Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi  (läst 3655 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad odolph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Mitsubishi
« skrivet: 31 oktober 2010, 13:25:09 »
Hej igen!

Jag har ju skrivit här en gång innan då jag var övertygad om att jag skulle köpa en CTC. Nu visar det sig att jag troligtvis kan komma över Mistubishi till väldigt bra priser.

Lite tveksam blir jag eftersom det inte står så väldigt mycket om dessa maskiner. Jag hittar knappt vilken maskin som skulle passa mig.

Därför frågar jag nu panelen.

Vilken Mitsubishi maskin blir lämplig för mig?

Hus i Malmö byggt -69, Tilläggsisolerat. 115kvm + 115kvm inredd källare . Total elkostnad nu 25000kwh (så kanske 20000 till elvärmen?).

Utloggad nyz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2010, 15:07:21 »
Om det är Mitsubishi Hydrolution som är aktuell kan du läsa om Nibe Split, som är samma produkt tillverkad i samarbete mellan Nibe och Mitsubishi Heavy Industries. Har själv en sådan och har tagit hjälp av de oberoende anvisningarna för Nibe Split (som JonasB tagit fram och fortsatt utvecklar) för att förstå och finjustera anläggningen.
Sutteränghus med källare, 198 + 135 m2, byggår 1971 i Dalarna, 1-rörs radiatorer, tidigare ägare olja ca. 3 m3. Mitsubishi Hydrolution inst. April 2010 total elförbr. 1:a året 20235 kWh (varav minst 5000 är hushållsel) 2 vuxna + 3 barn. Nov -11 inst. spiskassett Contura i öppenspis

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Mitsubishi
« Svar #2 skrivet: 01 november 2010, 11:27:08 »
Om du menar Mitsubishi Electric så finns det inte så många som har sådana här på forumet.
Prova att sök på Ecodan så finns det i alla fall lite skrivet om dem.
Angående strorlek så funkar nog 9,3kW maskinen bra men eftersom det är invertermaskiner så kan du gå på antingen 14kW eller 16 kW Zubadan också. Tänk bara på att värmebärarflödet blir högre ju större maskin du tar.

Att det inte står något skrivet behöver inte vara negativt. De flesta söker sej hit vid inköp eller när maskinen börjar krångla.
Det enda jag kan säga är att det är rejäla maskiner med bra prestanda, högt ställda kvalitetskrav (kanske för höga) på allt som lämnar fabrikerna.
Nackdelarna har framförallt legat i styrsystemet samt nu senast i recievern i utedelen vilka ME bytt ut på garanti.
Jag är ganska påläst på ME:s maskiner men har ingen att knappa på själv än. Den ska komma i slutet på veckan är det tänkt men är inte av samma modell.

/Raptor


« Senast ändrad: 01 november 2010, 15:08:10 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad odolph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi
« Svar #3 skrivet: 01 november 2010, 22:48:06 »
Ok!
Tack för svar 9,3 KW maskinen verkar vara en storlek som jag tror på. (Står dock någonstans värmer hus upp till 180kvm) vilket verkar lite i underkant för mig. Det är ju dock ganska varmt året om i Malmö samt hälften av ytan är källare, så det borde väl gå med en 9,3 KW tycker jag.

NÃ¥gon annan som har lite input?

Utloggad kribba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi
« Svar #4 skrivet: 29 november 2010, 12:38:49 »
Vi har en 9,3kw maskin. Fungerar som den skall, vi värmer ca 160 kvm i Stockholm, lättbetong, 3-glasfönster, ca 22 grader. Den klarar sig till ca -10 (den går bara till -15 sedan bara elpatroner) utan tillskott för oss. Den enda sak som jag upplever som negativt är att utedelen låter mycket när den går på max så sätt den där det inte stör.

Kommer vintrarna fortsätta vara som denna så borde jag nog tagit 14kw versionen då det blir en del tillskott nu under kalla nätter.
40-tals hus, Lättbetong, 160m2 uppvärmd yta, 3-glas fönster, Kamin vid behov
Stockholm, Älvsjö
Mitsubishi Ecodan Power Inverter 9kw

Utloggad tjabba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi
« Svar #5 skrivet: 29 november 2010, 21:46:38 »
Ok!
Tack för svar 9,3 KW maskinen verkar vara en storlek som jag tror på. (Står dock någonstans värmer hus upp till 180kvm) vilket verkar lite i underkant för mig. Det är ju dock ganska varmt året om i Malmö samt hälften av ytan är källare, så det borde väl gå med en 9,3 KW tycker jag.

NÃ¥gon annan som har lite input?


PUHZ W85 VHA  11,2 kW som mest enl datablad

Huset är frÃ¥n 1970  ca 290 kvm  fördelat pÃ¥ källare mellanvÃ¥ning samt vindsvÃ¥ning
Nu är det -10 ute och vi klarar tempen inne ca 20,5 grader utan något tillskott av el,och det verkar finnas
effekt kvar att ta av ,haft pumpen ett par veckor nu och detta är det kallaste utetempen hittils sen vi driftsatte.





290 kvm 2 LG luft/luft,1 Mitsubishi PUHZ W85 VHA luft/vatten och ett väääldigt fint reglersystem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!