Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.  (läst 1096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Paniken

  • Gäst
Paniken
Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« skrivet: 03 januari 2024, 16:47:09 »
Hej, som ni vet är det skitkallt i norra norrland just nu och min Nibe F750 la precis av. NIBEs support svarar inte!
Såg att den varande för frysskyddet för min NIBE SAM 40 pga för kall utetemp - samtidigt när jag stod och kollade så slocknade panelen till Nibe F750 och blev röd där det stod mjukvarufel - jag hann ej fota.
Därefter startade den direkt om. Det står inget i felloggen men nu händer det nada.
SAM40 startar och går, men varken kompressorn eller tillsatsen gör något.

Finns det någon hard reset eller liknande? Jag har ganska panik just nu.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2024, 16:52:15 »
Hej, som ni vet är det skitkallt i norra norrland just nu och min Nibe F750 la precis av. NIBEs support svarar inte!
Såg att den varande för frysskyddet för min NIBE SAM 40 pga för kall utetemp - samtidigt när jag stod och kollade så slocknade panelen till Nibe F750 och blev röd där det stod mjukvarufel - jag hann ej fota.
Därefter startade den direkt om. Det står inget i felloggen men nu händer det nada.
SAM40 startar och går, men varken kompressorn eller tillsatsen gör något.

Finns det någon hard reset eller liknande? Jag har ganska panik just nu.

Ajfan, be polare/sambo fixa ett par 3st 1kW/2kW fläktvärmare fort som tusan, medan du felsöker!

Har du nya eller gamla Up-Linken-appen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2024, 16:52:22 »
Det finns väl ett reservläge på strömbrytaren till F750? Fungerar den? När det blir totalhaveri på pannan/värmepumpen är det bra att ha ett par 2 kW värmefläktar i reserv att plocka fram. Kostar bara ett par hundra kronor stycket.

"Elpatronens effekt i reservläge ställs in med dipswitchen (S2) på elpatronkortet (AA1) enligt tabell. Fabriksinställningen är 4 kW." Det kan alltså behövas att man ändrar DIP-switcharna till max 6,5 kW om man bor där det är rejält kallt.
« Senast ändrad: 03 januari 2024, 17:07:31 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2024, 17:06:42 »
Var i (Norr-)landet bor du förresten?

De olika åtgärder som finns, som jag spontant kommer på, är:

Om du inte får nån värme, prova /!\-driften, på on/off-knappen?
kolla manometern nere t.h,  lÃ¥g nivÃ¥?
lufta pumpen, SAM40, fylla på vatten,
återställ överhettningsskyddet,



Paniken

  • Gäst
Paniken
SV: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2024, 18:00:45 »
Ajfan, be polare/sambo fixa ett par 3st 1kW/2kW fläktvärmare fort som tusan, medan du felsöker!

Har du nya eller gamla Up-Linken-appen?

Har byggfläktar och oljeelement men vet inte om det räcker.
Just nu är det lite oklart om reservläget fungerar, märker inte direkt av det på mätaren vid ställdonen.
Har fått tag i någon lokal support via telefon, ska testa trycka in ny mjukvara.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2024, 18:10:09 »
Har byggfläktar och oljeelement men vet inte om det räcker.
Just nu är det lite oklart om reservläget fungerar, märker inte direkt av det på mätaren vid ställdonen.
Har fått tag i någon lokal support via telefon, ska testa trycka in ny mjukvara.

Går båda till-/frånluftsfläktarna?
Kommer det varm-,  eller (is)kalluft ur tilluftsdonen?

Vad har ni för inomhustemperatur?

Hur stor förbrukning ligger totala huset på? Kontra hur många byggfläktar/element á viss effekt har du?
(så du kan räkna ut om värmepumpen går på elpatron)

Paniken

  • Gäst
Paniken
SV: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2024, 20:03:10 »
Går båda till-/frånluftsfläktarna?
Kommer det varm-,  eller (is)kalluft ur tilluftsdonen?

Vad har ni för inomhustemperatur?

Hur stor förbrukning ligger totala huset på? Kontra hur många byggfläktar/element á viss effekt har du?
(så du kan räkna ut om värmepumpen går på elpatron)

Tack för att du svarar snabbt.
Pumpen verkar fungera (peppar peppar) efter en mjukvaru-uppdatering. Den ligger dock fortfarande och bara ger 1kw elpatron (den har gett 4-6 tidigare under dagen), men han som guidade mig över telefon lät ganska lugn.
Har gjort en ful-lösning på SAM40 där jag täckt över intaget utomhus med en soppåse och öppnat på insidan i garaget så den inte suger kalluft - jag vet inte hur hållbart det är riktigt?
Vad är nästa steg? Ska jag bara anta att det var ett mjukvarufel som jag av slumpen såg hända i realtid och nu är det löst? Känns lite sisådär, särskilt med nuvarande utomhustemp.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2024, 20:07:26 »
Men om husets ventilationsluft tas via garaget kommer det att kyla ner garaget en del och kanske lukta garage?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2024, 20:12:13 »
Tack för att du svarar snabbt.
Pumpen verkar fungera (peppar peppar) efter en mjukvaru-uppdatering. Den ligger dock fortfarande och bara ger 1kw elpatron (den har gett 4-6 tidigare under dagen), men han som guidade mig över telefon lät ganska lugn.
Har gjort en ful-lösning på SAM40 där jag täckt över intaget utomhus med en soppåse och öppnat på insidan i garaget så den inte suger kalluft - jag vet inte hur hållbart det är riktigt?
Vad är nästa steg? Ska jag bara anta att det var ett mjukvarufel som jag av slumpen såg hända i realtid och nu är det löst? Känns lite sisådär, särskilt med nuvarande utomhustemp.

Den ger nog 1kW pga 2 orsaker:

1. Effektvakt (du kör mkt övriga element och så va?) Kolla meny 3.3 tillsatsinfo och ström L1/L2/L3 i infomenyn.

2. Gradminutrarna är fortfarande höga, med tiden kommer mer tillskott kicka in, om inte effektvakten är aktiv.

Paniken

  • Gäst
Paniken
SV: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2024, 20:22:49 »
Men om husets ventilationsluft tas via garaget kommer det att kyla ner garaget en del och kanske lukta garage?

Ja, så är det. Har satt på en 2kw fläkt i garaget. Har jag något val? Som sagt anledningen varför jag ens kollade på pumpen var pga 'Frysskyddslarm tilluft' - jag tolkar det som att det helt enkelt är för kallt ute (-37) för att den ska kunna fungera - det blir för kallt i den och det hotar värmesystemet?

Den ger nog 1kW pga 2 orsaker:

1. Effektvakt (du kör mkt övriga element och så va?) Kolla meny 3.3 tillsatsinfo och ström L1/L2/L3 i infomenyn.

2. Gradminutrarna är fortfarande höga, med tiden kommer mer tillskott kicka in, om inte effektvakten är aktiv.

Kör inga element utom 2kw i garaget just nu. Den visar nu 1177 gradminuter.
L1 10A, L2 4.7, L3 8.5A. 16A säkring.

Om det fungerar nu, vad är nästa steg enligt er? Testa riva bort påse och hoppas det inte larmar mer?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2024, 20:29:27 »
Ok, ja det är ju en nödlösning med en el-fläkt i garaget. Men om SAM40 installeras i kallt klimat ska man sätta ett externt frostskyddsspjäll pÃ¥ uteluftskanalen som stänger av tilluften om det finns risk för frysning av tilluftsbatteriet.  Konstigt om det inte gjorts. Tillverkarens installationsanvisningar ska följas.

Tycker inte ni ska ha bara 16 A huvudsäkringar när ni bor i norra Norrland. Behövs ordentligt med effekt när det blir kallt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2024, 20:30:07 »
Ja, så är det. Har satt på en 2kw fläkt i garaget. Har jag något val? Som sagt anledningen varför jag ens kollade på pumpen var pga 'Frysskyddslarm tilluft' - jag tolkar det som att det helt enkelt är för kallt ute (-37) för att den ska kunna fungera - det blir för kallt i den och det hotar värmesystemet?

Kör inga element utom 2kw i garaget just nu. Den visar nu 1177 gradminuter.
L1 10A, L2 4.7, L3 8.5A. 16A säkring.

Om det fungerar nu, vad är nästa steg enligt er? Testa riva bort påse och hoppas det inte larmar mer?

Vad har du för huvudsäkringsstorlek?

Paniken

  • Gäst
Paniken
SV: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2024, 20:39:34 »
Ok, ja det är ju en nödlösning med en el-fläkt i garaget. Men om SAM40 installeras i kallt klimat ska man sätta ett externt frostskyddsspjäll pÃ¥ uteluftskanalen som stänger av tilluften om det finns risk för frysning av tilluftsbatteriet.  Konstigt om det inte gjorts. Tillverkarens installationsanvisningar ska följas.

Tycker inte ni ska ha bara 16 A huvudsäkringar när ni bor i norra Norrland. Behövs ordentligt med effekt när det blir kallt.

Det finns inget frostskyddsspjäll - märkligt. Men. Meen vad gör jag nu med min värmepump? Ska jag anta att det "bara" var ett mjukvarufel? Kanske dags att skaffa den där appen till pumpen, var nu bara ren tur att jag såg den balla ur och kasta felkoder på displayen innan den startade om.

Vad har du för huvudsäkringsstorlek?

16A

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2024, 19:18:51 »
Har inte sett frostspjäll på någon sam 40, var i gve där hade flera sam40 frusit sönder

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2024, 19:22:16 »
Har inte sett frostspjäll på någon sam 40, var i gve där hade flera sam40 frusit sönder

Fyfan, så inåt helvete djävla tragiskt...

Vet ej vem jag ska peka finger på, Nibe som inte testat grejorna ordentligt i -45°C? Installatörerna som satt dessa i NORRLAND?, eller husägarna som glatt tittat på medans de frusit sönder(?), av okunskap, eller falsk tillit till systemet.

-25000 till 30000kr ?
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 19:25:14 av kWhalp »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hjälp, panik! NIBE F750 la precis av.
« Svar #15 skrivet: 14 januari 2024, 05:37:57 »
Har du fått fason på grejerna? vad var felet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!