det är något fel annars, en L/L hämtar värme ur en innedel med ca 20 ºC omgivningstemperatur och stillastående fläkt vid avfrostning ....inte mycket att hämta värme ur jämfört med L/V som hämtar ur cirkulerande vatten med 30-55 ºC vid avfrostning !avfrostningarna ska vara supereffektiva på en L/V under förutsättning att den jobbar mot varmt vatten och cirkulation !hur lång tid avfrostar den ?hörs ett tydligt swoooosh-ljud vid växling till avfrostning ?vad har du för utetemperatur ?kolla detta först, sen kan du acfrosta genom att köra i cool-mode ocg lägsta temperatur tills den är avfrostad (iakta då hur fort utebatteriet av-isas, och återkom med resultat !mvh. ACE
hej.låter som en läcka på gas sidan !! gissar att du har för lite soppa i maskinen !har kollat en pump tidigare med samma mysko fel o den var det en gas läcka i konan i grova röret ute.kolla med en manometer !krister
Nu skulle jag vilja passa på att berätta varför jag propagerar för att cirkulera vattnet till ytterdelen! Hur många inlägg finns det på forumet där folk fått sina pumpar att frysa sönder? jag har inte hittat någon. & och nu till nästa fråga vilket har då störst risk: att du får en sönderfryst plattis i ytterdeleneller läck mellan inner & ytterdel? studs studs
Citat från: greven1 skrivet 13 januari 2008, 02:24:08hej.låter som en läcka på gas sidan !! gissar att du har för lite soppa i maskinen !har kollat en pump tidigare med samma mysko fel o den var det en gas läcka i konan i grova röret ute.kolla med en manometer !kristerLåter som en tanke. Har ingen manometer själv. Jag misstänker att du får ett telefonsamtal från firman som installerat den på måndag.
jag har både och kan man säga, & jobbar med båda delarna, men det jag vill komma till att gasläck är mycket vanligare på icke lödda kopplingar kontra sönderfrysningar....
Ace,hur stor skilnad i cop blir det med 25 grader och 50 grader ut jämfört med 40 grader in och 50 ut?(alltså man tar ut lika mycket energi men med lägre flöde) mvh
Tusen tack Ace, det blir alltså en viss skilnad. Men den förlorar man igen iom att man behöver högre framledning på radiatorerna med den stora diffen. Men med kraftiga radiatorer, acktank och fast kondensering kanske den är realistiska siffror? Eller 30/50 kanske är mer realistiskt?Det här skulle Humlan ha sett, han tycker det inte är någon mening med att bra skiktning i tanken.mvh
Lyckades lägga in lite info om L/V pumparna från Kina nu finns på sidan 4
Det vore bra om Energicentra hade Inkopplingsalternativ,och lämplig inställning vid de olika alternativen på sin hemsida.Jag har flera bekanta,med olika föutsättningar som är intresserad av prisvärd L/V pump.
Citat från: whynot skrivet 13 januari 2008, 23:34:32Lyckades lägga in lite info om L/V pumparna från Kina nu finns på sidan 4Var finns sidan 4??
Citat från: ace skrivet 12 januari 2008, 18:03:26Citeraavfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!Ja ..definitivt ! all is ska bort !det låter som det är något fel annars, en L/L hämtar värme ur en innedel med ca 20 ºC omgivningstemperatur och stillastående fläkt vid avfrostning ....inte mycket att hämta värme ur jämfört med L/V som hämtar ur cirkulerande vatten med 30-55 ºC vid avfrostning !avfrostningarna ska vara supereffektiva på en L/V under förutsättning att den jobbar mot varmt vatten och cirkulation !hur lång tid avfrostar den ?hörs ett tydligt swoooosh-ljud vid växling till avfrostning ?vad har du för utetemperatur ?kolla detta först, sen kan du acfrosta genom att köra i cool-mode ocg lägsta temperatur tills den är avfrostad (iakta då hur fort utebatteriet av-isas, och återkom med resultat !mvh. ACENu har jag provat dina tips. Körde 10min, kylning och kallaste läget. Inget hände. Jag har hört den pysa eller swoosha någon gång. När den avfrostar så knäpper det i utedelen, då kan det komma lite ånga uppe i ett hörn. Men inte mer. Det är ca 2 grader kallt ute.Ska det blink rött i elektronikburken i VVXen?
en tanke !!har du hängt upp kontroll enheten (displayen) på en spik eller skruv ?? kolla bakom denna så ser du lödningarna ligger väldigt nära o risk för kortslutning på krets kort kan lätt bli ett faktum.styrningen kan nog få hjärn släpp om det är så !!krister
2 frågor till:På hemsidan anges nu data vid 3 olika driftsbelastningar ( 65 hz är 100%, 45 hz är 75%, 34 hz är 50%) , jag undrar, går maskinen då enbart i något av dessa " 3 lägen " eller går den helt "steglöst" i olika varvtal ? Följer då fläkten i utedelen med i dessa olika hastigheter eller kör den med fast inställning ?
Fråga till ACE som verkar kunna en hel del,,Fick ett svar från Kina att en on/off pump på 8,4 kW tar 2200 W på 198V och 3300 på 240V skulle det kunna stämma? Tror Du att det skulle gå att köra den på ännu lägre spänningför att kunna få ett större område att reglera på?
Citat från: whynot skrivet 15 januari 2008, 22:02:48Fråga till ACE som verkar kunna en hel del,,Fick ett svar från Kina att en on/off pump på 8,4 kW tar 2200 W på 198V och 3300 på 240V skulle det kunna stämma? Tror Du att det skulle gå att köra den på ännu lägre spänningför att kunna få ett större område att reglera på?Nej ! kan troligen inte stämma !synkrona och asynkrona växelströmsmotorer varvtalsregleras genom att ändra frekvensen ,inte spänningen !en spänningssänkning på en sådan motor ger istället höjda strömmar, för att bibehålla effekten !mvh. ACE
hej.för er som undrar om inslaget i tv programmet + i dag så finnes det fakta på min hemsida från i morron bitti. helt otroligt vad dumma människor det finnes. gratis e inte billigt nog !!hälsn krister