Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla eller luft/luft VP?  (läst 1208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frikyla eller luft/luft VP?
« skrivet: 27 juli 2018, 14:40:07 »
Den här sommaren får ju en att fundera rejält på hur man ska få huset svalare... Jag har begränsad kunskap om ventilation och värmepumpar varför jag tänkte tillfråga expertisen här...

Vi har ca. 70 kvm öppen yta med många stora fönster i norr- och öster-läge där solen lyser in från soluppgång fram till ca. 16:00 på sommaren.
Just nu är det ca. 30 grader på övervåningen med fläktar som blåser ut på solsidan och öppna dörrar mot baksidan (skugga).
Huset har mekanisk frånluft.
P.g.a. den stora fönsterytan i framförallt matsal har vi även problem att hålla jämn temperatur på vintern (speciellt i kallare perioder) och vi får då köra med ett par extra oljefyllda radiatorer i matsalen.

Vi har vattenburen golvvärme kopplad till en IVT HEE11 som installerades sommaren 2012 och pool VVX kopplat till och ett borrhål på 220 meter.

Så, frågan då, vad är "vettigaste" lösningen, frikyla via bergvärmepumpen eller ett luft/luft aggregat?

Fördelen med ett luft/luft är ju att vi skulle kunna få värme på vintern men eftersom det bara behövs värmetillskott när det är som kallast (under -10 eller väldigt blåsigt) vet jag inte hur effektivt en luft/luft VP värmer.
Driftskostnaden för frikylan lär ju bli betydligt lägre men räcker det till för oss?

Kostnad för de båda, är om jag förstått rätt, ungefär likvärdigt, runt 20-25.000 kr (inkl. installation)...?


Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla eller luft/luft VP?
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2018, 23:37:27 »
Med frikyla kan du fÃ¥ betydligt högre effekt. Jag har uppskattningsvis runt 10-15 kW till mitt grunda 120 meters hÃ¥l beroende pÃ¥ temperatur i borrhÃ¥let. Sedan värmer jag ocksÃ¥ pool och med frikylan är köldbäraren ca 10-15 grader varmare, vilket ger bättre effekt och effektivitet att värma poolen. RÃ¥kade bli 37 grader när jag glömde kolla nÃ¥gra dagar(har ingen styrning ännu)! Denna sommar hade man säkert kunna ha 40 grader  :)

Angående kallt på vintern så bör det vara en justeringsfråga, såvida du inte har gamla fönster? Eller väldigt många m2 fönster i förhållande till rummets golvyta. Har själv fönsterparti som är 3 meter högt i snitt och 7 meter brett och det påverkas ytterst lite av utetemperaturen. Dock så är det rummet öppet mot kök och hall som inte har så mycket fönster men ändå totalt runt 30m2 fönster till 70m2 golvyta.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!