Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isbildning Nocria 14  (läst 1539 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Isbildning Nocria 14
« skrivet: 17 december 2009, 21:59:10 »
Har ju läst här på forumet om att en del Fujitsu utedelar har plastgallret på baksidan lite när nära lamellerna och att is därför lätt får fäste mellan galler och lameller. Vet inte vilka modeller detta gäller men jag har för mig att lösningen var så enkel som att ta bort gallret. Nu är det så att jag upptäckt att min Nocria har samma problem. Dessutom har jag is mellan gallret på kortsidan och lamellerna där. Detta galler går ju inte att ta bort eftersom det är en del av huven liksom. La märke till detta idag, förra vintern hade jag inte detta problem. Vädret idag har ju varit extremt, mellan -4ºC och -6ºC men ett sjuhelvetes snöfall och blåst.

Se bilderna. De är tagna precis efter avfrostning.
« Senast ändrad: 17 december 2009, 22:02:41 av Tobyponken »

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Isbildning Nocria 14
« Svar #1 skrivet: 17 december 2009, 22:08:48 »
Jag skulle kunna posta mycket snarlika bilder för min ME FD25. Vi har haft ca. -5ºC nu och en del blåst (blåser ganska ofta iofs i Skåne) ett par dagar. Jag misstänker att det är snö som blåst in på utedelen och att den sedan har smält vid avfrostning för att sedan börja bilda isen.
Iom att jag håller på och testar att köra min VP på en låg innetemp. på ca. 10-12ºC kanske det inte är så förvånande ändå att det ser ut så nu.
« Senast ändrad: 17 december 2009, 22:13:39 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Isbildning Nocria 14
« Svar #2 skrivet: 18 december 2009, 13:05:18 »
Jag gav pumpen ett hett vattenbad och i skrivande stund så har det inte återkommit. Var nog det extrema snöfallet i kombination av stark blåst som orsakade isen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!