Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mekanisk frÃ¥nluft samt avsaknad av tilluftsventiler  (läst 3805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Mekanisk frånluft samt avsaknad av tilluftsventiler
« skrivet: 19 januari 2010, 13:47:36 »
Hej!

Har ett hus med mekaniska frånluft och inga tilluftsventiler. Huset värms upp av en luft luft från IVT samt att jag som komplement har en Hugokamin för ved. Vill som sagt kunna få in lite luft för att få luftomsättning, men oavsett val så kommer nog elförbrukningen per år att öka i och med att man får värma upp kall inluft som kommer in i inluftsventilerna, oavsett vilken typ man väljer, spaltventiler eller väggventiler etc. Vad rekommenderar ni att man gör med hänsyn till både ekonomi och innemiljö. Kan man konvertera frånluftssystemet på något sätt eller är det som det är. FTX-system känns som en dyr och krånglig lösning för mitt hus, så man får kanske ta en högre förbrukning för att få ett bättre inomhusklimat vad avser luften, eller??

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Mekanisk frånluft samt avsaknad av tilluftsventiler
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2010, 19:28:23 »
Halloj igen!

Ni som har lite ideèr får gärna lägga ut lite info........

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Heavy metal
SV: Mekanisk frånluft samt avsaknad av tilluftsventiler
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2010, 19:49:24 »
Hej Beasten

Billigaste är att plocka bort ca 20-25cm av gumilisten i ovankant fönster.

Sen får man in luft och bätte innemiljö
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Mekanisk frånluft samt avsaknad av tilluftsventiler
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2010, 20:28:00 »
Är i samma sits, dock med 2 ll-pumpar som värmer bra, 160m2 med treglasfönster U1,2, o har väl funderat över följande alternativ:

1. Ha det som det är men komplettera med friskluftsventiler med kallrasskydd smart placerade, t ex fresh TL80F. Rimligtvis borde det vara mest ekonomiskt att ta in relativt mycket luft på ytor som värms bra av pumparna. Ev. byta kanalfläkten till en ny med snåla EC-motorer, bör spara ca 500 kr per år på det - o får därmed tillbaka lite av det man förlorar på ventilerna.

2. FTX, köpa aggregat o annat själv o dra spirorör, borde gå att lösa för max 30 000. Om det blir t ex fjärrvärme i framtiden borde det vara en långsiktigt hållbar variant.

3. Liten frånluftsvärmepump för tappvarmvattnet typ nibe 100p, ivt 550 etc, gärna en beggad som lokale rörmokaren kan sätta in. O samma ventillösning som under 1 då. För rätt pris på pumpen borde det gå att lösa för under 15 000 med lite dragningar av spirorör.

Lite knepigt att få det både billigt, varmt och bra under förutsättningarna. Har svängt fram och tillbaka några gånger hittills.
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Mekanisk frånluft samt avsaknad av tilluftsventiler
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2010, 20:55:04 »
Hej!
Känner att ta bort lister inte är någon bra lösning, går ju inte att styra alls då, men visst enkel lösning Hur mycket skulle man spara om man satte in ett FTX-system? Ligger idag på en elförbrukning av ca 14000 kwh per år, och har dessutom tänkt att tilläggsisolera vinden i sommar, så då kanske vanliga ventiler + isolering är en mer ekonomisk lösning än FTX. Känns som det är en ca 10-15 års återbetalningstid för FTX i och med den situation jag har med förbrukning?

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Mekanisk frånluft samt avsaknad av tilluftsventiler
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2010, 21:34:44 »
Om du har 14000 kwh totalt för vv, värme o hushållsel så låter bara nya ventiler bra. Finns ju termostatstyrda typ fresh thermo som stänger sig mer och mer ju kallar det blir ute, kan du säkert spara en del på, du kanske kan leva med lite sämre luft inne när det är minus 15 ute.
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Mekanisk frånluft samt avsaknad av tilluftsventiler
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2010, 21:58:27 »
Precis min tanke, känner att man iallfall får bättre luft vår sommar och höst med att sätta in ventiler, men som sagt inte ha lika öppna ventiler vintertid eventullt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!