Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitt lilla projekt  (läst 4493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jens J

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Mitt lilla projekt
« skrivet: 03 augusti 2011, 15:06:41 »
Hej allesammans.
Jag skaffade mej en luft-vatten pump för ca 5 år sedan (kinapump utan installation) som nu äntligen ska börja kopplas ihop. De kylmontörer jag har ringt är väldigt upptagna eller vägrar helt enkelt att befatta med pumpar som dom själva inte har sålt så jag får helt enkelt koppla ihop det själv. Pumpen skall jobba mot en acctank på 500L med inbyggd kondensorslinga som jag även ska ladda med vedeldning när jag hinner med. Nu har jag ett par frågor innan jag kan börja på mitt byggande,
I installationsanvisningen stÃ¥r det att kylmedie R417A eller R422A skall användas sÃ¥ jag antar att det är en pump avsedd för R22 sÃ¥ dÃ¥ borde det gÃ¥ att köra den med gasol istället?  Var hittar man kylmedieklassade rör, filter, kopplingar och eventuell slang mm?
Har jobbat lite med kylanläggningar och stationära ac agregat tidigare men aldrig med värmepumpar så därav frågorna?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitt lilla projekt
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2011, 00:29:44 »
Är inte pumpen förfylld med ett köldmedia, det brukar de alltid vara.
Om inte, ur har de/du undvikit fukt/korrossion?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jens J

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Mitt lilla projekt
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2011, 12:03:47 »
Den levererades kvävefylld och utan olja men jag har inte rört utedelen ännu så jag vet inte om det stämmer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitt lilla projekt
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2011, 12:07:58 »
Jag kan för lite kylteknik för att kunna hjälpa dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Mitt lilla projekt
« Svar #4 skrivet: 05 augusti 2011, 23:42:22 »
det var minsann väldigt udda med kvävefyllning utan olja! är det någon större maskin så fyllnadsmängden övergår 3kg? men det borde gå bra att fylla med propan, xxargs på forumet kan säkert svara mer ingående om det teoretiska.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Mitt lilla projekt
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2011, 01:15:06 »
jag skulle nog prova med propylen, inbillar mig att det som finns i dom gula rimac-flaskorna för gasolbrännare (med ren propylen) hos jula är betydligt renare än det som finns i husvagnsgasolflaskorna när man tittar på vad säkerhetsdatabladen säger...

kort sagt är soppan i rimac-flaskorna väldigt ren, typ 99.5% propylen och 0.5% propan, för att vara avsedd att brännas upp...

en hake dock - anslutningen är väldig annorlunda mot vad vi är vana här men tydligen vanligt förekommande i USA

---

R417 är 50% R134a, 46.6% R125 och 3.4% R600a

ganska lik R407C förutom att man har 25% R32, 25% R125 istället i R407C  för 46.6% R125 i R417A just för att förbättra köldmediets termodynamiska egenskaper dÃ¥ R125 är urursel i det avseendet.

R417 kan användas med mineralolja i kompressorn, R407C kan ej användas med mineralolja utan mÃ¥ste vara nÃ¥gon av  AB, PAO, POE etc. och skall man använda dessa sÃ¥ mÃ¥ste man vara säker pÃ¥ att kompressorn är helt mineraloljefri. - annars blir det att använda POE-olja dÃ¥ den är delvis blandbar med mineraolja.

R422 är ännu sämre termodynamiskt då dess blandning består av 85,1% R125, 11.5% R134 och 3.4% R600a och arbetstrycket är högre än tex. propylen om man nu oroa sig över propylenets lite högre arbetstryck än R22.

---

låter skumt att kompressorn inte skulle ha olja - ofta är dessa fyllda redan från kompressorfabriken - detta måste kollas noga om det finns olja eller inte och också vilken typ av olja om det finns någon.
'

.




Utloggad Jens J

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Mitt lilla projekt
« Svar #6 skrivet: 06 augusti 2011, 22:05:06 »
Såhär står det i den installationsanvisningen jag har.

Värmepumpen levereras med kvävgas.
Kvävgasen vacuumsugs och värmepumpen laddas med kylmedie:
Kompressor med mineralolja: 2,9kg kylmedie R417A eller R422A plus rörkvantitet efter rörlängd.

Lite småluddigt skrivet men kompressorn borde ju som sagt vara förfylld med olja.
Jag försöker få ut mer info av importören.
Som privatperson är det ju lite knivigt att komma över kylmedia i sverige men i staterna har jag bara hittat
r22,422b,c, och d inte 417a eller 422a. Har propylen bättre egenskaper änn 417 så får det bli det annars så
har jag kanske en kylgubbe jag kan ringa för 417.
Kommer jag ihåg rätt så var kondensorslingan i tanken 30meter med dimension på 22mm så jag lär hamna runt 3kg kylmedia.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Mitt lilla projekt
« Svar #7 skrivet: 07 augusti 2011, 12:54:00 »
ang. kompressorolja.
dom får mycket billigare containerfrakter om dom struntar i att fylla olja i kompressorn från fabrik.
de kommer ner i säkerhetsklassning både på brand och miljösidan.
En bekant till mig tog hem Kinapumpar och dom var aldrig olje/köldmediefyllda
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Mitt lilla projekt
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2011, 23:35:00 »
Om du provar med propylen så får fyllningsvikten inte vara mer än 44% av tänkt R417 vikt. Det får heller inte överstiga 1.5 kg HC och om det är under markplan så får du inte ha mer än 1 kg HC. Om du har innerdel med gas i ledningarna så får laddningen inte vara mer än 8 gram per kubikmeter luft där du har innerdelen placerad.

Har du 1.37 kg propylen (motsvarar 3 kg R417) så måste rumsvolymen där innerenheten är monterad vara minst 164 kubikmeter luft för att gasolhalten inte skall överstiga 8 gram per kubikmeter vid en snabb och stor läcka inomhus. Det är ungefär så EU-reglerna säger när man har HC i sin VP/AC.

sedan finns det nog en massa praktiska intimmningssaker innan VP fungerar som tänkt med propylen och det är inget för nybörjare utan bara för den utbildade eller påläste och intresserade användaren.

---

Om du fyller med R417 mha. kylnisse så är det viktigt för dig att fyllningsvikten inte kommer till 3 kg och däröver. Vid laddning 3 kg och däröver så finns det krav på årliga kontroll och läcksökningar på din anläggning vilket förstås ger extra årliga kostnader.
 

Utloggad Jens J

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Mitt lilla projekt
« Svar #9 skrivet: 08 augusti 2011, 20:59:17 »
Okej med ett källarutrymme på ca37m3 så går ju hc gaser bort då ( fan vad allt är mycket enklare när man är ovetande om regler och förordningar). Då återstår ju bara 417. Skulle det gå mot 3kg så får man väl anta att vågen är taskigt kallibrerad och försöka komma
överens om något.
Fick tag på importören igårkväll och pumpen är fylld med mineralolja.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 536
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!