Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tempgivare och andra givare!  (läst 1827 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Tempgivare och andra givare!
« skrivet: 07 november 2010, 17:45:09 »
Jag ska börja installera min Foma 4500 i verkstaden och sist den var i gång när de var kallt minns jag att den slog av vid 16 minus men de står 20 minus i manualen nu funderar jag på om jag ska flytta out door temeratur givaren närmare väggen så den kan gå kallare! Nu är de inte frågan om cop värden eller liknande bara att pumpen ska orka värma upp garaget några grader även om den nu skulle börja suga i sig 1:1 i ström.... Fråga är om det skulle bli tex 25 minus och jag flyttar in givaren mer tex ett hål i väggen skulle pumpen fortfarande orka ge värme då den kanske tror det bara är 15 minus ute men egentligen är det 25 minus? är blir det en dyngsmäll och sprutar gnistor och huset brinner upp *roflmao*

Sen vad är coil temerature? den satt i den stora kylaren på utsidan eller skulle väl ha suttit där men den hänge lös från sitt fästet!! Anntar de påvärkar pumpens värme egenskaper om den hänger löst från ute kylaren?

Mvh Terho.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Tempgivare och andra givare!
« Svar #1 skrivet: 14 november 2010, 15:54:30 »
Hej Terho..!

Att flytta utegivaren till "en varmare plats" är inte en helt bra idé. Du kommer högst troligt att få problem med avfrostningarna i så fall.

Dels kommer pumpen inte att tro att det över huvud taget kan bli frost (vilket det blir) när tempen ligger runt ca +5°C och en bit under. Eftersom pumpen då mäter en "ute-temp" på kanske ca 10°C, kommer den inte att avfrosta alls.

Dels kan det vara så att pumpen bedömer behovet av avfrostning på temperatur-differensen mellan ute-tempen och kylmedie-tempen som går in i ute-delens värmeväxlare. Du kommer då att få en överdrivet stor temp-diff, som då istället kan aktivera avfrostningar som inte alls behövs. Jag har dock ingen aning om din Foma har en sådan "avancerad" styrning av avfrostningen. Min gissning är att dom nog har en annan princip, men det kan ändå finnas andra problem som dyker upp.

Testa kan du alltid, bara du hÃ¥ller lite koll... Det lär inte spruta gnistor...  ;)

Det finns ett mer raffinerat sätt att lura temp-givarnen än att flytta den - om du är breredd att göra lite elektriska kopplingar... Samma princip använder jag för att lura inne-delens tempgivare.  Du behöver bara ett "lämpligt" motstÃ¥nd för att paralellkoppla med ute-givaren...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!