Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lite gas?  (läst 3774 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
För lite gas?
« skrivet: 09 mars 2012, 09:39:54 »
Hej,  Min värmepump ser ut sÃ¥ här nu för tiden. Den är mindre än ett Ã¥r gammal.
Är det ett tecken på för lite gas?
PÃ¥verkar det effektiviteten hos pumpen?
Leverantören verkar tycka att det kan vara helt ok så här.

Mvh
Magnus

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: För lite gas?
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2012, 09:44:01 »
Vad är det för VP? Om det är en inverter så kan det se ut så där när den går på låg effekt utan att det är nåt fel vad jag har förstått...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: För lite gas?
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2012, 13:39:04 »
som sagt redan - du mÃ¥ste försäkra dig att pumpen gÃ¥r pÃ¥ max ett tag med helst nÃ¥gon avfrostning (sÃ¥ att det blivit isfritt)  innan du bedömmer frostbildningen och om det kan antyda gasbrist.

 

Utloggad Magnus_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: För lite gas?
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2012, 09:32:35 »
Det är ingen Inverter. Den fungerar ungefär som en Nibe luft/vatten enligt leverantören. Det är en china-pump. Den har sett ut såhär varje gång den varit frostig de senaste månaderna. Tidigare har jag inte tänkt på hur den sett ut, så det kan ha varit så hela tiden. Jag kan inte köra pumpen länge för fullt nu, för då lär det bli varmt som tusan inne och golvvärmen blir för varm.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För lite gas?
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2012, 10:20:04 »
Det är ingen Inverter. Den fungerar ungefär som en Nibe luft/vatten enligt leverantören. Det är en china-pump. Den har sett ut såhär varje gång den varit frostig de senaste månaderna. Tidigare har jag inte tänkt på hur den sett ut, så det kan ha varit så hela tiden. Jag kan inte köra pumpen länge för fullt nu, för då lär det bli varmt som tusan inne och golvvärmen blir för varm.

FÃ¥r du springa och starta/stoppa VP:n för att inte fÃ¥ det för varmt/kallt inne  Sc:,h
Eller vad är det som reglerar värmen i huset?
Vad är den kopplad emot?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Magnus_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: För lite gas?
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2012, 15:00:58 »
Pumpen jobbar med flytande kondensering och fyller en acktank med värme. Värmen i tanken motsvarar alltså framledningstemperaturen.
Från tanken hämtar min gamla elpanna vatten till radiatorerna. Är vattnet varmt nog i tanken går inte pannan alls. Ingen shunt på tanken alltså. Vill jag köra pumpen på max en stund kan jag tex köra mot en hög fast temp, men då blir det ju som sagt lite väl hög temp för golvvärmen eftersom jag inte har någon shunt.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: För lite gas?
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2012, 17:44:12 »
Vi pratar inte om att köra dygn med max värme och så fort värms det inte upp - kör bara så länge att pumpen inte stannar mellan två avfrostning och inspektera att det verkligen blir isfritt vid första avfrostningen och sedan hur det ser ut kort innan nästa avfrostning startar och utan att pumpen har stannat däremellan.

är frosten heljämn i det läget samt att frosten försvinner helt vid avfrostningscykeln så är det inget att oroa dig.

Ser det ut som bilden du skickade och att det är vid någon eller några minusgrader ute så tycker nog jag att det ser lite snålt ut när det gäller köldmedel i evaporatorn och det kan vara läge att ta ut en kylnisse och läcksöka samt fylla på lite som fattas, fattas det mycket så måste man byta hela kvarvarande satsen då när R407C läcker i gasform så ändras proportionerna sakta.

 

.

Utloggad Magnus_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: För lite gas?
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2012, 13:10:18 »
Tack för svar!
Om vi för resonemangets skull antar att det är lite för lite köldmedia i, ger pumpen då lägre verkningsgrad, eller finns det några komponenter som kan ta skada om man kör den i alla fall?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!