Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AnstÃ¥nd mellan ute och innedel?  (läst 2483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Anstånd mellan ute och innedel?
« skrivet: 03 juni 2019, 21:25:57 »
Hur lång avstånd kan man ha mellan utomhusdelen och inomhusdelen.
Vi hade tänkt koppla in utomhusdelen så nära inomhusdelen som möjligt men den bästa patsen är tyvärr andra sidan huset.
Det kanske är en transport på 15m varav 14m är inomhus?`
Kommer det vara ett problem eller måste jag sätta pumpen på andra sidan?

// Patrik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Anstånd mellan ute och innedel?
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2019, 09:01:49 »
Lite beroende på modell (vilken värmepump talar vi om?) så kan du dra upp till 20 meter rör. (HERO)
Drar du längre än ca 7 meter skall maskinen fyllas på med ca 20 gram gas/meter extra rör.
Tänk också på att du troligen inte kan dra kondensvattenslangen så långt, bäst är om du kan dra ut den i direkt anslutning till innedelen, speciellt om du tänkt gå uppåt med rören , t.ex. för att kunna dra dem under tak eller ovan tak.
Rent generellt anser jag (högst ovetenskapligt) att det bör vara en nackdel sett ur effektivitetssynpunkt att ha så pass långa rör, flödesmotståndet borde göra att kompressorn får arbeta mer med transport av köldmedium och mindre med att producera värme ju längre rör man har.
Skillnaderna är troligen inte så stora, men i någon mån bör det kosta lite COP ju längre rör man har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Patrik82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anstånd mellan ute och innedel?
« Svar #2 skrivet: 04 juni 2019, 21:11:42 »
Jag pratar om denna pump.
https://www.hetluften.se/produkt/mitsubishi-electric-ecodan-package-200-lit-tank-w85yaa-9-0kw/

Så det är vatten och inte gas i denna, men om det blir spillvärme så går det ju till huset i sig då rören går inomhus igenom garage in till dagens panrum, och tanken var då att självklart isolera med bra rör, tänkte lite i stil med rören. https://www.rinkabyror.se/artikel/plusprisol-12-x-25-m/

Och i det rum som innerdelen ska stå så finn det avlopp mm så kondensvatten är inga problem, varför jag vill göra så är för att vi kommer troligen dränera och då känner jag att det skulle vara skönt och placera pumpen på ett lite mer smidigare ställe.


Utloggad Patrik82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anstånd mellan ute och innedel?
« Svar #3 skrivet: 04 juni 2019, 21:16:05 »
På denna bild ser ni en stjärna och det var där jag hade tänkt först och sätta pumpen, detta är precis utanför den befintliga pannrummet och skulle resultera i rör på ett par m mellan inne och ute del.

Utloggad Patrik82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anstånd mellan ute och innedel?
« Svar #4 skrivet: 04 juni 2019, 21:17:51 »
På denna bild är var jag nu har stora funderingar på att sätta utomhusdelen som är på andra sidan av huset. Denna del är också under en carport och skulle då skyddas av regn och snö året runt. Den enda nackdelen är just att rören måste gå inomhus en sträcka.
« Senast ändrad: 04 juni 2019, 21:19:29 av Patrik82 »

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Anstånd mellan ute och innedel?
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2019, 23:38:05 »
Du riskerar att få sämre omsättning av luften,tänk på att det är stora mängder luft som den drar igenom.
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Anstånd mellan ute och innedel?
« Svar #6 skrivet: 05 juni 2019, 09:31:13 »
Jag skulle tveklöst sätta den utanför pannrummet, verkar ju inte störa någon där?
Ett rejält värmepumpstak kostar mycket mindre än 15 meter rör och isolering.
Sätter du den i carporten så kan det bildas ett mikroklimat där luften är flera grader kallare i anslutning till värmepumpen, men brukar säga att man förlorar ca 3% verkningsgrad för varje grad kallare det blir ute.
Blir det 3 grader kallare under carporten så blir det en avsevärd försämring.
« Senast ändrad: 05 juni 2019, 09:35:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Patrik82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anstånd mellan ute och innedel?
« Svar #7 skrivet: 05 juni 2019, 21:55:56 »
Ang luft sÃ¥ tror jag inte att det är nÃ¥got problem dÃ¥ det är rätt luftigt där. Men det där med microklimat är intressant. Asfalt som är som sten blir säkerligen lite mer kallare än gräs, och varmare pÃ¥ sommaren.   


Utloggad Patrik82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anstånd mellan ute och innedel?
« Svar #8 skrivet: 07 november 2019, 16:40:07 »
Jag lyssna på kloka människor och valde pumpen på utomhusdelen på solsidan. :)
Nu är det en bit kvar tills den är i bruk och mer info och installations bilder kommer komma senare såklart.

Men känns lite skönt att den är på plats, den vägde ju en del...

Utloggad Patrik82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anstånd mellan ute och innedel?
« Svar #9 skrivet: 07 november 2019, 16:44:48 »
En bild som är mer lik dom tidigare så ni får ett perspektiv.
La ner en avfrostningsrör bakom gjutningen som las ner när vi dränerade om i somras.
Tanken var att få bort så mycket vatten ifrån huset som möjligen går.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Anstånd mellan ute och innedel?
« Svar #10 skrivet: 07 november 2019, 17:46:26 »
Fick du plats med ett uppsamlingstråg för att leda bort vattnet ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Patrik82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anstånd mellan ute och innedel?
« Svar #11 skrivet: 07 november 2019, 21:04:27 »
Jag vet inte än, tanken har varit att jag ska bygga än och det är lite mellanrum mellan vägg och rör och pump så jag tror att det får plats.
Kan försöka ta en bättre bild under dagen ifrån sidan.

Vet dock inte hur originalet ser ut, och måste luska reda på lite var dropphålen är någonstans, men tror dom går som ett L i underdelen typ.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!