Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp!!! Ecopart 408 kallt vatten  (läst 837 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zephyx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp!!! Ecopart 408 kallt vatten
« skrivet: 03 januari 2021, 10:08:25 »
Hej,

Har en ecopart 408 kombinerad med IVT220 (där el-tillskott) stängs av. Borrhålet är 180 m aktivt med 18 meter foderrör (sprack 12m)

Just nu har jag värmekurva 4,8 och två duschar kort på
Morgonen, direkt när jag då duschar är vattnet inte ens ljummet och snabbt blev det kallt, 145 l tank finns.

Är det så att värma upp huset tar allt varmvatten i anspråk eller är det alltid separerat?

Gt1
Framledn 35,7 (35,2)

Ute g2

0 gr varmt

Tappvarmv. Gt3:1

40,6

Varmvatten gt3:2

40,4

Värmevatten gt3:3

38,5

Kompressor gt6

42,5

Det är ett stort hus och jag tror att de 8 kw är
För lite. Har även installerat ftx med värmeåtervinning.

Är detta en indikation på att maskinen inte orkar driva detta?

Förra året när huset var mindre å andra gånger jag kollat på vintern har tappvattnet varit 54-57 gr. Tror inte jag kollat efter utbyggnad och ftx-installation.

Huset är 132 + 88 + + 100 kvm som värms upp, generellt sett via golvvärme, 3 element i källaren. Två på 180 cm, ett 60cm som är dubbelt + ett mindre gammaldags med 60 cm bredd.
« Senast ändrad: 03 januari 2021, 10:13:55 av zephyx »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Hjälp!!! Ecopart 408 kallt vatten
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2021, 15:20:51 »
Jag tror inte uppvärmningsystemet är underdimensionerat. Eltillskottet måste dock fungera. Kan det begränsas vid hög utomhustemperatur så är det perfekt.

Är båda varmvattengivarna i synk med varandra så är det möjligt att tanken är felkopplad, in och ut omväxlat. Kolla efter nästa dusch. Gärna 10-20 grader skillnad bör det vara.
Du kan även känna på ledningarna, om uttaget vid tanken för varmvatten avtappning blir varmt eller kallt om du spolar varmt vatten i en kran samtidigt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad zephyx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp!!! Ecopart 408 kallt vatten
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2021, 20:16:01 »
Det var redan så att när det blev kallt ute innan mer kopplades på så gick temperaturen inne ner. Vi vill absolut inte använda el-tillskott så det är avstängt.

Frågan är om den lilla varmvattentanken minskar pga att golvvärme/radiatorer byggs upp?

Huset var betydligt mindre när denna lösning valdes.


Jag tror inte uppvärmningsystemet är underdimensionerat. Eltillskottet måste dock fungera. Kan det begränsas vid hög utomhustemperatur så är det perfekt.

Är båda varmvattengivarna i synk med varandra så är det möjligt att tanken är felkopplad, in och ut omväxlat. Kolla efter nästa dusch. Gärna 10-20 grader skillnad bör det vara.
Du kan även känna på ledningarna, om uttaget vid tanken för varmvatten avtappning blir varmt eller kallt om du spolar varmt vatten i en kran samtidigt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!