Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LP Utlöst efter kompressorbyte  (läst 27558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #90 skrivet: 25 maj 2012, 10:16:48 »
Thermia har nu återkommit och erbjuder mig en liten kompensation som plåstrer på såren. Dessutom påstår de att deras kyltekniker har rengjort filteret ett antal gånger trots att den kyltekniker som jag plockade in hävdar motsatsen i sin rapport. Thermia hävdar att orsaken till gruset i filtret var att tjälen har gått ur marken... Det känns som om jag skall gå vidare till SWEP för en oberoende bedömning eller vad tycker ni? :(

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #91 skrivet: 25 maj 2012, 16:57:23 »
Jag tycker du bör gå till SWEP, hela historien är märklig. Det här är inte första gången man rekommenderar byte av kompressor när problemet är något annat.

Att Thermia hävdar att grus i filtret beror på att tjälen har gått ur marken är mycket märkligt. Hur i all världen har de tänkt sig att gruset skulle ha kunnat komma in i slangen vid tjällossningen? Fanns det grus i slangen från början är tjälen inte relevant eftersom köldbärarlösningen fryser vid ca -15.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #92 skrivet: 25 maj 2012, 20:20:33 »
Tack Roland för dina synpunkter  tummenupp. SÃ¥ här svarade Thermia mig:
Hej. Jag har pratat med XXXX( min nya kyltekniker), dock ej killen som var hos er. Kom ingen vart med dom ang rensning av silen. Det är uteslutet att silen kan vara totalt igensatt därför att Roger (Thermias Kyltekniker)har rengjort den flera gånger. Han har också använt sig av tunnan med en extra cirkulationspump med en smutssil inbyggd i den. Det fastnade inte mer än lite smågrus i den. Det kan vara så att när XXXXX (min nya kyltekniker) var där så började tjälen gå ur marken, och anledningen kan vara därför anläggningen fungerar idag. Sen tog jag upp deras uttalande om att vi monterar fel kompressor och cikulationspump. Vi har noga testat detta på vårt labb i Arvika. Direktiven är att isället för ZR kompressor sätter vi in den bättre ZH kompressorn. Vi har inga ytterligare direktiv, ang motorskydd, eller att expansionventil skall bytas. XXXX (kylföretaget som jag anlitade) (inte min kyltekniker) nöjde sig med min förklaring. Sc:,h. Sedan gav han mig sitt skambud! Synpunkter???

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #93 skrivet: 17 juni 2012, 09:02:17 »
Har nu fÃ¥tt en uppgörelse som bägge parter är nöjda med. Vill tacka alla för ert stöd och vägledning.  ::)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!