Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga ang lÃ¥gt tryck  (läst 11104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #15 skrivet: 22 juni 2005, 21:48:48 »
Förstår att du blir snurrig. Gissa om det rådde total förvirring hos mig när jag började försöka förstå hur allt är ihopkopplat, jag som inte kan mycket mer om detta än att jag vet att vattnet inte kan gå åt båda håll samtidigt i ett rör ;-)

Jag har uppdaterat bilden med lite flödespilar, hoppas det inte förvirrar ännu mer. Lyckades inte lite snabbt lista ut hur man skulle kunna färglägga utan att göra bilden ännu rörigare (haha, vitsigt va ;-)

Växelventilen växlar ju mellan de två utgående flödena från VP. Det vänstar är VVB ut och det högra är Radiatorkrets ut.
« Senast ändrad: 22 juni 2005, 21:51:05 av egge »
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #16 skrivet: 23 juni 2005, 09:13:53 »

Om jag följer ditt schema och stänger V4 sÃ¥ gÃ¥r säger vi halva flödet till  golvärmekretsen och halva till ack tanken för VV laddning. Det som sen styr din golvvärme är din shunt och G4.

Det som driver runt vattnet är VV cirk pumpen via VV laddning i VP. Vid inget VV behov har du inget värmeflöde till varken tank eller golvvärmen. Det sker då ca 1/2 h var 3 timme under sommartid. P4 snurrar endast runt golvvärmevattnet.

Så jag var inte helt ute och cyklade när jag sa att V4 skall vara stängd och V3 öppen vintertid, och tvärtom under sommaren. Eller?

Men, då dyker nästa fråga upp. Vi är överens om att växelventilen vid sommardrift alltid står i läge VV, och att shunten i sommardrift aldrig får någon styrsignal om att öppna/stänga, eller hur? Det betyder då att jag aldrig får något varmt vatten ut i GV-slingan så länge utetemp är över gränsen för sommardrift, eftersom shunten aldrig öppnar. Vrider man upp denna gräns högt, så öppnar ju shunten snyggt och fint, MEN då går ju även växelventilen över på radiatorkretsen, så varför ska man då köra GV på VV-kretsen? I radiatorkretsen pumpas det ju då runt varmt vatten även om inget direkt värmebehov finns, eftersom värmebäraren är varm efter att ha producerat varmvatten. Och shunten kan släppa igenom så mycket den vill av det istället. Eller är jag ute och vinner vättern runt nu?

Hur som helst fick jag väldigt varma element på övervåningen när jag vred upp gränsen för sommardrift, utan att pumpen tyckte det fanns något värmebehov och det var över 20 grader varmt ute.

P1 om jag har rätt för mig stoppas av VP programmet sommartid men har för att inte kärva så att den motioneras varje dygn. Den går ej mot stängd ventil om garage slingan är öppen.

P1 är ju cirkulationspumpen för radiatorkretsen, och jag tycker då det verkar som den går oavbrutet. Om jag kommer ihåg rätt säger handboken att C-pump för VB går oavbrutet den med, men att C-pump för KB bara går samtidigt som kompressorn enligt fabriksinställning. Jag har inte sett något om att P1 (radiatorpumpen) styrs av VP.

Men du håller med om att om garageslingan är stängd och V4 är stängd, så är det inte hälsosamt att ha P1 i drift? (Jag vill ju inte ha ut en massa extra värme i garaget på sommaren, och helst inte behöva motionera P1 manuellet för det kommer jag glömma)

Det borde fungera. Fler kommentarer från andra emotses.
Detta var snabbt hur jag ser på din krets.

Och dina synpunkter tas tacksamt emot :-)

Ev luftläckage och lågt tryck pga garage slingan måste du fixa.
Jag har 0,6 bar nu sommartid på tryckmätare vid expkär.

Jopp, det vet jag att jag måste göra. Har bara lite problem att kontrollera förtrycket i expkärlet pga monteringen som du ser högre upp. Jag tvivlar ju på att det är fel på kärlet och skulle kunna prova fylla på vatten och lufta, men det känns som jag iaf bör kolla förtrycket innan jag fyller på vatten... Just nu känns det som kärlet måste monteras ned för att kunna göra det, vilket inte är något jag tänker ge mig på själv.

Installatören som har gjort detta system lär nog ha klurat ut detta under längre tid och det jag tycker det är lite speciellt, men väl fungerande och tätt system är det en smart lösning.

Skönt att höra att det inte är helt galet kopplat :-)

/Egge
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #17 skrivet: 23 juni 2005, 21:52:31 »
Egge

Det var långt och utförliga kommentarer från dig. Jag vill ta dem nu i tur och ordning och utreda dem klart.

1.  Ventil kopplingarna är vi överens om. (V3/V4 skiftas Vinter/sommar)

2. Rätt sommartid är växelventilen hela tiden i VV laddning läge om du ej höjer värmebehovs kurvan.

3. Shunten till golvvärme styrs nog från VP programmet. ( av givare G4). är det så får du sommartid manuellt öppna den någon grad, sen vintertid låter du VP programet med givare G4 ta hand om kontrollen.

Styr man den av rums termostat centralt i golvärme delen. Då skall shunten  normalt vara stängd, men om det blir under 19 gr öppnar den. Om det är manuell shunt ställ den så du får lagom värme. Provas fram i små steg för steg.

4. Cirk pumpen P4 ställs i läge 1( provas också fram vilket som passar)

5. P1 går  oavbrutet?  Om den är inkopplad rätt i VP kretsen plint (se sid 62 i manualen )bör den stå stilla sommartid. Går sen alltid när rad värmebehov finns.

6. Laga garage kretsen och där kan man tidsvis få en den cirk om man om det fungerar som min Vp att efter var VVladdning går växelventilen till rad läge och då kör VP cirk pumpen kort i 3 min och kyler VP. alltså cort cirk ut till garaget som kyler VP kretsen.

7. Prova Testa och rapportera i forumet dina resultat.



Kan du göra detta får du allt att fungera som det är tänkt tycker jag.
« Senast ändrad: 23 juni 2005, 22:19:43 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #18 skrivet: 24 juni 2005, 10:03:16 »
Du måste ha tryck i systemet!
Det är inge bra att köra med nolltryck, du suger in luft i systemet så anläggningen börjar rosta.
Får det hålla på en längre tid har du rödbrunt vatten radiatorerna och igensatta ventiler i värsta fall läckage.

Fyll på ändå trots att du inte kan kontrollera gummiblåsan, man ser ofta ganska tydligt om blåsan är trasig när man fyller på för att det går väldigt fort att fylla systemet, och man kan knappt lufta en radiator förrän trycket är slut.
Det blir även stora tryckförändringar när vattnet värms.
Är expansionskärlet trasigt byt ut omgående.

Det fungerar att ta värme från vv beredarens mantel sommartid men det har sina brister.
Pumpen får jobba onödigt mycket med varmvattenladdning och värmefaktorn är låg vid dom höga temperaturerna.
En arbetstank lösning är att föredra.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #19 skrivet: 27 juni 2005, 19:38:56 »
1.  Ventil kopplingarna är vi överens om. (V3/V4 skiftas Vinter/sommar)

Bra, då är jag lugn på den fronten :-)

2. Rätt sommartid är växelventilen hela tiden i VV laddning läge om du ej höjer värmebehovs kurvan.

Check

3. Shunten till golvvärme styrs nog från VP programmet. ( av givare G4). är det så får du sommartid manuellt öppna den någon grad, sen vintertid låter du VP programet med givare G4 ta hand om kontrollen.

Styr man den av rums termostat centralt i golvärme delen. DÃ¥ skall shunten  normalt vara stängd, men om det blir under 19 gr öppnar den. Om det är manuell shunt ställ den sÃ¥ du fÃ¥r lagom värme. Provas fram i smÃ¥ steg för steg.

Stämmer, shunten styrs av G4 och VP och två av slingorna har rumstermostat. Shunten styrs dock bara av VP när det finns värmebehov, dvs inte under sommardrift, i nuläget vid mer än 18 grader ute. Rumstermostaterna är inte kopplade till VP eller shunten på något sätt, utan till automatiska ventiler på två av slingorna, så det låter i mina öron som det blir till att slå på manuella läget på shunten och ställa den i lämpligt läge under sommaren.

5. P1 gÃ¥r  oavbrutet?  Om den är inkopplad rätt i VP kretsen plint (se sid 62 i manualen )bör den stÃ¥ stilla sommartid. GÃ¥r sen alltid när rad värmebehov finns.

Du har rätt, P1 går inte oavbrutet. Den går bara när det finns värmebehov, men *både* vid radiatordrift *och* VV-drift. Det bekräftades alldeles nyss när jag var nere och kikade och pumpen satte igång att producera VV.

6. Laga garage kretsen och där kan man tidsvis få en den cirk om man om det fungerar som min Vp att efter var VVladdning går växelventilen till rad läge och då kör VP cirk pumpen kort i 3 min och kyler VP. alltså cort cirk ut till garaget som kyler VP kretsen.

Ska försöka bekräfta om detta är fallet. Tyckte inte det var så nyss.

7. Prova Testa och rapportera i forumet dina resultat.

Löpande rapporter kommer ;) Tack så här långt för alla tips!
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #20 skrivet: 27 juni 2005, 19:50:12 »
Fyll på ändå trots att du inte kan kontrollera gummiblåsan, man ser ofta ganska tydligt om blåsan är trasig när man fyller på för att det går väldigt fort att fylla systemet, och man kan knappt lufta en radiator förrän trycket är slut.
Det blir även stora tryckförändringar när vattnet värms.
Är expansionskärlet trasigt byt ut omgående.

Jag har nu fyllt på, och luftat systemet, så får vi se. Lite fler frågor bara... jag är väldigt frågvis ;-)

Jag fyllde till 0.7 bar nu. Vad är rimligt i en enplans-villa med källare i "viloläge"?

När jag luftade elementen, sjönk trycket ca 0.1 bar per liter urtappat vatten. Rimligt? Efter producering av VV ökade trycket med ca 0.06 bar. Rimligt även det? (160L mantel)

Jag tycker mig ha fått ur all luft ur radiatorkretsen, men när pumpen började producera VV skvalade det en hel del igen, men kanske inte lika mycket som förut. Kan man lufta manteln på VVB? Bakom manometern sitter något som i mina ögon ser ut som en luftningsventil. Stämmer det? Det är den vita lilla "pluppen" på bilden jag menar.
« Senast ändrad: 27 juni 2005, 20:28:20 av egge »
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #21 skrivet: 27 juni 2005, 20:36:58 »
Jag har också en avluftningsventil i anslutn till säkerhetsventilen vid tryckkärlet. Avlufta där tills det kommer vatten i skvalleröret som bör vara draget till stax över ditt avlopp.

Nu sommartid har jag 0,6 bar på min mätare vid tryckkärlet. Konstant utan bubblande.
Sen har jag 2 framl/returl autm avluftare på högsta punkterna ovanpå min ack tank innan rören böjer ner till min kulvert till radiatorkretsen i bostaden.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #22 skrivet: 28 juni 2005, 10:25:20 »
Så, behövdes ingen luftning av manteln. Efter att det hela fått cirkluera ett tag räckte det med en luftning till vid högsta punkten, och allt går nu tyst och fint igen utan en massa porlande. Ventilen på elementet i garaget behöver dock fixas fortfarande, vilket ska göras snarast.

Nu har jag stängt cirkulationen till våningsplanet, öppnat ventilen i garaget och ställt P1 (rad CP) i läge 1, för det blev sånt himla högt flöde annars. Verkar fungera fint. Trycket ligger på ca 0.8 bar nu. Återstår bara att trimma in shunten för golvvärmen för att få en jämn framledning där. Som det är nu är ju shunten stängd under dagarna, och öppnas på sena kvällen när pumpen inte går i sommardrift längre, vilket medför att mycket värme tas från VVB för att få upp tempen i golvslingorna igen.

Hur som helst så känner jag mig på banan igen, och det tack vare er. Och tack Janne för den tid du lagt på att klura ut hur allt hänger ihop :-)

/Egge
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!