Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Biljäveln tjuvar ström trots att jag sagt Ã¥t den att inte göra det!  (läst 341 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Hej!

Har länge tyckt att jag har orimligt hög el-förbrukning sen vi skaffade vår XC40 Recharge i januari 2023, men har dumt nog blundat för detta då jag haft annat för mig.

Men nu har jag börjat logga saker och ting igen, med Shelly-pluggar (köpte 3st olika Schuko-varianter, för att jämföra dem sinsemellan).

Har schemalagt laddning, men bilen värmer batteriet eller nåt sånt, för den slukar 1.9kW kontinuerligt!

Spärrade Shellyn, då slutade den käka förstås...

Nån som vet hur man ställer in detta på bilen? Hittar ej i appen/inställningarna...

Edit: Ja, jag vet att det är svinkallt ute (-25°C) men den får ju gärna informera användaren om detta otyg, höll på skjuta huvudsäkringen då jag trodde att det gick att stoppa elförbrukningen till bilen, via appen...
« Senast ändrad: 02 januari 2024, 17:32:15 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=172180

Verkar råda ambivalens kring ämnet...

NÃ¥n här som ocksÃ¥ har en XC40 och kan förklara?  Sc:,h


Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=172180

Verkar råda ambivalens kring ämnet...

NÃ¥n här som ocksÃ¥ har en XC40 och kan förklara?  Sc:,h

Jag har iofs en Tesla men jag skulle killgissa på att den värmer upp/varmhåller batteriet så batteriet är klart för laddning när den får tillåtelse för det. Nu när det är kallt behöver batterierna hålla en viss värme för att kunna ta emot laddning.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Jag har iofs en Tesla men jag skulle killgissa på att den värmer upp/varmhåller batteriet så batteriet är klart för laddning när den får tillåtelse för det. Nu när det är kallt behöver batterierna hålla en viss värme för att kunna ta emot laddning.

Ja, du har nog rätt. Men fattar inte att de valt att "dölja" detta. Tesla känns så mycket mer genomtänkt och plusmeny.

Volvo-appen är kass, precis som bilen i övrigt, därav prisdumpningen... men den tar mig iaf från A till B.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Jag har plockat isär ett batteripaket som kom från en Nissan Leaf '2012, och i det paketet fanns värmeelement.
Renault elbilar från 90-talet hade ingen batterivärme men däremot kylning av batteriet. Stora fläktar i batterilådorna på Express, vattenkylning med glykolmantlar och en kylare + elfläkt i motorrummet på Clio.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!