Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säkerhetsventil pÃ¥ brinesidan?  (läst 11612 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #15 skrivet: 04 oktober 2006, 07:44:23 »
I min VP är det 1,7 kg köldmedia, skulle tippa på att 11 dm3 knappast räcker för att ta emot den gasmängden, luft väger ca 1,2 kg/m3 så jag skulle tippa att det krävs ca 100 ggr mer volym för att ta hand om köldmediet vid en läcka.

Det finns en tydlig risk för att nivåkärlet kan explodera vid en läcka.
Om man skulle gå efter det du skrivit så tror jag knappt en säkerhetsventil skulle hjälpa.  Du menar alltså att en läcka in till brinen skulle göra att köldmediat expanderar till 1000 över liter.  Det betyder att ALL brine i slangen med god marginal skulle behöva evakueras, alternativt motsvarande mängd gas.  Om det föreligger någon explosionsrisk, så tror jag knappt att den lilla säkerhetsventil som brukar monteras skulle klara av att evakuera denna mängd.

Jag tror INTE det skulle bli så dramatiskt som du antyder.  Har du kontrollerat vilken volym 1,7 kg R407C skulle expandera till vid 630 kPa tryck?

Nu sker väl inte expansionen explosionsartat, trycket byggs upp gradvis tills något går sönder eller isär om det inte kan släppas ut någonstans. Går ett gasfyllt kärl sönder så sker det däremot med en smäll.
« Senast ändrad: 04 oktober 2006, 07:47:36 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #16 skrivet: 04 oktober 2006, 22:21:33 »
I min VP är det 1,7 kg köldmedia, skulle tippa på att 11 dm3 knappast räcker för att ta emot den gasmängden, luft väger ca 1,2 kg/m3 så jag skulle tippa att det krävs ca 100 ggr mer volym för att ta hand om köldmediet vid en läcka.

Det finns en tydlig risk för att nivåkärlet kan explodera vid en läcka.
Om man skulle gÃ¥ efter det du skrivit sÃ¥ tror jag knappt en säkerhetsventil skulle hjälpa.  Du menar alltsÃ¥ att en läcka in till brinen skulle göra att köldmediat expanderar till 1000 över liter.  Det betyder att ALL brine i slangen med god marginal skulle behöva evakueras, alternativt motsvarande mängd gas.  Om det föreligger nÃ¥gon explosionsrisk, sÃ¥ tror jag knappt att den lilla säkerhetsventil som brukar monteras skulle klara av att evakuera denna mängd.

Jag tror INTE det skulle bli sÃ¥ dramatiskt som du antyder.  Har du kontrollerat vilken volym 1,7 kg R407C skulle expandera till vid 630 kPa tryck?

Nu sker väl inte expansionen explosionsartat, trycket byggs upp gradvis tills något går sönder eller isär om det inte kan släppas ut någonstans. Går ett gasfyllt kärl sönder så sker det däremot med en smäll.

Nu är inte de nån risk att de kommer att smälla eller lösa nån säkerhetsventil om köldmediet skulle
läcka ut i köldbärarsidan, trycket skulle inte stiga alls vid en sån insident.
De är ju ganska logiskt, dels så är inte köldmediesystemet 400 liter, sen håller de trycket efter
temperatur så är temperaturen ca 0 grader så är trycket starx under 4 bar i köldmediesidan,
sen läcker ju köldbäran in i köldmediesystemet oxå vilket ökar volymen på köldbäraren.

Har själv varit med om ett par sånna läckage.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #17 skrivet: 05 oktober 2006, 09:14:59 »
dragan
Hur stor volym tar 2 kg R407C när det är förångat (vilket det är om det kommer ut i vida världen)?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #18 skrivet: 05 oktober 2006, 09:39:21 »
Nu är inte de nån risk att de kommer att smälla eller lösa nån säkerhetsventil om köldmediet skulle
läcka ut i köldbärarsidan, trycket skulle inte stiga alls vid en sån insident.
De är ju ganska logiskt, dels så är inte köldmediesystemet 400 liter, sen håller de trycket efter
temperatur så är temperaturen ca 0 grader så är trycket starx under 4 bar i köldmediesidan,
sen läcker ju köldbäran in i köldmediesystemet oxå vilket ökar volymen på köldbäraren.

Har själv varit med om ett par sånna läckage.


Visst, men det finns delar som håller samma temp som omgivande rum, t ex nivåkärlet, där brinevätskan inte omsätts.

Hur vet du att inget pyst ut genom säkerhetsventilen om den sitter på nivåkärlet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #19 skrivet: 05 oktober 2006, 10:11:10 »
dragan
Hur stor volym tar 2 kg R407C när det är förångat (vilket det är om det kommer ut i vida världen)?


Molekylvikten är väl kring 100, dvs 3-4 ggr mer än luft. Och luft ger väl i runda slängar knappt 800 liter gas / kg. Grovt räknat alltså 2*800/3 liter, dvs kring 500 liter, eller kanske närmare 400 liter om man skulle räkna noggrannare.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #20 skrivet: 05 oktober 2006, 10:30:57 »
dragan
Hur stor volym tar 2 kg R407C när det är förångat (vilket det är om det kommer ut i vida världen)?
Men köldmediet kommer ju inte ut i "vida världen" utan i brine-kretsen.  Den är domensionerad att hÃ¥lla 6.3 bars tryck (man fÃ¥r väl anta att det finns viss marginal till detta?).  Vid 0 grader förÃ¥ngas R407C vid 4.6 bar.  Vid 10 grader förÃ¥ngas den vid ca 7 bar.  SÃ¥ frÃ¥gan är om den kommer att förÃ¥ngas överhuvudtaget?

När det gäller lösligheten, sÃ¥ har R407C en löslighet med 1.5g/l vatten, sÃ¥ 400 liter vatten skulle lösa 0.6 kg.  Vet inte lösligheten i etanol, men betvivlar att den är sämre i alkohol (vet jag ingenting om, bara gissar att den till och med är bättre?).

När det gäller vilken volym den skulle expandera till, om den skulle förÃ¥ngas, sÃ¥ vet jag inte...  Den har en Ã¥ngdensitet pÃ¥ 3 (luft = 1), sÃ¥ det lär inte alls bli de volymer som Carl N indikerade tidigare, speciellt med tanke pÃ¥ att det är satt under tryck.

Men egentligen spelar det inte sÃ¥ stor roll vilken volym den tar...  Det finns tvÃ¥ alternativa förlopp.

1.  Brine-kretsen klarar att hÃ¥lla emot det tryck som uppstÃ¥r/krävs (dvs 4.6 bar vid 0 grader eller 7 bar vid 10 grader).  DÃ¥ händer ingenting förutom ökat tryck i kretsen.

2.  Brine-kretsen börjar läcka.  DÃ¥ sjunker trycket och R407C börjar förÃ¥ngas.  Eftersom kretsen börjat läcka, sÃ¥ lär det inte ske nÃ¥gon explosion.

AlltsÃ¥, min slutsats är att risken för en obehaglig "explosion" är väldigt lÃ¥g.  Jag gissar att slangen kommer att hÃ¥lla emot och ingenting händer.  Om jag har fel, sÃ¥ börjar det läcka, men eftersom slangen i alla fall hÃ¥llit emot momentant, sÃ¥ lär inte förÃ¥ngningen ske explosionsartat sÃ¥ att det blir nÃ¥gon "explosionseffekt".

Det är min gissning.  Sedan skall man naturligtvis ha säkerhetsventil i vilket fall som helst...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #21 skrivet: 05 oktober 2006, 11:29:17 »
AlltsÃ¥, min slutsats är att risken för en obehaglig "explosion" är väldigt lÃ¥g.  Jag gissar att slangen kommer att hÃ¥lla emot och ingenting händer.  Om jag har fel, sÃ¥ börjar det läcka, men eftersom slangen i alla fall hÃ¥llit emot momentant, sÃ¥ lär inte förÃ¥ngningen ske explosionsartat sÃ¥ att det blir nÃ¥gon "explosionseffekt".
Är inte poängen med en säkerhetsventil, förutom att förhindra explosion, att man ska få en kontrollerad läcka på en välbestämd plats och inte råka ut för att den uppstår var som helst och förstör både system och något i omgivningen?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #22 skrivet: 05 oktober 2006, 13:57:12 »
Alltså, min slutsats är att risken för en obehaglig "explosion" är väldigt låg.  Jag gissar att slangen kommer att hålla emot och ingenting händer.  Om jag har fel, så börjar det läcka, men eftersom slangen i alla fall hållit emot momentant, så lär inte förångningen ske explosionsartat så att det blir någon "explosionseffekt".

Jag har själv varit mer om läckor orsakade av tryck, är det en gasfylld (luftfylld) behållare som springer läck så exploderar den, men om en koppling går isär så blir det väl ingen explosion. Nivåkärlet lär gå sönder före slangen men det är också troligt att en koppling kan gå isär, vilket som sker först vågar jag inte sia om.

Men jag vidhåller att det finns en viss risk för en explosion om köldmediet skulle läcka ut i brinekretsen om där inte finns en säkerhetsventil. Däremot tror jag inte att det alltid skulle explodera vid en läcka men blotta risken gör att man ska ha en säkerhetsventil där. Man skiter väl inte i bilbältet bara för att risken att krocka är mycket liten?

(Fast det är väl det som dumt folk gör.  huvuddunk )
« Senast ändrad: 05 oktober 2006, 13:59:32 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #23 skrivet: 05 oktober 2006, 15:40:33 »
På mitt system finns expansionskärl/nivåkärl som sitter lägre än högsta punkten och kärlet är helt öppet vilket jag såg när jag hällde i en liter efter 5 år.

Det har fungerat bra. Att det inte läcker ut fast den ligger lägre än högsta punkten är väl att inget tryck finns i köldbärarkretsen. Det fungerar väl som när man håller en vattenflaska uppånervänd med flaskhalsen i ett kärl med vatten. Inget rinner ur. Luftens tryck håller då emot (1bar) och balanserar med trycket i flaskan som också håller 1 bar.

Det kanske är bäst att köra med öppet kärl i fortsättningen också. Man ser ju då tydligt om något läckage inträffat och kan ta hand om det innan det blir en riktig smäll. Om det rostar hål så blir det väl lite pys i början och då kan man se att något hänt med nivån i kärlet.

Medlevererat fanns en säkerhetsventil som ej var åtdragen utan bara användes som "dammskydd" i toppen på nivåkärlet.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #24 skrivet: 05 oktober 2006, 16:05:13 »
Följer med intresse diskussionen.
Ridax och Carl N m fl är vetenskapligt grundliga i sina diskussioner :)

Om vi antar att givna siffror med löslighet och förångningstemperatur stämmer så drar jag följande slutsats:

- Lösligheten i BRINE räcker till max hälften av kylmediat återstår något kg i alla fall.

- NivÃ¥kärlet sitter i källaren och det är egentligen lika mycket lufttemperaturen där (som KB-tempen) som är intressant. Källaren kan mycket väl vara 15-20  ºC och det är den förÃ¥ngningstempen vi skall titta pÃ¥. Tryck > 10 bar !

- NivÃ¥kärlet fÃ¥r ta ett tryck pÃ¥ > 10 Bar. Tveksamt om det hÃ¥ller.  ???


Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #25 skrivet: 05 oktober 2006, 17:24:51 »
Källaren kan mycket väl vara 15-20  ºC och det är den förÃ¥ngningstempen vi skall titta pÃ¥. Tryck > 10 bar !
Njae.... läckaget sker ju in till brine och att den skulle vara 15-20 grader hör väl till ovanligheterna, speciellt när pumpen är i drift (vilket väl är det troligaste tillfället dÃ¥ läckaget uppstÃ¥r).  För övrigt är kokpunkten för R407C vid 18.5 grader och 8.9 bars tryck och vid 21.1 grader 9.71 bar.  SÃ¥ "över 10 bar" blir det väl ändÃ¥ inte?

Tror fortfarande inte på något spektakulärt fyrverkeri eller att man får se pumpen förflyttas till trädgården i en vacker båge.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #26 skrivet: 05 oktober 2006, 22:03:33 »
Min köldmediecylinder är på ca 15 liter och innehåller ca 14 kg R407C, när jag tar ut den ur bussen
på vintern kan trycket i den ligga på ca 2,5 bar.
Med all teori som kommer upp här borde den flyga i luften på grund av övertryck, för hur kan
14 kg R407C få plats i en 15 liters behållare, de är ju teoretiskt omöjligt, eller?
Nä nu får ni nog tänka om, teori i all ära men vart står de att köldmediumet är i gasfas.
Och har en säkerhetsventil lättat på grund av ett alldeles för högt tryck så syns de runt om kring när
brinet har sprutat ut.
Säkerhetsventilen sitter för att de är ett slutet system men efter som de körs mot kylla hela tiden så
kommer den inte lösa nångång vid drift.
« Senast ändrad: 05 oktober 2006, 22:17:31 av dragan »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #27 skrivet: 06 oktober 2006, 09:26:59 »
Säkerhetsventilen sitter ju på nivåkärlet, såvida den inte är vätskefylld så sprutar det inget alls om den lättar.

Om läcka uppstår så kommer väl bubblor av köldmedie förr eller senare till cirkpump som då slutar ta. Gasen stiger sen upp genom övre anslutningen på förångaren och sitter nivåkärlet rätt (på inkommande brine) så kommer köldmediet dit.

En läcka är väl oftast, tror jag, rätt liten och köldmediet sipprar väl långsamt ut så något snabbt förlopp tror jag inte heller på.

Lungt och säkert pyser övertrycket ut genom säkerhetsventilen på nivåkärlet.  8) Om det sitter en ventil där

Och dragan, förvarar du din behållare vid 20 ºC en längre tid så kommer trycket i den öka, men den klarar väl 10 bar?

Vill du föresten se om R407C förgasas vid 1 bar och rumstemp så kan du ju släppa ut några droppar och kolla.
« Senast ändrad: 06 oktober 2006, 09:36:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #28 skrivet: 06 oktober 2006, 09:57:58 »
Säkerhetsventilen sitter ju på nivåkärlet, såvida den inte är vätskefylld så sprutar det inget alls om den lättar.
Det är väl ingenting som säger att den gör det?  Hos dig kanske den gör det, hos mig sitter den inte där.  Spelar ingen större roll, men det är lite tröttsamt att sÃ¥ mÃ¥nga här (inte specifikt riktat till dig) alltid tror att installationer mÃ¥ste se ut just som de gör hos sig själva.

Vad är det som säger att gasen (eller köldmedia i vätskeform) av stiger raka vägen just till nivåkärlet?
« Senast ändrad: 06 oktober 2006, 11:56:31 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #29 skrivet: 06 oktober 2006, 11:24:37 »
Säkerhetsventilen sitter ju på nivåkärlet, såvida den inte är vätskefylld så sprutar det inget alls om den lättar.
Det är väl ingenting som säger att den gör det?  Hos dig kanske den gör det, hos mig sitter den inte där.  Spelar ingen större roll, men det är lite tröttsamt att så många här (inte specifikt riktat till dig) alltid tror att installationer måste se ut just som de gör hos sig själva.

Vad är det som säger att gasen (eller köldmedia i vätskeform) av stiger raka vägen just till nivåkärlet?


Jag bara förmodar att de flesta installatörer tittar på instruktionen och kopplar enligt den, men jag har kanske fel? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!