Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Näst bästa investering jag nÃ¥gonsin gjort!!!  (läst 41543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« skrivet: 29 september 2007, 22:47:51 »
Vill bara säga till alla som tvekar att skaffa/bygga in frikyla att det är den näst bästa investering jag nÃ¥gonsin gjort!  studs studs studs Thumbsup Thumbsup Förutom när vi fick köpa huset för ett rent drömpris sÃ¥ är investeringen i frikyleanläggningen det bästa. HUUUR skönt som helst att alltid ha mellan 19,5 och 20 grader i huset när det är stekhett ute.  Thumbsup ;D När det sedan bara kostar 5,20 kr/dygn att hÃ¥lla hela huset sÃ¥ svalt är ju bara hur billigt som helst.  :,v(

Någon som tvekar bör direkt sluta läsa och börja planera byggnationen. Alla som gjort det vet nog vad jag pratar om.

//R

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #1 skrivet: 30 september 2007, 16:57:46 »
Hej Robster

Kul att det blev bra, kan du beskriva din anläggning - gärna i detalj.

/Sune73
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2007, 13:32:35 »
Har ju inte installerat än men är ganska övertygad om att jag kommer att bli nöjd.
Instämmer i Sunes önskan -  Berätta gärna mer om din anläggning. Hur det är inkopplat. Vilka produkter. Reglering. Osv.

mvh Jonas

Utloggad segelflygaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2007, 18:54:45 »
Har även jag installerat frikyla och värmeväxlare till pool den här sommaren (efter att ha fått inspiration här samt på poolforumet), och kan bara hålla med Robster om att det är kanon ::)
Kör med tre fläktkonvektorer som jag monterat i husets klädkammare.

Jesper

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2007, 00:19:36 »
Citera
Hej Robster

Kul att det blev bra, kan du beskriva din anläggning - gärna i detalj.

/Sune73


Ok, shit det här blir svårt. Tillhör dem som är supernoggrann tills allt funkar och går, då glömmer jag allt fort. :D

Började iaf med att göra ett avstick (22 mm) pÃ¥ inkommande köldmediebärare därefter en backventil och sedan ett till avstick för att Ã¥terföra kylmediet innan det gÃ¥r vidare in i pumpen. Direkt efter avsticken sÃ¥ sitter det sÃ¥klart ventiler som kan stängas vid service eller liknande. Efter ventilen (pÃ¥ första avsticket) sÃ¥ satte jag en cirkpump som är dimensionerad för mitt behov. Därefter har jag delat upp flödet i 2 olika slingor, där den ena är för försörjning av övervÃ¥ning och den andra för nedervÃ¥ning. Därefter 22 mm rör-i rör som dessutom är isolerade med rörskÃ¥lsisolering frÃ¥n Clas Ohlson hela vägen upp till fläktkonvektorerna (Det fuktade pÃ¥ som tusan utanpÃ¥ r-i-r:en där innerröret lÃ¥g emot ytterröret annars och det är ju nästan överallt, eftersom rören endast gÃ¥r rakt i som längst 3 meter). Vet att det finns personer pÃ¥ detta forum som menar pÃ¥ att detta inte är ok, men alla som sett vad en brand gör med kopparrör vet att de heller inte hÃ¥ller.  b00k Jag har sÃ¥pass mÃ¥nga brandvarnare i huset att det garanterat inte är antänd brinevätska som kommer att göra att vi inte överlever eller liknande. Har pratat bÃ¥de med vÃ¥r brand och säkerhetsavdelning pÃ¥ företaget och sakkunniga pÃ¥ mitt hemförsäkringsbolag och de hade inget att invända heller. b00k
Bild 4327 visar hur det ser ut nere vid pumpen.

Har sedan köpt fläktkonvektorer.
På övervåningen är det väggmonterade 4 rörs (både kyla och värme i samma), där vi har 1 st FST 14 i sovrummet som är ca 16 kvm. För övriga 35 kvm på övervåningen har vi en FST 34. Dessa är dimensionerade för att de ska kunna gå på lägsta fläkthastighet och kyla alltihopa och det fungerar bra. På nedervåningen sitter det endast 1 st 2 rörs (bara kyla pga golvvärme överallt nere) FST 24 som är takmonterad i min lilla dataskrubb (skrubben är ca 3 kvm) och som blåser ut genom ett urtag ovanför dörren som motsvarar konvektorns utblåshål. Hade jag fått plats hade jag köpt en FST 34 istället, men den var 4 cm för bred. Denna konvektor går dock på full fläkthastighet för att klara av att kyla hela nedervåningen, vilket den klarar ned till 19 grader om det inte är +30 grader för då tappar den upp emot 20-22 grader i alla rum utom det som den blåser ut i. Smart som tusan tycker jag själv.Thumbsup
Bild 4335 är konvektorn för allt utom sovrummet pÃ¥ övervÃ¥ningen. Den ser ut att sitta snett, men det är endast fotografens tillkortakommande som är orsaken...  a:gl

Samtliga konvektorers termostater är sedan sammankopplade med cirkpumpen nere vid avsticket och kallar någon av konvektorerna på kyla så startar cirkpumpen först då (har också installerat ett vred nere vid pumpen där jag kan stänga av pumpen helt, låta den svara mot termostaterna, eller att den ska gå konstant). Inte heller fläktarna i respektive konvektor går om inte termostaten kallar på kyla (eller värme) i respektive konvektor. Det innebär att det är absolut tyst i huset om temperaturen är korrekt och att konvektorerna endast går kortare stunder på nätterna för att bibehålla temperaturen. Thumbsup Denna lösning hade jag inte installerad pga att jag saknade några mellanrelän/kontaktorer de första veckorna och trots att konvektorerna är extremt tysta upplevde både jag och min fru att det vart skönare när det var helt tyst oftast på nätterna. Via att det är 3-vägs ventiler på konvektorerna på övervåningens konvektorer (som också styrs av termostaterna) så kommer endast den konvektor på övervåningen som kallar på kyla att generera kyla. I den andra konvektorn på övervåningen vänder det i 3-vägsventilen och likaså på nedervåningen. Där sitter det också en 3-vägs ventil som förhindrar genomflöde av kyla om inte den termostaten har kallat på det. ;D

Har manuell omkoppling mellan kyla och värme på övervåningen och hittills i höst så går golvvärmen på nedervåningen men fortfarande så kör konvektorerna korta stintar med kyla på övervåningen!!! Det KAN ju ev bero på att jag bytt ut 15 cm spån på vinden mot 55 cm lösull och samtidigt bytt ut alla fönster (som var 2-glasare från 60-talet) till 3-glasare med isolerglas (U-värde 1,4 på hela konstruktionen)! Komiskt men känns som att det kvittar. ::)

NÃ¥väl. Stjäl iaf drygt 5 graders kyltemperatur pÃ¥ köldbäraren frÃ¥n avstick till avstick och det räcker som sagt för att kyla hela huset pÃ¥ sommaren! Som bonus sÃ¥ värmer ju värmepumpen varmvatten effektivare pga högre framledningstemperatur.  :)

Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag endast gjort följande justeringar. Jag hade bytt till ännu större konvektor i sovrummet (blir kortare gångtid) och jag hade också köpt en FST 34 till nedervåningen och skurit av ytterhöljet de centimetrar som krävts och krånglat som en gud för att få dit allting med de om möjligt ännu snävare marginaler som blivit. Skillnaden mellan FST 14, FST 24 och 34 i kapacitet är REJÄL och trots att dimensioneringen redan nu är "överdimensionerad" enligt säljaren på kinnan så skulle jag ändock valt att köra ännu större konvektor i sovrummet för att få minimalt med gångtid. Prisskillnaden är ju en spottstyver!

Vidare så bör man räkna med minst 200w/m2 i kyleffekt för att det ska räcka till även när solen lyser på. Jag måste köra med persienn nere hela dagarna på övervåningen för att kunna hålla temperaturen i schack när det är som varmast på sommaren och det är lite synd tycker jag. Mao, räkna med minst 200w/m2.

Frågor på detta eller är allt klart som korvspad?

« Senast ändrad: 10 juni 2008, 11:29:46 av Robster »

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2007, 13:54:38 »
Fick inte med bilden på hur fördelningen ser ut nere vid pumpen med avstick, cirkpump och slingfördelning mm. Här kommer den 4327 heter bilden.

Bifogar ocksÃ¥ en sadistbild frÃ¥n hörnet där vi tog upp kylslinga, värmeslinga, kondensavrinning (ner till källarbrunnen) och elstyrning för alla 3 konvektorerna (bild 4330). Gissa om rörkrökaren var sur över att det var trååångt att jobba...  ;D
Tänk er sedan att när allt är klart sÃ¥ ska elen dras därefter och kopplas ihop. Tror ni elkillen (pappsen i detta fall) blev helt galen när det var om möjligt ännu trängre...  ;D *roflmao*

Gissa vem som blev värst av dem alla när jag sedan insÃ¥g att jag var tvungen att rörskÃ¥lsisolera alla kylslingor för att förhindra kondensutfall.....  huvuddunk JorÃ¥, de släppte till sist ut mig frÃ¥n psyket.  8)

//Rob

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2007, 13:42:40 »
Mycket text men det mesta fattade jag nog! Hur gjorde du med trycket? Nytt expansionskärl? Tryck? Några luftproblem?

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #7 skrivet: 29 oktober 2007, 14:23:10 »
Mycket text men det mesta fattade jag nog! Hur gjorde du med trycket? Nytt expansionskärl? Tryck? Några luftproblem?

Det första jag gjorde var att ersätta det medföljande expansionskärlet i plast med ett riktigt ett i plåt. Både på köldbärarsidan och på värmebärarsidan. Gillar plåt mer än plast (jobbar på SSAB som ju tillverkar "lite" plåt och därför trivs jag med materialet). Tilläggas bör är att vi levererar till Nibe.. =)

Har också trycksatt köldbärarsidan till ca 1 bar för att kompensera för höjdskillanden upp till övervåningen. Inga som helst luftproblem hittills. Var sugen på att montera automatisk avluftning även på köldbärarsidan, men rörisen skrattade och sa att det var hur lugnt som helst ändå. På värmebärarsidan så har jag dock automatisk avluftning både på fördelaren ut och på fördelaren in. Fungerar guld!

//Rob

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2007, 21:48:19 »
Har du byggt en lösning för att fylla på brine vid behov? Dvs när det behöver luftas... trots att du nu inte tycks behöva göra det.
« Senast ändrad: 30 oktober 2007, 21:49:54 av jonasmj »

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2007, 22:31:53 »
Har du byggt en lösning för att fylla på brine vid behov? Dvs när det behöver luftas... trots att du nu inte tycks behöva göra det.

Om du tittar uppe pÃ¥ bild 4327 sÃ¥ ser du var jag fyller brinen. Det är tvÃ¥ ventiler som jag har med en backventil emellan.  Thumbsup Bara att koppla upp igen och fylla pÃ¥ sÃ¥ mycket man orkar.  ;D

//Rob

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #10 skrivet: 31 oktober 2007, 15:15:43 »
Har du byggt en lösning för att fylla på brine vid behov? Dvs när det behöver luftas... trots att du nu inte tycks behöva göra det.

Om du tittar uppe pÃ¥ bild 4327 sÃ¥ ser du var jag fyller brinen. Det är tvÃ¥ ventiler som jag har med en backventil emellan.  Thumbsup Bara att koppla upp igen och fylla pÃ¥ sÃ¥ mycket man orkar.  ;D

//Rob

Aha, det var därifrån jag trodde du fyllde på groggen :D :D ;D
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2007, 17:40:55 »
Har du byggt en lösning för att fylla på brine vid behov? Dvs när det behöver luftas... trots att du nu inte tycks behöva göra det.

Om du tittar uppe pÃ¥ bild 4327 sÃ¥ ser du var jag fyller brinen. Det är tvÃ¥ ventiler som jag har med en backventil emellan.  Thumbsup Bara att koppla upp igen och fylla pÃ¥ sÃ¥ mycket man orkar.  ;D

//Rob

Aha, det var därifrån jag trodde du fyllde på groggen :D :D ;D
'

Sssssch!

Det var ju det jag skulle ta patent på... Bara hoppas att ingen annan hinner före mig...

//R

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #12 skrivet: 13 november 2007, 22:04:13 »
Hejsan.  Vad ligger priset pÃ¥ ungefär om man vill installera kyla i huset, har en enplans villa pÃ¥ 90m2?


    // Ulfons//
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #13 skrivet: 13 november 2007, 22:07:05 »
Kommer att kyla ett plan i mitt hus. Räknar med att klara mig med en kylare.
Material: ~8000:-  (konvektor+rör mm)
Arbete: ingen aning för jag gör det mesta själv. Skulle en röris göra det så tror jag det hamnar på fel sida om 5000:-

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #14 skrivet: 13 november 2007, 22:15:38 »
Hejsan.  Vad ligger priset pÃ¥ ungefär om man vill installera kyla i huset, har en enplans villa pÃ¥ 90m2?


    // Ulfons//

Total kostnad för vÃ¥r del är bra exakt 15k. :,v( DÃ¥ har jag iofs inte räknat mÃ¥nga timmar pÃ¥ rörisen, eftersom han ändÃ¥ var tvungen att koppla värmen och kylan tog inte mÃ¥nga timmar extra.  ::)

SÃ¥ här i efterhand är det lätt värt det tredubbla för att alltid kunna njuta av ett svalt hus när det är som varmast ute. Tänk bara vad underbart att slippa ligga och knappt kunna somna pga att det är sÃ¥ varmt i sovrummet. Suveränt skönt numera!  studs

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2010, 19:58:13 »
Tänkte bara meddela att nu när jag haft anläggningen i drift ett tag så kan det vara intressant att ge ytterligare lite feedback.

För det första så är det fortfarande en helt underbart skön investering och jag skulle gladeligen betala 50k extra för detta, jämfört med ett hus utan kyla. Alla som har småbarn på riktigt varma somrar vet vad jag pratar om och om man själv dessutom gillar att sova svalt och med låg luftfuktighet inne, trots att det dryper ute så är det inte mycket att fundera på.

Har bestämt mig för att göra följande justeringar på anläggningen. Inte för att det inte fungerar, utan för att jag vill ha det ännu bättre.
01. Har bytt ut alla termostater till helautomatiska så att även fläkthastighet regleras av termostaten steglöst beroende på behov. Ska också flytta termostaterna från elementen till diskret väggplacering pga att jag kommer att "bygga för" konvektorerna en del.
02. Har också uppgraderat avrinningen från konvektorn på nedervåningen dit även kondensen från FST 14 rinner. Den befintliga räckte inte till, men nu har jag isolerat om ytterväggen på den sidan och passade på att dra om röret i väggen istället.
1. Kommer att uppgradera fläktkonvektorn i sovrummet till en FST 24 istället för befintlig FST 14. Enbart för att få mindre gångtid och lägre fläkthastighet när det verkligen värmer på.
2. Ska byta ut konvektorn som kyler nedervåningen till en snäppet större FST 34. Kylan räcker inte när man befinner sig på nedervåningen med kök, datorer, tv mm igång.
3. Kommer att dra in den minsta konvektorn (4-rörs FST 14 som idag är i sovrummet i vinkällaren för att få ännu jämnare temperatur där. På vintern blir det lite för kallt när det kyler på och på sommaren skulle jag vilja behålla 12-14 grader konstant.
4. Avluftningen på värmedelen som sitter i slutet på utgående fördelare och i slutet på ingående fördelare funkar helkasst och kommer att reklammeras till rörisen som gjorde det. Han försäkrade att det var där de skulle sitta, trots att jag frågade om de inte borde sitta på övervåningen (högsta punkten). Det har visat sig att de släpper inte ut nån luft alls, utan jag får manueltömma på övervåningen där luften samlas. Ruggigt irriterande då avluftarna kostade 500 kr/st.

I övrigt är jag supernöjd och njuter varje dag det är varmt eller fuktigt ute!

//Rob





Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #16 skrivet: 09 januari 2010, 22:10:23 »
Hej Robster,

Kul att du återkopplar det är mycket uppskattat.
Jag undrar hur du lyckats med allt detta för 15000kr???
Tipsa gärna om hur du fått så bra pris.

Själv har jag inte installerat någon kyla än, det är så mycket annat hela tiden - men snart så...

MVH
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #17 skrivet: 09 januari 2010, 23:06:04 »
Hej Robster,

Kul att du återkopplar det är mycket uppskattat.
Jag undrar hur du lyckats med allt detta för 15000kr???
Tipsa gärna om hur du fått så bra pris.

Själv har jag inte installerat någon kyla än, det är så mycket annat hela tiden - men snart så...

MVH

Inte så svårt eftersom det egentligen bara handlar om 3 konvektorer, ca 30 meter rör i rör och lika mycket rörskålsisolering, ett par ventiler och en cirkpump. Har jag glömt något?

//Rob

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #18 skrivet: 09 januari 2010, 23:27:04 »
Passade pÃ¥ att förberera för frikyla när pumpen Ã¥kte in med backventil och avstick. Men funderar just nu pÃ¥ hur jag skall distribuera kylan. Jag är inne pÃ¥ ett kanalbatteri pÃ¥ vinden och spirorrör med tillluftsdon i denrum jag vill kyla En fläktkonvetkor i varje rum är inte realistisk pga rördragningen och framförallt en fru som inte tycker element är snygga  ::).

NÃ¥gon med erfarenhet av kylbatterier och luftburen kyla?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #19 skrivet: 10 januari 2010, 00:05:10 »
Passade pÃ¥ att förberera för frikyla när pumpen Ã¥kte in med backventil och avstick. Men funderar just nu pÃ¥ hur jag skall distribuera kylan. Jag är inne pÃ¥ ett kanalbatteri pÃ¥ vinden och spirorrör med tillluftsdon i denrum jag vill kyla En fläktkonvetkor i varje rum är inte realistisk pga rördragningen och framförallt en fru som inte tycker element är snygga  ::).

NÃ¥gon med erfarenhet av kylbatterier och luftburen kyla?
Du kan inte fälla in fläktkonvektorerna taket som många med kyla gör?

Ang. att distribuera kyla med luft så är det inte lika effektivt som att cirkulera luften, dvs om du inte kan distribuera lika stora luftmängder som en fläktkonvektor vispar runt...

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #20 skrivet: 10 januari 2010, 00:07:18 »
Hej Robster,

Kul att du återkopplar det är mycket uppskattat.
Jag undrar hur du lyckats med allt detta för 15000kr???
Tipsa gärna om hur du fått så bra pris.

Själv har jag inte installerat någon kyla än, det är så mycket annat hela tiden - men snart så...

MVH

Inte så svårt eftersom det egentligen bara handlar om 3 konvektorer, ca 30 meter rör i rör och lika mycket rörskålsisolering, ett par ventiler och en cirkpump. Har jag glömt något?

//Rob
Du mÃ¥ste ha bra priser pÃ¥ konvektorer :)  Tyckte jag kom billigt undan med EN tak-kassett för ca 5000:- Tre sÃ¥nna blir alltsÃ¥ bara de 15000 och sen tillkommer säkert närmare 10 000 för alla rör samt en cirkpump... och eldragning.
F.ö kul att du är så nöjd med kylan. Det är även jag!

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #21 skrivet: 10 januari 2010, 15:08:31 »

MVH

Inte så svårt eftersom det egentligen bara handlar om 3 konvektorer, ca 30 meter rör i rör och lika mycket rörskålsisolering, ett par ventiler och en cirkpump. Har jag glömt något?

//Rob
Du mÃ¥ste ha bra priser pÃ¥ konvektorer :)  Tyckte jag kom billigt undan med EN tak-kassett för ca 5000:- Tre sÃ¥nna blir alltsÃ¥ bara de 15000 och sen tillkommer säkert närmare 10 000 för alla rör samt en cirkpump... och eldragning.
F.ö kul att du är så nöjd med kylan. Det är även jag!
[/quote]


Som jag skrivit tidigare i tråden. Betalade ca 2.200 för den lilla konvektorn och i snitt 4.500 kr för de stora per styck. Resten gick till två ventiler och en backventil samt en cirkpump och ca 30 m rör i rör. Totalt ca 15k. Gissningsvis kostade inkopplingen av detta ett par timmar röristid, eftersom allt var fördraget så det var bara att sätta på en korrekt gänga i slutet på slangen och dra fast. Avsticksdelen var också en baggis att fixa. Eldragningen har jag dock ehlt korrekt glömt att inkludera. Enbart material som kostar där, eftersom jag har en far som har behörighet. Kostnad för det materialet är dock inte mer än absolut max 2k och då är ALLT inkluderat så säg 17k eller under 20k inklusive ALLT och då menar jag ALLT. Good enough?

//Rob

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #22 skrivet: 12 januari 2010, 16:09:54 »
Grymt häftig anläggning.. jag fällde nyss in en FST34 i en vägg på övervåningen och är nöjd med värmen där :D (har inte haft möjlighet/orsak att testa kylan än)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #23 skrivet: 12 januari 2010, 17:58:42 »
Frikyla tror jag är en våt dröm för varje röris...

massor av rör, ventiler, konvektorer, kondensavrinningar etc etc.

Enklare att köra luftvärmepumpar "baklänges" för kyla. De få sommardagar det är riktigt varmt i Sverige.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #24 skrivet: 12 januari 2010, 19:14:37 »
Frikyla tror jag är en våt dröm för varje röris...

massor av rör, ventiler, konvektorer, kondensavrinningar etc etc.

Enklare att köra luftvärmepumpar "baklänges" för kyla. De få sommardagar det är riktigt varmt i Sverige.

Massor av rör = 30 meter rör-i-rör slang
Massor av ventiler = 2 st
konvektorer = 3 st som ingen röris får sälja till mig iaf (inga extra förutom om man har golvvärme överallt)
kondensavrinning ingår i konvektorerna = inget alls
etc etc = Lite elkabel och en strömbrytare

Kostnad att köra luftvärmepump "baklänges" för att få motsvarande kyla är minst 10ggr högre = DYRT

Antalet dagar jag kör kylan är mellan 150-200 dagar. På våren när det fortfarande behövs värme så är det skönt att kunna kyla senare på dagen när det börjar bli varmt av solen som lyser på.

//Rob

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #25 skrivet: 12 januari 2010, 23:48:12 »
Frikyla tror jag är en våt dröm för varje röris...

massor av rör, ventiler, konvektorer, kondensavrinningar etc etc.

Enklare att köra luftvärmepumpar "baklänges" för kyla. De få sommardagar det är riktigt varmt i Sverige.

Massor av rör = 30 meter rör-i-rör slang
Massor av ventiler = 2 st
konvektorer = 3 st som ingen röris får sälja till mig iaf (inga extra förutom om man har golvvärme överallt)
kondensavrinning ingår i konvektorerna = inget alls
etc etc = Lite elkabel och en strömbrytare

Kostnad att köra luftvärmepump "baklänges" för att få motsvarande kyla är minst 10ggr högre = DYRT

Antalet dagar jag kör kylan är mellan 150-200 dagar. På våren när det fortfarande behövs värme så är det skönt att kunna kyla senare på dagen när det börjar bli varmt av solen som lyser på.

//Rob

Jag måste bo på ett synnerligen kallt ställe...

i Sverige. Kanske använder jag mina 2 LL för luftkonditionering/kylning 5-10 dagar/år. Kostar sammanlagt cirka 25 kr/dag. Som 4 frimärken. Har råd med det.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #26 skrivet: 12 januari 2010, 23:59:28 »
Frikyla tror jag är en våt dröm för varje röris...

massor av rör, ventiler, konvektorer, kondensavrinningar etc etc.

Enklare att köra luftvärmepumpar "baklänges" för kyla. De få sommardagar det är riktigt varmt i Sverige.

Massor av rör = 30 meter rör-i-rör slang
Massor av ventiler = 2 st
konvektorer = 3 st som ingen röris får sälja till mig iaf (inga extra förutom om man har golvvärme överallt)
kondensavrinning ingår i konvektorerna = inget alls
etc etc = Lite elkabel och en strömbrytare

Kostnad att köra luftvärmepump "baklänges" för att få motsvarande kyla är minst 10ggr högre = DYRT

Antalet dagar jag kör kylan är mellan 150-200 dagar. På våren när det fortfarande behövs värme så är det skönt att kunna kyla senare på dagen när det börjar bli varmt av solen som lyser på.

//Rob

Jag måste bo på ett synnerligen kallt ställe...

i Sverige. Kanske använder jag mina 2 LL för luftkonditionering/kylning 5-10 dagar/år. Kostar sammanlagt cirka 25 kr/dag. Som 4 frimärken. Har råd med det.

Kan du kyla dit hus inomhus till 18,5 grader för 25kr/dag är jag den första att gratulera dig! Det är kanon isf! De jag känner till har dubbla kostnaden drygt mot dig och de kan kyla i bästa fall ett par rum och inte över 100 kvm (dessutom med 2,70 m i tak).
Om du bor kallt eller varmt spelar vad jag vet ingen roll på våren, då det kan vara rejält kallt på natten/morgonen för att bli nästan 20 grader varmare på eftermiddagen när solen ligger på. För mig som bor öppet med mycket fönster mot söder och väster så värmer det på rejält under dagen då och går till att bli för varmt på eftermiddagen/kvällen om jag inte håller emot med frikylan. Det är så jag menar iaf.

I övrigt kan jag bara gratulera dig till en lyckad anläggning! Är du lika nöjd som jag sÃ¥ har vi det bÃ¥da kanon!  Thumbsup

//Rob

Utloggad bosv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #27 skrivet: 19 maj 2010, 22:54:30 »
Hej

Lånar tråden lite. Robster varför använder du rör i rör när du
ändå isolerar med rörskålar. Finns det nån fördel?

/bosv

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #28 skrivet: 20 maj 2010, 06:27:52 »
Hej

Lånar tråden lite. Robster varför använder du rör i rör när du
ändå isolerar med rörskålar. Finns det nån fördel?

/bosv

Nej, det gör det inte direkt. Dock trodde jag att rör-i-rör inte skulle ge kondens på utsidan, men det gör det rejält där inre slangen ligger emot den yttre.
Tankegroda från min sida helt enkelt. Skulle jag gjort om det skulle jag använt plusprisol direkt tveklöst, eller om det finns något liknande med solid ytterisolering.
Rörskålar är heller inte idealiskt att sätta ihop om de inte har "självlåsande plastlister".

Mvh Rob

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #29 skrivet: 20 maj 2010, 08:17:17 »
Kanske har missat nÃ¥got här i trÃ¥den men rör för kyla ska man använda diffusionstät isolering pÃ¥. T.ex Armaflex frÃ¥n Armacell. Tycker man sedan att den svarta skummgummilooken är hemsk  fÃ¥r man täcka det med t.ex vit plastplÃ¥t. Plusprisol är inte diffusionstät.

F.ö vill jag bara säga att den senaste veckans högsommarvärme och extrema relativa fukt ute verkligen sätter min frikyla på prov. Var så härligt när jag satt på altanen igårkväll och det börjar skvala kraftigt från kondensutloppet på kylaren - då visste jag att klimatet på övervåningen var säkrat :)

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #30 skrivet: 20 maj 2010, 22:58:54 »
Kanske har missat nÃ¥got här i trÃ¥den men rör för kyla ska man använda diffusionstät isolering pÃ¥. T.ex Armaflex frÃ¥n Armacell. Tycker man sedan att den svarta skummgummilooken är hemsk  fÃ¥r man täcka det med t.ex vit plastplÃ¥t. Plusprisol är inte diffusionstät.

F.ö vill jag bara säga att den senaste veckans högsommarvärme och extrema relativa fukt ute verkligen sätter min frikyla på prov. Var så härligt när jag satt på altanen igårkväll och det börjar skvala kraftigt från kondensutloppet på kylaren - då visste jag att klimatet på övervåningen var säkrat :)

Så var det ja ang plusprisol. Har av förklarliga skäl lagt allt dylikt bakom mig nu när man bara njuter av kylan. =)
Precis som du så kör vi kylan på övervåningen (sovrummen mm) och sen har jag litegrann på på nedervåningen för att få torrare luft. =)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #31 skrivet: 21 maj 2010, 09:37:17 »
Fantastiskt egentligen...

för bara en vecka sedan körde jag mina två luft/luft värmepumpar Panasonic E9DKE för värme. Och igår körde jag dom för kyla! Skönt på både över och undervåningen.

Men tyvärr... det var nog en av dom fÃ¥ riktigt varma sommardagarna i Sverige.   
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #32 skrivet: 21 maj 2010, 12:25:56 »
Men tyvärr... det var nog en av dom fÃ¥ riktigt varma sommardagarna i Sverige.   
FÃ¥? Jag har kört kylan full fräs i flera dagar nu och som det ser ut fortsätter det väl att vara varmt. I praktiken är min frikyla igÃ¥ng alla soliga dagar frÃ¥n mitten pÃ¥ maj till september ut.  Dock kan det fortfarande finnas värmebehov kalla dagar samt sÃ¥klart pÃ¥ nätterna även under sommarmÃ¥naderna. Jag kyler och värmer inte samtidigt.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #33 skrivet: 21 maj 2010, 13:27:27 »
+1

Den startar nu runt 12-tiden och gÃ¥r till kvällen. Rummet ligger pÃ¥ 2:a vÃ¥ningen i österläge och blir fruktansvärt varmt om man inte kör kylan.  Thumbsup
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #34 skrivet: 21 maj 2010, 22:07:36 »
Men tyvärr... det var nog en av dom fÃ¥ riktigt varma sommardagarna i Sverige.   
FÃ¥? Jag har kört kylan full fräs i flera dagar nu och som det ser ut fortsätter det väl att vara varmt. I praktiken är min frikyla igÃ¥ng alla soliga dagar frÃ¥n mitten pÃ¥ maj till september ut.  Dock kan det fortfarande finnas värmebehov kalla dagar samt sÃ¥klart pÃ¥ nätterna även under sommarmÃ¥naderna. Jag kyler och värmer inte samtidigt.

Kanske skulle du se över isoleringen av huset?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #35 skrivet: 21 maj 2010, 22:24:53 »
Kanske skulle du se över isoleringen av huset?
Tjaa... kan du visa mig en lönsamhetskalkyl pÃ¥ det sÃ¥? Att tilläggsisolera huset för att slippa köra FRIkyla :)  Sc:,h
Huset gick från ca 45000kWh/år med elpanna till ca 20000kWh/år med VP. Så dåligt isolerat är det inte...
Nu ska jag sova skönt i mitt svala sovrum  *vinkar*

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #36 skrivet: 22 maj 2010, 22:26:15 »
Huset gick från ca 45000kWh/år med elpanna till ca 20000kWh/år med VP. Så dåligt isolerat är det inte...
Var ligger det och hur stort är det? Är det 100 kvadrat och ligger i Skåne är det väldigt dåligt isolerat, men är det 500 kvadrat och ligger strax söder om treriksröset är det å andra sidan vansinnigt bra isolerat. :)
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #37 skrivet: 23 maj 2010, 08:06:34 »
200m² boyta (20-21°)
140m² källare (10-15°)
Utomhuspool
Byggt 79

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #38 skrivet: 01 juni 2010, 16:47:04 »
Hej Robster.
Sitter och skissar på en anläggning här oxå. Har en Nibe F 360P idag. Ska slängas ut och bytas mot en bergvärmepump.
Ventilationen blir ett FTX-agg för att få lite bättre miljö inne. Det dammar bra med de filtren som sitter i Fresch-donen i väggarna...
Funderar på att köra kylbatteri till sovrummen och konvektorer till resten av huset.
Har en liten fundering kring effekterna du rekommenderar. 200 W/m2. Med dina konvektorer innan ombyggnad med hastighet två på fläkten, utom den nere som går på trean, så kommer du upp i en kyleffekt på ca 7,15 kW. Delar man det med 0,2 har du ett hus på knappt 35 m2???
Mitt är 170 m2 och om man räknar m3 eftersom jag har högt i tak hamnar man på en effektiv yta på ca 230 m2. Detta gånger 200 W blir hiskeliga 46 kW kyleffekt... Sc:,h

10 st FST 54 med fläkten pÃ¥ 2:an.... Oops  :o

Återkom gärna kring dessa funderingar
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #39 skrivet: 06 juni 2010, 21:04:54 »
Hej Robster.
Sitter och skissar på en anläggning här oxå. Har en Nibe F 360P idag. Ska slängas ut och bytas mot en bergvärmepump.
Ventilationen blir ett FTX-agg för att få lite bättre miljö inne. Det dammar bra med de filtren som sitter i Fresch-donen i väggarna...
Funderar på att köra kylbatteri till sovrummen och konvektorer till resten av huset.
Har en liten fundering kring effekterna du rekommenderar. 200 W/m2. Med dina konvektorer innan ombyggnad med hastighet två på fläkten, utom den nere som går på trean, så kommer du upp i en kyleffekt på ca 7,15 kW. Delar man det med 0,2 har du ett hus på knappt 35 m2???
Mitt är 170 m2 och om man räknar m3 eftersom jag har högt i tak hamnar man på en effektiv yta på ca 230 m2. Detta gånger 200 W blir hiskeliga 46 kW kyleffekt... Sc:,h

10 st FST 54 med fläkten pÃ¥ 2:an.... Oops  :o

Återkom gärna kring dessa funderingar

=) Haha. Bra att någon är vaken iaf. =) Det ska såklart vara 200 w per 10 m2. =) Vi har i snitt 276 i tak i vårt hus så jag räknar vårt hus som högt i tak med. =)

Håller faktiskt i dagarna på med att försöka få loss ett antal större fläktkonvektorer lika de jag redan har. Både för några nya projekt/utbyggnader, men även för att kunna uppgradera de två som jag idag tycker är aningen för små. =)

Mvh Robert

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #40 skrivet: 15 juli 2010, 13:12:09 »
Hur bra spridning kan man få på frikylan, har en övervåning som är varmvarm nu.
Stora sovrummer, 2st mindre och badrum och hall/mindre allrum.

Funderar på en fläktkonvektor i hallen, alternativt i stora sovrummet, men det känns lite ego. mot de som inte sover i stora sovrummet. :)
Frågan är hur pass mycket man kan njuta av kylan om man sätter konvektorn i hallen?

Länka gärna till lite olika varianter av fläktkonvektorer (uppskattar de sidor som har med priser).

/en till som tillverkar plåt. :)
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #41 skrivet: 15 juli 2010, 23:56:58 »
Det beror naturligtvis på...

hur planlösningen ser ut. Mina erfarenheter är att det är mycket svÃ¥rare att fördela kalluft/kyla än värme i huset. Kalluften Ã¥ker ned som en sten till undervÃ¥ningen och lägger sig där som en pannkaka. Trots att mina E9DKE gÃ¥r med fullt blÃ¥s hela tiden. 

Det tycks som det är mycket lättare att åstadkomma turbulens i torr, varm luft än med kyld luft, som har hög relativ luftfuktighet.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #42 skrivet: 16 juli 2010, 18:58:17 »
Vill ha allt cleant, inte rör och fläktar och och kopplare i alla hörn, och sommaren i Sverige är över före den börjat, i alla fall i Umeå, varma nätter finns ej, har haft en tropisk natt med 26gr! Men mycket sällsynt.

Och ni med bergvärme är ju allergiska mot luftvärmepumpens fläktljud, men installerar en massa fläktelement, bergvärme i all ära, men luftvärmepumpen en snål kandidat, som kostar mindre än att bygga frikyla för sommaren, och den värmer också, utan dyrt borrhål och pump, och många med luftvärmepump kommer ned i samma förbrukning, men vattenburenvärme ur komfort nåt strå vassare..

Nu ska jag gå och vädra lite, 21gr ute nu, kl 21 så är det runt 13-15gr, det ÄR frikyla!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #43 skrivet: 16 juli 2010, 19:34:01 »
Slantar hellre upp lite mer initialt och kan sedan mysa över att vattenfall snor mindre av mina pengar i fortsättningen.  >:D

I Uppsala har det ju varit tropiskt ett bra tag nu. Jag kom till Arlanda i måndags och det kändes som att kliva ur planet nånstans i grekland.

Vi har en fläktkonvektor i ett rum pÃ¥ övervÃ¥ningen, och kylan rinner ner genom trappen sÃ¥ att även undervÃ¥ningen blir sval. Kyler väl ca 2-3kW med ca 100W inmatad effekt, det blir bra COP det.  8)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #44 skrivet: 16 juli 2010, 20:55:59 »
17.5gr ute nu, 21.8gr på övre plan, 0w.. :)
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #45 skrivet: 16 juli 2010, 21:47:38 »
Vill ha allt cleant, inte rör och fläktar och och kopplare i alla hörn, och sommaren i Sverige är över före den börjat, i alla fall i Umeå, varma nätter finns ej, har haft en tropisk natt med 26gr! Men mycket sällsynt.

Och ni med bergvärme är ju allergiska mot luftvärmepumpens fläktljud, men installerar en massa fläktelement, bergvärme i all ära, men luftvärmepumpen en snål kandidat, som kostar mindre än att bygga frikyla för sommaren, och den värmer också, utan dyrt borrhål och pump, och många med luftvärmepump kommer ned i samma förbrukning, men vattenburenvärme ur komfort nåt strå vassare..

Nu ska jag gå och vädra lite, 21gr ute nu, kl 21 så är det runt 13-15gr, det ÄR frikyla!


kanske över fort uppe i norrland men tex jag skulle behöva kyla ca 4mÃ¥nader/Ã¥r, dessutom kör man ju ner värmen i borrhÃ¥let sÃ¥ man har mer effekt ur pumpen även när den producerar värme/varmvatten sÃ¥ i princip sÃ¥ tjänar man pengar ju mer man kyler med bergvärmen  ^-^


Körde luftvärmepump + pellets förut och kan ju säga att jag tjänat en förmögenhet på bergvärmen denna vintern som var
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #46 skrivet: 16 juli 2010, 22:22:34 »
Vill ha allt cleant, inte rör och fläktar och och kopplare i alla hörn, och sommaren i Sverige är över före den börjat, i alla fall i Umeå, varma nätter finns ej, har haft en tropisk natt med 26gr! Men mycket sällsynt.

Och ni med bergvärme är ju allergiska mot luftvärmepumpens fläktljud, men installerar en massa fläktelement, bergvärme i all ära, men luftvärmepumpen en snål kandidat, som kostar mindre än att bygga frikyla för sommaren, och den värmer också, utan dyrt borrhål och pump, och många med luftvärmepump kommer ned i samma förbrukning, men vattenburenvärme ur komfort nåt strå vassare..

Nu ska jag gå och vädra lite, 21gr ute nu, kl 21 så är det runt 13-15gr, det ÄR frikyla!
Luftvärme funkar ju inte galet bra när kvicksilvret kryper ner under -15 ºC heller..
Tyvärr, men visst sänker det förbrukningen när det funkar.
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #47 skrivet: 16 juli 2010, 23:11:14 »
Vi har inte många fler kwh denna vinter trots svinkyla i 3 månader, och dessa få kwh som går i elrad är väldigt få..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #48 skrivet: 16 juli 2010, 23:27:40 »
Vill ha allt cleant, inte rör och fläktar och och kopplare i alla hörn, och sommaren i Sverige är över före den börjat, i alla fall i Umeå, varma nätter finns ej, har haft en tropisk natt med 26gr! Men mycket sällsynt.

Och ni med bergvärme är ju allergiska mot luftvärmepumpens fläktljud, men installerar en massa fläktelement, bergvärme i all ära, men luftvärmepumpen en snål kandidat, som kostar mindre än att bygga frikyla för sommaren, och den värmer också, utan dyrt borrhål och pump, och många med luftvärmepump kommer ned i samma förbrukning, men vattenburenvärme ur komfort nåt strå vassare..

Nu ska jag gå och vädra lite, 21gr ute nu, kl 21 så är det runt 13-15gr, det ÄR frikyla!
Luftvärme funkar ju inte galet bra när kvicksilvret kryper ner under -15 ºC heller..
Tyvärr, men visst sänker det förbrukningen när det funkar.

Då skall du nog passa på...

att kolla upp dina LLpumpar i sommar. Mina E9DKE börjar inte tappa gnistan förrän en bit under -20 ºC
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #49 skrivet: 16 juli 2010, 23:30:58 »
Vill ha allt cleant, inte rör och fläktar och och kopplare i alla hörn, och sommaren i Sverige är över före den börjat, i alla fall i Umeå, varma nätter finns ej, har haft en tropisk natt med 26gr! Men mycket sällsynt.

Och ni med bergvärme är ju allergiska mot luftvärmepumpens fläktljud, men installerar en massa fläktelement, bergvärme i all ära, men luftvärmepumpen en snål kandidat, som kostar mindre än att bygga frikyla för sommaren, och den värmer också, utan dyrt borrhål och pump, och många med luftvärmepump kommer ned i samma förbrukning, men vattenburenvärme ur komfort nåt strå vassare..

Nu ska jag gå och vädra lite, 21gr ute nu, kl 21 så är det runt 13-15gr, det ÄR frikyla!


kanske över fort uppe i norrland men tex jag skulle behöva kyla ca 4mÃ¥nader/Ã¥r, dessutom kör man ju ner värmen i borrhÃ¥let sÃ¥ man har mer effekt ur pumpen även när den producerar värme/varmvatten sÃ¥ i princip sÃ¥ tjänar man pengar ju mer man kyler med bergvärmen  ^-^


Körde luftvärmepump + pellets förut och kan ju säga att jag tjänat en förmögenhet på bergvärmen denna vintern som var

Mja...
bor i Stockholm, som normalt inte brukar betraktas som köldhål på sommaren.
Normalt kör jag LL för kyla kanske 5-10 dagar per år. Men i år har det nog blivit 20 dagar hittills.
Rekord! En bit kvar till 4 månader dock.

Men kåken är ganska välisolerad, trots stora söderfönster.
« Senast ändrad: 16 juli 2010, 23:32:52 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #50 skrivet: 16 juli 2010, 23:35:43 »
Slantar hellre upp lite mer initialt och kan sedan mysa över att vattenfall snor mindre av mina pengar i fortsättningen.  >:D

I Uppsala har det ju varit tropiskt ett bra tag nu. Jag kom till Arlanda i måndags och det kändes som att kliva ur planet nånstans i grekland.

Vi har en fläktkonvektor i ett rum pÃ¥ övervÃ¥ningen, och kylan rinner ner genom trappen sÃ¥ att även undervÃ¥ningen blir sval. Kyler väl ca 2-3kW med ca 100W inmatad effekt, det blir bra COP det.  8)

Det är naturligtvis en avvägningsfråga om man vill göda apparat-tillverkarna med många tusenlappar eller Vattenfall med en hundralapp/år.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #51 skrivet: 17 juli 2010, 10:04:49 »
Slantar hellre upp lite mer initialt och kan sedan mysa över att vattenfall snor mindre av mina pengar i fortsättningen.  >:D

I Uppsala har det ju varit tropiskt ett bra tag nu. Jag kom till Arlanda i måndags och det kändes som att kliva ur planet nånstans i grekland.

Vi har en fläktkonvektor i ett rum pÃ¥ övervÃ¥ningen, och kylan rinner ner genom trappen sÃ¥ att även undervÃ¥ningen blir sval. Kyler väl ca 2-3kW med ca 100W inmatad effekt, det blir bra COP det.  8)

Det är naturligtvis en avvägningsfråga om man vill göda apparat-tillverkarna med många tusenlappar eller Vattenfall med en hundralapp/år.

Ja det blir ju lite dyrt om man skaffar ett borrhÃ¥l enbart för kylans skull  ;D jag har inte installerat kylan till bergvärmen än men har fortfarande kvar mina luftvärmepumpar, kommer ändÃ¥ riva ner dom och installera passivkylan, har man redan bergvärme sÃ¥ är det ju bara fördelar.

Klart du fÃ¥r värme även vid sträng kyla men du fÃ¥r ju inte ut speciellt mer effekt än du stoppar in, mina luftpumpar bryter vid -20 och hoppar igÃ¥ng igen vid -16  

Tog till i underkant när jag skrev att det behöver kylas 4mÃ¥nader men det beror ju sÃ¥klart pÃ¥ vilken temperatur man vill ha, hade 24.5grader när jag gick upp vid Ã¥ttatiden imorses  fiR: 

230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #52 skrivet: 17 juli 2010, 10:42:31 »

Då skall du nog passa på...

att kolla upp dina LLpumpar i sommar. Mina E9DKE börjar inte tappa gnistan förrän en bit under -20 ºC
Jasså, mellan -15 och -20 brukar de flestas pumpar inte värma nå vidare..
Kanske bättre luft i Sthlm ;)

Men visst var de väl frikyla som skulle diskuteras och inte om LL var ett lika bra eller bättre alternativ?  ;)
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #53 skrivet: 17 juli 2010, 12:05:09 »
cop för en bra luftvärmepump ligger på ca 2 vid -20, ganska många dagar det är under -20!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #54 skrivet: 17 juli 2010, 13:23:30 »
Slantar hellre upp lite mer initialt och kan sedan mysa över att vattenfall snor mindre av mina pengar i fortsättningen.  >:D

I Uppsala har det ju varit tropiskt ett bra tag nu. Jag kom till Arlanda i måndags och det kändes som att kliva ur planet nånstans i grekland.

Vi har en fläktkonvektor i ett rum pÃ¥ övervÃ¥ningen, och kylan rinner ner genom trappen sÃ¥ att även undervÃ¥ningen blir sval. Kyler väl ca 2-3kW med ca 100W inmatad effekt, det blir bra COP det.  8)

Det är naturligtvis en avvägningsfråga om man vill göda apparat-tillverkarna med många tusenlappar eller Vattenfall med en hundralapp/år.

Tja, nu hade jag ju redan bergvärme, och hade hivat ut den gamla L/L pumpen. Att installera en ny L/L för kyla istf att installera frikyla verkar ju synnerligen korkat. Jag köpte dessutom konvektorn begagnad på blocket och gjorde jobbet själv. Fick dessutom en beg Grundfos pump av svågern, så det som kostade mest var nog ca 60m 22 CU-rör och isolering.

Lite molnigt just nu, och frikylan stannade för första gÃ¥ngen pÃ¥ över en vecka.  8)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #55 skrivet: 18 juli 2010, 22:39:48 »
Det är klart...

hittar man några skrotade konvektorer för frikyla, så kan det bli rejält billigt.Om man undantar installationsjobbet förstås. Några skrotade LL- värmepumpar blir naturligtvis ännu ännu billigare om man undantar installationskostnaden.
 FrÃ¥gan är om det är sÃ¥ klokt ...

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #56 skrivet: 18 juli 2010, 22:47:46 »

Då skall du nog passa på...

att kolla upp dina LLpumpar i sommar. Mina E9DKE börjar inte tappa gnistan förrän en bit under -20 ºC
Jasså, mellan -15 och -20 brukar de flestas pumpar inte värma nå vidare..
Kanske bättre luft i Sthlm ;)

Men visst var de väl frikyla som skulle diskuteras och inte om LL var ett lika bra eller bättre alternativ?  ;)

Nja, luften i Stockholm är nog inget vidare...

men du borde kolla upp dina Panasonicpumpar. Mina E9DKE funkar ned till åtminstone -25 ºC. Och vid -20 ºC så ger dom fortfarande god värme.

Har du LL pumpar som lägger av vid -15 ºC, så är det definitivt något fel. Åtminstone om det är kvalitetspumpar.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #57 skrivet: 18 juli 2010, 22:57:38 »
Bor nära älven, fuktig luft gör det kanske mindre lätt för dom?

Pumparna lägger inte av vid -15 ºC men dom ger inte samma värme som de gör vid -10 ºC, vid -20 ºC känns mest som de  fläktar ikring luften om än nÃ¥got varmare, men inte mycket.

Jag väljer ju inte heller bv för att komma åt frikylan, utan ser det som en ev. möjlighet på sikt.
Med lite tur kan jag sälja mina LL pumpar och finansera en fläktkonvektor eller 2 genom det. :)
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #58 skrivet: 18 juli 2010, 23:12:44 »
Bor själv alldeles vid sjökanten..

framförallt på höstarna när luftfuktigheten är hög, så måste LLpumparna avfrosta väldigt ofta (intervall 30-45 minuter). Det påverkar naturligtvis medel-effekten/dygn som dom kan avge.
 Men den lägsta temp som dom slutar ge värme vid, pÃ¥verkas inte.
 
Tycker att en R410-inverter är överraskande pigg vid -20 ºC. Och då är sjön mestadels frusen och luftfuktigheten låg. Mina LLpumpar har faktiskt aldrig stannat pga för låg temp.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #59 skrivet: 20 juli 2010, 22:10:00 »
Vänligen lägg av med allt snack om luftvärmepumpar och annat i denna tråd.
Denna tråd ägnas till 100% åt frikyla genererad via berg-/sjövärmepumpar,
 annars raderas trÃ¥den till mÃ¥nga andra medlemmars förtvivlan.

Mvh Robert tillika trådskapare

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #60 skrivet: 13 september 2010, 20:35:34 »
Tack för de orden Robster!
Det verkar ha hjälpt, för nu e de tysta!  Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #61 skrivet: 13 september 2010, 23:24:19 »
Tack för de orden Robster!
Det verkar ha hjälpt, för nu e de tysta!  Thumbsup

Jo...

För nu börjar vi använda våra LL värmepumpar för värme.!

Vad använder man frikyle-grejorna till dom närmaste 8 månaderna?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #62 skrivet: 14 september 2010, 09:23:58 »
Tack för de orden Robster!
Det verkar ha hjälpt, för nu e de tysta!  Thumbsup

Jo...

För nu börjar vi använda våra LL värmepumpar för värme.!

Vad använder man frikyle-grejorna till dom närmaste 8 månaderna?

Avfuktning, om det behövs. Fast vintertid brukar ju inte fukt vara ett problem, annat än i garaget.

Annars är vi helt nöjda med att bara låta frikylan vila. Vi behöver ju inte köra fläktar och annat för värme som L/L-användarna.

Eller är du en sÃ¥n som tycker att det är slöseri att inte använda allt alltid?  ^-^
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #63 skrivet: 14 september 2010, 12:31:39 »
Tack för de orden Robster!
Det verkar ha hjälpt, för nu e de tysta!  Thumbsup

Jo...

För nu börjar vi använda våra LL värmepumpar för värme.!

Vad använder man frikyle-grejorna till dom närmaste 8 månaderna?

Avfuktning, om det behövs. Fast vintertid brukar ju inte fukt vara ett problem, annat än i garaget.

Annars är vi helt nöjda med att bara låta frikylan vila. Vi behöver ju inte köra fläktar och annat för värme som L/L-användarna.

Eller är du en sÃ¥n som tycker att det är slöseri att inte använda allt alltid?  ^-^

Nejdå...

men vill ha maximal nytta av investerade pengar bara.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #64 skrivet: 07 december 2010, 17:52:30 »
Vill bara säga till alla som tvekar att skaffa/bygga in frikyla att det är den näst bästa investering jag nÃ¥gonsin gjort!  studs studs studs Thumbsup Thumbsup Förutom när vi fick köpa huset för ett rent drömpris sÃ¥ är investeringen i frikyleanläggningen det bästa. HUUUR skönt som helst att alltid ha mellan 19,5 och 20 grader i huset när det är stekhett ute.  Thumbsup ;D När det sedan bara kostar 5,20 kr/dygn att hÃ¥lla hela huset sÃ¥ svalt är ju bara hur billigt som helst.  :,v(

Någon som tvekar bör direkt sluta läsa och börja planera byggnationen. Alla som gjort det vet nog vad jag pratar om.

//R


kostar det så mycket som 5kr per dygn?? det är ju nästan lika mycket som jag gör åt med en luft-luft pump på kyla.... :o

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #65 skrivet: 07 december 2010, 18:10:44 »
han mena nog att man tjänar 5kr  ::) det som drar är en cirkulationspump och brukar dom dra, 70w? och själva fläkten i konvektorn men man laddar ju upp hÃ¥let med värme ocksÃ¥ sÃ¥ värmepumpen gÃ¥r billigare när den sedan värmer hus/vatten  ^-^
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #66 skrivet: 08 december 2010, 07:07:14 »
Citera
kostar det så mycket som 5kr per dygn?? det är ju nästan lika mycket som jag gör åt med en luft-luft pump på kyla.... :o
Kör man pump + konvektor så drar det kanske upp emot 150W eller nåt sånt
Räkna 24 timmar så blir det 3,6kWh och kostar elen 1,20kr/kWh blir det drygt 4 kr.


Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #67 skrivet: 08 december 2010, 11:24:59 »
Svårt och tjäna 5 kr, kanske sparar 5 kr, vi har kyla för 0kr idag..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #68 skrivet: 08 december 2010, 13:20:08 »
Svårt och tjäna 5 kr, kanske sparar 5 kr, vi har kyla för 0kr idag..

/A.
Var frÃ¥gan om man tjänar eller sparar?  Sc:,h TrÃ¥den ska ju inte handla om skillnader i kostnad för kyla pÃ¥ LL kontra frikyla. Beloppet 5 kr är bara en redovisning GROVT vad det kostar att kyla med frikyla. Dvs, väldigt lite. Därav namnet "frikyla"   :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #69 skrivet: 08 december 2010, 14:02:25 »
Svårt och tjäna 5 kr, kanske sparar 5 kr, vi har kyla för 0kr idag..

/A.
Var frÃ¥gan om man tjänar eller sparar?  Sc:,h TrÃ¥den ska ju inte handla om skillnader i kostnad för kyla pÃ¥ LL kontra frikyla. Beloppet 5 kr är bara en redovisning GROVT vad det kostar att kyla med frikyla. Dvs, väldigt lite. Därav namnet "frikyla"   :)


5:- för 24 timmar. Man kör ju inte dygnet runt, så dygnskostnaden blir lägre.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #70 skrivet: 08 december 2010, 23:43:27 »
iallafall under ca 1.5 vecka i somras körde jag pumpen dygnet runt på 20 grader kyla på dagen och ställde om till 22 på natten.

sen skiter jag i om apan inte bränner en krona på kyla, jag bränner gladeligen en tusenlapp per år på att lyxa till det lite vilket snåljåpar inte fattar vad det betyder.. bor en sån snåljåp inte långt från mig, han kör lada niva och har inte en enda utelampa tänd. riktig jävla undermedelsvensson... usch!


Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #71 skrivet: 09 december 2010, 07:31:26 »
För jag BEHÖVER ingen kyla! och lite svårt att kyla med luftvärmepump som sitter på nedre plan när det som bekant blir varmt på övre plan!, vädra funkar, och är helt gratis!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #72 skrivet: 09 december 2010, 08:54:30 »
iallafall under ca 1.5 vecka i somras körde jag pumpen dygnet runt på 20 grader kyla på dagen och ställde om till 22 på natten.


En bra investering......

helt klart!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #73 skrivet: 10 december 2010, 09:29:31 »
Installerade Nibe 1245/10 med frikyla i juni -10. Välisolerat äldre timmerhus hus på 185 kvm, borrhål 220m aktivt. 1½ mil utanför Östersund med strandtomt vid Indalsälven.
Mycket nöjd med frikylan, vilken distribueras via två synnerligen tystgående rätt stora fläktkonvektorer, en i köket på nedre plan och en i ett sovrum på övre plan. I sovrummet vill vi ha omkring +16* och lite varmare än så blir det även med radiatorn helt strypt i det rummet och detta även nu på vintern. Nu går det bra att vädra om man vill ha svalare men så länge det fanns insekter i luften så fick fläktkonvektorns termostat hålla sovrumstemperaturen.
Efter 1½ mån med dagstemperaturer mellan -10 och -25 så är fortfarande köldbärare in runt +3 och köldbärare ut +0,2. Elförbrukningen hitintills runt 40% av fjolårets (inkl. hushållsel). Nöjd!
aake

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #74 skrivet: 19 december 2010, 00:03:30 »
Efter 1½ mån med dagstemperaturer mellan -10 och -25 så är fortfarande köldbärare in runt +3 och köldbärare ut +0,2.
Nu ska jag inte vara surpelle här men det tar ett par Ã¥r innan hÃ¥let stabiliserat sig, sÃ¥ dra inga slutsatser pÃ¥ de siffrorna  ;)
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #75 skrivet: 19 december 2010, 09:21:48 »
re: mexitegel
Visst, men jag är rätt säker på att mitt hål har direktkontakt med älven (vilken rinner öppen hela vintern). Borrhålet omväxlande granit och skiffer, med mycket sprickor i skiffern, och med ett extremt vattenflöde i borran. Vid borrningen kom spår av den vegetabiliska smörjoljan ut i älven. Borrat 231m men pga vattentrycket gick det inte få ner mer än 216m (trots tre försök med att ta upp borren helt). I dag KB in +3,2 och ut +0,3. Tiden utvisar!
aake

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #76 skrivet: 11 december 2018, 11:54:41 »
Har nu haft frikyla inkopplad i drygt 12 Ã¥r och trots att jag "laddar" hÃ¥let hela somrarna sÃ¥ är det mer eller mindre exakt samma decimal pÃ¥ temperaturen i borrhÃ¥let mÃ¥nad för mÃ¥nad. Som varmast har jag fÃ¥tt upp 7 gradig brine till kylelementen och dÃ¥ strömmar 12,5gradig torr luft ur konvektorerna. Svinkallt om man fÃ¥r minsta drag pÃ¥ sig mao. Numera är alla konvektorer dimensionerade för att gÃ¥ pÃ¥ lägsta fläkthastighet i sovrummen sÃ¥ numera kan man bara njuta. Jobbigt dock när man Ã¥ker och hälsar pÃ¥ och det är 25-28 grader och fuktig luft i gästrummen...  dontknow :o Blir rätt stor skillnad pÃ¥ sömnkvaliteten dÃ¥ tycker vi.  8)

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #77 skrivet: 11 december 2018, 17:27:12 »
Super att du Ã¥terkopplar, Tack  tummenupp

Ungefär hur många Watt kyla har du nu per m3 i sovrummet?
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #78 skrivet: 21 december 2018, 13:16:24 »
Super att du Ã¥terkopplar, Tack  tummenupp

Ungefär hur många Watt kyla har du nu per m3 i sovrummet?

Med min dimensionering så att lägsta hastighet (tystast) på konvektorn skall räcka för sovrummen så har jag ca 100w/m3. Då behöver jag inte bekymra mig, utan jag vet att jag klarar att kyla de varmaste dagar. Om än att konvektorn då kan gå upp på medelhastighet mitt i natten när man sover och inte märker den.

Rob

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 719
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!